Jednym z najważniejszych elementów prowadzenia sklepu jest zatrudnienie odpowiedniego personelu. W tej kwestii należy pamiętać, że niezwykle ważna jest liczba pracowników, którą należy dostosować do panujących w sklepie lub w sieci warunków. Zbyt mała liczba zatrudnionych osób powoduje, że na pracowników spada ogromna liczba obowiązków. Wiąże się to z ich wzrastającym poczuciem niezadowolenia, które wynika z przemęczenia i frustracji spowodowanej brakiem możliwości wypełnienia wszystkich obowiązków pracowniczych. Zazwyczaj do obsługi sklepów firmowych z branży mięsnej są zatrudniane 2-3 osoby. Może to jednak być niewystarczające, kiedy dostrzeżemy, że prócz obsługi klientów i sprzedaży produktów, pracownicy często także mają inne obowiązki, niż tylko sprzedaż.
Wielu właścicieli, nie tylko w branży mięsnej, ale także w perfumeriach, drogeriach, aptekach, czy nawet w sklepach spożywczych ogranicza personel, aby zaoszczędzić koszty, zapominając jednocześnie o tym, jak wiele obowiązków należy dopilnować, aby zaoferować obsługę klientów na najwyższym poziomie. Uwzględnić trzeba przecież obsługę przy kasie, na zapleczu, dostawianie towarów na półki, utrzymanie nieskazitelnej czystości w sklepie i w jego najbliższym otoczeniu, czy wreszcie motywację do kontaktów z klientami z uśmiechem i poświęcenia im odpowiedniej ilości czasu.
W kwestii utrzymywania czystości sklepu spożywczego, należy pamiętać że takie miejsca wymagają szczególnej troski - niezwykle ważne jest, aby sprzątanie odbywało się regularnie. Właściciele sklepów nie powinni oszczędzać na środkach czystości, ponieważ otoczenie może poważnie oddziaływać na świeżość i jakość produktów.
Przy prowadzeniu własnego sklepu niezwykle istotna jest też kwestia transportu produktów, które stanowią przedmiot handlu. Dla przykładu, producenci mięsa mają nieco utrudnione zadanie, ponieważ transport i dystrybucja mięsa wymagają szczególnych warunków. Do Harbi Meat nawet codziennie przyjeżdżają samochody ze specjalnymi chłodniami, dzięki czemu mięso utrzymuje swoją świeżość. Proces zamówień usprawniają ponadto wynajęte samochody - dzięki nim ich realizacja jest dokonywana na czas, na dokładną godzinę podaną przez klienta.
Posiadanie własnego sklepu niesie za sobą obowiązek regularnych dostaw i uzupełniania brakujących produktów. W tej kwestii właściciele również nie mogą sobie pozwolić na zbytnią oszczędność, ponieważ brak produktów w danym momencie może zaważyć na liczbie klientów. Niezbędna jest bieżąca koordynacja z zakładem produkcyjnym, który powinien szybko dowieźć zamówienie do sklepu w wypadku, kiedy wybrany rodzaj mięsa jest na wyczerpaniu.
Oszczędzanie jest ważną umiejętnością, jednak nie jest wskazane w każdej sytuacji. Sklepy firmowe aspirujące do oferowania produktów i usług najwyższej jakości nie powinny ciąć kosztów na większości aspektów swojej działalności, aby utrzymać zadowolenie klientów na najwyższym poziomie.
Autorem komentarza jest Cemre Yatur, współwłaściciel sklepu Harbi Meat.