POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [22.04.2015, 06:03:03] • Świnoujście

Czy to już park czy jeszcze cmentarz?

Czy to już park czy jeszcze cmentarz?

fot. Czytelnik

Nastawiali tych krzyży, symboli wyznaniowych ... a obok plac zabaw i miejsca do gry w szachy – denerwuje się nasza Czytelniczka, która wybrała się do Parku Chopina. – Przecież to nie jest cmentarz!

Wiem, że na modernizację parku Chopina były pieniądze z dotacji Unii Europejskiej – zaczyna swój list nasza Czytelniczka.- Więc pytam: kto stoi za tym projektem? Nastawiali tych krzyży, symboli wyznaniowych... a obok plac zabaw i miejsca do gry w szachy... To nie jest cmentarz!

I tutaj zdania mogą być podzielone, bo zdaniem wielu mieszkańców Park Chopina nie jest parkiem, ale dawnym cmentarzem.

Czy to już park czy jeszcze cmentarz?

fot. Czytelnik

A co nam powie na ten temat Urząd Miasta?
- Trudno zgodzić się z opinią czytelniczki, że w Parku Chopina – cytuję: „nastawiano krzyży i symboli wyznaniowych” – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta.- Jedyne, jakie są, zostały wkomponowane w nowoczesną bryłę upamiętniającą dawną funkcję tego miejsca. Wszystko znajduje się w głębi parku, w sporej odległości od miejsc rekreacji dla dzieci i dorosłych, a swoim wyglądem nie przypomina cmentarza. Jedynym celem jest zachowanie pamięci o dawnej, historycznej funkcji tego miejsca. Podobnie, jak inne elementy parku, także i wygląd tego miejsca został doceniony przez wielu mieszkańców Świnoujścia . Park w obecnej formie istnieje już od 2013 roku i jak dotąd nikt nie podważał konieczności istnienia tego konkretnego w nim miejsca, które tak oburza czytelniczkę. Przeciwnie, zostało to docenione przez mniejszości narodowe i wyznaniowe, a cały park jest jednym z ulubionych miejsc wypoczynku i rekreacji świnoujścian oraz gości naszego Miasta.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 69, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-69 z 69

Gość • Sobota [25.04.2015, 14:25:28] • [IP: 88.156.235.***]

To byl, jest i zawsze bedzie jednak cmentarz. I w takim miejscu nie powinno sie tworzyc miejsc do zabawy i rekreacji.Wystarczylo uporzadkowac trawniki i alejki ustawic lawki i na tyle. A co do schodow to totalnie spartolone. Projektant i zatwierdzajacy oraz odbiorca prac z ramienia miasta powinni przeniesc sie do czasow przedwojennych na nauke do mistrzow niemieckich ktorzy zbudowali lagodne i trwale stopnie wejscia na cmentarz !.

Gość • Czwartek [23.04.2015, 10:07:03] • [IP: 62.69.203.***]

Ps. To do tych ciemnych co udają że jest inaczej.

Gość • Czwartek [23.04.2015, 10:05:53] • [IP: 62.69.203.***]

Ładna rekreacja.Zabawa na grobach, psy leją jak lały i ludzie piją jak pili w tym miejscu.Trzeba mieć oczy i mózg.

Gość • Czwartek [23.04.2015, 08:02:44] • [IP: 79.187.106.***]

Proponuję oficjalną zmianę nazwy miasta Świnoujście na miasto Ciemnogród Wielki. To dla ludzi, którym przeszkadza, że zamiast menelowni na cmentarzu mamy park rekreacyjny.

Gość • Czwartek [23.04.2015, 07:46:25] • [IP: 46.112.56.***]

Nie miałem wątpliwości, że były wydmy, ale czy Fontane pisał" cmentarz na wydmie" czy" cmentarz na wydmach" - w powieści" Effie Briest".

Gość • Czwartek [23.04.2015, 05:44:11] • [IP: 95.129.224.**]

Z cmentarza można nie tylko park zbudować tak jak to zrobili spadkobiercy PZPR pan ŻMUR I pani AGAT, ich starsi koledzy przerabiali kościoły na dyskoteki domy pioniera lub magazyny..Jednak dalej są na fali ponieważ pseudo społeczeństwo ich wybiera..

