iswinoujscie.pl • Sobota [08.11.2014, 14:07:02] • Polska
Klimat w Polsce sprzyja rozwojowi innowacji
fot. Organizator
Ponad 60 proc. Polaków uważa, że jesteśmy narodem innowacyjnym, wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014”. Najwięcej optymistów jest wśród mieszkańców Polski Północnej, aż 69% respondentów z tego rejonu uważa, że klimat w Polsce sprzyja rozwojowi innowacji. Rodacy dostrzegają wagę rozwiązań innowacyjnych w życiu codziennym. Według nich poprawiają one jakość i komfort życia, a także dają poczucie bezpieczeństwa. Zdecydowanie najważniejszym obszarem tworzenia innowacyjnych rozwiązań i produktów jest obszar zdrowia.
Innowacje mają ogromną wartość dla Polaków. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie firmy 3M, w ramach kampanii „Łączą nas innowacje”. Co trzeci badany uważa się za osobę innowacyjną, a więcej niż połowa lepiej niż siebie ocenia Polaków jako naród. Dodatkowo prawie 70 proc. mieszkańców Polski Północnej ma poczucie, że klimat w kraju sprzyja rozwojowi innowacji. Innowacyjny Polak to według badanych osoba oryginalna (35 proc.), ale także przedsiębiorcza (34 proc.) i kreatywna (30 proc.).
fot. Organizator
Jak wynika z raportu, jedna trzecia respondentów kojarzy innowacje z rozwiązaniami, które poprawiają jakość i komfort życia. 70 proc. badanych reprezentujących region Polski Północnej czyli województw: zachodniopomorskiego i pomorskiego uważa, że produkty innowacyjne pomagają w codziennym życiu i pozwalają zaoszczędzić czas (76 proc).
- Polacy są otwarci na korzystanie z innowacyjnych rozwiązań, ale mają ich niedosyt. Dostrzegają potencjał innowacyjności w ludziach, są niewątpliwie kreatywni, przedsiębiorczy, uparci i odporni psychicznie, ale brak im gotowości i umiejętności współpracy - komentuje psycholog społeczny, prof. UW Janusz Czapiński.
fot. Organizator
Niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o wagę innowacyjnych rozwiązań, pozostaje zdrowie.
Ponad połowa badanych uważa, że zdrowie jest tym obszarem życia, w którym tworzenie innowacyjnych rozwiązań i produktów jest najważniejsze. Dodatkowo, prawie 90 proc. mieszkańców Polski Północnej jest zdania, że innowacje wpływają na skuteczność leczenia i komfort pacjentów, a także pozwalają skrócić czas hospitalizacji (88 proc.).
Szczególnie istotnym obszarem w kontekście innowacyjności jest także bezpieczeństwo. Aż 86 proc. mieszkańców Polski Północnej twierdzi, że dzięki rozwiązaniom innowacyjnym czuje się bezpieczniej. Respondenci zgadzają się ze stwierdzeniem, że wyraźne odblaskowe oznakowanie dróg i pojazdów korzystnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa, a pasy bezpieczeństwa to jeden z najskuteczniejszych środków ratujących życie podczas wypadków samochodowych.
fot. Organizator
Badani postrzegają produkty innowacyjne jako proste rozwiązania ułatwiające życie. Respondenci deklarują, że korzystają z nich na co dzień w domu, pracy ale także mają styczność
z produktami innowacyjnymi w obszarze bezpieczeństwa oraz zdrowia. Rodacy dostrzegają ogromną wartość rozwiązań innowacyjnych w pracy. Aż 86 proc. respondentów zamieszkujących tereny Polski Północnej uważa, że rozwiązania te ułatwiają wykonanie pracy i podnoszą jej jakość. Dodatkowo 89 proc. jest zdania, że pracodawcy powinni szkolić pracowników i zachęcać ich do kreatywnego myślenia.
Na szczeblu ogólnopolskim - zarówno w gospodarce, przemyśle, jak i systemie szkolnictwa - nad rozwiązaniami innowacyjnymi przeważają rozwiązania tradycyjne. Twierdzi tak ponad 70 proc. badanych. Potencjał innowacyjności Polacy dostrzegają głównie w ludziach.
– Innowacje to motor napędowy wszelkich działań zarówno na szczeblu globalnym, lokalnym, jak i indywidualnym. Nie wyobrażam sobie rozwoju kraju, przedsiębiorstwa, społeczeństwa, a nawet człowieka, jako jednostki, bez inwestowania w rozwój innowacyjnych rozwiązań i wspierania podejścia innowacyjnego w realizacji podejmowanych działań. Tylko takie nastawienie gwarantuje bowiem sukces i satysfakcję z efektów podejmowanych aktywności – powiedział Sebastian Arana Araya, Dyrektor Zarządzający 3M Poland.
fot. Organizator
W opinii badanych najważniejszą rolę w rozwoju innowacyjności powinien pełnić sojusz władz publicznych ze światem nauki. Co ciekawe, oczekiwania w tym zakresie w stosunku do przedsiębiorców plasują się na dalszym planie.
– Indywidualna kreatywność Polaków i ich otwarcie na korzystanie z innowacji poprawia indywidualną
i rodzinną jakość życia, ale nie daje efektu gospodarczego w skali kraju. Na drodze od pomysłu (indywidualnego) do przemysłu brakuje w Polsce dramatycznie tego, co decyduje o sukcesie takich firm jak 3M - zaufania i współpracy – dodaje prof. UW Janusz Czapiński.
Według badanych największą barierą dla innowacyjności jest jednak brak funduszy. Ponad 60 proc. respondentów wymienia go, jako argument uniemożliwiający korzystanie z innowacyjnych rozwiązań. Inne utrudnienia, takie jak brak odpowiednich umiejętności, przywiązanie do tradycyjnych rozwiązań, czy strach przed nowymi rozwiązaniami wymieniane są niemal dwukrotnie rzadziej.
Trochę trudno zrozumieć te dane. W statystykach publikacji naukowych, patentów czy wdrożeń jesteśmy na poziomie państw islamskich, poniżej niektórych afrykanskich, zaś wg Raportu jestśmy nawet całym narodem innowacyjni! I ktoś śmie drwić z propagandy PRLowskiej?