POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [10.03.2016, 13:47:54] • Świnoujście

O rozwoju żeglugi śródlądowej z udziałem portów Szczecin-Świnoujście

O rozwoju żeglugi śródlądowej z udziałem portów Szczecin-Świnoujście

fot. Czytelnik

„Rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce” to tytuł i motyw przewodni sesji zorganizowanej przez Regionalna Izbę Gospodarczą Pomorza, w ramach trzydniowej międzynarodowej konferencji TRANSPORT WEEK 2016, odbywającej się w dniach 8-10.03.2016 w Sopocie.

Wśród uczestników sesji znalazł się Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który dzięki wystąpieniu Zbigniewa Antonowicza - Prezesa Stowarzyszenia „Odrą w Świat”, miał możliwość przedstawienia wyników najnowszych badań popytowych związanych z wykorzystaniem transportu wodnego śródlądowego w obsłudze portów Szczecin-Świnoujście. Podstawą prezentacji, zatytułowanej „Odra – ewolucja użeglowienia rzeki przez III i IV do V klasy studium aspektów ekonomicznych tego procesu w świetle polityki krajowej, międzynarodowej i unijnej” było opracowanie szczecińskich naukowców, jakie zostało wykonane na zlecenie ZMPSiŚ SA.

Uczestnicy debaty podkreślali swoje zadowolenie z faktu, iż - po wielu latach, temat polskiej żeglugi śródlądowej powraca z dużą siłą, a działania związane z jej odbudową stają się priorytetowe. Wśród nich wskazywane jest przede wszystkim przywrócenie żeglowności polskich rzek oraz przystąpienie Polski do konwencji AGN, co oznaczać będzie konieczność dostosowania warunków żeglugi na rzekach do IV klasy żeglowności. Żegluga śródlądowa staje się priorytetem w planach inwestycyjnych dotyczących infrastruktury transportowej kraju.

Wśród wielu argumentów przemawiających za rozwojem i odbudową żeglugi śródlądowej, pojawił się także odmienny głos przedstawiciela Instytutu Morskiego w Gdańsku, Mirona Mironowicza, wskazujący na konieczność uwzględnienia zarówno barier prawnych, jak i kosztów tak potężnego przedsięwzięcia względem korzyści, jakie może przynieść jego realizacja. Podkreślił, że dopiero uzasadnienie ekonomiczne powinno być podstawą podjęcia kolejnych kroków.

Pod względem hydrotechnicznym, jak i żeglugowym, niewątpliwie wody śródlądowe w Polsce mają ogromny potencjał, co podkreślił w swoim wystąpieniu prof. Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej. Na korzyści wzbudzone w postaci m. in. nowych miejsc pracy, zleceń dla stoczni czy ograniczeń kosztów związanych z eksploatacją taboru zwrócił uwagę Marek Świeczkowski, Przewodniczący Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe.

W ramach debaty przedstawiona została także koncepcja rewitalizacji drogi wodnej E40 - Urszula Kowalczyk z Instytutu Morskiego w Gdańsku zaprezentowała analizę dotyczącą rozwoju połączenia śródlądowego od Bałtyku do Morza Czarnego. Podczas sesji przedstawiony został także temat turystyki wodnej – o jej rozwoju na przykładzie Pętli Żuławskiej mówił Michał Górski, Prezes Zarządu Spółki Pętla Żuławska.

