Wartość rynku zabawek dla dzieci w Polsce szacowana jest na 2,38 mld złotych i stale rośnie . Zabawki stanowią 25% całkowitego rocznego budżetu przeznaczanego na najmłodszych. Nic dziwnego, że aż tyle, bo okazji do obdarowania maluchów jest wiele. Urodziny, gwiazdka, wizyty rodziny i znajomych, a przede wszystkim ten jeden dzień w roku – 1 czerwca – który jest świętem dzieci na całym świecie! To właśnie wtedy większość dzieci dostanie prezent od najbliższych. Zanim wybierzemy kolejną książkę czy układankę warto poznać opinie i preferencje samych zainteresowanych, by dać im to czym lubią się bawić! Pomocne będą wyniki badania „Zabawki są ważne” zrealizowanego przez IPSOS na zlecenie Mattel , światowego lidera w produkcji zabawek.
Dziewczynki kochają lalki!
Jak pokazują wyniki badania aż 45% dziewczynek najchętniej bawi się lalkami. Najczęściej tworzą historie odgrywając różne scenariusze i role. Takie zabawy nie tylko stymulują spostrzegawczość i uwagę, ale także rozwijają kreatywność i zaradność. Ponadto 38% dziewczynek lubi układać puzzle, 34% z nich chętnie sięga po książki, a 32% gra w gry planszowe.
Chłopcy układają klocki!
Niemal połowa chłopców najchętniej bawi się klockami (48%) i samochodami (40%). Takie zabawy pozwalają budować, tworzyć i konstruować, co doskonale rozwija wyobraźnię przestrzenną
i umiejętność planowania. Jazdę na rowerze wybiera 29% małych mężczyzn. Natomiast po układanki chętnie sięga 27%, a po książkę i telefon komórkowy niemal jedna czwarta maluchów (24%).
Rodzice … nie wiedzą lepiej
Okazuje się, że preferencje i wybory dorosłych nie do końca pokrywają się z marzeniami i oczekiwaniami dzieci. Dorośli, w tym także rodzice, bez względu na płeć, najchętniej widzieliby dzieci układające puzzle, czytające książki, budujące z klocków czy grające w gry planszowe. Co ciekawe lalki i samochodziki znalazły się na niższych pozycjach w rankingu zabawek, które dorośli najchętniej wręczają najmłodszym.
„Jak pokazują wyniki badania nasze wyobrażenia o tym co stymuluje najmłodszych do ciekawego i twórczego spędzania czasu odbiegają od ich rzeczywistych potrzeb. Szczególnie w Dniu Dziecka warto pozwolić dzieciom być dziećmi i oferować im taki prezent, który nie będzie dla nas, tylko dla nich. Będzie tym czego naprawdę chcą i czym lubią się bawić nasze dzieci.” – powiedział Rafał Stępień, Marketing Manager Mattel Polska.
Mamo, tato chcę…
Chociaż oczekiwania dzieci wraz z ich dorastaniem zmieniają się, to jak pokazują wyniki badania zleconego przez Mattel, dziewczynki podczas zabawy najchętniej sięgają po lalki, a chłopcy po klocki, samochody i tory wyścigowe. Nie można jednak zapominać, że nasze dzieci są różne, tak jak różne są też zabawki, które możemy im sprezentować z okazji Dnia Dziecka. Szukając więc idealnego prezentu powinniśmy przede wszystkim uwzględniać indywidualne potrzeby i oczekiwania naszego malucha. A ulubione przez nas dorosłych gry planszowe możemy dać dzieciom bez nawet bez okazji, ale zawsze po to, by wspólnie z nimi spędzać czas.
Katarzyna Czechowska
PR Specialist