POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [27.10.2015, 12:17:12] • Świnoujście

Terminal w Świnoujściu będzie mógł przyjąć nawet 220 metrowe promy! Już jutro nastąpi otwarcie nowego stanowiska!

Terminal w Świnoujściu będzie mógł przyjąć nawet 220 metrowe promy! Już jutro nastąpi otwarcie nowego stanowiska!

fot. Organizator

Imponująca inwestycja na terminalu promowym w Świnoujściu dotycząca budowy nowego stanowiska promowego zakończona. W rezultacie do Świnoujścia będą mogły teraz zawijać duże promy o maksymalnej długości 220 m oraz największe pełnomorskie statki wycieczkowe, jakie mogą wejść na Bałtyk. Uroczyste otwarcie odbędzie się już w najbliższą środę 28 bm.

W ramach inwestycji wybudowano nowe nabrzeże pozwalające na cumowanie i obsługę promów typu ro-pax, galerię pasażerską o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, rękaw pasażerski łączący galerię z promem, estakadę samochodową z ruchomym pomostem bocznym, ruchomy pomost dziobowo-rufowy, a także sterownię obsługującą pracę pochylni, rozbudowano infrastrukturę drogową parkingów oraz placów manewrowych wraz z instalacjami.

Długość nowego nabrzeża wynosi 242,15 m, jego dopuszczalna głębokość to 13,00 m. Na potrzeby wykonania inwestycji:
Wbudowano 600 pali stalowych i żelbetowych, których łączna długość sięga ponad 11 kilometrów tylko dla samego nabrzeża.
Wykonano ponad 1000 ton zbrojenia i wylano 6500 m3 betonu.
Wykonano ponad 7000 m2 wysokoelastycznej izolacji przeciwwodnej, czyli tyle ile powierzchnia boiska do piłki nożnej.
Do wykonania konstrukcji stalowych galerii pasażerskiej, estakady samochodowej i pomostu dziobowo rufowego zakupiono 1000 ton stali.

Terminal w Świnoujściu będzie mógł przyjąć nawet 220 metrowe promy! Już jutro nastąpi otwarcie nowego stanowiska!

fot. Organizator

Przeszklenia galerii pasażerskiej wykonano ze specjalnych szyb hartowanych o grubości 12 mm, a rękaw pasażerski służący do komunikacji między statkiem i galerią obecnie jest najnowocześniejszym i największym w portach europejskich. Jego parametry, to 3,6 m szerokości i 2,5 m wysokości – gwarantować będą maksymalny komfort i bezpieczeństwo podróżnych.
Do montażu pomostu dziobowo – rufowego potrzebny był jeden z największych dźwigów pływających na świecie o nośności do 900 ton.

Na wodzie trwały jedne z najtrudniejszych prac w ramach projektu, a związane z przygotowaniem dna morskiego do układania i betonowania materaca. To nowatorska metoda umacniania dna, co raz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone były na tak dużej głębokości, tj. 12 m.
Realizacja przez Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście tego ogromnego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest wyjściem naprzeciw aktualnym trendom przewozów promowych na Bałtyku tj. wprowadzaniu do eksploatacji coraz większych promów.
Dzięki możliwości obsługi nowych i większych jednostek promowych o dłuższej linii ładunkowej, realizacja projektu inwestycyjnego przyczyni się do zwiększenia zdolności przeładunkowych portu w Świnoujściu. Poprzez poprawę dostępu do infrastruktury portu, usprawnieniu ulegnie też funkcjonowanie sieci TEN-T (Trans-European Transport Network) oraz Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC (Central European Transport Corridor), których członkami jest zespół portów Szczecin-Świnoujście.

Kompleks portowy Szczecin-Świnoujście stanowi istotny element infrastruktury europejskiego korytarza transportowego - najkrótszego połączenia Skandynawii ze środkową i południową częścią Europy. Zgodnie z priorytetem VII Programu Infrastruktura i Środowisko, realizacja projektu służy zwiększeniu udziału w przewozie ładunków drogą morską, co z kolei prowadzić będzie do równoważenia systemu transportowego i zmniejszania negatywnego oddziaływania transportu na środowisko naturalne.

Inwestycja umocni pozycję konkurencyjną terminalu promowego w Świnoujściu, który już dziś jest największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku. Pełniąc jednocześnie wiodącą rolę w obsłudze morskich połączeń promowych z Polski do Skandynawii – zarówno, co do ilości zawinięć promów, jak i pod względem wielkości obsłużonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Obecnie na Terminalu Promowym w Świnoujściu w kierunku Skandynawii realizowanych jest 11 odejść promów. Co daje Terminalowi Promowemu w Świnoujściu pozycję lidera w tym zakresie. Znalazło to swój wyraz w uznaniu przez Komisję Europejską tego połączenia za „Autostradę Morską”.

Zwiększenie międzynarodowej wymiany handlowej w wyniku realizacji prowadzonej inwestycji wpłynie pozytywnie na rozwój nie tylko terenów portowych, ale również całego regionu, przyczyniając się do jego wzrostu gospodarczego i podniesienia konkurencyjności województwa zachodniopomorskiego.

