Raport o rynku długoterminowego wynajmu samochodów firmowych przygotował wrocławski instytut Keralla Research. Wynika z niego, że w 2007 r. urósł on o 35 proc.
Car Fleet Management - to zarządzanie flotą pojazdów. Firma może zlecić innej nie tylko o dbanie o swoje auta, ale nawet ich zakup, serwisowanie, wymianę, itd. Bardzo różny jest zakres usług.
- Małymi krokami, ale bardzo konsekwentnie zmierzamy do modelu zachodnioeuropejskiego, gdzie CFM jest dużo popularniejszy i wykorzystywany nawet w 35-40 proc. firm flotowych. W Polsce jego udział szacowny jest na 6-6,5 proc. - zauważają autorzy raportu.
Polskie firmy wynajmują w sumie ponad 93 tys. samochodów. To zarówno auta zarządzane jak i zarządzane oraz finansowane przez firmy z sektora Car Fleet Management. Większość to pojazdy wzięte w leasing i zarządzane przez firmy zewnętrzne.
Keralla Research prognozuje że przed Euro 2012 w Polsce firmy będą wynajmować ponad 200 tys. aut. Tylko w ubiegłym roku wartość rynku urosła o 393 mln zł. W sumie klienci zostawili w firmach CFM już blisko 1,6 mld zł.
Lider się nie zmienia, ale konkurencja rośnie
Oprócz liczby klientów zwiększa się też liczba oferentów. - W 2007 roku rozpoczęły działalność kolejne firmy świadczące usługę CFM - Santander Consumer Multirent oraz Althon Car Lease - czytamy w raporcie.
Pozycję lidera z 15 proc. udziałem w rynku utrzymał Masterlease. Jego największy konkurent LeasePlan Fleet Management może pochwalić się 9 proc. udziałem. Nieco mniejsze kawałki tortu wykroiły dla siebie: Arval (8 proc.) i Daimler Fleet Management (7 proc.). rynku.
W sumie 8 największych firm obsługuje 59% tego rynku usług, a z grona pozostałych 41% do najważniejszych graczy należy zaliczyć firmy działające w programie ToyotaCorpo Cars Management.