POGODA

Reklama


Wydarzenia

Polskie Radio Szczecin • Sobota [24.09.2016, 19:18:23] • Świnoujście

Urząd Morski świętuje. Przed nim wielka inwestycja. Czas na 12,5 m

Urząd Morski świętuje. Przed nim wielka inwestycja. Czas na 12,5 m

fot. iswinoujscie.pl

Polska administracja morska na Pomorzu Zachodnim ma już 70 lat. W ostatnich latach Urząd Morski w Szczecinie wybudował port terminalu gazu skroplonego w Świnoujściu, teraz przygotowuje się do największej inwestycji w swojej historii, czyli pogłębienia toru wodnego do 12,5 metra.

Początki nie były łatwe - wspomina Zbigniew Poniecki, który oznaczał tor wodny w 1946 roku. Jak mówi, pamięta jak żeglugę do Szczecina utrudniała nigdy nieukończona chluba marynarki wojennej III Rzeszy, czyli niemiecki lotniskowiec "Graf Zeppelin".

- Widziałem go, ale nie byłem na jego pokładzie. Natomiast moi koledzy marynarze wspinali się na niego i próbowali coś tam znaleźć - opowiada Poniecki - Stał w Przekopie Mieleńskim i blokował wejście do portu centralnego. Od razu go oznakowaliśmy, by statki mogły go omijać.

Po wojnie z toru wodnego do Szczecina usunięto 130 wraków różnych jednostek.

Teraz Urząd Morski szykuje się do wielkiej inwestycji, czyli pogłębienia toru wodnego do Szczecina. Jak zapowiada dyrektor urzędu Andrzej Borowiec, pierwsze przetargi mają być rozpisane w przyszłym roku.

- To będzie największa inwestycja w historii urzędu, bo Port Zewnętrzny Świnoujście kosztował ok. miliarda złotych, a tutaj mamy kwotę ponad 1,3 miliarda - wylicza Borowiec. - W tej chwili opracowujemy dokumenty, wystąpiliśmy też o decyzję środowiskową. Na początku przyszłego roku chcielibyśmy zaczynać pierwsze przetargi.

Dziś Urząd Morski w Szczecinie utrzymuje tor wodny, chroni brzegi i dba o bezpieczeństwo żeglugi.

2016-09-22, 19:09
Autor:Grzegorz Gibas


komentarzy: 28, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 28

Gość • Wtorek [27.09.2016, 13:43:14] • [IP: 87.139.239.**]

Idiotyzm, może jeszcze do Wrocławia pogłębią...

Gość • Niedziela [25.09.2016, 21:34:39] • [IP: 164.127.75.***]

Co na to ryby? Pewnie zadowolone, bo będą miały więcej wody.

Gość • Niedziela [25.09.2016, 15:22:32] • [IP: 80.245.188.***]

Dla sprostowania...z okazji 70 lecia Urzędu Morskiego dostali po 139 zł.! Śmiech na sali poza tym wypłaty nie są dużo większe!

Gość • Niedziela [25.09.2016, 13:52:07] • [IP: 80.245.179.***]

no i masa energii psu w dupę... tak jak pisali poprzednicy Szczecin to zadupie, nie ma komunikacji z resztą kraju, nie ma przedsiębiorstw które by importowały/exportowały, nie ma infrastruktury itp itd. jedyny skutek tego projektu to dewastacja środowiska i turystyki.

Gość • Niedziela [25.09.2016, 13:16:22] • [IP: 178.238.253.**]

Nie ma uzasadnionej potrzeby, żeby pogłębiac ten tor, szczecin nie jest miastu do pozytywnego potrzebny, a wprost przeciwnie, pieniądze przeznaczyć inne cele bardziej uzasadnione!

