23 czerwca na pochylni Wulkan Nowy w Szczecińskim Parku Przemysłowym odbyło się położenie stępki pod budowę promu pasażersko-samochodowego (ro-pax), który powstanie w Szczecinie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Prom wybuduje Morska Stocznia Remontowa Gryfia.
Na pochylni Wulkan Nowy na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego od ceremonii położenia stępki oficjalnie rozpoczęła się budowa promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Za budowę jednostki o numerze B 145-I/01 odpowiada Morska Stocznia Remontowa Gryfia.
- Tak jak polscy armatorzy potrzebują, według różnych szacunków, od 6 do 10 nowych promów, aby skutecznie konkurować z zagranicznymi firmami, tak polska gospodarka potrzebuje inteligentnej reindustrializacji. Widzimy w tym procesie miejsce dla polskiego przemysłu okrętowego. Zapowiedziana w Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju produkcja wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej staje się faktem. Batory znów wypływa na szerokie wody – powiedział wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów Mateusz Morawiecki.
Obecny na ceremonii Minister Marek Gróbarczyk podkreślił znaczenie projektu w procesie odbudowy pozycji polskich stoczni na świecie oraz wzmocnienia armatorów na bałtyckim rynku promowym. To historyczny moment, stępką pod pierwszy prom dla PŻB rozpoczynamy bowiem odbudowę całej polskiej floty promowej. Tym samym konsekwentnie realizujemy rządowy plan odbudowy przemysłu stoczniowego, który stanowić ma koło zamachowe dla całej polskiej gospodarki - podkreślił Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Dziś oficjalnie możemy rozpocząć realizację projektu, który zainicjuje program odbudowy przemysłu stoczniowego w Szczecinie. Powrót do budowy tak dużych jednostek stanowi dla nas wyzwanie, ponieważ przez kilka lat projekty o tak dużej skali nie były realizowane w Szczecinie. Jednak jestem przekonany, że dzięki determinacji i doświadczeniu Zarządów SPP i MSR Gryfia oraz innych spółek z grupy MARS inwestycja zostanie przeprowadzona z sukcesem – powiedział Konrad Konefał, członek zarządu MS TFI, które zarządza grupą MARS.
Prom będzie miał długość 202,4 m i szerokość 30,8 m. Przy zanurzeniu projektowym (6,3 m) będzie osiągał prędkość 18 węzłów. Nowa jednostka pomieści na swoim pokładzie siedemdziesięcioosobową załogę oraz 400 pasażerów. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom będzie jednostką nowoczesną, spełniającą wysokie normy ekologiczne. Ro-Pax zostanie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, a głównym paliwem wykorzystywanym przez prom będzie ciekły gaz naturalny (LNG). Prom będzie przystosowany do bunkrowania go z wykorzystaniem infrastruktury terminalu LNG w Świnoujściu oraz portu Ystad. Głównymi projektantami jednostki są Piotr Żelazek i Marek Nowak z biura Westcon Design. W późniejszych etapach realizacji projektu przewidziany jest udział kilku renomowanych, polskich biur projektowych.
Jest to historyczna chwila, którą rozpoczynamy nowy rozdział w historii Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Nowy prom pozwoli wzmocnić naszą flotę, abyśmy mogli skutecznie konkurować na rynku międzynarodowym – powiedział Piotr Redmerski, prezes zarządu PŻB.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem pierwsze prace związane z budową sekcji Stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. Następnie w czerwcu 2018 r. ruszą prace na pochylni. Wodowanie jednostki planowane jest na rok 2019, a przekazanie armatorowi – na rok 2020.
Prezes Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, Marek Różalski podkreślił symboliczne znaczenie położenia stępki. Ta piękna, morska tradycja stanowi bardzo ważny moment w procesie budowy statków – dzień położenia stępki oznacza formalny początek budowy jednostki.
Dzisiejsza ceremonia to święto nie tylko dla Stoczni i pracujących tu Stoczniowców, ale dla wszystkich mieszkańców miasta. Wiemy, że Szczecin czekał na to wydarzenie – powiedział Andrzej Strzeboński, prezes zarządu Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Pochylnie Stoczni Szczecińskiej znowu zaczynają żyć, tworząc warunki do rozwoju gospodarczego miasta, regionu i Polski – dodał prezes Strzeboński.
