Cracovia w Ystad. Nowy prom może zabrać na pokład 650 pasażerów i prawie 200 pojazdów! Zobacz film!
fot. Organizator
Prom Cracovia, nowa jednostka Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, oficjalnie został przywitany w poniedziałek wieczorem w szwedzkim porcie w Ystad podczas konferencji prasowej.
Nowy prom Polferries został wprowadzony ze względu na zwiększającą się potrzebę rynku. Ostatni rok linii Świnoujście - Ystad związany był z kolejnym rekordowym przyrostem ruchu pasażerskiego i cargo, aby sprostać wymaganiom Polska Żegluga Bałtycka S.A. wprowadziła trzy tygodnie temu najnowszy prom pasażersko-ładunkowy.
fot. Andrzej Ryfczyński
Cracovia po przejęciu przez armatora została poddana remontowi modernizacyjnemu w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Prom jednorazowo może przewieźć 650 pasażerów, 64 samochodów osobowych oraz około 98 samochodów ciężarowych długich + 26 samochodów ciężarowych krótkich.
fot. Andrzej Ryfczyński
Cracovia ma długość 180 m, jej szerokość wynosi 24,30. Zanurzenie: 6,5 m przy długości linii ładunkowej 2196 m. Prędkość eksploatacyjna to 16,7 węzłów.
fot. Andrzej Ryfczyński
Prom spełnia wymogi wszystkich obowiązujących Konwencji oraz zalecenia IMO, a także wszystkie inne wymagania dotyczące uprawiania żeglugi.
Podczas konferencji prasowej głos zabrali między innymi Prezes Zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Piotr Redmerski, Szef Terminala Promowego w Ystad Björn Boström, Ambasador RP w Szwecji Wiesław Tarka, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Regionu Skane Henrik Fritzon oraz przedstawiciel władz w Ystad Kaj Jönsson.
- W porcie Ystad obyła się ceremonia wprowadzenia promu Cracovia. Jest to odpowiedź na rosnący rynek, który rzeczywiście nieprzerwanie od kilku lat rośnie dwu cyfrowo. Myślę, że powodem głównym jest poprawiająca się infrastruktura, droga szybkiego ruchu S3. Jeżeli w 2021 roku doczekamy się, że od Świnoujścia do granicy z Czechami będzie S3 zrobiona to rzeczywiście mamy szanse na zdecydowane przesunięcie się rynku z zachodu na wschód. Przykładem wprowadzenia Mazovii i Cracovii jest pełne obłożenie, zaraz po ich wprowadzeniu. Rozbudowanie infrastruktury powoduje, że mamy od początku obłożony ten prom w całości. Niewybaczalnym grzechem byłoby to gdybyśmy wybudowali drogi szybkiego ruchu, autostrady, a w terminalach zablokowane byłyby inwestycje, w samym rynku promowym. To jest nieodłączny element przedłużenia trasy z Europy Południowej na Północ. Pierwszy raz w historii centralne położenie naszego kraju zaczyna przynosić efekty. Po skończeniu inwestycji infrastruktury myślę, że wtedy już około 600 tysięcy samochodów ciężarowych możemy zobaczyć między Polską, a Skandynawią - powiedział nam prezes PŻB, Piotr Redmerski.
fot. Andrzej Ryfczyński
Przewodnicząca Rady Nadzorczej PŻB Agnieszka Trzaskalska odczytała list Ministra Gospodarki Morskiej i Śródlądowej Marka Gróbarczyka, w którym pogratulował armatorowi zakupu i wprowadzenia do eksploatacji najnowszego promu.
Zgodnie z założeniami eksploatacja Cracovii pozwoli na wygenerowanie przychodów niezbędnych do finansowania budowy nowych promów w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia oraz na stworzenie dla nich rynku przewozów między Polską, a Szwecją.
Władze portu w Ystad zdeklarowały się do przystosowania terminala promowego do obsługi nowo budowanych promów przez Polską Żeglugę Bałtycką S.A.
Dziennikarzom portalu iswinoujscie.pl udało się ustalić, że port Ystad ma bardzo duże plany inwestycyjne, jeżeli chodzi o jego rozbudowę. Planowana jest budowa dwóch nabrzeży. Pierwsze będą oddane do użytku w grudniu 2019 roku.