Gość • Czwartek [23.04.2015, 01:37:48] • [IP: 80.245.178.***]

To ścianki odlewnicze dla psów. Mój zawsze leje na tą z kometą

Gość • Środa [22.04.2015, 23:58:36] • [IP: 31.183.142.***]

Synagoga nie była tam gdzie fontanna. Coś chyba ta pani co szła w procesji musiała źle zrozumieć Niemców. Oni zresztą mogli wykorzystać ten placyk do swojej inscenizacji, ale to nie znaczy, że tam był synagoga. Synagoga była dokładnie po drugiej stronie ulicy naprzeciw Elektrowni przy dzisiejszej Piastowskiej, a dawnej Neue Strasse. Dzisiaj jest tam częściwo nowa kamienica z tymi dwoma bramami gdzie w jednej jest chyba optyk Z tyłu za synagogą była ta spora, słynna fabryka mebli, której piękny budynek niszczeje.Za synagogą była mała parterowa budowla (istnieje do dziś w stanie zniszczonym) przylegająca do małej, ładnej pojedynczej dzisiaj kamieniczki z rzeźbami na elewacji. Pozdrawiam miłośników starego Świnoujścia Na dawnych cmentarzach nie powinno się nic budować. Aha odpowiadam temu panu w sprawie wydm. Tak ta górka za klasztorem przy Chopina i cały cmentarz przy Chopina to były dawne wydmy. Wydmy dochodziły aż do dzisiejszego placy Wolności, a w drugą strony przecięte sa il.Matejki.

Gość • Środa [22.04.2015, 22:39:30] • [IP: 62.69.253.***]

Czy ta Pani nie ma większych zmartwień, uważam, że park jest bardzo ładny, a symbole pochówku nie powinni nikomu przeszkadzać, pozdrawiam.

S&B • Środa [22.04.2015, 20:39:59] • [IP: 80.245.189.***]

CMENTARZ OD DAWIEN DAWNA JAK MOŻNA LUDZIOM PO ŁUBACH SKAKAĆ TO MOŻLIWE TYLKO W TYM CHORYM KRAJU SKANDAL KTOŚ WINIEN ZA TO BEKNĄĆ

Gość • Środa [22.04.2015, 19:03:48] • [IP: 88.156.233.***]

Czy to sąsiedztwo jest nie do zniesienia? Nic się nie podoba, cokolwiek jest zaproponowane. Najwięcej mają do powiedzenia staruchy - pogrobowcy komunizmu, którzy sobie życzą, nie życzą lub oburzeni nie akceptują...

Gość • Środa [22.04.2015, 18:58:37] • [IP: 46.112.201.***]

Zachęcam redakcję portalu do zadania pytania jakiemuś fachowcowi z dala od miasta, czy ekshumowanie ciał z tak starego cmentarza byłoby niemożliwe albo nieracjonalne. Swoją drogą, on tylko częściowo jest stary, bo, owszem, pisał o nim w powiesci" Effie Briest" Fontane'a, że to cmentarz na wydmie (na wydmach? nie pamiętam dokładnie), ale pewna część grobów była sytuowana jeszcze zaraz po wojnie czy w samym jej końcu. Pamiętam na pocz.l.70 w miarę nowe nagrobki za murem klasztoru, tego przy Chopina.

Gość • Środa [22.04.2015, 18:32:40] • [IP: 62.69.203.***]

Były cmentarz?Brednie.Do dziś są tam groby.Uprzątnięto tylko niewielki skrawek i to z grubsza.Totalne nieporozumienie.Albo cmentarz albo plac zabaw.Pieniądze podatników wywalone w błoto taka narodowa głupota.

Gość • Środa [22.04.2015, 17:47:46] • [IP: 46.112.201.***]

Tak, tam gdzie śruba była synagoga. Pamiętam, jak chyba ok.10 lat temu szliśmy - katoliccy świnoujścianie, wspólną z Niemcami drogą krzyżową i koło śruby Niemcy pokazali przy pomocy transparentów taką małą inscenizację, jak prześladowano Żydów (tylko przez unoszenie napisów z tamtych lat i odczytanie tekstu) i jakiś zniewolony umysł, maniak wykarmiony i poszczuty przez Wybiórczą zadzwonił do Radia Szczecin i to radio bez sprawdzania wiadomości podało, że w Ś-ciu przy" śrubie" miała miejsce prowokacja antyżydowska i że to ma związek z Radiem Maryja. Oto mały wycinek, jak działają media, jak kreuje się rzeczywistość na miarę marzeń ich sponsorów i zleceniodawców.

