POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [05.12.2017, 19:21:52] • Świnoujście

Tadeusz Gala: Dlaczego wybrano metodę budowy tunelu TBM?

Tadeusz Gala: Dlaczego wybrano metodę budowy tunelu TBM?

fot. Sławomir Ryfczyński

Metoda tarczowa drążenia tuneli nazywana skrótowo TBM przeznaczona jest głównie do robót górniczych w twardym, skalistym podłożu. Można ją zastosować również w mniej stabilnych gruntach, jednakże przy zwiększonym koszcie budowy.

W Świnoujściu nad tunelem zalega piasek. Na trasie tunelu występuje piasek z domieszką żwiru, pod tunelem początkowo piasek ze żwirem a głębiej wystąpi żwir lub glina zwałowa z domieszką żwiru i otoczaków z wkładkami iłu pylastego, później margiel kredowy z bułami krzemiennymi. Nie znam badań geologicznych, powyższe przywołuję za opracowaniem firmy DAMART „Stałe połączenie wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe ETAP 1”. W związku z powyższym grunt zupełnie nie pasuje do zastosowania metody TBM.

Nie chodzi o to, że nie można wiercić w takim podłożu. Można. Protest inżynierów z Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych uważam za mocno nieprzemyślany. Grunt będzie zamrażany i dopiero wtedy wiercony. Technologia jest opanowana i często wykorzystywana.

Mam dwie wątpliwości. Pierwsza dotyczy nośności podłoża. W opracowaniu firmy DAMART na stronie 82 pojawia się stwierdzenie ”Warunki gruntowe dla budowy tunelu są również w pełni korzystne pod względem nośności bowiem praktycznie na całej długości posadowienie tunelu przypada w gruntach nośnych”. Stwierdzenie to nie zostało poparte podaniem empirycznych parametrów geotechnicznych podłoża. Jeżeli grunt zacząłby się poddawać, to cały tunel wisiałby na ścianach oporowych na wjazdach do tunelu.
Kto budował dom na grząskim gruncie, ten wie, ile zachodu trzeba poświęcić utwardzaniu i ustabilizowaniu gruntu pod fundamenty.

Autostrada A20 w Niemczech zawaliła się na początku października 2017r. Zbudowana ją na podmokłym gruncie zabezpieczonym betonowymi elementami. Po 12 latach eksploatacji zabezpieczenia nie wystarczyły, grunt poddał się i powstała tam ogromna dziura o szerokości 10 m, długości 40 m i średniej głębokości 2,5 m.
Drugą moją wątpliwość rodzą skutki wodoprzepuszczalności gruntów. Gdzie jest woda, tam pojawia się ciśnienie hydrostatyczne i wypór. Ten spowoduje wrażliwość na wahania poziomu wody, które w Świnoujściu sięgają do 1,5 m. Skutkiem tego będą zmienne naprężenia ścinające w miejscach oparcia tunelu, czyli u wjazdów. To w konsekwencji może doprowadzić do pełzania, czego skutkiem mogą być nieodwracalne zmiany konstrukcyjne.

Dziwię się, że nie przyjęto do realizacji tunelu budowanego w technologii elementów zatapianych ulokowanego tuż przy promach Karsibór. Koszt ten sam, a Świnoujście otrzymałoby tunel dwukomorowy dwupasmowy. Metoda wymyślona specjalnie dla przekraczania zbiorników wodnych. W 2003 r taki tunel oddano do eksploatacji w niemieckim mieście Rostock pod rzeką Warnow.

Zalety:
1. Dwie rury i dwa pasma w każdym kierunku co daje bezpieczeństwo przeprawy.
2. W związku z długością poniżej 1000 m brak wymogów systemów wentylacji i ppoż w związku z czym minimalne koszty utrzymania tunelu.

3. Możliwość przejazdu transportów z materiałami niebezpiecznymi, np. benzyną w związku z czym brak obowiązku utrzymywania ciężkich promów co jest wymogiem w przypadku tunelu jednorurowego.
Wiadomość z ostatnich dni dotycząca tunelu pod dnem rzeki Martwa Wisła oddanego do użytkowania w kwietniu 2016. Pierwotnie zakładano, że tunel ten będzie zbudowany metodą elementów zatapianych, później w niewyjaśnionych okolicznościach zmieniono technologię na TBM:
Informacja z https://www.trojmiasto.pl dnia 29 listopada 2017, godz. 17:00

Pierwsze "wysięki" wody - jak nazywają je drogowcy w tunelu pojawiły się w sierpniu. Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego zamknięto na kilka dni tę samą rurę w kierunku Stogów, co spowodowało paraliż w centrum miasta. Wówczas woda pojawiła się jednak na wyjeździe
z podwodnej przeprawy.

Tym razem tuż przy wjeździe od strony Letnicy. Kłopot w tym, że awaria wygląda na poważniejszą. Wody jest więcej niż poprzednio i pojawiła się po stronie, po której nie ma odprowadzenia do kanalizacji.