Cracovia w pierwszy rejs liniowy wypłynęła na początku września. Na trasie Świnoujście-Ystad pływają obecnie trzy promy pasażersko-samochodowe należące do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Cracovia, Mazovia oraz Baltivia.
S&B • Niedziela [15.10.2017, 10:38:39] • [IP: 80.245.189.***]
A MORZE NAPISZCIE... TYLKO NIEMCOWI BO ROBI KASĘ W POLSCE... Po pierwsze-wciśnij" Caps Lock", po drugie-MORZE redakcja może zapomniała napisać, że Cracovia pływa po MORZU o nazwie Bałtyk a może nie o takie morze Tobie chodziło, po trzecie-kto Tobie zabrania kupić jakiś złomek i pływać u Niemca po ich morzach i rzekach, wozić polskich turystów i zatruwać ich wody?Nie zazdrość (tak się robiło w komunie-ja nie mam, to ty też nie możesz mieć), tylko zabierz się do pracy lub nauki aby nie robić błędów i pisać komentarze małymi literami rozpoczynając zdanie tylko z dużej litery.
Gość • Niedziela [15.10.2017, 10:58:44] • [IP: 92.42.118.**]
A ci biedni, wszyscy z obsługi i odprawy, dalej nic...Zapier...będą musieli całą dobę, bo co chwilę jakiś prom wchodzi.. ...Nie przesadzaj, aż tak źle nie jest.Pracownicy znają topografię terenu i wiedzą gdzie są umywalki i WC (każdy wie kto był na placach po stronie tzw.zagranicznej) a promów aż tak dużo nie ma.
A ci biedni, wszyscy z obsługi i odprawy, dalej nic...Zapier...będą musieli całą dobę, bo co chwilę jakiś prom wchodzi. To chociaż na tym placu postawicie jakieś toj toje, umywalkę z wodą, żeby ręce umyć, bo kanapki wpierdzielamy w samochodach i jakąś budkę z ciepłymi hot dogami, bo na ciepły obiad w pracy nie mamy już szans! bo już szczać i jeść nie mamy kiedy!!Żenada i buta tych z góry! Chociaż ochłapy rzućcie tym z dołu, co wam te stateczki będą obrabiać dzień i noc, a wy sobie lans w garniturkach i przy drineczkach będziecie uprawiać! Rzygać mi się chce na to wszystko.
A MORZE NAPISZCIE ILE SYFU WYDZIELA Z KOMINÓW O TYM NIC ZUPEŁNIE NIC ALBO TE ADLERY STOJĄCE W SAMYM CENTRUM MIASTA KOMU ONE SŁUŻĄ CHYBA NIE PRZECIĘTNEMU KOWALSKIEMU TYLKO NIEMCOWI BO ROBI KASĘ W POLSCE I JESZCZE CHCIAŁBY JAK TO JEGO PRAWNICY POLSCY POWIADAJĄ UCYWILIZOWAĆ WŁADKA 4 MASAKRA JAKAŚ JAK TAKIM GOŚCIOM KTOŚ WYDAJĘ ZEZWOLENIA NA DZIAŁALNOŚĆ KOPCĄ SMRODZĄ CZASAMI OLEJ POPŁYNIE W NOCY W SAMYM CENTRUM CZY KTOŚ ZROBI Z TYM PORZĄDEK
Kto plynal tym promem mial okazje sie przekonac ze to jest porazka. Rampa tylko rufowa, ciezarowki musza zawracac na cardecku, ewentualnie wjezdzac tylem. Ciasne kabiny, smrod z kanalizacji, o wibracjach i halasie nie wspomne. Nie wiem jakim cudem ten prom zostal dopuszczony do ekspoatacji. Inspekcje przeszedl chyba pod naciskiem miniserstwa. Na plus jest jedzenie, ale samym jedzeniem nie przykryja tych wpadek.
Przeciez to stary klamot prawie 16-sto letni wyekspalowany przez bulgarow, a na dodatek oszpecony wstrętnymi malowidłami zreszta to tyle na co stac tą firme.Najlepsze jest to ze pare ładnych lat temu wybrano nowego prezesa firmy ktory chcial przeniesc całą siedzibe do Świnoujscia ale zaraz zebrala sie rada nadzorcza i pana dyrektora wyrzucili a dlaczego? a to dlatego ze z tych paru starych promow ktore posiada PŻB utrzymuje sie pół Kołobrzegu i okolic!!