Gość • Środa [22.04.2015, 17:43:52] • [IP: 62.69.231.***]

Zawsze, to będzie Hansa.

Gość • Środa [22.04.2015, 17:42:53] • [IP: 50.7.78.**]

Przy tych podjazdach, to powinna 24h na dobę warować Michalska i targać za karę ludziom wózki, rowery itp.

Gość • Środa [22.04.2015, 16:41:11] • [IP: 92.42.112.***]

Syngoga znajdowala sie na Piastowskiej tam, gdzie teraz jest elektrownia i sruba. Natomiast cmentrz najpierw w obecnym parku Szopena, a pózniej w parku na rogu Sienkiewicza i Moniuszki. o

Gość • Środa [22.04.2015, 16:15:20] • [IP: 92.42.117.***]

zajmij sie soba babo :P

podjazdy za strome! • Środa [22.04.2015, 16:04:01] • [IP: 46.112.150.**]

14:27 - To jest absolutnie prawda. To drugi po tym że to cmentarz ważny problem tego miejsca. Magistracie! Koniecznie coś z tym zrobić! Dziesiątki lat tam można było spokojnie korzystać z podjazdów, teraz nie. Kto za to odpowiada, tak personalnie?!

Gość • Środa [22.04.2015, 15:07:05] • [IP: 46.112.150.**]

Jednak kości zmarłych, ciała, w tej ziemi tam są, .

Gość • Środa [22.04.2015, 15:03:15] • [IP: 92.42.116.**]

Zobaczyła baba symbole religijne i zabrakło jej jakiegoś czwartego...Wzięła zabawki i się obraziła.

Gość • Środa [22.04.2015, 14:27:54] • [IP: 178.238.246.***]

Tej" naszej Czytelniczce" czegoś brak, a czegoś ma w nadmiarze. Gdyby przeszła się po parkowych(cmentarnych) stromych schodach, nastąpiłoby OŚWIECENIE, jak tu niebezpiecznie, szczególnie dla matek z dziećmi i dla ludzi starszych. GAMONIE w Urzędzie, którzy nadzorowali modernizację tego zakątku, pracują bez znajomości przepisów. Wszystko robią NA OKO, a że OKO mają nieco sfuszerowane, to i wykonanie schodów terenowych jest też FUSZERKĄ, za którą zapłacono. Czy ktoś widział gdzieś schody terenowe, z podjazdami na wózki, z nachyleniem 45 stopni ? Jeżeli jeszcze ktoś nie widział, to ten BUBEL można zobaczyć w Świnoujściu. Warto by było, by pan Prezydent i inni urzędnicy, z rzecznikiem miasta na czele, sprawdzili praktycznie wjazd i zjazd wózkiem dziecięcym po tych schodach, ale bez dziecka w wózku, bo tragedia gotowa. W tej chwili widzę inną TRAGEDIĘ w Urzędzie - BEZMYŚLNOŚĆ i brak reakcji na słuszne sygnały mieszkańców.

Gość • Środa [22.04.2015, 13:56:39] • [IP: 82.170.42.***]

Uwazam ze bardzo ladnie rozwiazano problem bylego cmaentarza, symbole religijne byly konieczne...i nie widze tu zadnej sprzecznosci.

Gość • Środa [22.04.2015, 13:15:01] • [IP: 88.156.232.***]

Gdzie nie popatrzę, co nie czytam, to wszędzie problemy żydowskie.

Gadochan • Środa [22.04.2015, 13:06:25] • [IP: 91.231.122.**]

Mam swoje lata. Urodziłem się w Ś-ciu, ledwie dwanaście lat po wojnie, i nie mam najmniejszych wątpliwości, że" park" przy Chopina, to najnormalniejszy pod słońcem cmentarz i, jak dla mnie, to trzeba być śmierdzącą hieną, żeby mieć ochotę bawić się w tym miejscu i jeszcze domagać się jakichś udogodnień w tym kierunku.