Gość • Niedziela [25.09.2016, 11:55:27] • [IP: 109.241.63.**]

Szanowni ignoranci. Nie porównujcie Hamburga do Szczecina. Hamburg leży u ujścia rzeki. Szczecin od morza dzielą skomplikowane układy hydrotechniczne. Tor wodny (70 km) wiedzie przez rzekę, jezioro, przekopy, zalew i kanały. To ogromnie zwiększa koszty inwestycji i utrzymania. Po drugie. Świnoujście i Szczecin to transportowe zadupie. Konkurencyjność Hamburga jest nieporównywalnie większa i nie do obalenia. Zimą statki idące do portu w Szczecinie płyną w konwojach. Nawet w ostatnich latach gdy zimy są wyjątkowo łagodne. Rano konwój do Szczecina, wieczorem ze Szczecina. Obydwa porty leżą z dala od autostrad, nie łączą ich z lądowym zapleczem drogi ekspresowe (są jedynie odcinki tego typu dróg) ani zmodernizowane szlaki kolejowe. Świnoujście nie ma portu barkowego. ITD ITD. Twierdzenie, że jak będą terminale to zbuduje się odpowiednią infrastrukturę drogową, jest propagandą w stylu Korei Pn.

Gość • Niedziela [25.09.2016, 11:39:27] • [IP: 80.245.182.**]

Wstyd wielki dla autora. Pan Zbigniew Poniecki a nie żaden Boniecki, jest osobą bardzo zasłużoną tak dla Urzedu Morskiego w Szczecinie jak i dla Szczecina

Gość • Niedziela [25.09.2016, 11:06:50] • [IP: 62.69.229.**]

Do gościa [25.09.2016, 08:51:31] • [IP: 80.245.178.**], jeżeli uważasz, że nie jesteś patologią, to może spróbujesz wypowiadać się w sposób kulturalny a nie patologiczny? Bądź lepszy od tego, który Cię tak zdenerwował.

troll • Niedziela [25.09.2016, 10:57:33] • [IP: 178.238.252.***]

Jak mnie pamięć nie myli to za paskudnej '' komuny '', w celu utrzymania odpowiedniej głębokości '' Polskie '' pogłębiarki pracowały cały rok. Niestety ale po dojściu do władzy '' patologii solidarnościowej wszystko upadło. ..

Gość • Niedziela [25.09.2016, 10:06:40] • [IP: 2.27.77.*]

Jak tam ciecie, znowu zle, po co itd. Hehheeh co za badziewie nie ludzie.Swiat sie zmienia a wy w swoich norach tylko zle, zle, po co.

Gość • Niedziela [25.09.2016, 08:51:31] • [IP: 80.245.178.**]

Ty zaKODowany hamusiu od 500+! Też dostaję te pieniądze i nie jestem żadną patologią! Pieniążki idą na dodatkowe zajęcia dla dzieci, czyli inwestuję je w przyszłość, więc zamknij jape zaszczuty łbie!

Gość • Niedziela [25.09.2016, 07:27:56] • [IP: 37.47.141.***]

Jest to zła i beznadziejnie głupia inicjatywa, inwestycja. Będzie tak: UE da część pieniędzy, które, wraz z naszym wkładem zgarnie jakaś europejska firma, zapewne niemiecka. Owszem, odkopią, ale od zaraz trzeba będzie ciągle odkopywać, pogłębiać. Jeśli nawet i na to UE da jakąś część, to forsa popłynie j.w. Ile potrzeba czasu, ile przeładunków by taka forsa się zwróciła ? Jestem przekonany, że to kolejny przykład" karmienia i pojenia" jakiegoś europejskiego smoka, bez żadnej korzyści dla Polski, a już samego Świnoujścia szczególnie.

Gość • Niedziela [25.09.2016, 05:02:15] • [IP: 95.129.224.**]

Urząd Morski od lat jest prowadzony przez Dyrektora który jest ponad partyjny.I wszystkich traktuje równo, nie tak jak tusku że tylko dla swoich. Jest to relikt PRLu..

Aleksander Skiepko • Sobota [24.09.2016, 23:33:51] • [IP: 83.20.203.**]

Gdyby" Dragmor" nie sprywatyzowano to zarobilibyśmy na tej inwestycji. A tak na każde wydane EURO może zostanie w kraju 35 centów

Gość • Sobota [24.09.2016, 23:22:17] • [IP: 188.146.7.**]

