Na najbliższej sesji radni mają podjąć uchwałę o wystosowaniu apelu do premier Ewy Kopacz. Będą w nim prosić o przesunięcie budowy drogi ekspresowej S 3, konkretnie: odcinka Szczecin – Świnoujście z listy zadań rezerwowych na listę projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji do roku 2020.
Apel ma być też przesłany do władz samorządowych miast i gmin Zachodniopomorskiego, z prośbą o poparcie.
W aktualnie konsultowanym przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju, nowym dokumencie – „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2020” – nasze priorytetowe zadanie: dokończenie budowy S 3 na odcinku Szczecin – Świnoujście o dł. 70,9 km i zakładanych wydatkach na realizację w wysokości 2 348 965,70 tys. zł znalazło się dopiero na 7 pozycji listy rezerwowych zadań inwestycyjnych –czytamy w apelu. – Droga ta, jako kontynuacja budowy S 3, jest nie tylko priorytetem władz samorządowych Miasta Świnoujście ale również Województwa Zachodniopomorskiego, a z powodów strategicznych winna być uznana za priorytet dla Polski. Przedsięwzięcie zostało wskazane jako kluczowe, absolutnie najważniejsze i niezbędne dla rozwoju województwa zachodniopomorskiego.
Za przyjęciem do realizacji tego odcinka w aktualnej perspektywie finansowej UE przemawiają następujące fakty- czytamy dalej w apelu:
1.Zadanie to, jako pierwsze i strategiczne zostało ujęte w kontrakcie terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego – jest to zakończenie w północnej Polsce międzynarodowego szlaku komunikacyjnego E 65, elementu stanowiącego sieć bazową TEN-T ciągu drogowego Czechy – Lubawka – Legnica – Szczecin – Świnoujście; jest zgodne z fundamentalnymi zasadami spójności polityki transportowej Unii Europejskiej.
2.Zadanie jest niezbędne i konieczne dla zapewnienia rozwoju i funkcjonowania Portów w Szczecinie i w Świnoujściu – zadania dla obu Portów wytycza Strategia rozwoju opracowana do 2027 roku wskazująca przede wszystkim rozwój infrastruktury portowej i zabezpieczenie na realizację tych zadań środków finansowych z poziomu Unii Europejskiej. W obrębie Portu w Świnoujściu to dalsza rozbudowa (nowe nabrzeża i parkingi) infrastruktury Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego, budowa terminalu suchych ładunków i terminalu kontenerowego, co jest zgodne z przyjętym Dokumentem Implementacyjnym w zakresie projektów morskich i rozwoju platform multimodalnych zlokalizowanych w sieci bazowej.
3.Realizacja tego zadania zapewnia w jednakowym stopniu rozwój strategicznych polskich portów; przyjęcie do wykonania w projekcie Programu w perspektywie do 2020 jedynie drogi S 6 (odcinki do realizacji: Szczecin – Koszalin, Koszalin – Słupsk, Słupsk – Gdańsk, łącznie 328,6 km) bez odcinka S 3 Szczecin – Świnoujście wyklucza dostępność drogową Portu w Świnoujściu w budowanej sieci połączeń krajowych. Planowana do budowy droga S 6 połączy wyłącznie Port w Szczecinie z Portem w Gdańsku i w Gdyni z pominięciem naszego Portu w Świnoujściu, co może mieć swoje negatywne oddziaływanie dla jego rozwoju. Wzmocnienie konkurencyjności czterech najważniejszych polskich portów morskich, w tym Portu w Świnoujściu, przewiduje przygotowany w grudniu br. przez Międzyresortowych Zespół ds. Polityki Morskiej strategiczny dokument – Polityka Morska Rzeczpospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku).
4.Realizacja tego ok. 70 km odcinka drogi zapewnia również rozwój i zakładane plany spółek Polskiego LNG S.A. i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. w zakresie rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu o trzeci zbiornik oraz wykonywanie planowanych, dodatkowych usług, jak przeładunek LNG na mniejsze jednostki, w tym tankowanie statków napędzanych paliwem LNG w Portach Szczecin i Świnoujście przy użyciu cystern samochodowych – co wiąże się z koniecznością dostosowania drogi do wymaganych parametrów drogi ekspresowej. Ta inwestycja jest niezbędnym elementem zapewniającym poprawę bezpieczeństwa energetycznego Polski.