Mike • Środa [22.04.2015, 12:42:44] • [IP: 5.134.65.***]

Co za ciemnota. Jeśli chcemy, żeby szanowano nasze cmentarze, które w wyniku przesunięć granic znalazły poza obszarem ojczyzny, musimy też szanować miejsca pochówku ludzi innych wyznań i narodowości znajdujące się na terenie Polski. Prosta sprawa.

Gość • Środa [22.04.2015, 12:12:07] • [IP: 2.108.10.**]

A co wobec tego stalo sie z tymi wszyskimi nagrobkami? Czy maczala w ich dewastacji palce Wladza Miasta, ktora jak wiadomo na tym stanowisku juz od kilku reżimow?

Gość • Środa [22.04.2015, 12:07:52] • [IP: 188.95.25.**]

A propos cmentarza żydowskiego. Tak przed wojną w Świnoujściu mieszkali Żydzi. Mieli nawet synagogę przy obecnej ul.Piastowskiej...chyba tu gdzie dzisiaj jest ten niezbyt dobrze zorganizowany" parking" Był wydzielony dla gminy żydowskiej cmentarz żydowski w obrębie głównego cmentarza przy ul Chopina (dawniej Friedenstrasse). Na różnych mapach jest różnie oznaczany. Wygląda na to że był dokładnie na zejściu z" cmentarza" przy Szopena w ulice Herberta. Niemcy wymusili na gminie żydowskiej likwidację tego cmentarzyka i przenieśli go w inne miejsce. Wygląda na to, że celowo puścili przez niego tzw. Fussweg czyli dzisiejszą Herberta. Nowy cmentarz żydowski był na dzisiejszym skwerze na narożniku ulic Sienkiewicza i Moniuszki. Wystarczy tam pogrzebać trochę w liściach i okazuje sie, że ziemia jest miękka. Są fragmenty kamieni i cegieł. To przykre, że władze Świnoujścia nie postawiły tam chociaż małej tablicy pamiątkowej. Aha...to hitlerowcy zniszczyli ten cmentarz, ale myśmy o nim też zapomnieli. Przykre

Gość • Środa [22.04.2015, 12:07:01] • [IP: 89.66.209.*]

Skąd ta Czytelniczka się urwała, bo chyba nie jest ze Świnoujścia? Ja podobnie jak jeden z przedmówców uważam takie rozwiązanie za rozsądny kompromis

Gość • Środa [22.04.2015, 12:06:38] • [IP: 62.69.223.**]

jeeezu tym ludziom wszystko przeszkadza ;/

Gość • Środa [22.04.2015, 12:00:47] • [IP: 88.156.235.*]

To ze mieszkanka naszego miasta wyraza swoja opinie ma do tego prawo zyjemy w panstwie demokratycznym na szczescie i kazdy ma prawo miec swoje zdanie.Jestem urodzona w Swinoujsciu interesowalam sie historia mojego miasta i wydaje mi sie zamiast tych betonowych postumentow mozna byloby wystawic jakis nieduzy pomnik upamietniajacy wszystkich i tych na cmentarzu i matek z dziecmi ktorzy zgineli podczas bombardowania naszego miasta byloby to estetyczne i nikt nie sprzeciwialby sie, sznujmy innych to ze Niemcy byli okrutni, bezwgledni nie musimy byc jak oni a ludzi ktorzy nie szanuja historii zal mi bo historia to jedyne co zostanie, po nas rowniez. Pozdrawiam moich ziomali wiecej usmiechu zycze i pogody ducha.Ludzie usmiechajcie sie do siebie a bedzie Wam sie lepiej zylo:-))

Gość • Środa [22.04.2015, 11:42:40] • [IP: 88.156.233.***]

ryynio, do książek, to nie boli, naprawdę. Tak na tym miejscu chowano wszystkich mieszkańców tego miasta, bez względu na wyznanie. Obok jest tablica z informacją, ale trzeba jeszcze umieć czytać ze zrozumieniem.

