NiK o budowie terminalu:
Polska wci±¿ nie mo¿e uruchomiæ gazoportu w ¦winouj¶ciu, odbieraæ dostaw skroplonego gazu i przesy³aæ go po regazyfikacji do odbiorców, bo spó³ki GAZ-SYSTEM oraz PLNG, odpowiedzialne za kluczowe dzia³ania zwi±zane z t± inwestycj±, nieprawid³owo realizowa³y czê¶æ swoich zadañ. Równie¿ nadzór nad procesem budowy terminalu LNG ze strony w³a¶ciwych ministerstw okaza³ siê niewystarczaj±cy. W efekcie gazoport w ¦winouj¶ciu nie zosta³ oddany do u¿ytkowania ani na koniec czerwca 2014 r. (czyli w terminie przyjêtym w umowie z g³ównym wykonawc±), ani te¿ do koñca 2014 r. (czyli w terminie wynikaj±cym z aneksu do umowy). Brak skuteczno¶ci w terminowej realizacji inwestycji NIK ocenia negatywnie.
Terminal regazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego w ¦winouj¶ciu wraz z instalacjami, urz±dzeniami i obiektami, niezbêdnymi dla jego uruchomienia i funkcjonowania, nie zosta³ oddany do eksploatacji do koñca 2014 r., czyli w terminie gdy mia³y rozpocz±æ siê dostawy gazu LNG dla PGNiG SA.
Opó¼nienia w realizacji inwestycji terminalu w ¦winouj¶ciu przesuwaj± termin rozpoczêcia odbioru dostaw gazu LNG z Kataru oraz rodz± ryzyko utraty ¶rodków UE, wykorzystanych do wspó³finansowania inwestycji. Budowa terminalu w ¦winouj¶ciu zosta³a zainicjowana na podstawie uchwa³y Rady Ministrów w roku 2006. Jednak do roku 2009 nie podjêto prac legislacyjnych niezbêdnych do usuniêcia barier przeszkadzaj±cych w realizacji inwestycji. By³a to jedna z szeregu przyczyn prowadz±cych do opó¼nieñ w budowie gazoportu w ¦winouj¶ciu.
Wa¿n± przyczyn± opó¼nieñ okaza³ siê te¿ spór miêdzy Transportowym Dozorem Technicznym (TDT) a wykonawc± inwestycji (Generalnym Realizatorem Inwestycji). Sprowadza³ siê on pocz±tkowo do ustalenia, które odcinki ruroci±gów podlegaj± ustawowej inspekcji TDT, a które tylko ocenie zgodno¶ci (certyfikacji). NIK z niepokojem zauwa¿a, ¿e w trakcie realizacji inwestycji TDT wystêpowa³ w podwójnej roli, co stwarza³o sytuacjê konfliktu interesów. TDT wykonywa³ ustawowe zadania inspekcyjne w stosunku do wykonawcy (Generalnego Realizatora Inwestycji) w zakresie dozoru technicznego i równocze¶nie op³acany przez wykonawcê (Generalnego Realizatora Inwestycji) wykonywa³ dla niego, na podstawie umowy cywilnej, ocenê zgodno¶ci urz±dzeñ z wymaganiami technicznymi (certyfikowa³ urz±dzenia w obrêbie terminalu).
Konflikt interesów sta³ siê szczególnie widoczny w momencie wyst±pienia rozbie¿no¶ci dotycz±cych rozwi±zania zawartej umowy cywilnej i powsta³ego z tego powodu sporu s±dowego miêdzy TDT a Generalnym Realizatorem Inwestycji. Ministrowie nadzoruj±cy inwestycjê nie potrafili doprowadziæ do zakoñczenia przed³u¿aj±cego siê sporu o zakres kompetencji nadzoru technicznego nad budow± terminalu LNG miêdzy Generalnym Realizatorem Inwestycji a Transportowym Dozorem Technicznym, co prowadzi³o do dalszych opó¼nieñ.
Kolejn± przyczyn± powstania opó¼nieñ by³o og³oszenie upad³o¶ci spó³ek wchodz±cych w sk³ad Grupy PBG, jednego z cz³onków konsorcjum Generalnego Realizatora Inwestycji oraz og³oszenie upad³o¶ci bezpo¶redniego wykonawcy robót spawalniczych Gazoci±gu ¦winouj¶cie-Szczecin.