5.Generalny Pomiar Ruchu 2010 wskazywany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w punkcie pomiarowym dla Świnoujścia – dr. woj. 102 dokumentuje średniodobowy ruch pojazdów na poziomie 7 883 poj./dobę w 2010 roku. Nasze aktualne pomiary wykonane w oparciu o model GDDKiA wskazują, że SDR wynosi 10 402 poj./dobę w 2014 roku i wzrósł o blisko 32 % w ciągu 4 lat.
Droga krajowa nr 3 na odcinku Szczecin – Świnoujście, w miejscach nie przebudowanych ma zły stan techniczny, co wynika ze zwiększenia ruchu pojazdów, zwłaszcza ciężarowych, co w naszej ocenie stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu.
Jesteśmy przekonani o słuszności naszych argumentów – piszą autorzy apelu – i wierzymy, że stanowisko Rządu Rzeczpospolitej w tej priorytetowej dla dobra Polski sprawie, zostanie zmienione na etapie przyjmowania wieloletniego „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2020”, dlatego niniejszy apel kierujemy do Pani Premier, jako Prezesa Rady Ministrów, z prośbą o wsparcie i pomoc. Jednocześnie radni Rady Miasta Świnoujście dziękują w imieniu mieszkańców Pani Premier oraz Rządowi Rzeczpospolitej za ujęcie w Kontrakcie Terytorialnym Województwa Zachodniopomorskiego budowy tunelu w Świnoujściu w obecnej perspektywie finansowej do roku 2020. Dla mieszkańców Świnoujścia, mieszkańców regionu oraz gości odwiedzających nasz kurort jest to absolutnie najważniejsze zadanie.
Autostrada?. Nie. Po co tu autostrada?. Wystarczy droga ekspresowa z prawdziwego zdarzenia, wykonana z dobrych materiałów i według sprawdzonej technologii by jej zaraz tiry nie zniszczyły!. Na ekspresówce może być wiele zjazdów tam gdzie są potrzebne. Ale podstawowym elementem jest dokonanie ostatecznego określenia granicy pomiędzy gminami by można było wreszcie wyremontować porzucony kilometr drogi pomiędzy Międzyzdrojami a Świnoujściem. Czy włodarze miast wystąpią do Wojewody (a może wyżej) z wnioskiem o poprowadzenie tej sprawy czy trzeba inicjatywy obywatelskiej? Nie mają na to czasu?. Długo jeszcze będziemy ryzykować życie jadąc po tym połatanym i wyboistym odcinku drogi S3?
Jak takie Świnoujście ma się rozwijać, kiedy całe miast korupcją stoi ?? Tu pomoże tylko jedno. Wymiana CAŁEGO aparatu władzy od poziomu sprzątaczki w urzędzie, zamknięcia wszystkich zwolnionych do wyjaśnienia i nie na 48 godzin. DO WYJAŚNIENIA, jaką rolę pełniły i co przeskrobały te osoby. Ustanowić zarząd komisaryczny i wybrać nowe władze. Wtedy coś z tego rozwoju będzie.
Dla mnie ważniejszy prom. S3 i tak juz jest całkiem niezla
Jeżeli prezydent miasta w rozmowach z decydentami raczył podobno potwierdzić, że dla niego najważniejszy jest tunel (nawet tunel wirtualny od lat skutecznie stabilizujący jego władzę) a nie jakaś tam droga S3, to nie dziwmy się, że droga do Świnoujścia spadła do najniższej szuflady. Inna sprawa, to totalny brak zainteresowania władz miasta drogą S3. Wysłano jeden apel do władz państwa, na który nikt nie odpowiedział. Taką skuteczność nagrodzili wyborcy, świnoujścianie, więc teraz narzekania są bez sensu.
Ta droga powinna być na najwyższym światowym poziomie. Tą drogą przejeżdża codziennie kilkaset TIRÓW, które zarabiają i podatki odprowadzają. Jaśnie pani premier to wstyd przed narodami europy. Oprócz niedokańczonego kawałka, to ta droga powinna mieć conajmniej 2 pasy w jednym kierunku. W dalszym ciągu w tym naszym kraju buduję się drogi bez przyszłościowe.
Takie rzeczy tylko w Polsce (i oczywiście dalej na wschodzie tez) .