Gość • Środa [22.04.2015, 11:37:18] • [IP: 188.95.25.**]

To zawsze będzie cmentarz. Choćby ludzie zbudowali tam aqua-park to zawsze będzie" żałobny" aqua-park. Kilka wątków z przeczytanych wpisów. Cmentarz w latach 60tych był w doskonałym stanie. Przepiękne marmurowe i granitowe nagrobki z pięknymi rzeźbami. Kute w fantazyjne roślinne wzory ogrodzenia grobowców rodzinnych. Te bogatsze były powyżej tej dzisiejszej głównej alei. Poniżej były zwykłe proste nagrobki. Odpowiadam komuś z czytelników. Tak, na tym cmentarzu był wydzielony cmentarz mojżeszowy. Znajdował się na górce w lewo od zejścia do ulicy Herberta. I tu jest bardzo smutna historia, która nie powinna się zdarzyć i wystawia nieprzyjemne świadectwo nam Polakom. Otóż w tym murku przy schodach prowadzących z cmentarza-parku do ul.Herberta widać użyte kamienie nagrobkowe z niemieckimi napisami. To straszny wstyd. Polecam władzom miasta spacer na to miejsce. Z tym trzeba coś zropbić. Czy ktoś z Was chciałby widzieć fragment nagrobka swego dziadka w ogrodzeniu ? Jeszcze jedna wstydliwa sprawa cmentarna...cdn

Gość • Środa [22.04.2015, 11:36:57] • [IP: 88.156.233.***]

Głupota nie boli. Może tak ta pani zacznie się leczyć, choć może być już za późno. Niemcy przenieśli cmentarz Żydowski na róg obecnych Moniuszki i Sienkiewicza, nawet chowali tam swoje domowe zwierzaki, aby ich bardziej upokorzyć. Na tym cmentarzu (CHOPINA)byli chowani wyznawcy wszystkich wyznań. To co się działo z tym miejscem od początku" naszej" (powojennej) administracji, to był jeden skandal.

ryynio • Środa [22.04.2015, 11:31:34] • [IP: 83.250.238.***]

nie wiem czy to praktyczne i przemyślane... takie białe betonowe płyty obok symboli religijnych, chodzi mi o wandali graficiarzy

ryynio • Środa [22.04.2015, 11:28:32] • [IP: 83.250.238.***]

krzyz..., gwiazda dawida..., a ten trzeci to co? symbol kosciola scientologów? mozna sie zastanowic czy w Swinoujsciu mieszkali zydzi i jezli mieszkali to czy byli chowani na tym samym cmentarzu co niemcy,

Gość • Środa [22.04.2015, 11:24:52] • [IP: 93.94.188.**]

mohery mohery mohery, to jest PARK !! usunąć to badziewie. a wy moherki jak chcecie to zrobcie pikiete. lubie wasze hasło :" Gdzie jest krzyz ?! " :) - polewka z was. moherowe marionetki :)

Gość • Środa [22.04.2015, 11:18:01] • [IP: 2.108.10.**]

Akurat te symbole wyznaniowe to bardzo ladny, wzruszajacy i powiedzmy grzecznie wrecz nie-swinoujski pomysl. Taki bardzo europejski i moim zdaniem pozwalajacy na zadume i refleksje. A co dzieciom mialy by przeszkadzac symbole religyjne i symbolika tych monumentow? A dla grajacych w szachy moze byc nawet inspiracje, bo jak wiadomo wielu wielkich szachistow bylo pochodzenia zydowskiego?

Dilajna` • Środa [22.04.2015, 11:14:59] • [IP: 80.55.48.***]

Czasami jak czytam problemy ludzi ktore publikujecie na iswinoujscie to mi sie bebechy przewracaja. Jakie krzyzye i jakie elemnty wyznaniowe? 3 symbole ktore mowia o tym co bylo w nowoczesnej aranzacji, a co to za park w ktorym zakopane sa setki ciał Droga czytelniczko? Czasami ludzie powinni dostac niezle młotkiem po głowie na rozruch...

Gość123 • Środa [22.04.2015, 11:02:24] • [IP: 92.42.112.**]

Miejsce upamiętnienia w parku musi pozostać. Jak gdzieś na jakimś domu jest tablica upamiętniająca jakieś wydarzenie to dom ten jest pustostanem? Ta pani jest niepoważna

Gość • Środa [22.04.2015, 10:55:31] • [IP: 92.42.116.**]

ta pani słabo zna historię Świnoujścia, przed wojną był to cmentarz dla ludzi zamieszkałych te tereny, dziś jest sprzątnięte, może nie do końca jak powinno, ale jest już zadbana część do rekreacji A tablice upamiętniają tych co tam leżeli SOLIDNE UKAZUJĄCĄ WIARĘ I PAMIĘĆ O NIC, A RESZTĘ ZEBRANO I ZŁOŻONO NA CMENTARZU ZAZNACZA TO WYRAŻNIE PAMIĄTKOWA TABLICA MOŻE TRZEBA BY BYŁO ABY PANI ZAPOZNAŁA SIĘ Z HISTORIĄ. LUDZIE TYLKO NARZEKACIE I KRYTYKUJECIE !! MOŻE TRZEBA SPOJRZEĆ W LUSTRO NA SIEBIE ??

