Tunel czy most?– zapytał ministra infrastruktury i budownictwa znany świnoujścianin Zenon Nowak. Wywiad z Jerzym Szmitem przeprowadził specjalnie dla Czytelników iswinoujscie. Minister przyznał, że sprawa, czy nasze miasto ma połączyć most czy tunel jest dyskusyjna. Nie zaprzeczył, że koncepcja forsowana przez władze Świnoujścia jest niezwykle droga, więc wzbudza wątpliwości.
- Myślę, że trzeba będzie wziąć pod uwagę również koncepcję mostu - mówił Jerzy Szmit.
Co na to nasz magistrat?
-Przede wszystkim cieszymy się, że zainteresowanie sprawą budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ze strony rządowej jest duże – mówi rzecznik prezydenta Robert Karelus. - Świadczy o tym fakt kilku już spotkań w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Ostatnio, podczas ubiegłotygodniowego pobytu w Warszawie związanej z galą wręczenia nagród najlepszym polskim samorządowcom, Pan Prezydent miał okazję rozmawiać na temat budowy tunelu z Ministrem Jerzym Szmitem i Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad Jackiem Bojarowiczem. Dlaczego Pan Minister stwierdził podczas wywiadu, że może być jeszcze rozpatrywany wariant przeprawy mostowej? Być może zasugerował się pytaniami prowadzącego wywiad lub ze względu na duży w tym czasie nawał obowiązków, związanych chociażby z problemami polskich przewoźników, nie zapoznał się w pełni z dokumentacją jaka jest w posiadaniu miasta. Podczas ostatniej rozmowy stwierdził jednak, że sprawa pytania: most czy tunel jest już rozstrzygnięta.
Jak informuje magistrat, miasto posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której w 2010 roku wybrano rodzaj i lokalizację stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym, w technologii drążenia.
Jak przekazał nam rzecznik Roberta Karelusa, czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w studium techniczno-ekonomiczno - środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Koszt wykonania studium wyniósł 1, 189 mln złotych , z czego dofinansowanie ze środków rządowych to 1,035 mln złotych.
Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami ówczesnego ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Koszt analizy wyniósł 154 tys. złotych
Również na wniosek ministerstwa firma Technital S.p.A. za kwotę około 2,08 mln złotych opracowała program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu. Ma to być dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj” . Ma on też stanowić podstawę do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji .Jego opracowanie zostało sfinansowane w 85 % ze środków urzędu marszałkowskiego.
Zapytaliśmy, ile miasto wydało na wyjazdy w sprawie budowy tunelu.
- Trudno jest określić: jaki był koszt wyjazdów służbowych w sprawie realizacji tej inwestycji. Były to krótkie wyjazdy jednodniowe. Jedno jest pewne: w ciągu ostatnich ośmiu lat nie przyniosły one spodziewanych rezultatów – przyznaje rzecznik.
jaki most??
jakby Tunele były takie dobre to mostów by było znacznie mniej a jest odwrotnie bo mosty są tanie i niech mi ktoś powie czemu tacy niby fachowcy z miasta upierają się na tunel?proste, bo nie chcą stałej przeprawy, grają sobie z nami, takie drogie budowle to by głupek dał pieniądze. Brawo minister, jeden mądrry w tym temacie.
Za ok. 4 lata będziemy Pomeranią. Polski rząd od dawna o tym wie - dlatego nic tu nie wybuduje.
Robia wszystko aby nic nie było-prędzej świnia niebo zobaczy...
A kto to ten znany Nowak. Pierwszy raz słyszę to nazwisko z tym imieniem. Wypowiadanie się ministra bez wiedzy o infrastrukturze Świnoujścia i Szczecina jest trochę bezsensowna. Przypomnieć należy że likwidacja napowietrznej sieci energetycznej jest spowodowana rozbudową zakładu produkującego podstawy do wiatraków w Szczecinie a my chcemy budować most. A czy to takie ważne jaka przeprawa.
moje spodziewane rezultaty przyniosły- spodziewałem się zera rezultatów towarzysze.
Gość • Poniedziałek [28.03.2016, 20:17:06] • [IP: 31.61.136.***] kogo proponujesz??jojo zlodzieja?