Natomiast przedstawione przez Zbigniewa Antonowicza ze Stowarzyszenia „Odrą w Świat” wyniki badań popytowych uzasadniają podjęcie działań na rzece Odrze. Obecnie przedsiębiorstwa w pasie Odrzańskiej Drogi Wodnej generują rocznie ok. 10 mln ładunków w handlu morskim. Po roku 2020 wolumen ten może wzrosnąć do 20 mln ton rocznie. Badania wskazują, że przy minimum III klasie żeglugowej powstaną warunki dla przejęcia przez transport wodny śródlądowy ok. 10 mln ton ładunków rocznie korzystających z transportu morskiego w relacjach z portami w Szczecinie i Świnoujściu. Będą to zarówno ładunki masowe, jak i drobnica konwencjonalna. Natomiast przy IV klasie żeglugowej, należy oczekiwać przesunięcia na transport wodny śródlądowy kolejnych ładunków w układzie międzykorytarzowym, w tym ok. 100 tys. TEU ładunków w kontenerach. Pojawi się również wolumen ładunków w ramach tzw. popytu wzbudzonego, wynikającego z pojawienia się nowych inwestorów, którzy zdecydują się skorzystać z żeglownej drogi wodnej. Natomiast w przypadku likwidacji ostatnich wąskich gardeł na drodze wodnej Szczecin-Berlin istnieją realne przesłanki na realizację na tej trasie przewozów ładunkowych na poziomie 2 mln ton rocznie.

Podniesienie klasy żeglowności Odry umożliwi więc wykorzystanie - w sposób znacznie efektywniejszy, najbardziej przyjaznego dla środowiska naturalnego środka transportu, łączącego port z jego zapleczem daleko w głębi lądu. Żeglowna Odra, wraz z istniejącym kanałem Odra-Havela, Kanałem Gliwickim, Kanałem Odra-Szprewa, planowanym kanałem Dunaj-Odra-Łaba, może ustanowić poprzez porty śródlądowe wraz z morsko-rzecznym zespołem portów Szczecin-Świnoujście wysoce efektywną i rozległą sieć śródlądowych dróg wodnych, łączących Morze Bałtyckie z zachodnią, środkową, południową Europą.

Warto podkreślić, że wysiłek szczecińskiego środowiska, które ściśle konsoliduje się wokół idei poprawienia żeglowności rzeki Odry w wielu obszarach: biznesowym, administracyjnym, naukowym oraz medialnym, został zauważony i doceniony przez trójmiejskich uczestników sesji. Jednocześnie potwierdzona została - zgłaszana dotychczas przez gestorów ładunków - potrzeba uwiarygodnienia się przez sektor transportu wodnego śródlądowego. Aby rozpocząć jakiekolwiek działania zmierzające do odbudowy żeglugi śródlądowej, uwiarygodnienie to musi nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat.

Karolina Bierdzińska,
specjalista ds. komunikacji i PR
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA


komentarzy: 13, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-13 z 13

Gość • Piątek [11.03.2016, 10:25:25] • [IP: 62.69.253.***]

Grobla cóż za rozwiązanie?Do gdanska przez Szczecin czy też do Międzyzdrojów.

dostawczaki na pływaki, • Piątek [11.03.2016, 10:25:01] • [IP: 46.112.80.**]

tiry na tory...------Artykuł napisała Bierdzińska, specjalistka od komunikacji, ale miałem wrażenie sztywności stylu, bo brzmiało to jakoś płasko, bez kontrastów. By właśnie dodać kontrast, zaznaczę, że od 2000 roku do dziś udział transportu śródlądowego wodnego w skali ogólnego transportu zmalał z 0, 8% do 0, 4%. Mocne, prawda? A w jednej barce mieści się ładunek 50 tirów, spora to oszczędność dla jakości środowiska, oszczędność paliwa, dróg, mamy mniej wypadków.

Gość • Czwartek [10.03.2016, 21:42:10] • [IP: 79.184.166.***]

Niemcy władowali w połączenie Ren-Dunaj i regulacje Renu 100 mld marek, co w tamtych czasach było kwotą kosmiczną. Efekty : ekonomiczne-prawie zerowe. Jako bonus wielka powódź i miliardowe straty. W sumie inwestycja nigdy się nie zwróci.

Gość • Czwartek [10.03.2016, 17:46:39] • [IP: 88.156.233.***]

Slowa, slowa, slowa...

