Poniżej szczegółowe przepisy:
Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości poprzez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Świnoujście reguluje ww. zapisy w art. 4 ust. 1-9.
Art. 4.1.Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, w tym liści :
1) z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego,
2) wydzielonej części drogi publicznej przeznaczonej dla ruchu pieszego – chodnika - położonej bezpośrednio przy granicy nieruchomości, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy.
2.Właściciel nieruchomości ma obowiązek uprzątnąć zanieczyszczenia wskazane w ust. 1 w sposób nie powodujący utrudnień w ruchu pieszych i drogowym.
3.Usuwanie zanieczyszczeń wskazanych w ust. 1 należy wykonywać ręcznie lub mechanicznie w sposób nieuszkadzający nawierzchni chodnika.
4. Uprzątnięcie błota, śniegu i lodu z części chodnika , o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno obejmować co najmniej 1,5 m szerokości chodnika, z zastrzeżeniem ust. 5, a w przypadku chodników o równej lub mniejszej szerokości całą ich szerokość.
5. Jeżeli przy chodniku wyznaczone jest przejście dla pieszych, na wysokości tego przejścia chodnik należy oczyszczać na całej jego szerokości.
6. Śnieg z chodników należy składować na przylegających pasach zieleni lub w przypadku ich braku pryzmować na chodnikach wzdłuż krawężników drogowych.
7. Usunięcie lodu lub zlodowaciałego albo ubitego śniegu winno być realizowane z zachowaniem wymagań określonych w przepisach dotyczących rodzajów i przesłanka stosowania środków, które mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach tj. środków chemicznych prawnie dopuszczonych do tego celu, w sposób uniemożliwiający przedostanie się tych środków do systemu korzeniowego roślin.
8. Dopuszcza się czasowe pozostawienie lodu w przypadku zastosowania materiałów uszorstniających w postaci kruszywa (m.in. piasek) zapewniających bezpieczeństwo ruchu pieszych przy czym należy je usuwać z chodnika po ustaniu przyczyn ich zastosowania.
9. Uprzątnięte błoto, śnieg i lód należy gromadzić w postaci pryzm, a liście w workach.
posiadam nieruchomsc za ktora place 24000 zlotych podatku! co miasto robi z tymi pieniedzmi? niech sie sami wezma do roboty albo przestana w koncu wyludzac haracze a mnie bedze stac nawet aby te chodniki wylizac
karac za takie dziadostwo, ludzie niszczą sobie nogi, nie mogą przejść, idą ulicą albo wogóle nie wychodzą z domu bo nie maja sily po nieodsniezonym chodniku chodzic.najgorzej mają ludzie starsi i schorowani
No wlasnie, tylko w tym regulaminie nie ma nic o karach za niesprzatanie sniegu i lisci. Ani kto ma to sprawdzac, ani kto te kary wymierzac.
Chodnik należy do mnie, kiedy mam go odśnieżyć lub pozamiatać liście, ale kiedy na tym samym chodniku chce się napić piwa, to chodnik nie jest mój. Dlaczego miasto się nie kara?