POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [05.03.2017, 08:42:16] • Polska

Awaria kart do tachografów – jak sobie z tym radzić?

Awaria kart do tachografów – jak sobie z tym radzić?

fot. Organizator

Kierowcy borykają się z problemem utraty ważności kart do tachografów. Stają się one nieaktywne nawet na dwa miesiące przed terminem. Ma to związek z błędem certyfikatu cyfrowego – urządzenie uznaje kartę za nieważną.

Dotychczas odnotowano ok. 1000 przypadków, w których karta okazała się nieaktywna. Pojedyncze sygnały pojawiły się już w poniedziałek, jednak prawdziwa panika nastąpiła w środę. Infolinia Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych – organu, który jest odpowiedzialny za wydanie nośników, przeżywa prawdziwe oblężenie. Firmy, a przede wszystkim kierowcy będący w trasie są zdezorientowani.

Kiedy problem się pojawi

W sytuacji, w której tachograf odczyta kartę jako nieważną, należy niezwłocznie skontaktować się z PWPW. Od urzędu otrzymamy potwierdzenie zgłoszenia awarii oraz możemy ubiegać się o wydanie zaświadczenia, które umożliwi kontynuację jazdy. Ze względu na wyjątkową sytuację, możemy spodziewać się indywidualnego rozpatrywania reklamacji. – Procedura reklamacyjna jest bezpłatna, jednak należy pamiętać o tym, że nowa karta zostanie wydana na okres, który widnieje na nieaktywnym nośniku. Jeżeli termin ważności upływa z dniem 30 kwietnia 2017 roku, otrzymamy kartę ważną przez jedynie 2 miesiące. Oczywiście inaczej sprawa wygląda w przypadku zdarzenia losowego, czyli utraty lub zagubienia. W tej sytuacji karta wydawana jest na 5 lat – uspokaja Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD – PIP.

Kierowca w drodze – co zrobić?

Sytuacja jest trudna i bardzo stresująca dla kierowcy, który problemu nieaktywnej karty doświadczy w drodze. Kwestię tę regulują wytyczne KE. Kontynuacja jazdy bez karty jest możliwa, jednak jedynie przez 15 dni. Od tej zasady są pewne wyjątki, a mianowicie kwestia powrotu do bazy – przepisy dopuszczają możliwość wydłużenia tego terminu właśnie w związku z drogą do siedziby firmy. Pamiętajmy jednak, że najważniejsze jest zgłoszenie nieaktywnej karty do odpowiedniego organu, jakim jest PWPW. – Prowadzenie pojazdu w sytuacji, kiedy doświadczyliśmy uszkodzenia nośnika jest możliwe. Należy jednak zastosować się do rozporządzenia UE 165/2014, a mianowicie: na samym początku swojej podróży kierowca zobowiązany jest dokonać wydruku z tachografu. Muszą się na nim znaleźć takie informacje jak dane pojazdu, a na odwrotnej stronie zapisać imię i nazwisko, numer karty kierowcy lub dokumentu uprawniającego do prowadzenia pojazdów, czyli prawa jazdy. Następnie niezbędne jest złożenie podpisu oraz oznaczenie okresów pracy, gotowości i odpoczynku. Trasę kończymy kolejnym wydrukiem, na którym tym razem widnieć będą okresy zarejestrowane przez tachograf. W tym miejscu ważne jest, aby pamiętać o wszelkich wydarzeniach, również tych nieprzewidzianych, które miały miejsce podczas podróży, np. czasy gotowości i przerwy oraz awarie pojazdu. Z wydrukiem postępujemy tak samo jak na podczas rozpoczęcia trasy – zapisujemy na nim swoje dane oraz podpisujemy – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD – PIP.

Aby zapobiec problemom

Dobrą praktyką jest częsty odczyt kart. Zapobiega on powstawaniu stresujących sytuacji dla przedsiębiorcy jak i kierowcy, który o problemie dowiaduje się dopiero w drodze. – Należy jak najczęściej odczytywać nośniki. Przydatnym narzędziem są czytniki (np. Tachodroid), które nawet w niespełna 3 minuty potrafią pobrać wszystkie dane i wysłać je na e-mail. Częsty odczyt jest przydatny również w sytuacji losowej, np. kiedy kierowca zagubi swoją kartę – informuje Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD – PIP. Kiedy podczas pobytu w siedzibie firmy okaże się, że nośnik jest nieaktywny, możemy postarać się wyrobić go jeszcze podczas odpoczynku pracownika. Nie wskazane jest wysyłanie kierowcy w trasę w sytuacji, kiedy karta jest uszkodzona, bo powyżej okresu dopuszczalnego 15dni przewoźnik naraża się na karę.

Sandra Czerwińska
Specjalista ds. PR


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Ostrzeżenie pierwszego stopnia, wydane przez IMGW, dotyczy wystąpienia silnego wiatru na wybrzeżu województwa zachodniopomorskiego. Od wtorku 16 września do czwartku 18 września przewidywany jest wiatr o średniej prędkości do 70 km/h, w porywach dochodzący do 85 km/h, który będzie wiał z południowego-zachodu. Na środę 17 września prognozy przewidują także intensywne opady deszczu, które mogą wynieść nawet 60 mm w ciągu 24 godzin. Dodatkowo, opadom deszczu mogą towarzyszyć burze. ■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■