POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [25.05.2018, 17:19:58] • Polska

Dlaczego szkolny obiad trafia na śmietnik? Wywiad z Markiem Borowskim, prezesem Federacji Polskich Banków Żywności

Dlaczego szkolny obiad trafia na śmietnik? Wywiad z Markiem Borowskim, prezesem Federacji Polskich Banków Żywności

fot. Organizator

W Polsce marnuje się 9 milionów ton żywności rocznie. W tej górze jedzenia znajdują się także szkolne posiłki. Trafiają tam, bo dzieci nie mają wystarczająco dużo czasu na ich zjedzenie, a funkcjonowanie szkolnych stołówek dalekie jest od ideału. O marnowaniu żywności w szkołach rozmawiamy z Markiem Borowskim, prezesem Federacji Polskich Banków Żywności, która jest partnerem społecznym programu „Extra Szkolna Stołówka”.

Czym zajmują się Banki Żywności?

Marek Borowski: - Federacja Polskich Banków Żywności to 31 organizacji pozarządowych działających w całej Polsce, zajmujących się ratowaniem dobrej żywności oraz wspieraniem najuboższych w zakresie jej dostarczania. Banki pozyskują żywność bezpłatnie i również bezpłatnie przekazują ją potrzebującym. W 2017 roku wsparliśmy 1 447 844 osób potrzebujących w Polsce, przekazując ponad 65 500 ton żywności na cele społeczne. Wizualizując, to 3 275 tirów żywności. W Polsce co roku marnuje się 9 milionów ton żywności, a jednocześnie 1,8 miliona osób żyje w skrajnym ubóstwie - my, jako Banki Żywności, staramy się zminimalizować ten
paradoks.

Dlaczego Banki Żywności przyłączyły się do programu „Extra Szkolna Stołówka”?

MB: - Współpracując, jako Banki Żywności, na co dzień ze szkołami i szkolnymi stołówkami, wiemy, jak wyglądają te przestrzenie i czego w nich brakuje. Mamy wrażenie, że nie przykłada się do tych miejsc należytej uwagi – a przecież, żeby stołówki spełniały dobrze swoje funkcje, oprócz zdrowego jedzenia potrzeba czegoś więcej. Miejsce, w którym dzieci spożywają posiłki, powinno być estetyczne i przyjazne, zachęcające do przebywania w nim i do jedzenia. W wielu szkołach stołówki nie spełniają tych kryteriów, co wiąże się z istotnym dla nas, jako organizacji skupiającej się na niemarnowania żywności, aspektem. Poprawa stanu szkolnych stołówek, podniesienie ich komfortu i usprawnienie funkcjonowania, a także edukacja najmłodszych są, w naszym przekonaniu, ważnym krokiem do niemarnowania jedzenia. Jednocześnie są to cele programu „Extra Szkolna Stołówka”, dlatego Banki Żywności patronują tej akcji.

Szkoły, które wezmą udział w programie, mają szansę wygrać remont szkolnej stołówki o wartości 30 tysięcy złotych lub zdobyć nagrody dodatkowe, które poprawią wygląd stołówek. Dodatkowo, edukatorzy Banków Żywności przeprowadzą w zwycięskich szkołach warsztaty na temat niemarnowania żywności.

Na czym polega problem marnowania żywności w szkolnych stołówkach?

MB: - Z naszych obserwacji i różnych badań oraz raportów na temat szkolnych stołówek wynika, że jednym z głównych problemów przyczyniających się do marnowania żywności są zbyt krótkie przerwy obiadowe. W wielu szkołach obiady wydawane są podczas jednej przerwy, co oznacza, że w stołówce w tym samym czasie pojawia się dużo dzieci. Bywa, że brakuje miejsc siedzących.

