Dokumentami potwierdzającymi stan prawny są:
- odpis z księgi wieczystej
- wypis z rejestru gruntów
W celu sprawdzenia stanu prawnego należy:
- sprawdzić zapisy w księdze wieczystej założonej dla posiadanej nieruchomości w zakresie prawidłowości numeru działki, powierzchni i położenia nieruchomości
- sprawdzić w rejestrze gruntów czy dane ujawnione w księdze wieczystej są zgodne z tymi w rejestrze ewidencji gruntów i budynków
Dane dotyczące ksiąg wieczystych uzyskać można w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Świnoujściu z siedzibą przy ul. Paderewskiego 6.
Dane dotyczące rejestru gruntów uzyskać można w Biurze Geodety Miasta z siedzibą w Świnoujściu przy ul. Wojska Polskiego 1/3
W przypadku stwierdzenia niezgodności z rzeczywistym stanem prawnym, należy podjąć działania w celu uregulowania tego stanu.
W siedzibie Urzędu Miasta Świnoujścia utworzono punkt informacyjno-konsultacyjny. Znajduje się on w Biurze Obsługi Interesanta przy stanowisku Wydziału Gospodarki Nieruchomościami. W punkcie tym można uzyskać informacje o czynnościach jakie należy podjąć w celu doprowadzenia do zgodności stanu prawnego ze stanem faktycznym. Punkt czynny będzie w dniach pracy Urzędu w godz. od 8.30 do 15.30.
Każdy powinien sie zaopatrzyc w urzadzenie nagrywające przed udaniem sie do Magistratu. Oj, będzie sie działo, lepiej to nagrać, zawsze sie przyda. Jedna oszukańczą propozycje pani Borowiec mam spisana na pismie. CBA ma uproszczona robote.
To kiedy w końcu zaczną prostować udziały w nieruchomości wspólnej, nasza wspólnota już kilka lat temu jedna z pierwszych wystąpiła o doprowadzenie zgodności stanu prawnego ze stanem faktycznym ze szczegółowym opisem błędów popełnianych przy wycenie i obmiarze. I nic się nie dzieje do tej pory, a odpowiedź była dyplomatyczna:" udziały będą prostowane systematycznie wg kolejności zgłoszeń". Pani Borowiec jakoś sobie nie może z tym poradzić.
No to niech sie urzędasy biora do roboty i naprawiaja szkody wyrządzone Mieszkańcom. Urząd Miasta miał na to 6 miesięcy od wejścia Ustawy w zycie, a upłynęło 8 i urzędasy nic nie robia. Mają tylko tłumaczyc jak zamataczyc sprawę i przyjąć w ciemno, że wszystko jest w porządku. Jak będzie porzadek w nieruchomościach w Urzędzie Miasta to będzie i porządek w aktach notarialnych. Do roboty urzędasy. Nie pouczać jak sie robi przekręty tylko prostować dokumenty. Jeszcze nie ma podziałów geodezyjnych gruntu a juz księgi wieczyste sa załozone. Nie ciekawe ?
PAN GEODETA POŚWIADCZA NIE PRAWDĘ W DOKUMENTACH A POZATYM TO NAJPIERW GMINA POWINNA ZROBIĆ PORZĄDEK W SFAŁSZOWANYCH DOKUMENTACH.
TO JEST OBOWIĄZEK GMINY KTÓRA DZIAŁA NA PODSTAWIE PRAWA I W GRANICACH PRAWA GMINA SPIEPRZYŁA ŚWIADOMIE WSZYSTKIE AKTY NOTARIALNE TO NIECH NAPRAWIAJĄ SZKODY JAKIE WYRZĄDZILI MIESZKAŃCOM.