Inwestycja pn. „Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu” współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach działania 7.2 - Rozwój transportu morskiego. Wartość całego zadania to 112,2 mln złotych, kwota dofinansowania to blisko 54,7 mln złotych. Zadanie zrealizowano w okresie listopad 2012 – wrzesień 2015.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, to wiodący inwestor w regionie. W latach 2007-2013 na cele inwestycyjne wydano kwotę przekraczającą 650 mln złotych. Otwarcie nowego stanowiska promowego w Świnoujściu, to trzecia - po modernizacji nabrzeża Zbożowego i wybudowaniu nowego nabrzeża Niemieckiego w Szczecinie oraz oddaniu do użytku blisko 600 miejsc postojowych w obu portach - duża inwestycja zakończona w tym roku. W ubiegłym roku zakończono modernizację dróg kolejowych i kołowych w obu portach. ZMPSiŚ SA w planach ma kolejne inwestycje na sumę ponad 1,3 mld złotych. (Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ SA)


Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR


komentarzy: 21, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-21 z 21

Gość • Środa [28.10.2015, 10:11:04] • [IP: 62.69.231.***]

Ciekawe czy podłożyli gumę pod klapy, żeby czytelnikowi nie tarabaniło kiedy śpi?

Gość • Środa [28.10.2015, 09:54:56] • [IP: 79.191.72.**]

Ciekawe od kiedy Nils Dacke będzie cumował przy nowym stanowisku. TPŚ powinien uruchomić kamerę internetową, która pokazywała by widok na nową infrastrukturę.

Gość • Środa [28.10.2015, 08:16:45] • [IP: 62.69.231.***]

To kiedy pierwszy prom zawija? Czy to inwestycja a nóż widelec... może kiedyś

Gość • Środa [28.10.2015, 08:00:44] • [IP: 62.69.253.***]

W budowie uczestniczyły świnoujskie firmy jak Poltramp Yard, która zmontowała wszystkie konstrukcje stalowe.

Gość • Wtorek [27.10.2015, 22:12:16] • [IP: 92.42.118.***]

To jutro już na poważnie będzie otwierać zakończoną inwestycję premier, w przeciwieństwie do gazoportu, który będzie gotowy może za dwa lata, a premier w panice przed przegraną już go otworzyła. Ale teraz PiS go zamknie i rozliczy za brak kompetencji PO przy nadzorze tej inwestycji, olbrzymie koszty nieuzasadnione (czterech prezesów z odprawami, zapłata za nieodbierany gaz, dwu - trzyletnie opóźnienie, itd.) .

Gość • Wtorek [27.10.2015, 19:54:13] • [IP: 92.42.117.**]

Stanowisko było planowane i budowane pod nowe promy jakie miała budować Unity Linie (miały się nazywać Piast i Patria). Oba miała zbudować Stocznia Szczecińska, ale PO wykończyła ją wcześniej. UL odłożyła budowę nowych jednostek (teraz przymierza się znów do ich budowy, ale już w wersji zasilanej LNG), a port opóźnił budowę stanowiska, ale w końcu wybudowali. Ironią losu jest to, że inwestycja powstała z myślą o Unity Line, przynajmniej na początku, może służyć konkurencji. Ale tak czy inaczej, port się rozwija, przeładunki wzrosną, nic tylko się cieszyć.

Gość • Wtorek [27.10.2015, 19:29:25] • [IP: 62.69.203.**]

Głębokość nabrzeża 13m, a materace układali na głębokości 12m.To pod ciężarem betonu wlanego do materacy wszystko się zapadło o 1m.Ktoś tu leje wodę(beton).

Gość • Wtorek [27.10.2015, 17:32:59] • [IP: 79.186.64.**]

no to się niemcy cieszą. A ich duże promy ROBIN HOOD, PETER PAN nasze wykiwają.

Kiepski • Wtorek [27.10.2015, 16:51:24] • [IP: 80.245.190.**]

Inwestycja spóźniona min. o pięć lat.Teraz powinno być min. 300m nabrzeża. Poza tym współczuję pasażerom korzystającym z" rękawa" na JEDYNCE (1). Pół kilometra trzeba będzie tuptać. I jeszcze jedno----To nie RĘKAW (to jest potoczna nazwa) a Pani Monika Woźniak-Lewandowska Specjalista ds. komunikacji i PR winna używać fachowego języka i powinna nazwać to fachowo ----RUCHOMY POMOST GALERIA-PROM

Gość • Wtorek [27.10.2015, 16:02:01] • [IP: 62.69.231.***]

Co Wy pieprzycie, jakie 220m, 334m?! Chyba w snach. Pisałem, ze nie ma takich statków na świecie. Prędzej 22metry/34, 4 matra, ale nie trzysta metrów. Ludzie, czy Wy powariowaliście, czy przecinek się Wam zapodział?! Na stoczni doki mają ponad szesnaście metrów i jakie są ogromne... Trochę powagi.

