Wygląd i sposób budowy podjazdu zależy od tego, jaką powierzchnią działki dysponujemy i jak chcemy ją zagospodarować. Dawniej zwłaszcza przy pałacach i rezydencjach szlacheckich był on, oprócz ogrodzenia i ogrodu, miernikiem zamożności właściciela posesji. Dziś przy domach podjazdy są dość krótkie z uwagi na ograniczoną wielkość działek budowlanych. Zwykle sprowadzają się do krótkiego ciągu pieszo-jezdnego od bramy otaczającej posesję do garażu. Najczęściej ze względu na łatwość układania i trwałość materiału są one wykonywane z płyt lub kostek betonowych. Podpowiemy, jak wybudować trwały i bezpieczny podjazd, który posiada niepowtarzalny charakter.
Grubość znaczy trwałość
Najważniejszym aspektem, na jaki musimy zwrócić uwagę przy budowie podjazdów, jest trwałość elementów, z których zostanie on zbudowany oraz łatwość ich demontażu w przypadku uszkodzenia. W tej rywalizacji wśród materiałów budowlanych zdecydowanie wygrywają płyty i kostki betonowe. - Są to materiały trwałe, łatwe w eksploatacji i możliwe do szybkiej wymiany w razie potrzeby naprawy nawierzchni. Pamiętajmy jednak, że w przypadku budowy podjazdu musimy dobrać takie kostki betonowe lub płyty, które wytrzymają poruszanie się pojazdów o określonej masie – mówi Wojciech Średniawa, główny projektant z firmy Polbruk. Nawierzchnia z elementów betonowych o grubości 6 cm może być wykorzystana do budowy podjazdów, po których będą poruszać się samochody osobowe i dostawcze o masie nieprzekraczającej 3,5 tony. W przypadku, gdy w naszym garażu będzie parkował cięższy sprzęt, należy dobrać elementy o grubości co najmniej 8 cm. – Jednym z najbardziej wytrzymałych rozwiązań, które proponujemy, jest płyta Polbruk Magna. Posiada ona dwie grubości: 8 i 10 cm. Świetnie nadaje się do budowy podjazdów przy domach w stylu nowoczesnym ze względu na prostokątny kształt i kolorystykę. Często przy budowie podjazdów używane są nasze produkty z gamy ekologicznych Polbruk Meba czy Greengo– podkreśla Wojciech Średniawa. Prawidłowy dobór materiałów przy poprawnym projekcie i montażu nawierzchni powinien zagwarantować, że nasz podjazd pozostanie w nienagannym stanie przez długie lata.
Podgrzewany i dobrze oświetlony – znaczy bezpieczny
Przy budowie podjazdu istotne są również inne kwestie.
W naszej strefie klimatycznej ze względów bezpieczeństwa warto zainwestować w podgrzewanie podjazdu. Jest to szczególnie istotne zimą, gdy może zrobić się na nim ślisko na skutek zamarzania opadów atmosferycznych. Dla podjazdów krótkich i o małym nachyleniu zwykle stosuje się maty lub kable grzejne układane na szerokość rozstawu kół samochodu. W przypadku tych długich i o dużym stopniu nachylenia oraz natężeniu ruchu specjaliści zalecają ułożenie systemu na całej powierzchni. Zastosowanie rozwiązań anty-oblodzeniowych wpływa również pozytywnie na trwałość i wygląd nawierzchni betonowej, gdyż wyklucza stosowanie agresywnych środków do rozpuszczania lodu i śniegu. W dłuższym okresie mogą one prowadzić do degradacji materiałów budowlanych. Przy podjazdach o dużym spadku i powierzchni warto zainwestować w odwodnienia liniowe (podgrzewane), do których spływa nadmiar wody. Dobre zabezpieczenie przed zimowymi warunkami atmosferycznymi to jednak nie wszystko.
Podjazd powinien być również prawidłowo i gustownie oświetlony, żeby poruszanie po nim nie stanowiło problemu nocą. W tym celu w nawierzchni można zamontować oprawy najazdowe lub na przykład podświetlić obrzeża za pomocą linii LED RGB przystosowanych do pracy w warunkach zewnętrznych. – Do montażu linii LED doskonale nadaje się na przykład obrzeże Flesz w kształcie odwróconej litery „L”. Pasek montowany jest pod „daszkiem”, co sprawia że światło delikatnie podświetla nawierzchnię, dzięki czemu podjazd wygląda bardzo elegancko i przede wszystkim jest bardziej bezpieczny dla użytkowników – mówi Wojciech Średniawa z Polbruk. Innym sposobem oświetlenia są średnio wysokie słupki świetlne zlokalizowane po obu stronach podjazdu. Trwałość i bezpieczeństwo to nie jedyne aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy budowie podjazdu. Duże znaczenie ma także jego styl, który musi współgrać z resztą otoczenia.
Odnajdź swój styl
Dostępność możliwych rozwiązań estetycznych jest bardzo szeroka, gdyż liczba kostek i płyt betonowych o grubości równej lub wyższej 6 cm jest bardzo duża. Wśród nich znajdziemy nawierzchnie pasujące do prawie każdego stylu domu i ogrodu. - Do zastosowań w domach i ogrodach zaprojektowanych w stylu nowoczesnym, gdzie po podjeździe będą poruszać się cięższe pojazdy, polecamy płyty Polbruk Magna w kolorze stali kortenowskiej, nerino lub alpen. Przy ciągach technicznych do zabudowań gospodarczych sprawdzą się z kolei Polbruk Meba, Greengo czy Tetka. Jeśli architektura otoczenia naszego domu nawiązuje do stylu rustykalnego lub śródziemnomorskiego, to elegancko w tej aranżacji będzie prezentowała się Petra, Napoli czy Trento – mówi Wojciech Średniawa z Polbruk. Z kolei gdy po naszym podjeździe będą poruszać się wyłącznie samochody do 3,5 tony, to ilość wzorów, kształtów i barw kostek oraz płyt o grubości 6 cm jest tak duża, że w zasadzie jedynymi ograniczeniami są tylko nasza wyobraźnia i wyczucie smaku.
Pamiętajmy o tym, by rodzaj nawierzchni wybierać mądrze i dostosować go do przestrzeni, którą dysponujemy. Tylko od tego zależy, czy nasz podjazd będzie stanowił wizytówkę posesji przez długie lata.