Gość • Środa [22.04.2015, 10:40:38] • [IP: 178.238.252.**]

Kolejny raz za zły i absurdalny pomysł kupa szmalu wyrzucona w błoto, a przecież wystarczyło napisac tablicę co tam było, wysprzatać dosadzić zieleni i po wszystkim, a tak co rusz będziemy odnajdywac ludzkie kości, bo to przecież nekropolia, a tak apropos chyba urzednik ma jakieś fobie betono-cementowe, bo znowu jakieś wydziywianie z betonem, to jest poprostu chore!

Gość • Środa [22.04.2015, 10:24:50] • [IP: 79.187.106.***]

A poza tym ktoś tu mądrze zauważył, szczątki ludzkie mogą leżeć wszędzie, a my nawet o tym nie wiemy. Jak w Kamieniu pod jakąś kamienicą znaleziono szczątki. Ludzie żyli tam przez 200 co najmniej lat w tej kamienicy i nie wiedzieli o tym, że śpią na trupach. Jeździmy po drogach prowadzących przez dawne miejsca bitew gdzie chowano tysiące ludzi- i nikt się tym nie przejmuje :)

Gość • Środa [22.04.2015, 10:18:15] • [IP: 79.187.106.***]

Do [IP: 62.69.241.***]- a który dureń wcześniej sprawił, że z byłego cmentarza uczyniono miejsce spotkań meneli, ćpunów i pijaczków oraz zjeżdżalnię sankową dla dzieciaków?? Który baran pozwolił na to by dzieciaki wykopywały i bawiły się ludzkimi szczątkami?? Piszesz, że kibel- rozumiem, że kiedy przechodnie, dzieciaki i menele szczali i srali po krzakach byłego cmentarza, często w miejscach gdzie stały groby- to było ok?? :D

Gość • Środa [22.04.2015, 10:16:35] • [IP: 31.61.138.***]

Chociaż pieski mają gdzie biegać i nie tylko.

Gość • Środa [22.04.2015, 10:16:15] • [IP: 62.69.253.***]

a ta czytelniczka chciała zaistnieć i dlatego głupoty wypisała

Gość • Środa [22.04.2015, 10:06:31] • [IP: 93.94.190.**]

Co za ignorantka !! Wstyd

Kamila • Środa [22.04.2015, 10:04:06] • [IP: 94.254.129.**]

Nie ma racji osoba która twierdzi ze to nie był cmentarz żydowski tylko chrześcijański.Kirkut (cmentarz żydowski)znajdował się pomiędzy obecna ulica Wyspiańskiego a Chopina.Obecnosc Gwiazdy Dawida jest wiec jak najbardziej uzasadniona.Zeby umieszczać takie komentarze trzeba mieć chociaż minimum wiedzy.Tak dla informacji, w Swinoujsciu był jeszcze jeden kirkut mieszczący się na skrzyżowaniu obecnych ulic Sienkiewicza i Matejki.Wszystkie zostały zniszczone przez Hitlerowcow.

Gość • Środa [22.04.2015, 10:02:53] • [IP: 92.42.118.***]

PROSZE PANI ALE TO BYL CMENTARZ !!

Gość • Środa [22.04.2015, 09:47:47] • [IP: 92.42.112.***]

Gwiazda Dawida jest godłem syjonizmu oraz symbolem narodowym - nie religijnym, posługują sie nim także Zydzi niewierzący (Magen David Adom). Figuruje na fladze Izraela, Maroka, proporcu Izraelskiego Korpusu Morskiego, Wojskowego Korpusu Edukacji Młodziezy, Policji Granicznej, Sił Powietrznych Izraela... Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zajmuje sie relacjami Państwa z Kościołami i rejestracjami wyznan. Na terytorium Polski działa 15 uznanych zwiazkow wyznaniowych, ktore otrzymaly gwarancje wolnosci sumienia i wyznania oraz posiadaja osobowosc prawna. Zwiazki te maja wolność sprawowania kultu religijnego, czyli prawo posługiwania sie symbolami religijnymi i umieszczania ich w przestrzeni publicznej.

