POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [17.01.2017, 11:05:15] • zachodniopomorskie

52 rocznica zatonięcia statku M/S Nysa

52 rocznica zatonięcia statku M/S Nysa

fot. Czytelnik

Miesiąc styczeń zawsze obfitował w katastrofy z racji zimowych sztormów, oto następna 10 stycznia płynący ze szkockiego portu Leith do Oslo z ładunkiem 650 ton pociętych na dwumetrowe odcinki złomowanych szyn polski drobnicowiec MS „Nysa” zbliżał się do wybrzeży Norwegii. Na morzu panował sztorm: wiał wiatr o sile 10 stopni w skali Beauforta, fale sięgały 12,5 metra wysokości. O godz. 22.33 załoga norweskiego statku „Berby” zauważyła statek, z którego dawano świetlne sygnały SOS. Po kilku minutach sygnały te znikły.

Gdy o 22.50 Norwegowie dotarli na miejsce, gdzie wcześniej znajdował się zagrożony statek, na powierzchni morza nic nie było. Tego dnia „Nysa” była jedynym statkiem, który zaginął podczas sztormu. Następnego dnia w pobliżu miejsca katastrofy znaleziono szczątki szalupy. 14 stycznia na zachodnim wybrzeżu Szwecji znaleziono ciała siedmiu wyrzuconych przez morze marynarzy. Ciał pozostałych członków załogi nigdy nie odnaleziono. Izba Morska w Szczecinie nie ustaliła przyczyn wypadku, a w jej orzeczeniu znalazło się stwierdzenia, że „Nysa” była zdolna do żeglugi, zaś akcja ratunkowa prowadzona była w sposób prawidłowy. Po przeszło 40 latach sprawa tragedii „Nysy” znowu znalazła się na wokandzie. Stało się to za sprawą listu, który pokazuję na następnej fotce. Czy list ten rzeczywiście napisany został przez marynarza z „Nysy”? List ten, znaleziony został w 1968 r. w butelce na plaży w Ustce. Autentyczność wspomnianego listu pozostaje jednak sporna. Na dokument ten sceptycznie patrzą zwłaszcza specjaliści od morskich tragedii. Charakter znalezionego w butelce pisma wskazuje na to, że list ten mogło napisać dziecko. Poza tym „Nysa” tonęła w ciągu kilku minut i w tak krótkim czasie nikt nie miałby czasu na pisanie czegokolwiek. Do dziś nie jest do końca jasne, dlaczego „Nysa” zatonęła,. Wiadomo, że był sztorm, bardzo prawdopodobne jest również to, że ładunek z powodu złego umocowania się przesunął. Może jednak było tak, że jedna z umieszczonych ładowni szyn przebiła burtę? A może do tragedii przyczyniła się również błędna decyzja kapitana? – wiadomo bowiem, ze w pewnym momencie „Nysa” niebezpiecznie zmieniła kurs i ustawiła się bokiem do fal i wiatru. MS Nysa to polski drobnicowiec z serii typu B-51, zbudowany w Stoczni Gdańskiej. Należał do PŻM potem wraz z pozostałymi tej sesji przekazany do PŻB w Kołobrzegu. Pozostałe statki tej serii to San, Dunajec, Pilica, Odra, Ina, Drawa, Ner, Soła, Krutynia, Orla. Były to wdzięczne statki, na trzech z nich pływałem. M/S Drawa w rejsie z Londynu do Szczecina zniszczona została przez pożar u wybrzeżu holenderskich {bez ofiar w ludziach} zatopiona na płyciźnie przełamała się na pól; wrak pocięto na złom. M/S Ina przekazano W.Sz. M. w Szczecinie jako statek szkolny co świadczy o dzielności morskiej statku.

