POGODA

Reklama


Wydarzenia

Głos Pomorza • Niedziela [25.03.2007, 13:56:56] • Świnoujście

Obrali kurs na Wielką Brytanię

Obrali kurs na Wielką Brytanię

Urzędnicy i żeglarze dyskutowali o przepisach morskich.(fot. Krzysztof Tomasik )

Podjęto przełomową decyzję w sprawie polskiego żeglarstwa. Żeglarze i urzędnicy morscy zdecydowali się złagodzić przepisy morskie.

Wyjście w morze ma być dużo łatwiejsze niż dotychczas.

Przedstawiciele organizacji żeglarskich oraz urzędów morskich z całej Polski, wczoraj w Słupsku stwierdzili, że nasze przepisy morskie powinny być podobne do liberalnych uregulowań obowiązujących w Wielkiej Brytanii.

Utworzyli dwie komisje, które mają zaproponować konkretne zmiany. Obecnie przygotowania do wyprawy w morze są niezwykle pracochłonne. Żeby wypłynąć z polskiego portu, trzeba mieć atesty na cały sprzęt, jaki jest na jachcie - od kompasu po kamizelkę ratunkową. Niezbędne jest zaświadczenie o przeglądzie technicznym jednostki, a nawet prawo podnoszenia polskiej bandery.

Uzyskanie tych pozwoleń kosztuje kilkaset złotych i jest bardzo czasochłonne. Wystarczy jednak, że właściciel jachtu podniesie na swojej łodzi obcą flagę, a te obostrzenia przestają go obowiązywać. Wówczas bez kontroli i problemów może pływać po całym świecie.

Polscy żeglarze chcą mieć takie możliwości, pływając także pod polską flagą. - Pewnie, że wystarczy zawiesić na przykład szwedzką flagę i wyjść w morze na drzwiach od stodoły - mówią żeglarze. - Sami jednak znamy ryzyko i powinniśmy móc decydować, na czym chcemy pływać.

Urzędnicy morscy przestrzegają przed zbytnim optymizmem. - Liberalizacja wymaga dużych zmian w ustawach sejmowych, więc będzie musiała potrwać kilka lat - mówi Tadeusz Wojtasik, główny inspektor ds. bezpieczeństwa żeglugi Urzędu Morskiego w Szczecinie.

DAJCIE NAM WOLNOŚĆ

Rozmowa z Jerzym Makiełą z zarządu Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych

- Walka żeglarzy o liberalizację przepisów trwa 15 lat. Jest szansa, że wreszcie się uda?

- Słupskie rozmowy można uznać za rewolucyjne. Mniej dokuczliwe przepisy i większy dostęp do jachtów spowoduje rozwój w naszym kraju żeglarstwa.

- Czy to nie sprawi, że żeglarstwo stanie się bardziej niebezpieczne?

- Nasze przepisy są najbardziej restrykcyjne w Europie. Ponadto wiele z naszych przepisów jest martwych. Na przykład obowiązek posiadania Karty Bezpieczeństwa, w której jest napisane, że na jachcie musi być 6 kamizelek ratunkowych. Jeśli będę chciał wyjść w morze tylko z kolegą i będziemy mieli dwie kamizelki, to nie wypuszczą nas z portu. Tymczasem w każdym szwedzkim porcie kontrole, bardziej zainteresuje obluzowana deska niż papiery.

JAK TO ROBIĄ BRYTYJCZYCY?

Wielka Brytania ma system przepisów żeglarskich, który stanowi wzór dla bardzo wielu organizacji żeglarskich na świecie. Według systemu szkolenia Królewskiego Stowarzyszenia Żeglarskiego nie ma obowiązku posiadania patentów żeglarskich ani certyfikatów na używanie sprzętu żeglarskiego. Natomiast, jeżeli chcemy pływać bezpiecznie, chcemy ubezpieczyć jacht (to warunek wpłynięcia do wielu marin) lub wyczarterować jacht, to posiadanie dokumentu potwierdzającego umiejętności staje się pomocne. Istnieje pięć stopni żeglarskich, które nie nadają konkretnych uprawnień, natomiast potwierdzają wiedzę i umiejętności żeglarza.


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Niedziela [25.03.2007, 21:41:43] • [IP: 80.245.176.**]

www.VSOnline.pl/?ref=Metalixis Zarabiaj 300 zl miesiecznie za granie w gre zrecznosciową !! To działa Łatwe pieniadze nigdy nie byly tak blisko !! Zawalcz o nie !

Oglądasz 1-1 z 1
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Do końca miesiąca ma zakończyć się budowa promenady wzdłuż ulicy uzdrowiskowej ■ Od minuty ciszy dla uczczenia pamięci zmarłego radnego Cezarego Zdzieszyńskiego rozpoczęły się obrady IX sesji Rady Miasta ■ Adam Bodnar bierze się za świnoujską prokuraturę. Prokuratura Rejonowa w Świnoujściu, wraz z Prokuraturą Okręgową w Szczecinie, znalazła się pod ścisłym nadzorem nowo powołanego Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości. Minister Adam Bodnar, decyzją z 17 października 2024 r., powierzył Zbigniewowi Górszczykowi zadanie wyjaśnienia przewinień dyscyplinarnych dotyczących niewłaściwego zarządzania, które trwały od 2016 roku do marca 2024 roku w świnoujskiej prokuraturze ■ Koncert charytatywny dla powodzian. Zebrano ponad 20 tys. złotych ■ W Świnoujściu właśnie rozpoczął się przegląd 500 drzew rosnących w pasach drogowych, obejmujący ich inwentaryzację – obmiar, ocenę stanu sanitarnego oraz sporządzenie dokumentacji fotograficznej ■ Punkt zbiórki rzeczowej dla powodzian w sportowej MDK przy ul. Matejki 11 będzie działał w dni robocze od 8.00 do 14.30 do 30 września 2024 r. W celu pozostawienia darów należy najpierw zadzwonić pod nr telefonu 91 321 59 49. ■