Gość • Wtorek [27.10.2015, 14:13:58] • [IP: 5.172.235.***]

220m to mały wycieczkowiec MSC mają 290m a i nawet 334m np Preziosa a pływają po Bałtyku. Jak zwykle wypowiada się fachowiec.

Gość • Wtorek [27.10.2015, 14:00:10] • [IP: 92.42.116.***]

Tyle, że statki wycieczkowe nie korzystają z terminali promowych. A w Świnoujściu był już wycieczkowiec MSC Lirica który ma 250 metrów długości i w terminalu i tak nie mógłby zacumować. A na Bałtyk wchodzą regularnie jeszcze większe jednostki, nawet ponad 300 metrów (zresztą w bałtyckiej stoczni w Turku powstały obecnie największe statki wycieczkowe na świecie), tyle co z tego, skoro do Świnoujścia może zawinąć statek o długości max. 270 m.

Gość • Wtorek [27.10.2015, 13:40:17] • [IP: 5.60.178.***]

O czym wy piszecie ludzie?!?!?!?!? Na jakim pełnomorskim statku wycieczkowym są samochody?? Klapki na oczy i niech się najlepiej nic nie rozwija. Przy takich możliwościach wystarczy trochę pracy marketingowej i z dobijających" wycieczkowców" każdy będzie miał zysk. Na statku o długości 200m jest około 1000-3000 pasażerów i niech kilka czy kilkanaście w ciągu roku zawita do Świnoujścia. Teraz zapraszam na pracę mózgownicy i przemyślenie co za tym idzie ;)

Gość • Wtorek [27.10.2015, 13:32:58] • [IP: 80.245.191.***]

A proboszcz z pokropkiem będzie,

Gość • Wtorek [27.10.2015, 13:20:12] • [IP: 83.14.211.***]

Gość • Wtorek [27.10.2015, 12:25:57] • [IP: 92.42.116.***] Tylko jaki sens miała budowa takiego rękawa dla pasażerów? A no taki: największe pełnomorskie statki wycieczkowe Czytajcie dokładnie, bo jeszcze dobrze nie przeczyta, a już ślina z pyska leci, żeby obsmarować.

Gość • Wtorek [27.10.2015, 13:06:01] • [IP: 80.245.176.***]

EJ A TAKA JEDNA EWKA Z WIEJSKIEJ JUŻ MÓWIŁA, ŻE WSZYSTKO GOTOWE A TU DOPIERO JEDNO STANOWISKO!!??

Gość • Wtorek [27.10.2015, 13:04:33] • [IP: 37.196.107.**]

MASZ RACJE W REKAWIE TO TYLKO JA IDE JAK JADE DO POLSKI I WRACAM. ...BO WSZYSCY TYLKO W SAMOCHODACH A LUDZI WCALE NIE MA CO PIESZO IDA ONI CHYBA PO SWIECIE NIE PLYWALI HAHAHA NA TAKIE MALUTKE SWINOUJSCI E TAKIE KOLOSY ZBUDOWAC SMIECH NA SALI...

Gość • Wtorek [27.10.2015, 12:38:43] • [IP: 46.112.23.**]

tzn znowu przyjedzie kopaczka i bedzie otwierac?

Gość • Wtorek [27.10.2015, 12:35:20] • [IP: 80.245.189.***]

pierwszy sukces pislandi..

Gość • Wtorek [27.10.2015, 12:25:57] • [IP: 92.42.116.***]

Tylko jaki sens miała budowa takiego rękawa dla pasażerów? Pieszych pasażerów dzisiaj jest bardzo mało i będzie jeszcze mniej, każdy kto pływa wie, że nawet wieczorem, kiedy ładują 2-3 promy w terminalu jest pusto, w rękawach hula wiatr i czasem przemknie gdzieś tam jakiś pojedynczy, zagubiony pasażer (a jeszcze parę lat temu do bramek stały kolejki). Prawda jest brutalna - kończy się era przewozów pasażerskich, coraz więcej promów wozi tylko samochody i ich kierowców (a oni nie potrzebują rękawa). Projekt jest OK, ale sprzed co najmniej 10 lat i w ogóle nie uwzględnia dzisiejszej specyfiki przewozów i perspektyw.

Gość • Wtorek [27.10.2015, 12:24:37] • [IP: 62.69.231.***]

Nonsens, przecież takich statków nie ma na świecie!!

Oglądasz 1-21 z 21
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W Świnoujściu właśnie rozpoczął się przegląd 500 drzew rosnących w pasach drogowych, obejmujący ich inwentaryzację – obmiar, ocenę stanu sanitarnego oraz sporządzenie dokumentacji fotograficznej ■ Punkt zbiórki rzeczowej dla powodzian w sportowej MDK przy ul. Matejki 11 będzie działał w dni robocze od 8.00 do 14.30 do 30 września 2024 r. W celu pozostawienia darów należy najpierw zadzwonić pod nr telefonu 91 321 59 49. ■ AKTUALIZACJA KOMUNIKATU: Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świnoujściu potwierdził przydatność wody do spożycia z wodociągu „Granica-Wydrzany” na odcinku ul. Chrobrego obejmującym budynki przy ul. Chrobrego 19, 21, 26 i 28 ■