Zarząd Województwa z zadowoleniem przyjął informację o zmianach w Wieloletnim Programie Budowy Dróg i Autostrad na lata 2014-2023. To efekt współpracy parlamentarzystów, samorządowców i przedsiębiorców. Samorząd Województwa od początku zabiegał o zapewnienie finansowania na realizację tych inwestycji.
- Po zamknięciu pierwszej tury negocjacji w sprawie Kontraktu Terytorialnego zapewniałem, że droga S3 zostanie wybudowana w obecnej perspektywie na całym swoim przebiegu, ponieważ była umieszczona wysoko na liście rezerwowej. Cieszę się, że znalazły się dodatkowe pieniądze, które pozwolą na realizację inwestycji, zgodnie z tym, o czym informowałem opinię publiczną – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Gdy w maju bieżącego roku w Szczecinie gościła minister infrastruktury i rozwoju, Maria Wasiak, bardzo wiele czasu poświęcono rozmowie o drodze krajowej nr 13, stosunkowo niedługiemu, ale bardzo istotnemu odcinkowi od Ronda Hakena w Szczecinie do Kołbaskowa.
- Szczecin potrzebuje drugiego – poza ul. Struga – szerokiego włączenia do sieci autostradowej. Zapewnić to może tylko zachodnie dwujezdniowe połączenie miasta z autostradą A6 – mówi Olgierd Geblewicz. – Fakt, że ostatecznie Rząd dostrzegł, jak ważne jest to zadanie dla Szczecina i Kołbaskowa, daje dużą satysfakcję.
Zadanie to znalazło się na pierwszym miejscu listy przedsięwzięć warunkowanych dostępnością środków finansowych w Kontrakcie Terytorialnym. Aktualnie droga krajowa nr 13 stanowi tzw. wąskie gardło ze średnim natężeniem ruchu ok. 11 tysięcy pojazdów na dobę. Jest to jeden z najbardziej obciążonych odcinków dróg w całym województwie. Na jednopasmowej drodze tworzą się korki zarówno na wjeździe do Szczecina, jak i w kierunku wyjazdowym w stronę autostrady A-6.
- Budowa nowego przebiegu drogi z uwzględnieniem przejścia przez Warzymice i Przecław nie tylko odciąży ruch tranzytowy i ułatwi funkcjonowanie licznym firmom kurierskim, przewozowym i produkcyjnym działającym na tym terenie, ale będzie także impulsem do powstania nowych terenów inwestycyjnych – uważa wójt Kołbaskowa Małgorzata Schwarz.
Wniosek o ujęcie obu wymienionych inwestycji znalazł się w stanowisku Województwa Zachodniopomorskiego, które przesłano do ministerstwa w ramach konsultacji Programu Budowy Dróg i Autostrad do roku 2023. Projekt budowy drogi krajowej nr 13 - obok wsparcia pani wójt Małgorzaty Schwarz – poparł także prezydent Szczecina Piotr Krzystek i Szczeciński Obszar Metropolitarny.
– Za to, że wskazane przez nas zadania zostały wysoko ocenione przez stronę rządową, należy podziękować przede wszystkim pani Premier Ewie Kopacz oraz pani minister Marii Wasiak – podkreśla marszałek.
Z kluczowych dla Pomorza Zachodniego inwestycji otwarta pozostaje kwestia tunelu w Świnoujściu. Pomimo wielokrotnych interwencji nadal brak informacji w tej sprawie. W tym zakresie będziemy konsekwentnie wnioskować o zapewnienie finansowania. Mamy nadzieję, że niedługo mieszkańcom regionu przekazane zostaną dobre wieści także i w tej sprawie.
Gabriela Wiatr