Po 1945 roku by³ problem dostarczenia czegokolwiek do ¦winouj¶cia na wyspie Uznam. Jeszcze gorzej na wyspê Karsibór. Tam trzeba by³o przep³yn±æ drugim promem na koñcu ulicy Karsiborskiej. By³ to ma³y prom na kilka samochodów.
fot. Andrzej Ryfczyñski
Dawniej to dopiero p³ywa³o siê trudno. W miejscu, gdzie przep³ywa³y od trzech do piêciu promów, znajdowa³o siê jeszcze do kilkunastu innych jednostek p³ywaj±cych, ³±cznie z marynark± wojenn± ZSRR. By³o tu ponad 10 podmiotów i do tego przep³ywaj±ce statki z prê¿nego Szczecina, nie mówi±c o ca³ych stadach barek z wêglem – wspomina dawne ¦winouj¶cie znany ¶winoujski fotograf Andrzej Ryfczyñski.
Po 1945 roku by³ problem dostarczenia czegokolwiek do ¦winouj¶cia na wyspie Uznam. Jeszcze gorzej na wyspê Karsibór. Tam trzeba by³o przep³yn±æ drugim promem na koñcu ulicy Karsiborskiej. By³ to ma³y prom na kilka samochodów.
fot. Andrzej Ryfczyñski
Poprawa nast±pi³a w 1954 roku po wej¶ciu do eksploatacji specjalnie zbudowanego w duñskiej stoczni promu ¦winouj¶cie. Ale jak pisa³em ju¿ wcze¶niej, po zrywie Polaków po wydarzeniach pa¼dziernikowych w 1956 roku, Rosjanie wyprowadzili siê z domów wczasowych i przenie¶li siê na dzielnicê przy Wojska Polskiego.
fot. Andrzej Ryfczyñski
Nowe w³adze ¦winouj¶cia nie by³y w stanie zagospodarowaæ tak wielkiego i mocno zdewastowanego maj±tku dzielnicy wczasowej. Pojawi³ siê znakomity pomys³ przyznania poszczególnych domów lub ca³ych kompleksów wczasowych kopalniom, hutom i innym podmiotom gospodarczym w Polsce.
fot. Andrzej Ryfczyñski
By³ to strza³ w dziesi±tkê. Ka¿da du¿a firma to by³ olbrzymi kombinat, który posiada³ du¿e samodzielne grupy remontowo-budowlane. W ci±gu kilku lat zjecha³y siê ca³e chmary fachowców i sprzêtu do remontu. Zaraz za tym sukcesywnie przyje¿d¿a³y tabuny wczasowiczów, którym obojêtne by³y wtedy warunki mieszkalne. Najwa¿niejsze by³o morze, piasek i s³oñce. I w tym momencie przewiezienie materia³ów budowlanych, sprzêtu, ludno¶ci i ¿ywno¶ci do ¦winouj¶cia by³o najwiêkszym problemem, który – choæ ju¿ mniejszy - jest do dnia dzisiejszego.
fot. Andrzej Ryfczyñski
Wtedy podjêto szereg znacz±cych decyzji. Zamówiono nowe promy czo³owe: Wolin II, Uznam, Mielin. To starcza³o niestety tylko na jeden rok. Kolejki by³y dalej wielogodzinne. By³y po ka¿dej stronie brzegów trzy przystanie promowe, z których non stop p³ywa³o 7 promów. Dwa czo³owe, prom ¦winouj¶cie, a po wycofaniu starego promu bocznego Wolin, w parze p³ywa³a jednostka spacerowa typu Lila Weneda i trzy promy typu filutek w tak zwanej pêtli. W mie¶cie, tak siê mówi³o, zaczê³o brakowaæ wszystkiego, od podstawowych produktów ¿ywno¶ciowych po wodê w kranach, któr± gromadzili¶my w czym siê da o pierwszej- drugiej w nocy. Na wczasowiczów z pewn± pogard± mówili¶my, ¿e to przyjecha³a stonka.
fot. Andrzej Ryfczyñski
By³y to trudne czasy dla nas mieszkañców. Trwa³y a¿ do podjêtej trafnej decyzji budowy du¿ych promów na oko³o 60-70 samochodów typu Karsibór z nabrze¿ami w okolicy Karsiborza. Za³ogi promów pracowa³y w pocie czo³a w ci±g³ym napiêciu i olbrzymim stresie. Do tego trzeba dodaæ olbrzymi ruch wszystkich jednostek p³ywaj±cych. Po wybudowaniu i oddaniu pierwszego etapu ¦winoportu, tylko w tym miejscu przeprawy promowej mog³y siê obracaæ du¿e masowce. Kapitanowie promów ocieraj±c siê o burty statków, holowników wykonywa³y tak skomplikowane manewry, ¿e w dzisiejszych czasach tego by nie zrobiono. W miejscu, gdzie przep³ywa³y od trzech do piêciu promów znajdowa³o siê jeszcze do kilkunastu innych jednostek p³ywaj±cych, ³±cznie z marynark± wojenn± ZSRR. By³o tu ponad 10 podmiotów i do tego przep³ywaj±ce statki z prê¿nego Szczecina, nie mówi±c o ca³ych stadach barek z wêglem. Istne mrowisko.
