Ci,, którym wydawało się, że drogowe przejście graniczne w Świnoujściu będzie składać się z metalowych wiat, betonowych parkingów i kilku hektarów asfaltu mogą się mocno zdziwić. Drogi, ścieżki rowerowe, budynki i parkingi oczywiście muszą tu być ale w ramach budowy powstaje także swoisty „ogród botaniczny”. Wycięty starodrzew na dojeździe do przejścia ma zyskać „szlachetnych następców”. Po zakończeniu robót ziemnych wyrosną tu klony, głogi, jesiony, jarzęby i świerki. Pobocza drogi osłonią krzewy jaśminowca, tawuły i tamaryszka. Łącznie inwestor zakupi niemal 2000 sadzonek. Drzewa i krzewy uzupełni 5400 metrów kwadratowych trawników. W ten sposób nowoczesna infrastruktura przejścia nie tylko zyska estetyczny wygląd. Dzięki zieleni drogowe przejście w naturalny sposób wtopi się w otoczenie – czyli największe świnoujskie Rodzinne Ogrody Działkowe „Granica”. Pasy zieleni rozdzielać będą ciągi rowerowo piesze z obu stron jezdni.
Techniczna infrastruktura budowanego przejścia też robi wrażenie;
fot. Sławomir Ryfczyński
Ponad 3,5 tys. m2 asfaltowej jezdni, 2 tys. m2 ścieżek rowerowych, ponad 1000 m2 chodników, 21 latarni ulicznych, 38 latarni parkowych. Nie wspominając już o tym, co pod ziemią. Głębokość wykopów w pierwszym etapie budowy dochodziła do 3 metrów. Wszystko po to by wymienić podłoże przyszłej drogi i podnieść jej powierzchnię. Koparki wybrały spod budowanej drogi po-bagienny torf. Wyższa powierzchnia jezdni spowodowała powstanie skarp. To kolejne setki metrów kwadratowych do obsadzenia.
Łączny koszt robót po stronie polskiej szacowano wstępnie na 18 milionów złotych, z tego przebudowa jedynie 500 metrowego odcinka ul. Grunwaldzkiej pochłonie ok. 5,5 mln zł.. Unia Europejska w znacznym stopniu dofinansowuje przedsięwzięcie. Nadal nie wiadomo jednak, po co? Po stronie niemieckiej do dziś nie widać żadnego ożywienia prac. Polacy i Niemcy nadal nie porozumieli się, co do charakteru przyszłego przejścia. Niepoprawnym optymistą pozostaje chyba jedynie Wojewoda Zachodniopomorski. Już niemal rok temu Robert Krupowicz zadeklarował, że gdy infrastruktura przejścia nie będzie już przydatna, budynki i drogi przekaże do dyspozycji prezydenta Świnoujścia.
fot. Sławomir Ryfczyński
Wojewoda miał wówczas na myśli moment przystąpienia Polski do Układu z Schengen. Tymczasem wygląda na to, że nawet do tego czasu budowa przejścia może się nie zakończyć. To jak to w końcu jest? Budujemy przejście czy skansen? Wciąż mnożą się pytania. Ostatnio o wątpliwym sensie budowy wspominał szef świnoujskiego PiS-u. Mimo wcześniejszych zapowiedzi Andrzej Mrozek nie zamierza jednak na razie składać żadnego oficjalnego protestu w tej sprawie.
Prosze o wyjaśnienie: dlaczego przez to przejście graniczne mogą przejeżdżać tylko autokary- polskie czy tylko niemieckie. Dlaczego brak zgody na przejazd busików, taksówek(nawet 9-osobowych) czy ciężarówek. Wszyscy właściciele tych pojazdów prowadzą działalność gospodarczą a według konstytucji prawo jest równe dla wszystkich.
Przejście z prawdziwego zdarzenia było i jest potrzebne, a głupie to są niektóre komentarze, które tu czytam :(
W Polsce jeszcze lepjej wydają kase - zobacz SEJM!!
Dla mnie to całe przejscie to jedna wielka strata kasy :/
Nie przesadzaj. Niech tylko przyjadą z kasą do Świnoujścia., Chyba że masz dużą emeryture?
uwazam ze to jest jeden z najgłupszych pomysłów jaki powstał w pustych głowach naszych urzedników.oni mieszkajasobie w spokojnych dzielnicach daleko od tego zgiełku na os.zach teraz jest glosno i sie kurzy od samochodów a co dopiero jak bedą jezdzic tamtedy autokary?!!
a" Pan" Wojewoda to wszystko olewa!!
Przejście na dzień dzisiejsz po otwarciu będzi służyc dla pieszych, rowerzystów motocykli i autokarów. Możlwe jest też dla mieszkańców naszej wyspy Uznam? Ale takie porozumienie trzeba podpisać. Chyba że na szczeblu Warszawy i Berlina będzie podpisana nowa umowa. Mamy już oficjalnie nadany numer drogi. Wszystko w rękach wojewody.
panie Mrozek, nie wybiegaj pan przed orkiestrę, bo pana pogonią... Moze przy okazji tak dużej inwestycji znajdzie sie trochę kasy na logo przejścia? Mogłaby je szybko zaprojektować pani wojewódzka:))