Współpraca z producentami
Rynek materiałów budowlanych cechuje się dużą konkurencyjnością. W tych warunkach producenci szukają sposobów na wyróżnienie i uatrakcyjnienie swojej oferty – zarówno pod względem estetyki produktów, jak i jakości. Tę ostatnią cechę podkreślają oni poprzez udzielanie gwarancji, zapewniając swoich nabywców, że ich produkty są warte swojej ceny. Ale czy gwarancja naprawdę jest potrzebna, by ubiegać się o naprawę powstałych wad fizycznych produktu? –
Zgodnie z polskimi przepisami nabywca ma prawo, na podstawie umowy sprzedaży, ubiegać się o naprawę powstałej szkody przez okres dwóch lat od dokonania zakupu. Jednak materiały budowlane są wyjątkowym produktem, którego ewentualne mankamenty ujawniają się zwykle po okresie dłuższym niż dwa lata. Dlatego też producenci udzielają na nie gwarancji. Warto zwrócić uwagę na to, że stanowi ona nie tylko zabezpieczenie dla nabywcy, ale również często jest kartą przetargową w walce o klienta. Im dłuższy okres gwarancji, tym z założenia produkt jest lepszy jakościowo. W zależności od charakterystyki produktu i materiału wykorzystanego do jego stworzenia, czas gwarancji na tę samą kategorię produktową może się różnić. Np. na system rynnowy o przekroju kwadratowym, wykonany z PVC, posiadamy 15 lat okresu gwarancyjnego na uszkodzenia mechaniczne i 5 lat na stabilność koloru. Warto tutaj zaznaczyć, że w przypadku polichlorku winylu dopuszczalne są równomierne odbarwienia powierzchni systemu, spowodowane działaniem czynników atmosferycznych, wynikające z naturalnych cech tego materiału. 35 lat gwarancji udzielamy natomiast na korozję perforacyjną orynnowania wyprodukowanego ze stali powlekanej, przy założeniu, że spełniane są warunki umieszczone w karcie konserwacji i naprawy. Tak długie okresy gwarancyjne wynikają z wielu przeprowadzanych testów jakościowych i wieloletniego doświadczenia naszych technologów. Dzięki temu jesteśmy wiarygodni w oczach naszych klientów, a oni decydując się na wykorzystanie naszych produktów w swoim domu zyskują spokój na lata - mówi Magdalena Gardyła, ekspert firmy Galeco, producenta systemów rynnowych.
Współpraca z wykonawcami
Żadna gwarancja, nawet ta pisemna, nie da nam pewności, że prace budowlane zostaną skończone o czasie, a jakość wykonania będzie dla nas zadowalająca. Nie zaszkodzi jednak zabezpieczyć się w dodatkowy sposób oraz zawrzeć precyzyjną i szczegółową umowę z wykonawcami, która w razie wystąpienia problemów pomoże w dochodzeniu swoich praw. - W przygotowanym piśmie nie wolno zapomnieć o takich elementach jak termin realizacji prac, wynagrodzenie za nie oraz kary umowne w przypadku wystąpienia opóźnień. Aby jednak budowa naszego domu przebiegała sprawnie, zarówno inwestor jak i wykonawca, powinni ze sobą współpracować na każdym etapie trwania prac. Przyświeca im bowiem ten sam cel – chcą jak najszybciej skończyć budowę – bez frustrujących sytuacji i strat pieniężnych. Dlatego też inwestor powinien niezwłocznie informować wykonawcę o wszelkich zmianach w projekcie, a sam wykonawca o każdym zdarzeniu, które uniemożliwia mu dalsze kontynuowanie robót – radzi ekspert Galeco.
Dzięki obustronnej, jasnej sytuacji, uregulowanej pisemnie, osoby pracujące nad danym projektem zyskują pewność i bezpieczeństwo, a co za tym idzie – także spokój, który pozwoli w sposób przemyślany i staranny doprowadzić budowę inwestycji do końca.