Gość • Czwartek [10.03.2016, 16:56:55] • [IP: 109.241.63.**]

Ale uczony bełkot!" Żeglowna Odra" to se było i se ne wrati jak mawiają bracia Czesi. O jakich 10-ciu, czy 20-stu mln ton ładunków w pasie drogi wodnej Odry tutaj roją? Te ładunki do portów dalej pojadą koleją i samochodami do końca świata i jeden dzień dłużej. No!, ale pomarzyć i pogadać można. Niemieckie hydro budowle na Odrze uległy całkowitej degradacji dzięki 27 letniej budowie polskiego kapitalizmu.

Gość • Czwartek [10.03.2016, 16:26:12] • [IP: 93.115.92.***]

szczecin cale zycie bóldupi, ze nie lezy na morzem

Gość • Czwartek [10.03.2016, 15:56:22] • [IP: 80.245.178.***]

ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA MOŻE ISTNIEĆ I ZARABIAĆ W KAŻDYM PAŃSTWIE ŚWIATA, ALE NIE W POLSCE !! WRODZONA GŁUPOTA DECYDENTÓW, ORAZ NADMIAR NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE URZĘDNIKÓW SKUTECZNIE POWSTRZYMA KAŻDĄ INICJATYWĘ. ONI DO NIE DAWNA NIE WIEDZIELI NAWET O TYM, ŻE BIELIKI SĄ JEDNOSTKAMI MORSKIMI. I O CZYM TU GADAĆ?

SKS • Czwartek [10.03.2016, 15:28:39] • [IP: 95.129.224.***]

Proponuję czeski filmik VIDEO: KANÁL DUNAJ – ODRA – LABE OŽÍVÁ. oik.cz/2013/04/video-kanal-dunaj-odra-labe-oziva/

Gość • Czwartek [10.03.2016, 15:18:14] • [IP: 95.129.229.***]

Dlaczego zniszczono to co dobrze funkcjonowało w czasach PRL?

Gość • Czwartek [10.03.2016, 14:48:11] • [IP: 46.112.104.**]

W bliskich kontaktach ze Szczecinem, oraz w kwestii rozwoju polskiej żeglugi śródlądowej, tak bardzo przydałaby się grobla-estakada przez mały zalew. Całym sercem jestem za tą inwestycją. Mostu nigdy nie będzie. Tunelu nigdy nie będzie. Grobla-estakada, to jedyna, realna możliwość połączenia naszego Świnoujścia ze światem. Odkurzmy stary, dobry pomysł braci Niemców.

Gość • Czwartek [10.03.2016, 14:43:49] • [IP: 62.69.231.***]

Marzenie ściętej głowy. Szczecin leczy kompleksy...

Gość • Czwartek [10.03.2016, 14:07:52] • [IP: 95.129.224.***]

Gratuluje, wodny korytarz Dunaj-Odra-Łaba za ile? za 10 miliardów euro??

troll • Czwartek [10.03.2016, 14:01:48] • [IP: 46.230.138.***]

Najpierw zniszczyli zniszczyli to co dobrze funkcjonowało a teraz będą odbudowywać. ...

Oglądasz 1-13 z 13
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Uprzejmie informujemy, że w poniedziałek 7 i 8 października zmianie ulegają godziny otwarcia biura Karty Wyspiarza. Wszystkich chętnych do odbioru karty lub wypełnienia wniosku zapraszamy w godzinach od 8:00 – 14:00. ■ Punkt zbiórki rzeczowej dla powodzian w sportowej MDK przy ul. Matejki 11 będzie działał w dni robocze od 8.00 do 14.30 do 30 września 2024 r. W celu pozostawienia darów należy najpierw zadzwonić pod nr telefonu 91 321 59 49. ■ AKTUALIZACJA KOMUNIKATU: Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świnoujściu potwierdził przydatność wody do spożycia z wodociągu „Granica-Wydrzany” na odcinku ul. Chrobrego obejmującym budynki przy ul. Chrobrego 19, 21, 26 i 28 ■