Jacek Neptun


komentarzy: 13, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-13 z 13

Gość • Piątek [06.09.2024, 19:46:34] • [IP: 109.40.240.***]

Jacek Neptunn • Wtorek [17.01.2017, 17:27:23] • [IP: 93.89.192.***]

Z mojego punktu widzenia bezpośrednią przyczyną zatonięcia było przesunięcie się ładunku szyn spowodowane sztormem, w którym znalazła się" Nysa". W 1965 r. zeznający przed Izbą Morską przedstawiciele PŻM bronili kwalifikacji kapitana Gustawa Gomułki, który wraz z pierwszym oficerem Władysławem Litwinem odpowiadał za załadowanie statku. Własnoręcznie napisany powykrzywianymi literami życiorys Gomułki pełen jest błędów ortograficznych. Po szkole powszechnej od 1923 r. pracował w warsztatach samochodowych, w latach 30. był bezrobotny, ale dwa lata pracował też jako węglarz w kopalni. W 1949 r. trafił na kurs poruczników żeglugi przybrzeżnej i tak właśnie zaczęła się jego marynarska kariera. Z kolei pierwszy oficer Władysław Litwin przed" Nysą" służył na statku" Bytom", o wiele większym niż jednostki, na których pływał Gomułka. Jego kapitan Waldemar Łęcki zeznał jednak, że na to stanowisko Gomułka po prostu się nie nadawał.

S&B • Wtorek [17.01.2017, 16:26:46] • [IP: 80.245.189.***]

PANIE ŚWIEC NAD DUSZAMI TYCH MARYNARZY A ŚWIATŁOŚĆ WIEKUISTA NIECHAJ BĘDZIE LATARNIĄ DLA WSZYSTKICH TRAGICZNIE ORAZ TYCH KTÓRZY NIE POWRÓCILI Z MORZA NA WIEKI WIEKÓW AMEN MARYNARZ

Gość • Wtorek [17.01.2017, 14:42:11] • [IP: 80.245.179.***]

przykazanie statku szkole świadczy o dzielności morskiej??

Gość • Wtorek [17.01.2017, 14:37:05] • [IP: 62.69.203.***]

Mewy krzyczaly, ze Nysa zatonela po kolizji z sowieckim okretem podwodnym. Sprawe utajono, kapitan wybral sie na dluzszy czas na wczasy w chlodniejsze rejony.

Burek • Wtorek [17.01.2017, 14:33:07] • [IP: 92.42.118.***]

Sześciu z nich jest pochowanych obok siebie na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie.

Gość • Wtorek [17.01.2017, 14:32:47] • [IP: 88.156.234.***]

Statystyki mówią, że statki toną przeciętnie w ciągu pięciu minut. Przy takiej pogodzie i o takiej porze roku marynarze nie mieli żadnych szans. Daję sobie głowę uciąć, że przyczyną zatonięcia było przemieszczenie się ładunku.

Gość • Wtorek [17.01.2017, 13:17:01] • [IP: 92.42.112.***]

Zatonął 10 stycznia 1965 roku

Gość • Wtorek [17.01.2017, 13:06:54] • [IP: 195.205.242.***]

"Stało się to za sprawą listu, który pokazuję na następnej fotce" - i jakoś nie widać...

Gość • Wtorek [17.01.2017, 12:45:41] • [IP: 109.241.63.***]

A gdzie następna fotka? List? Historia ciekawa lecz tragiczna dla załogi i ich rodzin.

Gość • Wtorek [17.01.2017, 12:00:31] • [IP: 5.174.9.**]

sygnały znikły? a nie zniknęły ?

Gość • Wtorek [17.01.2017, 11:58:13] • [IP: 92.42.114.***]

tez polityka, wysyłac pociete szyny na złom do Norwegii i to jeszcze w sztormową pogodę, a gdzie prokurator był? Wódkę w Gryfii pił z ubekami?