Przecież S3 nie dochodzi do Świnoujścia, więc jak ona może być przyczyną rosnącego rynku?? Natomiast to zdanie zupełnie nie ma sensu:" Przykładem wprowadzenia Mazovii i Cracovii jest pełne obłożenie, zaraz po ich wprowadzeniu." To mazovia i cracovia to są jakieś technologię które są wprowadzane? A niewybaczalnym grzechem jest zwiększenie przepustowości portu bez odpowiedniej infrastruktury drogowej na czym znowu ucierpią mieszkańcy.
Szkoda, ze ten nowy prom zostal tak oszpecony tymi wstretnymi malunkami. Poza tym armator mogl sie troche bardziej postarac i wizualnie, konstrukcyjnie 'nowy' prom upiekszyc. Aktualnie przypomina czasy komuny i zatonietego Heweliusza. Ocena mierna-
a u nas tępe głowy zrobiły projekt tunelu z dwiema nitkami bo teraz jest taka przepustowość ale nik nie pomyślał ze jak będzie tunel to przepustowość będzie większa ot cała polityka
wszystko ok tylko dlaczego nie powiedza o tych wszystkich awariach co na stoczni mialy miejsce o krzywym wale nie wspomne cala stocznia beke krecila z tej firmy najpierw katamaran teraz cracowia w jakie gow..o wsadzą jeszcze kase.a gdzie ta stepka bo jakos na stoczni cisza co dzien wypatruje a tu nic.Zgodnie z założeniami eksploatacja Cracovii pozwoli na wygenerowanie przychodów niezbędnych do finansowania budowy nowych promów ??co to za bzdury to inne promy nie generuja przychodow??
S&B • Niedziela [15.10.2017, 10:38:39] • [IP: 80.245.189.***] A MORZE NAPISZCIE... TYLKO NIEMCOWI BO ROBI KASĘ W POLSCE... Po pierwsze-wciśnij" Caps Lock", po drugie-MORZE redakcja może zapomniała napisać, że Cracovia pływa po MORZU o nazwie Bałtyk a może nie o takie morze Tobie chodziło, po trzecie-kto Tobie zabrania kupić jakiś złomek i pływać u Niemca po ich morzach i rzekach, wozić polskich turystów i zatruwać ich wody?Nie zazdrość (tak się robiło w komunie-ja nie mam, to ty też nie możesz mieć), tylko zabierz się do pracy lub nauki aby nie robić błędów i pisać komentarze małymi literami rozpoczynając zdanie tylko z dużej litery. Gość • Niedziela [15.10.2017, 10:58:44] • [IP: 92.42.118.**] A ci biedni, wszyscy z obsługi i odprawy, dalej nic...Zapier...będą musieli całą dobę, bo co chwilę jakiś prom wchodzi.. ...Nie przesadzaj, aż tak źle nie jest.Pracownicy znają topografię terenu i wiedzą gdzie są umywalki i WC (każdy wie kto był na placach po stronie tzw.zagranicznej) a promów aż tak dużo nie ma.
Miałem wątpliwą przyjemność pracować dla tej spółki. To jak się tam traktuje pracowników woła o pomstę do nieba. Niech lepiej ten moloch już upadnie.
" przesuniecie sie rynku z zachodu na wschod"...a nie odwrotnie ?
niech będzie więcej statków to Młodzi po szkole będą mieli pracę a nie jechali na roboty za granicę
A ci biedni, wszyscy z obsługi i odprawy, dalej nic...Zapier...będą musieli całą dobę, bo co chwilę jakiś prom wchodzi. To chociaż na tym placu postawicie jakieś toj toje, umywalkę z wodą, żeby ręce umyć, bo kanapki wpierdzielamy w samochodach i jakąś budkę z ciepłymi hot dogami, bo na ciepły obiad w pracy nie mamy już szans! bo już szczać i jeść nie mamy kiedy!!Żenada i buta tych z góry! Chociaż ochłapy rzućcie tym z dołu, co wam te stateczki będą obrabiać dzień i noc, a wy sobie lans w garniturkach i przy drineczkach będziecie uprawiać! Rzygać mi się chce na to wszystko.