Andrzej Ryfczyñski
¼ród³o: www.iswinoujscie.pl
Kiedy¶ by³o ³adniej w ¦winouj¶ciu. Teraz, to kicz, tandeta i komercja.
znany ¶winoujski fotograf Andrzej Ryfczyñski.
Dla u¶ci¶lenia...Pierwsza przeprawa promów Karsibór by³a na przeciwko kapitanatu portu i po drugiej stronie prosto od niej. Cel budowy takich przepraw by³ ¶ci¶le militarny d³ugo¶æ 4 promów odpowiada³a szeroko¶ci kana³u w tamtym miejscu i s³uzy³a przy po³±czeniu ich jako most pontonowy gdzie takie po³±czenie zosta³o wykonane i mo¿na by³o po nim chodziæ w zimie stulecia 1979 roku kiedy kana³ by³ tak skuty ¿e nic nie dawa³o sobie rady. Zreszt± pok³ad pod g³ownym pok³adem Karsiborów mia³ tez znaczenie strikte militarne no i nawet towarzyskie bo by³y tam swego czasu urz±dzane sylwestry.
dodatek do [IP: 92.252.14.**] i nie dodales, ze pozostale 15% wyklada Swinoujscie.W ten sposob to i ja moge taka umowe z naszym prezydentem podpisac nawet dzisiaj.Propaganda sukcesu-juz to kiedys bylo.A czy ten jeden z delegacji oddal juz te zajumane adidasy?niech od tego zacznie, a dopiero pozniej obiecuje gruszki na wierzbie. Pozdrawiam, naiwnych tez.
ostatnie zdjecie to chyba rzeczywiscie Barlickiego. fotka pstryknieta na wysokosci obecnej poczty w strone promow. Ale no normalnie nie wierze, ta kostka uliczna, to do tej pory jest i wyglada tak samo jak na zdjeciu!
Z tym ocieraniem burt to autor artyku³u pewnie przesadzi³, ale zdjêcia fajne. Na te czasy promy równie¿ nowoczesne. T³ok bêdzie zawsze. Tunel oczywi¶cie roz³aduje kolejki, ale zat³oczy miasto. Z uzdrowiska zrobi miejsce oparów spalinowych. Zobaczycie co tu siê bêdzie dzia³o.Miasto straci powodzenie u kuracjuszy i dobr± markê, a obecny Prezydent do z³ej dotyczczs opinii, zapracuje sobie na " potêpienie".
Durny PiS z jednej strony pokazuje Unii gdzie j± ma, a z drugiej obiecuje ludziom w Polsce czego to im nie zrobi za pieni±dze z tej samej Unii. Wnioski pozostawiam my¶lacym
jaka staroæ, to kedy¶ taka nêdza by³a?
Andrzejku, dziêkujê za wspania³e zdjêcia. Przyjecha³em do tego piêknego miasta z nakazem pracy do LO. Dyr. Heniek Matczak zdecydowa³, ¿e zosta³em a TY przekona³e¶ mnie, ¿e warto zostaæ!! Zapisa³e¶ na wsze czasy historiê polskiego Swinouj¶cia i dlatego ju¿ dzisiaj zg³aszam Twoj± skromn± OSOBÊ na kandydata do tytu³u HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA ¦WINOUJ¦CIA. Je¿eli bêd± potrzebne podpisy pod tym wnioskiem to zobowi±zujê siê, ¿e nie bêdzie w tej akcji ¿adnych problemów... Pozdrawiam C...
Ludzie, nie podniecajcie siê tak tym tunelem. Normalna propaganda sukcesu i kie³basa wyborcza. PiS ma gest i za czyje¶ pieni±dze zafunduje nam tunel. Planuje siê 85% kasy z unii, o które jeszcze nikt nie postawi³ nawet wniosku. A przy aktualnym nastawieniu uni w stosunku do Polski to zobaczymy tê kasê jak ¶winia niebo. To co¶ tak jakbym mia³ tobie postawiæ piwo, ale tylko jak kolega z którym jestem sk³ócony je zap³aci, bo ja groszem nie ¶mierdze. Ale postawie bo mam gest.