Przerwa obiadowa najczęściej trwa 15 minut – to czas, w którym uczniowie muszą dotrzeć do stołówki, znajdującej się czasami w sporej odległości od klasy lekcyjnej, czekać na wydanie obiadu i znaleźć stolik, przy którym mogą zjeść. Na samo zjedzenie nie zostaje już zbyt dużo czasu. W rezultacie duża część dania trafia do kosza. To aspekt, na który zwracamy szczególną uwagę. Innymi problematycznymi obszarami w szkolnych stołówkach, które w naszym przekonaniu przyczyniają się do niedojadania posiłków, jest stan estetyczny stołówek oraz braki w ich wyposażeniu. Stołówki najczęściej nie są przystosowane do tego, żeby szybko i sprawnie obsłużyć tak wielu uczniów w bardzo krótkim czasie. Brakuje miejsc siedzących, a przestrzeń przy stolikach jest za mała, żeby w komfortowych warunkach zjeść obiad. Wygląd stołówek też pozostawia wiele do życzenia – najczęściej nie różnią się one niczym od sal lekcyjnych, tym samym nie stanowią przestrzeni zachęcającej do jedzenia. Wspólnie z organizatorami konkursu „Extra Szkolna Stołówka” chcemy to zmienić.

Jak można zapobiegać marnowaniu żywności w szkołach?

MB: - Z badania przeprowadzonego na potrzeby programu „Extra Szkolna Stołówka”1 wynika, że jednym głównych problemów, w kontekście marnowania żywności w stołówkach, jest zbyt mało czasu, który uczniowie mają na zjedzenie obiadu. W naszym przekonaniu problem ten można zatem ograniczyć w znacznym stopniu poprzez wydłużenie przerwy obiadowej. Ponadto niezwykle istotne jest stworzenie komfortowych warunków w szkolnych stołówkach, sprzyjających zjadaniu całych porcji. Wiemy doskonale, że w estetycznym i przyjaznym miejscu o wiele przyjemniej spożywa się posiłki. Dzieci przecież także zwracają uwagę na estetykę pomieszczeń, w których przebywają.

Jak zatem powinna wyglądać szkolna stołówka, żeby dzieci czuły się w niej komfortowo i żeby zachęcała do jedzenia, co w efekcie pomoże zapobiegać marnowaniu żywności?

MB: - Szkolna stołówka nie jest miejscem, w którym uczniowie wyłącznie jedzą obiad. To przestrzeń, w której się spotykają, mogą chwilę odpocząć od szkolnych zajęć, zjeść obiad lub inny posiłek, napić się wody z ogólnodostępnego dystrybutora. Dlatego stołówka powinna być dostępna nie tylko podczas przerwy obiadowej.

Przestronna i jasna stołówka, wyposażona w odpowiednie meble dostosowane do wieku, sprzyja zarówno chętniejszemu przebywaniu w niej uczniów, jak i spożywaniu przez nich posiłków. Warto, by cechowała się barwnymi akcesoriami i wyposażeniem przypominającymi domowe warunki. Kolorowa stołówka, w której jest wystarczająco dużo miejsca dla każdego, gdzie bez pośpiechu można zjeść smaczny i zdrowy posiłek, to z pewnością miejsce, w którym problem marnowania żywności będzie o wiele mniejszy.
Oprócz ratowania żywności, Banki Żywności zajmują się także edukacją na temat niemarnowania żywności. Na czym polega ta edukacja?

MB: - Edukacja w zakresie niemarnowania żywności to bardzo ważny aspekt działalności Banków Żywności. Mówimy o tym, że żywność jest zbyt ważna, żeby ją wyrzucać, a dane na ten temat są twarde – w Polsce marnuje się co roku 9 milionów ton żywności. Mówimy, jak racjonalnie planować zakupy, jak wykorzystać produkty spożywcze z domowych zapasów. Inicjujemy i włączamy się w rozmaite akcje edukacyjne, takie jak np. „Extra Szkolna Stołówka”, w ramach której zapewniamy szkołom warsztaty edukacyjne o mądrym gospodarowaniu żywnością i prawidłowym odżywianiu.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■