Svendsen Sport - dostawca sprzętu wędkarskiego, zajmie blisko 8 300 m2 a dystrybutor produktów spożywczych - firma Marol wynajęła ok. 3 300 m2. To kolejni najemcy Panattoni Park Szczecin, czyli nowoczesnego centrum dystrybucyjne o planowanej powierzchni ok. 51 600 m2 w ramach dwóch budynków przy ul. Kablowej (Szczecin-Załom) z możliwością rozbudowy. Już wcześniej umowę najmu z deweloperem podpisał największy szwedzki dystrybutor akcesoriów i odzieży motocyklowej – Pierce AB, który zapowiedział ulokowanie w Szczecinie-Załomiu swojej bazy logistycznej. To najświeższe przykłady nowych najemców w halach przemysłowych, mimo że ukończenie inwestycji jest planowane na II kwartał tego roku.
- Wzrost znaczenia firm z dziedziny logistyki zidentyfikowaliśmy przy tworzeniu specjalizacji regionalnych. Część hal powstaje na terenach inwestycyjnych utworzonych dzięki wsparciu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Nie jest sztuką tylko zachęcić do inwestowania, sztuką jest tak otoczyć przedsiębiorców opieką by historia ich sukcesu była magnesem dla kolejnych firm – przekonuje Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
O tym jak powierzchnie magazynowe przyciągają inwestorów najlepiej świadczy przykład North-West Logistic Park zlokalizowanego na terenach szczecińskiej dzielnicy Dąbie. Położenie tuż przy dużym węźle komunikacyjnym z dostępem do autostrady A6 uczyniło z tej inwestycji niezwykle atrakcyjne miejsce do lokowania i rozwoju firm, szczególnie z branży produkcyjnej z kapitałem skandynawskim. Najemcy obiektów pojawiali się również przed oddaniem kolejnych hal. Dziś zlokalizowane są tu m.in. firmy specjalizujące się w produkcji komponentów dla elektrowni wiatrowych jak KK Wind Solutions z główną siedzibą w Danii, InCom - hiszpański producent komponentów do produkcji elementów dla elektrowni wiatrowych, a także takie firmy jak Rohlig Suus Logistics, Ceva Logistics Poland, ShadowLine, Animex Foods, My Trendy Phone, Żabka Polska, Cubic, PartyDeco, Animex Foods oraz HTM. Kompleks North-West Logistic Park przy ul. Kniewskiej w pierwszym kwartale 2016 roku powiększy się o halę E, o powierzchni 4,6 tys. m2.
Inwestor, firma Waimea ma w planach jeszcze budowę hal F i G. W sumie kompleks 7 hal zajmie łącznie powierzchnię 77 tysięcy metrów kwadratowych i według szacunków dewelopera w sumie stworzy pracę dla 1,5 tys. osób. To nie koniec inwestycji w Szczecinie, bo deweloper czeka również na formalną zgodę Ministerstwa Skarbu Państwa by rozpocząć budowę Waimea Logistic Park – Port Morski Szczecin. Inwestycja obejmuje budowę trzech budynków magazynowych o powierzchni wynoszącej niemniej niż 40 tys. m2, zlokalizowanych na terenach przygotowanych w ramach Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego.
Oddanie w tym roku czterech hal na terenie stargardzkiego Parku Przemysłowego Nowoczesnych Technologii zapowiada spółka Et Bud. Inwestor planuje wynajem powierzchni z minimum siedmioletnim okresem obowiązywania umowy. Hale będą mogły być dostosowane pod potrzeby klienta, jako powierzchnie magazynowe lub produkcyjno-magazynowe. Na terenach inwestycyjnych przybędzie w sumie ok. 7 tys. m kw. hal magazynowych klasy A, a także dwupiętrowy biurowiec z częścią socjalną na ok. 40 osób i miejscami parkingowymi.
Co ciekawe, na inwestycje w przestrzeń magazynową decydują się również samorządy czego przykładem jest należąca do miasta Białogard spółka Invest-Park. Na początku 2016 roku do nowej hali o powierzchni 3 tys. m2 wprowadziła się firma Kabel-Technik. W połowie bieżącego roku firmie ma zostać wynajęta kolejna, jeszcze budowana hala, tym razem o powierzchni 2,5 tys. m2. Wartym uwagi przykładem jest również Szczecinecki Klaster Meblowy, którego hale w tym roku zasiedli duński producent mebli firma Tvilum. Często to jednak sami inwestorzy decydują się na postawienie takich obiektów. Ostatnim przykładem może być grupa OTTENSTEN, która kilka lat temu zakupiła działkę w Stargardzie a teraz zapowiedziała rozpoczęcie budowy nowoczesnego centrum logistycznego.
Rynek powierzchni magazynowych w Zachodniopomorskiem cieszy się coraz większą popularnością. Duże znaczenie ma tutaj rozwój siatki drogowej i bliskość granicy, ale także niższe koszty najmu hal w porównaniu z Niemcami czy krajami skandynawskimi. Do ulokowania inwestycji przekonują również historie sukcesu kooperantów, czy konkurencji. Nie bez znaczenia jest również fakt że tereny przy których lokowane są inwestycje, znajdują się w sąsiedztwie szlaków drogowych wpisujących się w środkowoeuropejski korytarz transportowy CETC-ROUTE 65. Według raportu firmy Colliers za 2015 rok na Pomorzu Zachodnim jest 143,5 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej (publikacja Colliers obejmuje parki logistyczne o najwyższym standardzie określanym jako A). Budowie hal często towarzyszą nowe kontrakty na ich wynajem, a w 2015 roku na zachodniopomorskim rynku obserwowany był znaczny wzrost popytu w stosunku do roku poprzedniego. W ostatnich dwunastu miesiącach podpisano umowy najmu na 116 tys. m kw., z czego 68,5 proc. to nowe umowy.
Biuro Prasowe
No jak się odpuszcza podatki to każdy glupi przyjdzie z działalnością i do tego tani robotnik to już rozpusta. Gorzej jak już mija czas wolności podatkowej to wtedy firma matka sprzedaje za przysłowiowe grosz komuś kto jako nowy będzie miał od nowa ulgi.