To o czym rozmawiała burmistrzyni z ministrem podczas dwóch wyjazdów, skoro minister nie był poinformowany, że tunel to ostateczne rozstrzygnięcie dokumentacyjne ?? Po co wysyłać takich ludzi do Warszawy, skoro facet o siwych włosach i kompletnej nie orientacji, potrafił odwieść ministra od zamiaru budowy tunelu !!
Trudno jest określić: jaki był koszt wyjazdów służbowych-no jak rozliczyć burdele i imprezy jak można powiedzieć trudno jest powiedzieć qwa wy macie rozliczać się z każdego grosza po kazdym wyjeździe a nie pierd...farmazony-Karelus tobie trudno rozliczyć wyjście do toalety a ciebie rozliczałbym z każdego listka papieru toaletowego
Standardem na świecie jest % od kontraktu-jaki procent dostał Jasio od ekspertyzy zleconej przez miasto ? 8 czy 10 % czy czasem ktoś nie powinien zająć się komuszkiem ponownie
Szanowny Gościu z 20:21:55 - Wielowątkowe śledztwo CBA jest w toku, łagier dla Wulkanizatora i Karalucha jest pewien.
Zobaczycie tunel lub most jak świnia siodło.
zaraz zaraz tz. Miasto robi ekspertyzę przed rozmową z rządem ? coś tu nie haloo-to może czas oddać naszą kasę ? Jak to się fajnie wydaje nie swoje a cudze-qwa czerwona bando złodziei czy wy się w końcu nauczycie już nie ma PZPR i koniaczków przy których mówiono tak qwa co za pierd...a wieś-jeden z drugim baranem siedzi na stołku i myśli że wawka zaakceptuje jego wieści-ten Prezydent jak i jego Klakier nadają sie tylko do jednego-do ŁAGRU
jedyna szansa- w najbliższych wyborach wybierzmy kogoś kto nie ocierał się o SLD i PO to Warszawa zacznie z nim rozmawiać, teraz nawet nie odbierają telefonów z tej" red zone" czyli czerwonej strefy.
Nasza Stocznia może zbudować konstrukcje mostu, pieniądze zostaną na miejscu, a postawienie dać prawdziwym fachowcom. Z mostu będą wszyscy korzystać od pieszego, rowerzysty po auta. Most wybudować w centrum miasta mamy miejsce i to ma sens. Będzie tanio i szybko, mogę to załatwić. Do dzieła Panie Prezydencie.
18:34 - Most zwodzony może być blisko centrum, gdzies k.oczyszczalni ścieków i może byc niski, bo jeśli będzie zwodzony, to nie wymaga wysokości i stromego lub ślimakowego zjazdu.
A kogo reprezentuje p. Zenon Nowak?
[28.03.2016, 16:52:34] nie ściemniaj gościu bo PiS dopiero zaczął swe rządy. A ch... d... i kamieni kupa to jest dzieło PO.
przy tunelu wiecej pieniedzy wyprowadza a kto wiadomo..
Jedyna alternatywa t.j tunel , i nikt mnie nie przekona , ja mieszkam tu od 1947 roku pamietam tak zwane zimy stulecia , pracowalem Stoczni Remontowe , dojezdzalem do pracy , w zimie przeprawa promami trwala po 6 godzin , tunel moze jest drozszy w budowie ale co maja powiedziec ci co musza przeprawiac sie do pracy na druga strone . Most oddalony od Centrum co najmniej 13 km , najazd zjazd wysokosc 20 metrow dobre to dla samochodow , kiedy wiekszosc to piesi irowerzysci , a Warszow bedzie rozbudowywal i co wtedy powiecie swoim dzieciom, konserwacja napowietrzna , a mamy klimat morski , zastanowmy sie zanim cos zrobimy...
MOST, MOST, MOST, BEZPIECZNIEJSZY I TANSZY NIZ TUNEL.
Ruscy przez swoje świnoujskie wtyczki naciskają na most z prostego powodu: wysadzenie mostu przez putinowskie zielone ludziki spowoduje za jednym ZAMACHEM przerwanie transportu zarówno lądowego jak i rzecznego.
O!! Przespałem coś?? Kiedy wybory??
Szydło obiecała tunel, , , czekamy
Gratulacje dla tych co uwierzyli w pisowskie obietnice.Pisuary są dobre w rozwalaniu, a nie budowaniu.