Głównym celem prac remontowych, rewitalizacyjnych i modernizacyjnych są: poprawa stanu torów i peronów z uwzględnieniem pełnej dostępności dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, a także wyższe bezpieczeństwo i komfort podróży. To jednak nie jedyne korzyści z prowadzonych działań.
„Zbliżenie” miast i województw
Różnice w czasach przejazdów liczone w godzinach mogą robić wrażenie, ale korzyści z inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odczują także pasażerowie korzystający z połączeń w obrębie aglomeracji, także zyskując cenne minuty. W województwie kujawsko-pomorskim pociągi osobowe od kilku miesięcy pokonują odcinek z Torunia do Bydgoszczy w niecałe trzy kwadranse. To o ponad 20 minut krócej, niż poprzednio. Jeszcze w tym roku składy na odcinku Chełmża – Grudziądz pojadą 20 minut krócej, a czas przejazdu na trasie z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego zmniejszy się o 25 minut. Kolej zbliży do siebie także m.in. woj. opolskie i wielkopolskie. W sierpniu 2015 r. zakończy się rewitalizacja blisko 90 km torów pomiędzy Kluczborkiem a Ostrzeszowem, co spowoduje, że podróż będzie o około 20 minut krótsza. Na finiszu są prace związane z modernizacją trasy kolejowej Częstochowa – Fosowskie. Dzięki ułożeniu blisko 100 km nowych torów, podróż pomiędzy stolicą a Wrocławiem będzie trwała poniżej 4 godzin. To wynik lepszy o ponad 1,5 godziny od obecnego. Roboty zakończą się na przełomie 2014/2015 r.
Ponad 300 km w niecałe 3 godziny
Inwestycje PLK „skracają” dystans między stolicami regionów. Jeszcze w tym roku 330-kilometrową trasę z Warszawy do Trójmiasta pociągi pasażerskie pokonają w rekordowym czasie 2 godziny i 58 minut. Dzięki wielomiliardowym inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej pojadą z prędkością 200 km/h. Znacznemu skróceniu ulegną również czasy przejazdu pomiędzy Warszawą a Krakowem (2 godz. 28 min.) i Warszawą a Katowicami (2 godz. 34 min.). Tym samym transport kolejowy staje się bardziej konkurencyjny względem drogowego, ograniczy ruch samochodowy i zwiększy bezpieczeństwo na regionalnych drogach.
Również w grudniu, w czasie nieco ponad 3 godziny, będzie można przejechać pociągiem ze stolicy Wielkopolski do Trójmiasta. Przyspieszenie na trasie między Poznaniem a Gdynią (3 godz. 17 min.) umożliwiły prace rewitalizacyjne zrealizowane w ostatnich latach na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Koegzystencja pociągów z samolotami
Od 2012 r. pasażerowie mogą korzystać z „odlotowego” połączenia pomiędzy centrum Warszawy a Lotniskiem Chopina. Teraz śladem stolicy idą inne miasta. Już w 2015 r. Kraków będzie mógł pochwalić się bezpośrednim połączeniem centrum miasta z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Balicach. Inwestycja wpisuje się w plany rozwoju miasta i uruchomienia pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce na odcinku MPL Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia. PLK prowadzi także prace przygotowawcze do budowy dwukilometrowej linii kolejowej z Szyman do Portu Lotniczego Mazury, a na wstępnym etapie – przetarg na dokumentację – jest rewitalizacja i odbudowa linii kolejowej z Tarnowskich Gór do Zawiercia, która pozwoli na dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach.
Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyczyniają się do wzrostu gospodarczego Polski i rozwoju regionów. Nie bez znaczenia są także inne kwestie – kolej jest najbezpieczniejszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu.
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przeczytałem jakby nie rozumiejąc ten promocyjny tekst, bo myślami byłem tylko przy tej śmiesznej, prowincjonalnej nitce torów ze Świnoujścia do Szczecina - i marzyłem, by ten nowoczesny pociąg, w którym nie słychać, że jedzie i że rusza, tak jest wyciszony i zmieniony, by on nie 2 razy dziennie kursował, ale by celnym, żelaznym kopniakiem usunął tułające się jeszcze okrutne dla pasażerów" żółtki", wagony wg wzorca technicznego sprzed 35 lat, hałaśliwe i bujające i...by je zastąpił w każdym kursie codziennie.