Macie rację, po co w Szczecinie port morski. Trzeba rozbudować port zewnętrzny i wewnętrzny w Świnoujściu. Na początek port zewnętrzny aż po Międzyzdroje. Wiąże się to z likwidacją plaży. Rozbudowy zaplecza kolejowego i drogowego aż po Międzyzdroje. Hałas i wielokrotny większy ruch na drogach i kolei utrudni życie całemu regionowi, aż po Szczecin. Dodatkowo zajęcie plaży od Chrobrego po wiatrak dla innych potrzeb portowych, co spowoduje przesunięcie strefy ciszy aż po granicę niemiecką. Taki to może być skutek nie budowania dużego portu wszechstronnego dla środkowej Europy i dla rozwoju Polski. Od Stepnicy, aż po Szczecin mamy tereny do zagospodarowania prawie jak w Hamburgu. W przyszłości Szczecin może być takim mniejszym portem hamburskim, czego życzę wszystkim, by tak się stało.

Gość • Sobota [24.09.2016, 23:08:59] • [IP: 94.196.122.***]

A po co? Szczecin to dziura o której świat zapomniał. Po co wam taki głęboki rów?

Gość • Sobota [24.09.2016, 23:01:58] • [IP: 80.245.191.***]

Do Sobota [24.09.2016, 22:16:30]  [IP: 80.245.179.***]I to jest przyszłość Polski, nie jakieś" pincet plus" dla patoli. Naprawdę nie wiesz" chłopcze drewniany-PINOKIO-co piszesz.Wiesz ze istnieje taki program, ale już nie posiadasz wiedzy dla czego jest i komu ma służyć.PROPONUJĘ 'zawrzyj pysk i niczego więcej nie pisz: póki nie dojrzejesz małolacie!

Gość • Sobota [24.09.2016, 22:57:37] • [IP: 92.42.115.***]

A pracownicy dostali po 70 latach 147, 50 pln, , , a 10 lat wczesniej znaczek emajlowany-tylko, , ,. ... szopka

Gość • Sobota [24.09.2016, 22:26:10] • [IP: 109.241.63.**]

poszerzenie w dnie i pogłębienie toru wodnego spowoduje dwukrotny wzrost kosztów utrzymania toru. Spowolnienie przepływu przez powiększenie poprzecznego przekroju toru spowoduje zwiększenie odkładu na dnie. Co ciekawe, od lat urząd morski nie otrzymuje koniecznego finansowania (12 mln zł), stąd część toru na zalewie od lat jest jednokierunkowa. Teraz mówi się o kwocie 25 a nawet 30 mln zł rocznie. Szczecin stać się ma bardziej morski- ten chory pomysł będzie bardzo kosztowny. Niestety.

Gość • Sobota [24.09.2016, 22:16:30] • [IP: 80.245.179.***]

I to jest przyszłość Polski, nie jakieś" pincet plus" dla patoli.

Gość • Sobota [24.09.2016, 21:58:49] • [IP: 95.129.224.***]

Przed 1980 rokiem tor wodny do Szczecina miał głębokość 12, 5 metra, co można sprawdzić na starych mapach. Wystarczyło 36 lat styropianu.

Gość • Sobota [24.09.2016, 20:39:35] • [IP: 83.20.68.***]

i tym sposobem sen o tunelu prysnał :D biedny zmurek... remontowac prom k3 !! bo telepie na nim az strach plywac

Gość • Sobota [24.09.2016, 20:30:35] • [IP: 62.69.231.***]

Szczecin leży na Morzem!! XD ___ ale chyba Chińskim.

Gość • Sobota [24.09.2016, 20:15:21] • [IP: 93.94.188.***]

19:45:16 • IP: 164.127.75.*** Kocham Świnoujście, ale filmowy związek z miastem, raczej mizerny. Może i dobrze?!

Gość • Sobota [24.09.2016, 20:12:50] • [IP: 95.129.224.***]

Jasio fasola i przewał na moście na 15 milionów to pikuś w porównaniu z Urzędem z Morskim. Tam dopiero przewalają szmal.

Oglądasz 1-25 z 28
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Informujemy, że w związku z ogłoszeniem 26 kwietnia 2025 roku dniem żałoby narodowej w Polsce po śmierci papieża Franciszka, zaplanowana na ten dzień Ekologiczna Gra Miejska zostaje odwołana. Serdecznie dziękujemy za zrozumienie i zapraszamy do udziału w innych naszych wydarzeniach w przyszłości. Z poważaniem, Organizatorzy ■