Praca biurowa często może negatywnie wpływać na zdrowie pracowników. Długie i niewłaściwie siedzenie za biurkiem może niekorzystnie wpłynąć na kręgosłup, natomiast ciągła praca przy komputerze na pogorszenie wzroku. Obniża to produktywność załogi firmy. Z tego powodu, wiele firm inwestuje w przeprowadzkę do przestrzeni oferujących bardziej komfortowe warunki pracy.
Oświetlenie najważniejsze dla komfortu pracy
Niewątpliwie największe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania każdego pracownika, jego dobrego samopoczucia i efektywności wykonywanych obowiązków, ma dostęp do naturalnego oświetlenia. Promienie słoneczne pobudzają i mobilizują organizm do pracy oraz powodują, że pracownicy są mniej ospali. W Polsce jest już wiele biurowców, które zapewniają wysoki komfort pracy dzięki dostępowi naturalnego światła w prawie 100%. O ile w sezonie wiosenno-letnim w ciągu dnia ilość światła sztucznego odgrywa w przypadku tego typu obiektów mniejszą rolę, to w sezonie jesienno-zimowym, pracownicy nie obędą się bez wsparcia biurowych źródeł światła.
„Aby zapobiec spadkowi energii i motywacji do działania, oświetlenie wewnątrz biur powinno być dobrej jakości i optymalnie dostosowane do przestrzeni oraz potrzeb użytkowników” – mówi Aneta Ciereszko, Dyrektor Zarządzający z GE Lighting na Polskę i Kraje Bałtyckie.
W takich sytuacjach, dobrze sprawdza się oświetlenie w technologii LED. Istnieje kilka jego walorów, które mają wpływ na zwiększenie komfortu pracy użytkowników. Po pierwsze, dzięki niemu można dobrać odpowiedni poziom natężenia oświetlenia, czyli gęstość strumienia świetlnego padającego na daną powierzchnię oraz równomierność światła. Dodatkowo, bardzo ważne jest zainstalowanie rozwiązań, które nie powodują zjawiska olśnienia, męczącego wzrok. Po trzecie, istotny jest także wskaźnik oddawania barw (RA) oraz temperatura barwowa.
„Wartość wskaźnika oddawania barw w technologii zainstalowanej w biurze powinna wynosić powyżej 80. Dzięki temu, kolory oświetlonych przedmiotów są bardziej naturalne a światło przez nie wytwarzane korzystnie wpływa na samopoczucie osób, które tam przebywają” – wyjaśnia Aneta Ciereszko. „W przypadku dużych przeszklonych powierzchni niektórych biurowców, zastosowane rozwiązania powinny mieć temperaturę barwową 4000 kelwinów, poprzez co oprawy imitują wewnątrz światło dzienne i nie ma dużego dysonansu między światłem naturalnym a sztucznym”.