iswinoujscie.pl • Niedziela [19.10.2014, 08:18:24] • Świnoujście
Port i terminal promowy chcą się rozwijać

fot. Andrzej Ryfczyński
Cenna inicjatywa Północnej Izby Gospodarczej znalazła uznanie wśród menedżerów Polskiej Żeglugi Morskiej, Terminala Promowego Świnoujście, Unity Line i Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W efekcie, 17 października przedsiębiorcy zainteresowani współpracą ze spedytorami, firmami przeładunkowymi i innymi podmiotami gospodarki morskiej spotkali się w najnowocześniejszym w Polsce, świnoujskim terminalu promów morskich.
Paweł Adamerek wiceprezes zarządu ds. Ekonomiczno-Finansowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. przedstawił strategię rozwoju portów morskich do 2027 roku. Gość przypomniał, że realizował projekt poprawy infrastruktury portów Szczecin i Świnoujście o łącznej wartości 63,3 mln złotych brutto. Następnie została przebudowana infrastruktura kolejowa w tych portach. Wartość tego projektu to 77 ml zł brutto.

fot. Andrzej Ryfczyński
Obydwie inwestycje przyczyniły się do wzrostu konkurencyjności naszych baz. Dopełnieniem tego procesu są – najważniejsze obecnie dla rozwoju portów projekty; ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra”, „Poprawa parametrów technicznych toru wodnego zapewniającego dostęp do portu zewnętrznego w Świnoujściu od strony Bałtyku do głębokości 14,5 metra” jak i „Poprawa parametrów toru wodnego do portu zewnętrznego w Świnoujściu poprzez pogłębienie toru przejściowego na obszarze Bałtyku do 17 metrów”.

fot. Andrzej Ryfczyński
Ważnym elementem strategii jest żegluga śródlądowa, PSŚ chce podjąć działania mające na celu użeglowienie Odry na całym polskim przebiegu, chce zmodernizować drogę wodną Szczecin-Berlin i zrealizować projekt połączenia Odry z Dunajem. Planowane nakłady inwestycyjne 2014-2022 wynoszą 884 mln złotych.

fot. Andrzej Ryfczyński
Kolejnym elementem spotkania była prezentacja przez Prezesa Terminalu Promowego Świnoujście Piotra Trojanowskiego. Przedstawił on głównych użytkowników terminalu. Dodał, że obecnie przy nabrzeżach terminalu cumuje 11-13 promów na dobę, a 71 podróży tygodniowo (co rocznie daje 7 100 rejsów z możliwością przewozu ponad 0,5 miliona transportów kolejowych). Terminal Promowy w 2013 roku obsłużył 789 104 pasażerów, 200 263 samochodów osobowych, 313 953 samochodów ciężarowych, ponad 4,5 mln ładunków. Przewidywany trend na 2014 rok to 800 000 pasażerów, 550 000 pojazdów kołowych i 5 mln ton ładunków. Aby obsłużyć taką masę ludzi, samochodó i ładunku obecnie powstaje stanowisko promowe nr 1, które zostanie przystosowane do statków ro-pax o długości od 220-240 metrów. Celem wszystkich realizowanych projektów w terminalu jest zwiększenie współmodalności w morsko-lądowym łańcuchu transportowym.

