POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [02.05.2018, 11:48:59] • Świnoujście

Elektromobilny przełom w światowym transporcie publicznym [INFOGRAFIKA]

Elektromobilny przełom w światowym transporcie publicznym [INFOGRAFIKA]

fot. Organizator

Agencja Bloomberg New Energy Finance opublikowała raport podsumowujący globalny rozwój elektromobilności w światowym transporcie publicznym. Analitycy BNEF opisali najważniejsze trendy rynkowe, jak również przedstawili prognozy dotyczące przyszłości sektora. Z raportu wynika, że transport publiczny znajduje się u progu prawdziwej rewolucji.

Rozwój elektromobilności jest jednym z najważniejszych trendów nie tylko w sektorze samochodów osobowych, lecz również autobusów miejskich. Liczba pojazdów niskoemisyjnych w transporcie publicznym dynamicznie wzrasta na całym świecie. Łączna liczba autobusów miejskich w 2017 r. wyniosła 3 mln sztuk, z czego 385 tys. było elektrycznych. Największy rynek autobusów elektrycznych na świecie to Chiny, po których poruszało się 99% światowej floty autobusów elektrycznych w 2017 r.

- Chiny są globalnym liderem z kilku powodów. Obowiązujący do końca 2016 r. program dopłat sprawił, że ceny autobusów elektrycznych były tam niższe niż spalinowych. Rozwój elektromobilności jest ponadto jednym z priorytetów polityki przemysłowej Państwa Środka, a wiele chińskich miast buduje swoją flotę autobusową od podstaw. Warto także zwrócić uwagę na duży problem zanieczyszczenia powietrza w chińskich miastach i dążenie do uniezależnienia się od importu ropy naftowej – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Chiński rząd chce ponadto stworzyć marki, które będą z powodzeniem konkurować na światowych rynkach. Łączna liczba autobusów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach w 2016 r. wyniosła 116 tys. sztuk. Chińscy producenci muszą się jednak mierzyć się z coraz silniejszą konkurencją z Europy i USA, reprezentowaną przez takie podmioty jak Solaris, Volvo, Optare, Proterra, Yutong, New Flyer.

Drugi pod względem wielkości rynek autobusów elektrycznych na świecie to Europa. W 2017 r. po drogach Starego Kontynentu poruszało się 2100 zelektryfikowanych autobusów, w tym 1560 całkowicie elektrycznych. Udział e-busów w 2017 r. w ogólnej liczbie tego typu pojazdów wyniósł 1,6%. Największy rynek w Europie to Wielka Brytania. Trzeci pod względem wielkości rynek autobusów elektrycznych na świecie to USA (360 autobusów elektrycznych w 2017 r.).

Jak wynika z raportu BNEF, kolejne miasta na świecie, w tym wielkie metropolie, deklarują, że w przyszłości zamierzają dysponować flotą składającą się wyłącznie z autobusów elektrycznych. Po ulicach chińskiego Shenzhen już od ubiegłego roku poruszają się wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. Miasto dysponuje flotą składającą się łącznie z ponad 16 tys. autobusów elektrycznych. Podobne plany ma Kopenhaga - do 2019 r., Paryż - do 2025 r. czy Los Angeles - do 2030 r. Rozwój elektromobilności w transporcie publicznym nie omija również Polski. Szereg miast w naszym kraju zakupiło lub zadeklarowało zakup autobusów napędzanych energią elektryczną. Jak wynika raportu PSPA i IGKM „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej, w dużych polskich miastach jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączonych do eksploatacji ok. 190 autobusów elektrycznych, co stanowi ok. 1,5% wszystkich zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej.

- Kilka czynników napędza rynek elektrycznych autobusów, m.in. dążenie do poprawy stanu środowiska i redukcji poziomu natężenia hałasu. Autobusy elektryczne nie generują bezpośrednio do atmosfery żadnych szkodliwych emisji, co ma szczególne znaczenie w centrach zatłoczonych miast. Istotne są także niższe całkowite koszty posiadania pojazdów oraz polityka przemysłowa oparta na elektromobilności. Rynek hamują natomiast wciąż wysokie koszty zakupu, wynikające z wysokich cen baterii litowo-jonowych. Systematycznie one jednak spadają, przez co w niedalekiej przyszłości ceny autobusów elektrycznych i spalinowych zrównają się ze sobą, a miejski transport publiczny wejdzie w erę pełnej elektromobilności.

Maciej Mazur z PSPA


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■