- Potrzeba było czasu, ale udało się wypracować rozwiązanie, które sprawia, że jesteśmy coraz bliżej zrealizowania tej jakże ważnej inwestycji - tak dla mieszkańców Trzebiatowa jak i tysięcy turystów, którzy odwiedzają Pomorze Zachodnie. Dokończenie budowy obwodnicy to również dobry sygnał dla przedsiębiorców i potencjalnych inwestorów – powiedział Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Brakujący odcinek obwodnicy Trzebiatowa łączący drogi nr 102 i 103 znalazł się na liście projektów, które mogą być realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Wstępnie założono, że droga będzie przebiegać zgodnie z przedstawionym przez miasto „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Trzebiatowa”. Przebieg taki brano też pod uwagę projektując i realizując za blisko 31 milionów złotych dwa pierwsze odcinki obwodnicy. Trzeci miał je spinać niespełna 1,5 - kilometrową klamrą, poprowadzoną poza linią zabudowy na podmokłych rozlewiskach rzeki Regi. Droga przecinałaby również poniemieckie tereny parkowe Przedmieścia Gryfickiego.
Przebieg taki nieoczekiwanie oprotestowało założone w Trzebiatowie Stowarzyszenie Królewski Gaj. Zakwestionowano rozdzielenie drogą terenów zielonych Trzebiatowa i nadmierne jej zbliżenie do studni głębinowych. Zaproponowany przez Stowarzyszenie przebieg omijał co prawda park, ale wchodził na tereny należące do wojska.
Dzięki staraniom wicemarszałka województwa Tomasza Sobieraja udało się zakończyć trwające od początku maja minionego roku negocjacje.
- W myśl porozumienia wojsko przekaże samorządowi półhektarową działkę, zyska natomiast swobodny dojazd do swoich terenów oraz ich odgrodzenie od pasa drogowego. To szczególnie istotne, gdyż obecnie cały ruch kołowy w tym również ruch pojazdów wojskowych odbywa się przez zabytkowe centrum Trzebiatowa. – wyjaśnia Sobieraj.
Na podpisane właśnie porozumienie, czeka wyłoniony w przetargu projektant. Przypomnijmy, że prace projektowe przy tego typu zadaniach, wymagających wielu uzgodnień i pozwoleń trwają około dwóch lat. Wszystkie pozostałe projekty drogowe, które mają być realizowane w ramach RPO na lata 2014-20 są już zaawansowane bądź ukończone.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego