iswinoujscie.pl • Wtorek [27.10.2015, 12:17:12] • Świnoujście
Terminal w Świnoujściu będzie mógł przyjąć nawet 220 metrowe promy! Już jutro nastąpi otwarcie nowego stanowiska!

fot. Organizator
Imponująca inwestycja na terminalu promowym w Świnoujściu dotycząca budowy nowego stanowiska promowego zakończona. W rezultacie do Świnoujścia będą mogły teraz zawijać duże promy o maksymalnej długości 220 m oraz największe pełnomorskie statki wycieczkowe, jakie mogą wejść na Bałtyk. Uroczyste otwarcie odbędzie się już w najbliższą środę 28 bm.
W ramach inwestycji wybudowano nowe nabrzeże pozwalające na cumowanie i obsługę promów typu ro-pax, galerię pasażerską o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, rękaw pasażerski łączący galerię z promem, estakadę samochodową z ruchomym pomostem bocznym, ruchomy pomost dziobowo-rufowy, a także sterownię obsługującą pracę pochylni, rozbudowano infrastrukturę drogową parkingów oraz placów manewrowych wraz z instalacjami.
Długość nowego nabrzeża wynosi 242,15 m, jego dopuszczalna głębokość to 13,00 m. Na potrzeby wykonania inwestycji:
Wbudowano 600 pali stalowych i żelbetowych, których łączna długość sięga ponad 11 kilometrów tylko dla samego nabrzeża.
Wykonano ponad 1000 ton zbrojenia i wylano 6500 m3 betonu.
Wykonano ponad 7000 m2 wysokoelastycznej izolacji przeciwwodnej, czyli tyle ile powierzchnia boiska do piłki nożnej.
Do wykonania konstrukcji stalowych galerii pasażerskiej, estakady samochodowej i pomostu dziobowo rufowego zakupiono 1000 ton stali.

fot. Organizator
Przeszklenia galerii pasażerskiej wykonano ze specjalnych szyb hartowanych o grubości 12 mm, a rękaw pasażerski służący do komunikacji między statkiem i galerią obecnie jest najnowocześniejszym i największym w portach europejskich. Jego parametry, to 3,6 m szerokości i 2,5 m wysokości – gwarantować będą maksymalny komfort i bezpieczeństwo podróżnych.
Do montażu pomostu dziobowo – rufowego potrzebny był jeden z największych dźwigów pływających na świecie o nośności do 900 ton.
Na wodzie trwały jedne z najtrudniejszych prac w ramach projektu, a związane z przygotowaniem dna morskiego do układania i betonowania materaca. To nowatorska metoda umacniania dna, co raz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone były na tak dużej głębokości, tj. 12 m.
Realizacja przez Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście tego ogromnego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest wyjściem naprzeciw aktualnym trendom przewozów promowych na Bałtyku tj. wprowadzaniu do eksploatacji coraz większych promów.
Dzięki możliwości obsługi nowych i większych jednostek promowych o dłuższej linii ładunkowej, realizacja projektu inwestycyjnego przyczyni się do zwiększenia zdolności przeładunkowych portu w Świnoujściu. Poprzez poprawę dostępu do infrastruktury portu, usprawnieniu ulegnie też funkcjonowanie sieci TEN-T (Trans-European Transport Network) oraz Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC (Central European Transport Corridor), których członkami jest zespół portów Szczecin-Świnoujście.
Kompleks portowy Szczecin-Świnoujście stanowi istotny element infrastruktury europejskiego korytarza transportowego - najkrótszego połączenia Skandynawii ze środkową i południową częścią Europy. Zgodnie z priorytetem VII Programu Infrastruktura i Środowisko, realizacja projektu służy zwiększeniu udziału w przewozie ładunków drogą morską, co z kolei prowadzić będzie do równoważenia systemu transportowego i zmniejszania negatywnego oddziaływania transportu na środowisko naturalne.
Inwestycja umocni pozycję konkurencyjną terminalu promowego w Świnoujściu, który już dziś jest największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku. Pełniąc jednocześnie wiodącą rolę w obsłudze morskich połączeń promowych z Polski do Skandynawii – zarówno, co do ilości zawinięć promów, jak i pod względem wielkości obsłużonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Obecnie na Terminalu Promowym w Świnoujściu w kierunku Skandynawii realizowanych jest 11 odejść promów. Co daje Terminalowi Promowemu w Świnoujściu pozycję lidera w tym zakresie. Znalazło to swój wyraz w uznaniu przez Komisję Europejską tego połączenia za „Autostradę Morską”.
Zwiększenie międzynarodowej wymiany handlowej w wyniku realizacji prowadzonej inwestycji wpłynie pozytywnie na rozwój nie tylko terenów portowych, ale również całego regionu, przyczyniając się do jego wzrostu gospodarczego i podniesienia konkurencyjności województwa zachodniopomorskiego.
Inwestycja pn. „Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu” współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach działania 7.2 - Rozwój transportu morskiego. Wartość całego zadania to 112,2 mln złotych, kwota dofinansowania to blisko 54,7 mln złotych. Zadanie zrealizowano w okresie listopad 2012 – wrzesień 2015.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, to wiodący inwestor w regionie. W latach 2007-2013 na cele inwestycyjne wydano kwotę przekraczającą 650 mln złotych. Otwarcie nowego stanowiska promowego w Świnoujściu, to trzecia - po modernizacji nabrzeża Zbożowego i wybudowaniu nowego nabrzeża Niemieckiego w Szczecinie oraz oddaniu do użytku blisko 600 miejsc postojowych w obu portach - duża inwestycja zakończona w tym roku. W ubiegłym roku zakończono modernizację dróg kolejowych i kołowych w obu portach. ZMPSiŚ SA w planach ma kolejne inwestycje na sumę ponad 1,3 mld złotych. (Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ SA)
Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Ciekawe czy podłożyli gumę pod klapy, żeby czytelnikowi nie tarabaniło kiedy śpi?
Ciekawe od kiedy Nils Dacke będzie cumował przy nowym stanowisku. TPŚ powinien uruchomić kamerę internetową, która pokazywała by widok na nową infrastrukturę.
To kiedy pierwszy prom zawija? Czy to inwestycja a nóż widelec... może kiedyś
W budowie uczestniczyły świnoujskie firmy jak Poltramp Yard, która zmontowała wszystkie konstrukcje stalowe.
To jutro już na poważnie będzie otwierać zakończoną inwestycję premier, w przeciwieństwie do gazoportu, który będzie gotowy może za dwa lata, a premier w panice przed przegraną już go otworzyła. Ale teraz PiS go zamknie i rozliczy za brak kompetencji PO przy nadzorze tej inwestycji, olbrzymie koszty nieuzasadnione (czterech prezesów z odprawami, zapłata za nieodbierany gaz, dwu - trzyletnie opóźnienie, itd.) .
Stanowisko było planowane i budowane pod nowe promy jakie miała budować Unity Linie (miały się nazywać Piast i Patria). Oba miała zbudować Stocznia Szczecińska, ale PO wykończyła ją wcześniej. UL odłożyła budowę nowych jednostek (teraz przymierza się znów do ich budowy, ale już w wersji zasilanej LNG), a port opóźnił budowę stanowiska, ale w końcu wybudowali. Ironią losu jest to, że inwestycja powstała z myślą o Unity Line, przynajmniej na początku, może służyć konkurencji. Ale tak czy inaczej, port się rozwija, przeładunki wzrosną, nic tylko się cieszyć.
Głębokość nabrzeża 13m, a materace układali na głębokości 12m.To pod ciężarem betonu wlanego do materacy wszystko się zapadło o 1m.Ktoś tu leje wodę(beton).
no to się niemcy cieszą. A ich duże promy ROBIN HOOD, PETER PAN nasze wykiwają.
Inwestycja spóźniona min. o pięć lat.Teraz powinno być min. 300m nabrzeża. Poza tym współczuję pasażerom korzystającym z" rękawa" na JEDYNCE (1). Pół kilometra trzeba będzie tuptać. I jeszcze jedno----To nie RĘKAW (to jest potoczna nazwa) a Pani Monika Woźniak-Lewandowska Specjalista ds. komunikacji i PR winna używać fachowego języka i powinna nazwać to fachowo ----RUCHOMY POMOST GALERIA-PROM
Co Wy pieprzycie, jakie 220m, 334m?! Chyba w snach. Pisałem, ze nie ma takich statków na świecie. Prędzej 22metry/34, 4 matra, ale nie trzysta metrów. Ludzie, czy Wy powariowaliście, czy przecinek się Wam zapodział?! Na stoczni doki mają ponad szesnaście metrów i jakie są ogromne... Trochę powagi.
220m to mały wycieczkowiec MSC mają 290m a i nawet 334m np Preziosa a pływają po Bałtyku. Jak zwykle wypowiada się fachowiec.
Tyle, że statki wycieczkowe nie korzystają z terminali promowych. A w Świnoujściu był już wycieczkowiec MSC Lirica który ma 250 metrów długości i w terminalu i tak nie mógłby zacumować. A na Bałtyk wchodzą regularnie jeszcze większe jednostki, nawet ponad 300 metrów (zresztą w bałtyckiej stoczni w Turku powstały obecnie największe statki wycieczkowe na świecie), tyle co z tego, skoro do Świnoujścia może zawinąć statek o długości max. 270 m.
O czym wy piszecie ludzie?!?!?!?!? Na jakim pełnomorskim statku wycieczkowym są samochody?? Klapki na oczy i niech się najlepiej nic nie rozwija. Przy takich możliwościach wystarczy trochę pracy marketingowej i z dobijających" wycieczkowców" każdy będzie miał zysk. Na statku o długości 200m jest około 1000-3000 pasażerów i niech kilka czy kilkanaście w ciągu roku zawita do Świnoujścia. Teraz zapraszam na pracę mózgownicy i przemyślenie co za tym idzie ;)
A proboszcz z pokropkiem będzie,
Gość • Wtorek [27.10.2015, 12:25:57] • [IP: 92.42.116.***] Tylko jaki sens miała budowa takiego rękawa dla pasażerów? A no taki: największe pełnomorskie statki wycieczkowe Czytajcie dokładnie, bo jeszcze dobrze nie przeczyta, a już ślina z pyska leci, żeby obsmarować.
EJ A TAKA JEDNA EWKA Z WIEJSKIEJ JUŻ MÓWIŁA, ŻE WSZYSTKO GOTOWE A TU DOPIERO JEDNO STANOWISKO!!??
MASZ RACJE W REKAWIE TO TYLKO JA IDE JAK JADE DO POLSKI I WRACAM. ...BO WSZYSCY TYLKO W SAMOCHODACH A LUDZI WCALE NIE MA CO PIESZO IDA ONI CHYBA PO SWIECIE NIE PLYWALI HAHAHA NA TAKIE MALUTKE SWINOUJSCI E TAKIE KOLOSY ZBUDOWAC SMIECH NA SALI...
tzn znowu przyjedzie kopaczka i bedzie otwierac?
pierwszy sukces pislandi..
Tylko jaki sens miała budowa takiego rękawa dla pasażerów? Pieszych pasażerów dzisiaj jest bardzo mało i będzie jeszcze mniej, każdy kto pływa wie, że nawet wieczorem, kiedy ładują 2-3 promy w terminalu jest pusto, w rękawach hula wiatr i czasem przemknie gdzieś tam jakiś pojedynczy, zagubiony pasażer (a jeszcze parę lat temu do bramek stały kolejki). Prawda jest brutalna - kończy się era przewozów pasażerskich, coraz więcej promów wozi tylko samochody i ich kierowców (a oni nie potrzebują rękawa). Projekt jest OK, ale sprzed co najmniej 10 lat i w ogóle nie uwzględnia dzisiejszej specyfiki przewozów i perspektyw.
Nonsens, przecież takich statków nie ma na świecie!!