NIK stwierdza, ¿e spó³ki GAZ-SYSTEM oraz PLNG realizowa³y swoje zadania niezgodnie z przyjêtym harmonogramem. Dwa z czterech zadañ inwestycyjnych (Terminal LNG oraz Gazoci±g ¦winouj¶cie-Szczecin) zosta³y znacznie opó¼nione na skutek wielu nieprawid³owo¶ci, które g³ównie polega³y na:
nieskutecznym nadzorze wykonywanym przez GAZ-SYSTEM oraz PLNG w stosunku do wykonawców co skutkowa³o odstêpstwami od projektu budowlanego oraz wadliwym wykonywaniem niektórych prac budowlanych przy budowie terminalu LNG, co powodowa³o konieczno¶æ wprowadzenia korekt wyd³u¿aj±cych czas realizacji inwestycji;
nieskutecznym egzekwowaniu przez GAZ-SYSTEM oraz PLNG od wykonawców prawid³owego i terminowego wykonywania obowi±zków wynikaj±cych z umów;
b³êdach pope³nionych przez GAZ-SYSTEM oraz PLNG przy zawieraniu aneksów do umów z wykonawcami (np. nie wprowadzono prawnych i organizacyjnych narzêdzi, które pomaga³yby w okre¶leniu winy wykonawcy, nienale¿ycie zabezpieczono interes inwestora w sprawach dotycz±cych zmian terminów ukoñczenia prac budowlanych, nie wskazano konkretnych rozwi±zañ prowadz±cych do przy¶pieszenia robót);
Nieskuteczne by³y te¿ dzia³ania Spó³ki GAZ-SYSTEM jako koordynatora inwestycji. NIK odnotowuje, ¿e spó³ka ta stworzy³a formalne podstawy do koordynowania budowy, rekomendowa³a nawet przedsiêwziêcia usprawniaj±ce proces budowy oraz monitorowa³a realizacjê inwestycji, jednak nie posiada³a wystarczaj±cych instrumentów do egzekwowania po¿±danych dzia³añ ze strony uczestników procesu inwestycyjnego. To sta³o siê g³ówn± przyczyn± nieskutecznej koordynacji.
Kontrola NIK wykaza³a, ¿e w prawid³owym realizowaniu zadañ trudn± do pokonania przeszkod± okaza³a siê skomplikowana podleg³o¶æ realizatorów ca³ego projektu. Podmioty realizuj±ce poszczególne zadania (terminal, infrastruktura portowa, nabrze¿e, gazoci±g) podlega³y ró¿nym ministrom, co nie u³atwia³o im harmonijnej wspó³pracy.
Przygotowanie i realizacja skomplikowanych projektów inwestycyjnych, o znaczeniu strategicznym, wymaga od administracji rz±dowej dysponowania zasobem kadrowym o wysokich kwalifikacjach. Bez tego rodzaju zasobu, który dokonywa³by na bie¿±co analiz oraz weryfikacji opinii i stanowisk uczestników procesu inwestycyjnego, nadzór ze strony administracji rz±dowej staje siê nieskuteczny. Nie dysponuj±c wsparciem eksperckim na najwy¿szym poziomie trudno jest bowiem zidentyfikowaæ kluczowe ryzyka i zaproponowaæ ¶rodki prowadz±ce do ich minimalizacji lub usuniêcia.
Wyspecjalizowane kadry umo¿liwi³yby aktywny nadzór nad inwestycj±, rozpoznawanie zagro¿eñ, ocenê i weryfikacjê podejmowanych przedsiêwziêæ zaradczych, przecinanie sporów, wyja¶nianie stanowisk, szybkie reagowanie na zaistnia³e problemy. Wyposa¿enie koordynatora w instrumenty prawne pozwalaj±ce na skuteczn± egzekucjê wypracowanych rozwi±zañ prowadzi³oby za¶ do sprawniejszego pokonywania pojawiaj±cych siê przeszkód. Niestety obu tych elementów - kluczowych dla inwestycji strategicznych - w wypadku budowy gazoportu zabrak³o
Cy nie mogla tego budowaæ firma Polska?Bêdzie tak jak z autostrad±. Przetarg na projekt budowy tunelu, tez wygrali obco krajowcy. Nie doczekamy siê na pewno
rozumiem ¿e za nadzór odpowiadaj± prezesi i pomagierzy i to oni pokryj± straty z w³asnych kieszeni? skoro bior± pieni±dze za nadzór którego nie ma to nie ma te¿ kasy? chory kraj i uk³ady
Czyli jasno wynika, ¿e musi sie w rz±dzie znale¶c grupka osób (rodzinki) ktora bedzie za nasze pieni±dze rzekomo nadzorowa³a inewestycjê, tu sie pytam ma³o jest leni krêc±cych sie wokól ministrów a i oni sami sa za to odpowiedzialni? Tyle, ¿e ci powiedz± ¿e brak im ludzi i tak ko³o siê zamyka.Najlepiej zwaliæ winê na ludzi których niema.A p³acimy my wszyscy.
