W morzu śmieci
Nakrętki od butelek, torebki foliowe, ale także np. kanistry większych rozmiarów – w wodach mórz i oceanów można znaleźć najdziwniejsze przedmioty. Naukowcy szacują, że obecnie ponad 150 milionów ton plastiku zalega na dnie zbiorników wodnych na całym świecie. Najbardziej poszkodowanymi w tej sytuacji są zwierzęta morskie, które żywią się dryfującymi tworzywami, myląc je z właściwym pokarmem. W rezultacie ssaki wodne i ryby niejednokrotnie trują i dławią się odpadkami. Ekologowie biją na alarm: morska fauna i flora jest zagrożona! Konieczność ochrony naturalnych zasobów oceanów dostrzega z każdym rokiem coraz więcej organizacji podejmujących szereg inicjatyw proekologicznych.
CD sprzymierzeńcem czystego oceanu
Jedna z głośnych akcji ostatnich lat to projekt Jedna Ziemia – Jeden Ocean, którego pomysłodawcą jest mieszkaniec Monachium Günther Bonin. Akcję wspiera niemiecka marka CD, producent kosmetyków inspirowanych naturą. Wszystko zaczęło się od rejsu żeglarskiego Bonina, w trakcie którego zauważył on stertę plastiku wyrzuconą na brzeg morza. Od 16 lat mężczyzna kieruje organizacją działającą na rzecz ochrony dóbr oceanicznych. W ramach projektu Jedna Ziemia – Jeden Ocean skonstruował kolektor odpadów, aby uwolnić oceany od tworzyw sztucznych.
Zaawansowany technologicznie katamaran pozwala wychwycić plastik, dzięki czemu możliwe jest częściowe posprzątanie dna zbiornika z zalegających tworzyw. Urządzenie – oprócz przywrócenia plastiku do programu recyklingu – sprzyja przefiltrowaniu morskiej wody z olejów, jak i substancji chemicznych.
Każda dobra wyprawa zaczyna się od pierwszego kroku, zróbmy go wspólnie – tak brzmi myśl przewodnia proekologicznego projektu. Partnerem akcji została marka CD, która dzięki eliminacji określonych składników z kosmetyków przyczynia się do ochrony środowiska. Zgodnie z filozofią czystości składu „CD Reinheitsgebot” produkty marki wolne są od szkodliwych dla przyrody silikonów i sztucznych barwników. Dodatkowo kosmetyki CD nie zawierają mikroplastiku w formie cząstek stałych. Marka pomogła w realizacji filmu dokumentującego budowę kolektora oraz jego pierwsze rejsy. W ramach kampanii prowadzone są działania w digitalu wraz z gronem lifestylowych influencerów.
Link do filmu:
target=_blank>www.youtube.com/watch?v=zFzSLCbwUl0
Konrad Sokołowski
Multi Communications