POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [22.09.2018, 08:27:16] • Polska

Minerały konfliktu – kampania do unijnych importerów ważnych minerałów z obszarów objętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka

Minerały konfliktu – kampania do unijnych importerów ważnych minerałów z obszarów objętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka

fot. Organizator

3TG – cyna, tantal, wolfram i złoto - to najcenniejsze surowce niezbędne do wyrobu ogromnej ilości produktów używanych we współczesnym świecie. Wydobycie i handel nimi wiążą się z poważnymi problemami natury etycznej. UE przyjęła rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/821, które ustanawia obowiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw dla unijnych importerów cyny, tantalu, wolframu, ich rud oraz złota pochodzącego z obszarów objętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka.

Dla wielu ludzi na świecie bogactwa naturalne są prawdziwym przekleństwem, a nie towarem pozwalającym na poprawę życia obywateli państw, w których są wydobywane.

Cztery metale – cyna (ang. Tin), tantal (ang. Tantalum), wolfram (ang. Tungsten) i złoto (ang. Gold) - zwane 3TG należą do najcenniejszych surowców niezbędnych do wyrobu ogromnej ilości produktów używanych we współczesnym świecie. Metale te wykorzystywane są w elektronice, motoryzacji, przemyśle lotniczym, opakowaniach, materiałach budowlanych, oświetleniu, maszynach, oprzyrządowaniu przemysłu oraz w biżuterii, a popyt na nie jest ogromny.

Wydobycie i handel nimi wiążą się jednak z poważnymi problemami natury etycznej. Znaczna bowiem część rud tych metali znajduje się w regionach, gdzie trwają krwawe konflikty zbrojne – w Afryce, Azji i Ameryce Południowej. Wiele kopalń kontrolowanych jest przez grupy paramilitarne lub skorumpowane armie, które wykorzystują pracę niewolniczą, wyzyskują pracowników, w tym dzieci, wymuszają haracze i drastycznie łamią prawa człowieka. Dochody ze sprzedaży surowców służą do zakupu broni i dalszego finansowania konfliktów i działań militarnych. To, dlatego surowce te określa się mianem „minerałów konfliktu”.

Unia Europejska odpowiada za 16 % światowego importu cyny, wolframu, tantalu i złota, używanych w wielu procesach produkcyjnych. Ponadto sprowadza ogromne ilości tych metali w gotowych już dobrach konsumenckich i przemysłowych, przede wszystkim w elektronice: smartfonach, tabletach czy laptopach. Zakup tych minerałów przez firmy i korporacji w postaci surowców, półproduktów czy gotowych produktów firmy minerałów lub ich pochodnych pośrednio finansuje więc konflikty zbrojne i łamanie praw człowieka.

Regulacje unijne
17 maja 2017 roku Unia Europejska przyjęła rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/821, które ustanawia obwiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw dla unijnych importerów cyny, tantalu, wolframu, ich rud oraz złota pochodzącego z obszarów objętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka zgodnie z zasadami zawartymi w Wytycznych OECD. Regulacja ta ma na celu egzekwowanie od firm odpowiedzialnego i etycznego pozyskiwania tych surowców.

Rozporządzenie ustanawia unijny system należytej staranności w łańcuchu dostaw w celu ograniczenia możliwości prowadzenia przez ugrupowania zbrojne i siły bezpieczeństwa handlu cyną, tantalem i wolframem, ich rudami oraz złotem. Celem rozporządzenia jest zapewnienie przejrzystości i pewności w odniesieniu do praktyk w zakresie dostaw, stosowanych przez unijnych importerów oraz huty i rafinerie pozyskujących surowce na obszarach dotkniętych konfliktami i obszarach wysokiego ryzyka.

Rozporządzenie weszło w życie 8 czerwca 2017 r. i zgodnie z art. 20 ust. 3 będzie stosowane od dnia 1 stycznia 2021 roku w odniesieniu do importerów unijnych, którzy będą zgłaszać minerały 3 TG do procedury dopuszczenia do obrotu. W Załączniku I znajduje się wykaz minerałów (Część A) i metali (Część B) objętych zakresem rozporządzenia, sklasyfikowanych w Nomenklaturze scalonej.
Za zapewnienie skutecznego i jednolitego wdrożenia rozporządzenia w całej Unii odpowiedzialne są organy państw członkowskich - organy wyznaczone przez państwa członkowskie, posiadające wiedzę specjalistyczną o surowcach, procesach przemysłowych oraz doświadczenie w prowadzeniu audytów.