Gość • Środa [22.04.2015, 09:40:05] • [IP: 62.69.241.***]

tam zawsze BYŁ, JEST I BĘDZIE CMENTARZ. I żaden dureń który wymyślił tam plac zabaw i kibel tego nie zmieni.

Gość • Środa [22.04.2015, 09:37:41] • [IP: 93.200.223.***]

Na chłopski rozum proszę owej Pani jest to park!!To co tam widać jest wyrazem poszanowania pamięci miejsca tych którzy przed nami zamieszkiwali Świnoujście. Warto o tym pamiętać i przekazać wiedzę o tym miejscu młodym...Wiedza historyczna o mieście jest żadna bo niewiele się o tym mówi. ...

Gość • Środa [22.04.2015, 09:36:53] • [IP: 83.91.35.**]

a tych tamtych to chyba pewien pan za mało wypalił...

Gość • Środa [22.04.2015, 09:34:39] • [IP: 80.245.179.***]

To jest cmentarz, skoro pochowano tam wiele ludzi, a skoro przeznaczono ten teren na rekreacje, to jest jak jest. Uważam, że najlepszy kompromis. No wszystkim sie nie dogodzi, czy autorka nie ma innych zmartwień/problemów?

Gość • Środa [22.04.2015, 09:34:16] • [IP: 46.170.66.***]

Czytelniczko, która przyjechałaś z lubelskiego. Nie wiesz, że był to cmentarz i takim pozostanie. Niech chociaż na miejscu cmentarza pozostaną symbole religijne osób tam pochowanych.Nie życzę Ci by na grobach twojej rodziny zbudowano betonowy plac zabaw.

Gość • Środa [22.04.2015, 09:17:22] • [IP: 88.156.235.***]

znaczy się brak opisu po co to i dlaczego. czytelnik niedoinformowany to się irytuje

Gość • Środa [22.04.2015, 09:01:28] • [IP: 50.7.78.***]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Środa [22.04.2015, 08:34:52] • [IP: 31.2.53.***]

Beton park i tyle...

Gość • Środa [22.04.2015, 08:20:48] • [IP: 88.156.232.***]

A mnie najbardziej podoba się toaleta / czytaj kibel / na tym parko-cmentarzu. Super jest para dyżurna przed tą toaletą, wymieniają się odblaskową koszulką, siedzą i opalają się na ławce przed tym pięknym WC ozdobą cmentarza/parku.

Gość • Środa [22.04.2015, 08:18:08] • [IP: 62.69.229.**]

Po lewej gwiazda Dawida, po prawej krzyż, a co jest po środku? Miech marudy sobie przypomną co się działo jeszcze za komuny pod koniec lat siedemdziesiątych, już wtedy pozbierano ludzkie szczątki a młodzież szkolna była zaganiana do porządkowania tego terenu. Na zwykłym cmentarzu groby nieopłacone, którymi się nikt nie zajmuje od kilkudziesięciu lat, są likwidowane i w to miejsce chowani są inni ludzie, to wam nie przeszkadza? Jeśli szczątki ludzkie są przeniesione z poszanowaniem ich godności, to z terenem można zrobić co się chce - no prawie. Mało to przykładów przenosin cmentarzy? Przecież to nie ziemia na cmentarzu jest święta, tylko ludzie tam pogrzebani uświęcają tę ziemię przez swoją obecność. Gdyby każdą piędź ziemi, w której pogrzebany jest jakiś człowiek, traktować jak relikwie, to już dawno zabrakłoby Ziemi dla żywych. Wciąż zdarza się, że w miastach, w trakcie dużych robót ziemnych odkrywane są cmentarzyska. Dokonuje się wtedy świętokradczego czynu i przenosi szczątki w inne miejsce.