Tadeusz Gala
Świnoujście 5 grudzień 2017


komentarzy: 74, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 74

Gość • Sobota [08.09.2018, 19:01:27] • [IP: 158.26.131.**]

A to jakis Inzynier budownicta...czy Internetowy muchomor sromotnikowy?

Gość • Niedziela [21.01.2018, 18:41:39] • [IP: 5.172.255.***]

Zgadzam się z panem Gala. Eksperci od budowy tuneli twierdzą, że metoda TBM nie nadaje się do piachu i rzek. Najlepsza jest metoda elementów zatapialnych. Jest tańsza. Mogą wykonać ją polskie firmy z okolic Świnoujścia. Jest bezpieczna. Jest szybsza. Będą 2 pasma i 1 awaryjne w cenie 1 pasma TBM. Osobiście jestem za mostem zwodzonym lub flying jak w Holandii.

Gość • Niedziela [21.01.2018, 18:21:24] • [IP: 5.172.255.***]

lklklkl

Gość • Piątek [05.01.2018, 08:34:11] • [IP: 93.94.186.***]

Gala nie ma pojęcia o budownictwie, nie spełnia nawet w minimalnym stopniu obowiązków w SM Stoczniowiec, odbiera tylko pensje. I teraz w związku z wyborami samorządowymi też chodzi tylko o pensję, Transparentność wg Gali to nie odpowiadanie na pisma, pomimo obowiązku ustawowego.

Gość • Poniedziałek [01.01.2018, 19:17:09] • [IP: 89.64.10.***]

Tadziu dobrze gada lepiej jak jest wiecej!! To dobry plan

Gość • Piątek [08.12.2017, 09:42:40] • [IP: 62.92.60.**]

Nie ma znaczeniaczy ten Pan chce dostać się do koryta czy też nie. Chodzi o to, że każdą władze należy kontrolować. Czemu nie warto mieć więcej za tą samo cenę? na dodatek liczy się bezpieczeństwo. Warto posłuchać i zobaczyć co włodarze miasta odpowiedzą, tu chodzi o nasze życie i niewykorzystane możliwosci. Jestem za poruszeniem tego tematu, tak jak zrobił to Pan Gala.

pilot400 • Czwartek [07.12.2017, 12:16:19] • [IP: 178.238.253.***]

mieszkam w Świnoujściu od 1961 roku. Już wtedy" budowano" tutaj tunel.Teraz też myślę że finał będzie taki sam.

Gość • Środa [06.12.2017, 23:50:06] • [IP: 188.146.98.***]

Chłopino 06.12.2017, 20:08:25] • [IP: 92.42.118 biednyś boś głupi. Wypór betonu zależy od tego jaki w jaki topologiczny obiekt zostanie zamknięty. Jak będzie to lity betonowy prostopadłościan to chociaż byś sie chłopino wypróżnił to zawsze utonie. Ale jeśli będzie ten beton szczelną ścianą tegoż prostopadłościanu to taki obiekt może mieć dowolną wyporność, dodatnią lub ujemną w zależności jak zaprojektujemy.

Gość • Środa [06.12.2017, 21:56:42] • [IP: 94.254.224.***]

Jak nie wiecie kim jest i czym sie zajmuje to nie komentujcie.

Gość • Środa [06.12.2017, 20:59:57] • [IP: 93.94.186.***]

może zająłby się pan prezesowaniem w spółdzielni w pracy pan jakiś taki małomówny i nic niewiedzący, a tu proszę znawca ba ekspert jakich mało

Gość • Środa [06.12.2017, 20:41:55] • [IP: 92.42.114.**]

Galu Galu lansu lansu. Gość • Środa [06.12.2017, 11:34:16] • [IP: 80.245.186.***]-bo większa prowizja.Chyba wolałbyś dostać za kilo zgniłków 10 zł niż za kilo pięknych jabłek 5 zł?

Gość • Środa [06.12.2017, 20:08:25] • [IP: 92.42.118.**]

To jest fizyk, wymyślił różne prawa wyporu dla betonu, w zależności od tego, czy go się zakopie łopatą w ziemi, czy wciśnie się w tą samą dziurę bez kopania. Maładiec świnoujściański.

Gość • Środa [06.12.2017, 14:38:29] • [IP: 88.156.206.***]

Ja chciałbym wiedzieć jakie doświadczenie w budowaniu tuneli i w ogóle jakie wykształcenie ma ten Pan!, że zabiera głos w tak złożonej materii jak budowanie takich konstrukcji.Czym się ten Pan zajmuje? Pamiętam go jak kręcił się kiedyś kolo św pamięci Możejki! Czyli wiadomo gościu jest w opozycji do obecnej władzy. Gadać tak" na okrągło"każdy potrafi ale trza Panie Gala poprzeć swoje wynurzenia jakimiś opracowaniami, wyliczeniami i badaniami a naprzeciwko siebie mieć w dyskusji fachowców, a nie komentatorów o poziomie jak widać poniżej z tych wpisów! Ja po tym Pańskim artykule zaczynam postrzegać Pana raczej jako kogoś na poziomie tego żałosnego gościa, co kwestionował i nadal to robi w odniesieniu do mostu na wyspę Karsibór. Myślę też, że zaczyna" wąchać" Pan za jakimś miejscem przy miejskim korytku! Panie ale to już nie możejkowe lata kiedy to pierwszy lepszy, który zamieszał w głowie takim jak poniżej komentującym zwolennikom i dostawał od razu posadkę! Ludzie tutaj zaczęli już odróżniać plewy od ziarna!