A MORZE NAPISZCIE ILE SYFU WYDZIELA Z KOMINÓW O TYM NIC ZUPEŁNIE NIC ALBO TE ADLERY STOJĄCE W SAMYM CENTRUM MIASTA KOMU ONE SŁUŻĄ CHYBA NIE PRZECIĘTNEMU KOWALSKIEMU TYLKO NIEMCOWI BO ROBI KASĘ W POLSCE I JESZCZE CHCIAŁBY JAK TO JEGO PRAWNICY POLSCY POWIADAJĄ UCYWILIZOWAĆ WŁADKA 4 MASAKRA JAKAŚ JAK TAKIM GOŚCIOM KTOŚ WYDAJĘ ZEZWOLENIA NA DZIAŁALNOŚĆ KOPCĄ SMRODZĄ CZASAMI OLEJ POPŁYNIE W NOCY W SAMYM CENTRUM CZY KTOŚ ZROBI Z TYM PORZĄDEK
Darek wsiadaj na motor i dyla!
Coś strasznego, tak spieprzono tym malunkiem taki fajny prom... i tyle.
Kto plynal tym promem mial okazje sie przekonac ze to jest porazka. Rampa tylko rufowa, ciezarowki musza zawracac na cardecku, ewentualnie wjezdzac tylem. Ciasne kabiny, smrod z kanalizacji, o wibracjach i halasie nie wspomne. Nie wiem jakim cudem ten prom zostal dopuszczony do ekspoatacji. Inspekcje przeszedl chyba pod naciskiem miniserstwa. Na plus jest jedzenie, ale samym jedzeniem nie przykryja tych wpadek.
Mój ma 210m.33szer.linii ładunkowej 4200.zanurzenie 6.pasażerów 2000.i ma w dupie takie łódki.i płacą dwa razy tyle jak w pżb. Dziękuję
Przewozy rosną a wypłaty w miejscu stoją na poziomie sprzątaczki.
PŻB, armator niezatapialny.Gratulacje!.
Przeciez to stary klamot prawie 16-sto letni wyekspalowany przez bulgarow, a na dodatek oszpecony wstrętnymi malowidłami zreszta to tyle na co stac tą firme.Najlepsze jest to ze pare ładnych lat temu wybrano nowego prezesa firmy ktory chcial przeniesc całą siedzibe do Świnoujscia ale zaraz zebrala sie rada nadzorcza i pana dyrektora wyrzucili a dlaczego? a to dlatego ze z tych paru starych promow ktore posiada PŻB utrzymuje sie pół Kołobrzegu i okolic!!
YB 11 za barem-mozna smiało zamawiać pełny profesjonalizm :)
malunki okej ale strasznie ciasne kabiny
Nowy-Stary.
To Picasso ?
Ten barman to był kiedyś na foto że już nie żyje
Przecież S3 nie dochodzi do Świnoujścia, więc jak ona może być przyczyną rosnącego rynku?? Natomiast to zdanie zupełnie nie ma sensu:" Przykładem wprowadzenia Mazovii i Cracovii jest pełne obłożenie, zaraz po ich wprowadzeniu." To mazovia i cracovia to są jakieś technologię które są wprowadzane? A niewybaczalnym grzechem jest zwiększenie przepustowości portu bez odpowiedniej infrastruktury drogowej na czym znowu ucierpią mieszkańcy.
Pudrowanie syfa...
Szkoda, ze ten nowy prom zostal tak oszpecony tymi wstretnymi malunkami. Poza tym armator mogl sie troche bardziej postarac i wizualnie, konstrukcyjnie 'nowy' prom upiekszyc. Aktualnie przypomina czasy komuny i zatonietego Heweliusza. Ocena mierna-
a u nas tępe głowy zrobiły projekt tunelu z dwiema nitkami bo teraz jest taka przepustowość ale nik nie pomyślał ze jak będzie tunel to przepustowość będzie większa ot cała polityka
tabor
wszystko ok tylko dlaczego nie powiedza o tych wszystkich awariach co na stoczni mialy miejsce o krzywym wale nie wspomne cala stocznia beke krecila z tej firmy najpierw katamaran teraz cracowia w jakie gow..o wsadzą jeszcze kase.a gdzie ta stepka bo jakos na stoczni cisza co dzien wypatruje a tu nic.Zgodnie z założeniami eksploatacja Cracovii pozwoli na wygenerowanie przychodów niezbędnych do finansowania budowy nowych promów ??co to za bzdury to inne promy nie generuja przychodow??