No SLD chwalilo sie ze wszystko bedzie hahahaha
W 2020 r trzeba zacząc budowac Autostradę SZczecin Świnoujscie i kopac Tunel bo w 2021 r Unia Europejska da Pieniadze
Macie swojego burmistrza staroste jak go tam zwał to co on wam zrobił?? niech ruszy dupe a wy ciiemnogrodzcy zawsze na niego głosujecie
zablokujcie rondo w łunowie wieśniaki, to tiry pojada na gdansk i zdechniecie z głodu jak padna promy na szwecje
Największy terminal promowy na Baltyku a dojazd do niego jak do Koziej Wólki. Niech p. Kopacz poslucha na cb jak klna na polski rzad tysiacei kierowcow TIR-ow dojezdzajacych do Swinoujscia !.
Kolejna niekompetencja władzy woj.zachodniopomorskiego.Nie ma przebicia w Warszawie a Pani poseł Ż.T nic sama nie załatwi.Dla Świnoujścia miasteczka 40 tysięcznego nikt nie wybuduje tunelu nie ma szans na naprawę drogi S3 i etc.Transport Tirów do przeprawy promowej oraz budowa gazoportu była podstawą do negocjacji z KZDiM o remoncie tej drogi tylko kto miał to zrobić.
Mieszkam tu 40 lat.Znam wszystkie niedogodności tego miasta.Odważnie piszę, ja także nie przeznaczyłbym pieniędzy na tunel czy most.Miasto powinno rozwijać sie po stronie Warszowa.Wszystkie utrudnienia znikaja.Dlaczego te dwie wiochy Swinoujscie i Międzyzdroje nie mogą się dogadać w sprawie kilkudziesięciu ton asfaltu na kawałek drogi.
Mamy bardzo operatywną panią Poseł w Sejmie to na pewno tę inwestycję załatwi bez problemu.
tak jest jak nie chodzi się na wybory, albo oddaje się nieprzemyślany głos.
Najpierw mogli by naprawić ten kilkuset metrowy odcinek drogi" niczyjej"
Przypomnę zaPOminalskim CH..., D... i kamieni kupa.Na drogi nie ma, bo przecież nasze państwo nie istnieje.Istnieją za to pełnomocniczki rządu. Głosujcie dalej na tych Popaprańców.
Tak samo będzie ze stałym połączeniem, nigdy nie wybudują ani mostu, ani tunelu !
A może referendum za oddaniem wyspy Uznam w całości sąsiadom?Byłyby tunele, mosty, pociągi i inne wszelkie preferencje/Klub Flota co najmniej 1 ligowy/.Rządy naszych polityków nie gwarantują niczego gdyż wygrywają lobbiści i ich kasa/pod stołem/
tak tak wszystkiemu winna jest warszawsko-gdańska mafia aha. Takie mądrości słyszałem z ust przewodniczącej przed wyborami, aż wstyd że ludzie w takie bajki potrafią wierzyć. A ilu mieszkańców liczy trójmiasto i jakie strategiczne zakłady znajdują się na ich obszarze?? My nawet swojego portu nie mamy. Utworzenie parku ekonomicznego, a nie liczenie tylko na kasę mieszańcowy z podatków lokalnych i poszerzanie biurokracji jak ma to miejsce teraz. Jak ma być dobrze w tej wiosce skoro dalej partyjnemu betonowi wydaje się ze wszystko dostaną od partii za darmo!?
A jak wyobraza sobie ta osoba co to pisała rozwój miasta? Czy rozbudowa do 200 tys jest w tym temacie?Likwidacja działek i wydm, usunięcie parku dla blokowisk, drogi dojazdowe 3 pasmowe i tłok na tak małej przestrzeni oraz drozyzna jak w Hongkongu.Tutaj trzeba wizjonera, zostawic Swinoujscie jako kurort dla emerytów, a rozbudowywac sie w strone Miedzyzdrojów, aby powstała jedna wielka metropolia z kompleksem wypoczynkowym dla ludzi w sile wieku, a przez kanał puścic wycieczkowe carskie parowce
Kopaczka moze nam obiecac, ze w przyszlosci obieca jeszcze wiecej.
Wystarczy zablokować rondo w Łukowie to od razu obudzą się w Warszawie!!
Ale fajowo, ciekawe co to będzie jak te wszystkie ciężarówki zjadą z tej '' autostrady '' morskiej na S-3. .. 3 godziny do Troszyna ?? Ale mafia Warszawsko -Gdańska ma to wszystko w '' doopie''
Postawienie na S 6 zamiast S 3 jest tylko spełnieniem żądań Angeli Merkel, by szkopom łatwiej podróżować do Prus Wschodnich.Zobowiązała do tego Donalda więc poszły konie po betonie.