Gość • Środa [06.12.2017, 14:13:27] • [IP: 95.129.228.**]

Już nie czytam tych pierdołów, które klepią" fachowcy", nie nie mający zielonego pojęcia o tego typu budowach. NIKT w Polsce nie powinien Zabierać głosu na temat budowy tunelu!!Niedawno truł na doope domorosły znawca mostów, Teraz pojawił się drugi " znaFca"

Gość • Środa [06.12.2017, 13:56:06] • [IP: 80.245.179.***]

CYMBALISTÓW BYŁO WIELU :)

AGENDA 21 • Środa [06.12.2017, 13:17:25] • [IP: 80.245.178.***]

W ŚWINOUJŚCIU WŁOSI PORZĄDNY TUNEL ZBUDUJĄ. W GDAŃSKU BUDOWLI poTOMKOWIE BUDOWNICZYCH OBOZÓW KONCENTRACYJNYCH I DOKONALI ZEMSTY ZA poRAŻKĘ HITLERA. TUNEL W GDAŃSKU TAK ZAPROJEKTOWANO I ZBUDOWANO, ABY SZYBKO SIĘ ZAWALIŁ, TAKI PRIKAZ OD PUTINA poSZEDŁ DO BERLINA.

Gość • Środa [06.12.2017, 12:57:20] • [IP: 212.14.7.**]

Czytając co niektóre komentarze nasuwa się jedno - żenada. Wtopić kasę nietrudno, wypowiadające się tu gluptoki powinni nawet jej dołożyć. Nie trudno zrobić coś na sztuke

Miś • Środa [06.12.2017, 12:19:50] • [IP: 178.238.246.**]

"...przy zwiększonym koszcie budowy" - i wszystko jasne ;-) Przecież nie chodzi o tunel, tylko o drogi tunel... bardzo drogi w budowie i w utrzymaniu... Rachunki mam z Cepelii na 280 tysięcy i zapłacimy... i nie sprzedamy misia żadnemu muzeum, nawet narodowemu za milion! Bo prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach...

Gość • Środa [06.12.2017, 11:34:16] • [IP: 80.245.186.***]

ty debilu żurowy 06.12.2017, 05:53:24] • [IP: 190.112.254.*. Oczywiście, że niezależnie od metody będą działać takie same siły. Tyle, że w metodzie elementów zatapanych tunel cały czas pływa. ROZUMIESZ ćwierćinteligencie? PŁYWA. A w TBM nie. Zastanawia mnie, czemu nikt nie odpowiedział gościowi 06.12.2017, 00:15:24] • [IP: 188.146.98.? Skoro za tą samą cene możemy mieć tunel dwukomorowy czteropasmowy to czemu wybieramy jednokomorowy dwupasmowy i jeszcze droższy w eksploatacji? No czemy? NO CZEMU?

gpk • Środa [06.12.2017, 11:01:16] • [IP: 217.153.7.***]

Popieram PIERWSZE zdanie IP 184.168.27 ! Jak tunel to tylko metoda zatapiana 4 pasmowy bo kolejki latem będą na parę h, stania macie to jak w banku ! Np. dojazd do Lidla w NRD ponad 1 h latem !! A co będzie jak wybudują czteropasmowa obwodnicę nadmorskich miejscowości w NRD ??!! DRAMAT !! Powodzenia w marynowaniu szmalu !!

waldi • Środa [06.12.2017, 10:40:36] • [IP: 109.255.193.**]

Czy nazwa firmy DRAMAT nic nie sugeruje?

Gość • Środa [06.12.2017, 10:16:26] • [IP: 184.168.27.***]

Stałe połączenie, to katastrofa dla Świnoujścia. Nie opłaca się wydawać tyle pieniędzy dla kilku nowobogackich gównojedzących darmozjadów. Jest wybierany droższy motyw, bo na droższym projekcie magistrackie biedakicebulaki będą mogły więcej hajsu zawinąć w kierman.

Gość • Środa [06.12.2017, 10:05:49] • [IP: 188.146.163.***]

To nie ten co z kamerą latał za Możejką, jak i cała świta z tamtych lat?

Gość • Środa [06.12.2017, 09:47:35] • [IP: 178.238.246.***]

A komu dziś potrzebne te, nieco spóźnione, wywody EKONOMISTY-AMATORA? Czy nie ciekawsza byłaby dyskusja o locie na Księżyc?

Gość • Środa [06.12.2017, 09:44:12] • [IP: 193.69.22.**]

Most zwodzony/obrotowy! Ba nawet dwa w cenie tunelu!!

Oglądasz 1-25 z 74
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■