W Polsce, do pełnienia funkcji organu odpowiedzialnego za prowadzenie stosownych kontroli ex post w celu zapewnienia, że unijni importerzy minerałów 3TG wypełniają wskazane obowiązki wyznaczony został Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Z uwagi na dotychczasowe kompetencje odnośnie wykonywania czynności audytowych, oraz doświadczenie zdobyte w wyniku działań organów KAS skoncentrowanych na współczesnych metodach analizy ryzyka oraz kontrolach ex post prowadzonych na podstawie audytów, przedstawiciele izb administracji skarbowej, będą również odpowiedzialni za przeprowadzenie kontroli ex post w imieniu Szefa KAS.

Wytyczne OECD i Zalecenia Komisji
W sektorze minerałów Wytyczne OECD są międzynarodowym standardem dla firm w ramach całego łańcucha dostaw. Wytyczne te, określające praktyczne procesy pomagające firmom zidentyfikować określone rodzaje ryzyka i zarządzać nimi, zostały opracowane w ścisłej współpracy z przemysłem. Wytyczne OECD wraz z dodatkami dotyczącymi cyny, tantalu, wolframu i złota zapewniają przedsiębiorcom pełny zestaw informacji na temat odpowiedzialnego pozyskiwania minerałów, aby handel tymi minerałami sprzyjał pokojowi i rozwojowi, a nie generował konflikty.

17 sierpnia 2018 r. Komisja opublikowała Zalecenia Komisji z dnia 10 sierpnia 2018 r. w sprawie niewiążących wytycznych dotyczących identyfikacji obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka oraz innych czynników ryzyka w łańcuchu dostaw na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/821.
Należyta staranność oparta jest na analizie ryzyka i odnosi się do kroków, jakie powinny poczynić przedsiębiorstwa, aby zidentyfikować faktyczne lub potencjalne zagrożenia w ramach swojego łańcucha dostaw minerałów i przeciwdziałać im tak, aby zapobiec przyczynianiu się do niekorzystnych skutków związanych z wydobyciem, produkcją, handlem, przetwarzaniem, obsługą i wywozem minerałów powiązanych z obszarami dotkniętymi konfliktami i obszarami wysokiego ryzyka lub to przyczynianie ograniczyć.

Zgodnie z zaleceniami zawartymi w Wytycznych OECD należyta staranność opiera się na następujących pięciu krokach, które uwzględniono również w rozporządzeniu. Przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw powinny:
1) stworzyć silny system zarządzania oraz przyjąć i wyraźnie przedstawić dostawcom i opinii publicznej swoją politykę w odniesieniu do minerałów i metali potencjalnie pochodzących z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka. Obejmuje to określenie faktycznych okoliczności związanych z wydobyciem, transportem, przetwórstwem, handlem, przetwarzaniem, wytapianiem, rafinacją i stapianiem oraz wytwarzaniem lub sprzedażą produktów, które zawierają minerały z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka;
2) zidentyfikować i ocenić wszelkie rodzaje rzeczywistego lub potencjalnego ryzyka w łańcuchu dostaw;
3) opracować i wdrożyć strategię reagowania na stwierdzone zagrożenia w celu zapobiegania tym zagrożeniom lub ich ograniczania przez przyjęcie i wdrożenie planu zarządzania ryzykiem. Może to doprowadzić do podjęcia decyzji o kontynuacji handlu przez cały okres prowadzenia działań na rzecz ograniczania ryzyka, tymczasowym zawieszeniu handlu przy jednoczesnym dążeniu do ograniczenia ryzyka lub rezygnacji z dostawcy, czy to po nieudanych próbach ograniczenia ryzyka, czy też w przypadku popełnienia przez dostawcę poważnych naruszeń praw człowieka (np. najgorszych form pracy dzieci, pracy przymusowej lub tortur) lub udzielania bezpośredniego bądź pośredniego wsparcia uzbrojonym ugrupowaniom niepaństwowym;
4) przeprowadzić lub uzyskać audyt prowadzony przez niezależny podmiot zewnętrzny dotyczący działalności, procesów i systemów przedsiębiorstwa wykorzystanych w celu wdrożenia praktyk należytej staranności w łańcuchu dostaw w określonych punktach łańcucha dostaw, w szczególności w odniesieniu do praktyk w zakresie należytej staranności w przypadku hut i rafinerii;
5) składać publicznie dostępne sprawozdania dotyczące strategii i praktyk w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw w celu wzbudzenia zaufania społecznego do środków podejmowanych przez przedsiębiorstwa.

Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy
Izby Administracji Skarbowej
w Szczecinie


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■