Do [17.04.2016, 13:57:27]: Zdjêcia S³awka Ryfczyñskiego zosta³y ju¿ kiedy¶ ukradzione dla potrzeb kampanii wyborczej w ¦winouj¶ciu - zgadniesz czyja to by³a kampania?
Jeszcze w czasach PRL, w pa¼dzierniku 1973, og³oszono ogólnopolski konkurs na koncepcjê pokonania ¦winy. Do rywalizacji stanê³o kilka zespo³ów projektowych. Konkurs rozstrzygniêto 25 lutego 1975. Wygra³ zespó³ Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, proponuj±cy budowê tunelu metod± zatapianych segmentów. Jednak PRL nie by³a pañstwem niepodleg³ym i gdy zaczêto przymiarki do nastêpnego etapu przygotowania inwestycji, z Moskwy dotar³ jednoznaczny sygna³: NIET. Wówczas ze wzglêdów s³u¿alczo-politycznych nie mo¿na by³o mieszkañcom powiedzieæ prawdy, tote¿ s³u¿by specjalne otrzyma³y zadanie, aby wymy¶liæ i rozpowszechniæ pretekst, dla którego tunelu rzekomo zbudowaæ nie mo¿na. Wyprodukowano i rozpowszechniono poczt± pantoflow± przekonuj±ce k³amstwo: inwestycja zagra¿a ujêciom wody pitnej! Innymi s³owy: je¶li bêdziemy budowaæ tunel, mieszkañcy zostan± pozbawieni wody! To bezczelne k³amstwo powielane jest do dzi¶ przez spadkobierców naszej podleg³o¶ci wobec Moskwy, którzy byæ mo¿e od wielokrotnego powtarzania sami uwierzyli ¿e to prawda. Wobec rzekomej niemo¿no¶ci budowy tunelu, kilka lat pó¼niej uruchomiono now± przeprawê promow± Karsibór.
Je¿eli PiS wybuduje ten tunel w co w±tpiê - to zmieniê swoje pogl±dy i bêdê na nich g³osowa³ :)
Tak to ulica Barlickiego. Po prawej stronie widoczny budynek stacji obslugi samochodow.
Go¶æ • Niedziela [17.04.2016, 12:15:43] • [IP: 109.241.63.**] Co¶ piêknego!, a na 3 zdjêciu rudowêglowiec s/s So³dek /parowiec/" - bzdura, nawet nie jest podobny do So³dka. B30 mia³y komin na rufie, a nadbudówkê z mostkiem na ¶ródokrêciu, a ten na zdjêciu ma wszystko na ¶ródokrêciu. To jest ca³kiem inny statek!
Dobrze ¿e Ryfczyñski wyry³ na zdjêciach swoje nazwisko, jeszcze kto¶ by ukrad³ te zdjêcia i sprzeda³ za miliony.
Do [17.04.2016, 13:24:52] • [IP: 92.42.112.***]" Od 2007 roku tunel ju¿ by by³" ?? pier... takie same g³upoty jak Antonio Zamglony!!
Wpis zosta³ usuniêty ze wzglêdu na z³amanie prawa lub regulaminu serwisu przez u¿ytkownika/Admin
Stracone 8 lat. Od 2007 roku tunel ju¿ by by³.
Wpis zosta³ usuniêty ze wzglêdu na z³amanie prawa lub regulaminu serwisu przez u¿ytkownika/Admin
£ezka w oku siê krêci, komu to wszystko przeszkadza³o?
1968 ! Poznaje po wie¿owcu Grunwaldzka 1 !!
W mundurach marynarskich nikt nie chodzi bo w morskim mie¶cie ¦winouj¶cie jest zbyt wielu chêtnych do oplucia tych mundurów
10:14:58 bez przesadyzmu z tymi marynarzami i kapitanami, raczej pomocnicy szypra i mostkiem szypra.
Co¶ piêknego!, a na 3 zdjêciu rudowêglowiec s/s So³dek /parowiec/, zmierzaj±cy ze Szczecina do Danii z wêglem. Musia³ ostro hamowaæ bo obracany by³ wtedy masowiec P¯M-u który potem dobi³ do ¦winoportu II po wêgiel. To jest 1968 lub 69 rok. Dzisiaj by³oby to nie do pomy¶lenia ¿eby podczas obracania du¿ego statku na ¦winie zezwolono by na taki ba³agan i wypuszczono tyle mniejszych jednostek /w tym dwa promy/, ¿e o So³dku bezpo¶rednio za ruf± obracanego masowca nie wspomnê.