A jaki jest ostateczny termin oddania gazoportu i wiêc ju¿ niezw³ocznie odpowiadam w czwartek
A jaki jest ostateczny termin oddania gazoportu
Bardzo ciekawy jestem co na ten temat ma do powiedzenia pose³ z PO ¯muda-Trzebiatowska. Znowu wmawia³aby wszystkim naoko³o ¿e nic siê nie sta³o i ¿e tak jest lepiej?
Pewnie za ma³o prezesów i za ma³o zarabiaj±. Tak to jest jak za robotê zabieraj± siê laicy, dyletanci, nieroby i pociotki POwsko-PSLowskiej bandy.
W tym bolszewicko balaganiarskim kraju nic nie jest mo¿liwe. A dlaczego, czytajcie 45 zasad jak zniewolic Polskê i Polakow dekret Berman/Bierut.
" Jedna salwa z GRAD-U i po Gazpromie"
Wpis zosta³ usuniêty ze wzglêdu na z³amanie prawa lub regulaminu serwisu przez u¿ytkownika/Admin
Czy w tej Polsce * mog± co¶ normalnie bez przekrêtów zrobiæ ??. Czy tylko uk³ady i znajomo¶ci. I tak jeste¶my s³u¿±cymi Europy. !!
Jeszcze jedno" osi±gniêcie" Platformy Obywatelskiej, takie jak autostrady" nieukoñczone, ale przejezdne".
Ostatnie lata w Rzeczpospolitej to wielkie tragedie (TU- 154, Casa itd.) oraz d³uga lista niepowodzeñ. Wszystko to wynika³o z bylejako¶ci, niekompetencji, braku profesjonalizmu. .. itd. Tak siê dzieje, kiedy kluczem do obsadzania stanowisk jest wy³±cznie przynale¿no¶æ do " stada" . Smutna ta nasza najja¶niejsza Rzeczpospolita, bo w kraju tym naprawdê jest bardzo du¿o m±drych i kompetentnych ludzi.
jak siê nie potrafi to siê nie zaczyna ale w tym z³odziejskim kraju to wszystko mo¿liwe, ta potê¿na biurokracja nas zniszczy.
W moim sercu tylko MIRKO
Znów podwy¿ka mandatów, op³at podatków, grzywny, masowe kontrole skarbowe itd. i siê uzbiera co tam parê mld. Polacy dadz± radê mocni s±, s³abi wyjechali ju¿ dawno hihihi
Pieni±dze, dotacje gdzie¶ POsz³y, tam gdzie tak strategiczn± inwestycjê realizuje firma w³oska z rosyjskimi udzia³ami nie ma szans na jej dokoñczenie.
Aj tam, aj tam. Nic siê przecie¿ nie sta³o.
co na to rzecznik?
Tak piêknie komentuj±cym wszystkie newsy o gazoporcie mieszkañcom ¦winouj¶cia przypominam ¿e bez zakoñczenia budowy gazoportu ¦winouj¶cie mo¿e obej¶æ siê tylko smakiem podatków od nieruchomo¶ci gazoportu, a to równa siê znacznym zmniejszeniem betonobud¿etu oraz zmniejszeniem i tak marginalnej roli tego miasta dla Polski wiêc ani mostu ani tunelu ani s6-tki nie bêdzie. Dziêkuje to by³em ja Jarz±bek Wac³aw
Przecie¿ miêdzy innymi by³a o tym mowa w knajpie" Sowa i Przyjaciele". Ale poniewa¿ rz±dowa tuba nie wrzeszczy ca³ymi dniami o tym skandalu, to g³upi naród zapomnia³ i ochoczo zag³osowa³ na PO i PSL. Ludzie przypomnijcie sobie te wszystkie afery o których by³a tylko wzmianka, gdy¿ chodzi³o o PO. Jak chodzi o PiS, to gada siê i pisze o tym tygodniami. Pomy¶lcie sami i zobaczcie, ¿e tak jest.
Tak to jest gdy spó³kami rz±dz± kolesie z nadania sitwy PO-PSL. Terminal wg. prasy niemieckiej mo¿e byæ skoñczony w 2017r. Lokalne kó³ko PO zachowuje siê poprawnie politycznie czyli pali g³upa i nie widzi problemów ¿e ¶rodki z UE mog± byæ stracone. Kiedy ta sitwa aferzystów PO-PSL skoñczy drogi na EURO 2012? Bo us³u¿ne media pal± g³upa i zgodnie przemilczaj± ten temat.
i tak nic im nie zrobicie, s± nietykalni, a za kase jaka was skroili juz nie musz pracowac
W tym chorym kraju to normalne ! Polaki tylko potrafi± siê modliæ i narzekaæ !
Tak przy okazji.Elektrownia atomowa jest najbardziej ekologicznym i bezpiecznym ¿ród³em energii dla Polski i nie tylko, ale pod jednym warunkiem, ¿e to nie Polacy bêd± budowaæ, to nie Polacy bêd± j± eksploatowaæ.