Gość • Wtorek [17.01.2017, 11:19:25] • [IP: 46.112.118.***]

nie zesrajcie się

Oglądasz 1-13 z 13
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Silny wiatr w województwie zachodniopomorskim – ostrzeżenie meteorologiczne. Południowo-zachodni wiatr o średniej prędkości od 30 do 66 km/h, w porywach osiągający nawet 100 km/h na wybrzeżu, będzie do czwartku do godziny 03:00 (2 stycznia 2025 roku). ■ Budżet 2025 Świnoujścia uchwalony! Po długiej i gorącej debacie 15 radnych poparło projekt przychodów i wydatków miasta w przyszłym roku. Tylko dwóch radnych wstrzymało się od głosu ■ Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Świnoujściu informuje, że w związku z przerwą w dostawie wody w dniu 19.12/godz.22 do 20.12/godz.04 dodatkowe zbiorniki wody zdatnej do picia po przegotowaniu zostaną ustawione : Łunowo-zatoka autobusowa przy ul.Zalewowej 65 Karsibór – zatoka autobusowa ul.1-go Maja 9 Karsibór-zatoka autobusowa ul.1-go Maja 5c ■ Joanna Agatowska: władze Szczecina chcą skorzystać z doświadczeń Świnoujścia przy realizacji planowanego tunelu pod Odrą w przebiegu realizowanej obwodnicy Szczecina ■ Betlejemskie Światełko Pokoju dotarło do Świnoujścia. Tuż po godzinie 10.00 Harcerze Hufca Ziemi Wolińskiej przekazali symbol nadchodzących Świąt radnym Rady Miasta zgromadzonym na dzisiejszej sesji ■ W dniu 11 grudnia Świnoujscy jubilaci odebrali medale za długoletnie pożycie małżeńskie, przyznawane przez Prezydenta RP. Uroczystość była momentem, pełnym wzruszeń, ciepła i wspomnień. Odznaczone zostały trzy pary, które obchodzą jubileusz Złotych Godów: Państwo Bożena i Jerzy Górscy, Państwo Alina i Wiesław Król oraz Państwo Bronisława i Marian Włodarscy ■ Od 01 grudnia do 15 grudnia Wydarzenie "Udekorujmy wspólnie choinkę w Muzeum". Zapraszamy wszystkie chętne dzieci do wykonania ozdób choinkowych w kształcie zwierząt morskich, które zawieszone zostaną na choince znajdującej się w holu Muzeum Rybołówstwa Morskiego. Prace prosimy dostarczyć do siedziby Muzeum, przy Placu Rybaka 1 Miejsce: Muzeum Rybołówstwa Morskiego, Plac Rybaka 1 ■ Już 7 grudnia 2024 roku Świnoujście stanie się miejscem niezwykłej, zimowej atrakcji – jubileuszowej X Inwazji Morsujących Mikołajów, rozpocznie się paradą o godzinie 11:15 paradą, która wyruszy ze Stadionu Miejskiego przy ul. Matejki 22 w Świnoujściu. Uczestnicy, przebrani w charakterystyczne mikołajowe stroje, ruszą w kierunku plaży, gdzie odbędzie się najważniejsza część wydarzenia. Szczegółowy harmonogram imprezy przedstawia się następująco: - 11:15 – Parada Morsów ze Stadionu Miejskiego przy ul. Matejki 22 - 11:45 – Powitanie uczestników na plaży - 11:50 – Wybór Miss i Mistera Morsujących Mikołajów oraz wręczenie nagród - 11:55 – Rozgrzewka, przygotowanie do kąpieli - 12:00 – 12:20 – Kąpiel morsów w zimnej wodzie - 12:30 – Blok integracyjny (ognisko, ciepłe posiłki) - 14:00 – Zakończenie ■ Już 7 grudnia, o godz. 13.00 zapraszamy na koncert pt. "Będzie Kolęda" oraz wystawę prac plastycznych Koła Plastycznego UTW (Instruktor Agnieszka Chrostowska). Sala Teatralna MDK, ul. Matejki 11, wstęp wolny. W Koncercie udział wezmą: Jerzy Piórski – gitara klasyczna - uczeń Studium Instrumentalnego MDK soliści studium wokalnego UTW: Halina Nowak, Leonarda Paczkowska, Maria Romanowska, Jan Adamski, Marian Łyskawa, chór mieszany Kantylena, zespól męski Chwaty, pod kierunkiem Barbary Okoń ■