fot. Andrzej Ryfczyński
Wizyta uczestników spotkania nie zakończyła się w Sali konferencyjnej terminala. Goście mieli także okazję zwiedzić prom Wolin. Gości powitał Kapitan Żeglugi Wielkiej Jerzy Hajder wraz z załogą. Wszyscy Goście zostali zaproszeni na pokład główny gdzie odbyła się prezentacja PŻM i Unity Line.
Dyrektor Naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej Paweł Szynkaruk przestawił historię, strukturę i statki PŻM. Flota armatora, licząca obecnie ok.44 jednostek wkrótce zwiększy się bowiem planowany jest zakup kolejnych 16 . Tylko niewielką część z nich możemy zobaczyć na wodach Bałtyku. Obecnie np. wszystkie tzw. „siarkowce” obsługują porty na Karaibach. W trakcie tego wystąpienia zostały poruszone też tematy ekologii, montażu silników hybrydowych na statkach jak i ilość zatrudnianych osób.
Kolejnym prelegentem był Dyrektor Oddziału Unity Line Jarosław Kotarski który zaprezentował spółkę i wszystkie promy należące do UL. Podkreślił on również wagę współpracy lokalnych producentów podając ilość jedzenia która została wykorzystana na promach, najbardziej w pamięci zapadła liczba 8 mln jajek. Takie obrazowe wielkości najbardziej są w stanie uzmysłowić wielkość przedsięwzięcia jakim jest obsługa promów liniowych.
Ostatnim mówcą był gość honorowy Prezydent Miasta Świnoujście, zaznaczał on istotną rolę jaką odgrywa infrastruktura dróg krajowych dla tego typu przedsiębiorstw. Prezydent zaznaczył, iż jako miasto portowe powinniśmy mieć dużo lepszą infrastrukturę drogowo-kolejową. Jednak wciąż miasto samodzielnie nie jest w stanie podołać tym zadaniom, a dotacje z państwa nie są, na wystarczającym poziomie.

fot. Andrzej Ryfczyński
Finałem spotkania była debata na temat terminalu, dróg, obcych bander, roli ro-pax, transport kolejowy i wiele innych. Potem nastąpił poczęstunek, zwiedzanie promu Wolin i oficjalne zakończenie „Spotkania z biznesem w Terminalu Promowym Świnoujście”.
źródło: www.iswinoujscie.pl
Dobrze Niech Się Rozwijają Ludzie Przynajmniej Mają Prace Pozdrawiam WUJKA...
Co do promów, to za jakiś czas będą dwa, nowe.
To zobaczcie drodzy przedmówcy jak wygląda budynek terminala promowego w Szwedzkim Ystad. Najlepiej trochę ponarzekać siedząc w domu :) U nas przynajmniej są inwestycje które gołym okiem widać, ale widocznie cześć społeczeństwa musi się wybrać do okulisty, bo najprawdopodobniej ma coś ze wzrokiem. Pozdrawiam
No to teraz tylko brak porzadnych promow pasazerskich, aha juz niema kasy...normalne.
G*wno! Port, jakby miałby być rozwinięty, to by zaczął żyć pełnią życia przed dwu tysięcznym rokiem. Gdybyście nie byli takimi sprzedawczykami i fałszywymi marionetkami. Gdyby Wam, tak naprawdę zależało na Świnoujściu, i jego porcie, a nie na własnej pupie, to port był by limuzyną.
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
Mówta co chceta, ale mi to określenie" terminala promowego" pasuje jak terminalla tralla lalla, szkoda, że nie od czasa do czasa, jak od sasa do lasa, ach! łza się w oku kręci.
Kategorycznie zabraniam im się rozwijać!
Nie wypowiadam się na temat stanowisk dla statków i całej ich obsługi, nie znam się na tym. Natomiast budynek odpraw pasażerskich to zwykłe dziadostwo. Smierdzące toalety, nieczynny bar - restauracja, w holu głównym niewygodna kanapa, która była szczytem elegancji w momencie otwierania tego budynku. Stan tego budynku, to regres firmy a nie jej rozwój.
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
W pierwszej kolejnosci trzeba dokonczyc droge ekspresowa numer S3. W tej chwili jak z promu zjada TIR-y to jest masakra do Miekowa. W innym razie BLOKADA RONDA W LUNOWIE... To od razu sie obudza w Warszawie.
niech bedziet tt line przynajmniej plywam z autem i 4 0s0by za 600zl a nie jak w unity line 950zl
Finałem spotkania to była dobra wyżerka na promie. .. jak widać na załączonym foto.
A kto odpowie za to że wpuszczono do nas Niemców z TT Line?? Wprowadzą tu kolejne promy i Unity Line pójdzie z torbami.Także Wasze prognozy i plany możecie sobie w buty wsadzić drodzy (w dosłownym tego słowa znaczeniu) prezesi i dyrektorzy.A takie spotkania to nic innego jak zamydlenie oczu publice i okazja do odnowienia kontaktów towarzyskich przy suto zastawionych stołach.
A o blondi nic nie napisali...a taaaaka ladna!!