Rozwój przemysłu stoczniowego jest jednym z kluczowych elementów rządowego Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Celem podejmowanych działań jest przesunięcie polskich stoczni w kierunku budowy większych, wysoce specjalistycznych jednostek oraz jednoczesne podniesienie konkurencyjności krajowych operatorów promowych.
Miała być kiełbasa przedwyborcza a wyszła KASZANA !!
No i chwała Panu w niebiosach, ciemny ludek już się cieszy że Nowe wraca...Już Ojciec Tadeusz ratował stocznię przed upadkiem zbierając kasiorę-która w niewiadomy sposób gdzieś się ulotniła...A tu znowu na dzień Ojca położono jakiś kawał konstrukcji niby pod budowę promu dla PŻB...A za pół roku okaże się że powstaje budowla sakralna pod patronatem Ojca Maybacha z Torunia...amen
IP 112*** jeszcze nie tak dawno wychwalałeś, jak to ty piszesz rudego, a teraz czyżbyś poszedł na służbę do kociarza, że tak bredzisz?
To nie stępka a kawałek zardzewiałej blach, zwanej sekcja, o rozmiarach 10 na 10 metra, kora niema nic wspólnego z promem. Stępka to oś konstrukcyjna szkieletu statku wodnego, stanowiąca podstawę wytrzymałości strukturalnej kadłuba. Sami stwierdźcie czy coś takiego moglu by stanowić podstawę wytrzymałości kadłuba.
hahahah... propaganda jak za prl.. brakowało tylko aktywu robotniczego z zaprzyjaźnionych zakładów pracy oraz dzieci w strojach regionalnych ;) najważniejsze że tvpis nakręciła ii w dzienniku telewizyjnym można było swoim wyznawcom pokazać jak to się błyskawicznie i prężnie przemysł stoczniowy w wolsce odbudowuje zgodnie z dekretem sekretarza kc pis.
Dobra zmiana oj niemiaszki zakwiczą haha.
Zatonął statek pasażerski. Uratował się tylko poseł. Wylądował na niewielkiej, bezludnej wysepce, nawet roślinności nie było, nic do jedzenia... Pierwszy dzień - wytrzymał. Drugi dzień - wytrzymał. Trzeci dzień - nie wytrzymał; zaczął kraść piasek.
- A dlaczego chce pan kandydować? - Proszę spojrzeć, co się narobiło w naszym kraju! Władze pławią się w luksusach, korupcji i nieróbstwie! - I chce pan z tym walczyć? - Nie! Chcę w tym uczestniczyć!
To teraz niemra odbierze rudemu kundlowi ordery i michę.
To była propagandowa ściema. Żeby oficjalnie położyć stępkę trzeba mieć zatwierdzony projekt, zapewnione finansowanie i podpisany, prawomocny kontrakt. To co widać na zdjęciach to nie stępka, to atrapa do zrobienia tła do zdjęć. Zresztą w tekście jest coś takiego napisane:" Zgodnie z przyjętym harmonogramem pierwsze prace związane z budową sekcji Stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. Następnie w czerwcu 2018 r. ruszą prace na pochylni." Czyli prawdziwą stępkę tak naprawdę położą najwcześniej za rok, a teraz robią propagandowy show z udziałem polityków, dla karmienia durnych lemingów oglądających bezkrytycznie telewizję reżimową i wierzących w Jarosława Zbawiciela.
Jak bedą ten prom tak budować jak remontowali Karsibora, to faktycznie sukces.
Może w końcu ktoś by odciął tego Szczecińskiego pasożyta od Świnoujskiej remontówki‼‼‼
ha ha ha ha
słysząc o fachowości tej stoczni to nie wiem czy on będzie miał siłę pływać.
pamiętam jak stocznia byłą zamykana a stoczniowcom proponowano przekwalifikowanie na pedikurzystów, teraz dla wielu jest nadzieja na pracę w kraju, z rodziną