Gość • Środa [22.04.2015, 08:16:48] • [IP: 92.42.118.***]

dajcie spokój, nie macie czego się czepiać. Zwróćcie lepiej uwagę w jakim stanie znajduje się roślinność w tym parku, a raczej resztki po nasadzeniach. Wystające z ziemi węże nawadniające, poniszczone śmietniki, odpadające płyty z altanek przy WC

Gość • Środa [22.04.2015, 08:15:11] • [IP: 79.187.106.***]

Wkrótce zaleją nas imigranci z afryki, podniosą raban, że nie ma symbolu religii mahometańskiej, a im się należy. Lub jakiś zagorzały ateista powie, że te symbole go obrażają. Z pewnością też znajdzie się jakiś ciepły transwestyta lub homo, który zażyczy sobie tęczy. Przyjedzie też jakiś rusek na motorku i będzie chciał upamiętnienia wyzwolicieli miasta stawiając radziecką gwiazdkę. Jakiś były ss-man namaluje sprayem swastykę (lub polski neo-łysy-nazista, polski-nazista to jak czarny, rudy żyd ;) tyle w tym logiki), wielbiciele teorii spiskowych zażyczą sobie pomnika tupolewa, pseudo-katolicy pomnika Jana Pawła II itd... po paru latach nie będzie gdzie nogi postawić, a park już parkiem nie będzie ;)

Gość • Środa [22.04.2015, 07:47:14] • [IP: 80.245.189.***]

Jakby byl jeden wybrany...symbol to by moze nie przeszkadzal.

Gość • Środa [22.04.2015, 07:41:53] • [IP: 151.248.62.***]

nie ma to jak szukac dziury w calym ;)

Gość • Środa [22.04.2015, 07:31:31] • [IP: 46.76.60.***]

Znowu jakiemuś burakowi przeszkadza, ładny, nowocześnie wykonany i zaprojektowany park. Paniusia zapomniała dopisać, że jest tam jeszcze kibel. No i nie było ostatnio o świecących latarniach.

Gość • Środa [22.04.2015, 07:28:58] • [IP: 92.42.117.**]

Bzdura, akurat bardzo dobrze wyważono tutaj obecne funkcje parku z zachowaniem pamięci o wcześniejszej roli tego miejsca. Zawsze trafi się jakiś malkontent, ale cieszę się, że Czytelniczce się powodzi i jest szczęśliwą kobietą skoro nie ma innych problemów.

Gość • Środa [22.04.2015, 07:26:09] • [IP: 212.14.7.***]

Dlaczego tu jest żydowski symbol, przecież to był chrześcijański cmentarz

Sam Hanna • Środa [22.04.2015, 06:33:35] • [IP: 93.94.187.***]

Komuś zawsze musi coś przeszkadzać... Jakby tych pomników nie było, pisałby inny czytelnik, ze nie szanuje się pamięci, etc...

Gość • Środa [22.04.2015, 06:26:41] • [IP: 79.187.106.***]

Bo jeszcze się taki nie urodził, co by każdemu dogodził. Zrobiono z dawnego cmentarza park-źle; kiedy z dawnego cmentarza była menelownia- źle, zaczęto coś z tym robić- źle; nie zrobiono by nic- źle; zbudowano miejsce upamiętniające cmentarz- źle. Proponuję czytelniczce i podobnym malkontentom, co to im nigdy nic nie pasuje i zawsze znajdą powód do narzekań, żeby zrobili coś ze swoim życiem, bo skoro tak reagują na otaczającą nas rzeczywistość- to znaczy, że ich życie musi być albo wyjątkowo nudne i pozbawione smaku, albo brak im piątej klepki.

Oglądasz 1-69 z 69
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nasze dziewczęta ze Świnoujścia i ich opiekun i choreograf Izabela Gromek - Świątek zdobyły pierwsze miejsce w 27 FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO . TEATR TAŃCA GOTHIKA PO RAZ DRUGI Z RZĘDU ZOSTAŁ LAUREATEM 27. FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO ORAZ NAGRODY SPECJALNEJ POLSKIEJ GRUPY ZBROJENIOWEJ. TEATR TAŃCA GOTHIKA 🥇🏆 Liliana Ośmialowska, Nadia Guzik, Wiktoria Mokrzycka, Zofia Tałanda, Hanna Puźniak, Łucja Drachal, Luiza Kradyna, Ida Świątek, Zuzanna Wlczak, Julia Tarnowska. Tytuł widowiska tanecznego: "JESZCZE POLSKA NIE ZGINEŁA, KIEDY MY ŻYJEMY" 🇵🇱 ■