- W ubiegłym roku dzięki dotacji udało nam się usunąć 25 ton azbestu - informuje Robert Karelus rzecznik prezydenta Świnoujścia
Dotacją mogą zostać objęte zadania z zakresu: demontażu, transportu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest, ujętych w "Inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Miasto Świnoujście", z nieruchomości których właścicielami są jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, kościoły i związki wyznaniowe, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe.
Po otrzymaniu dotacji, Miasto wyłoni, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych wykonawcę który na podstawie umowy z miastem będzie dokonywał demontażu i usuwania wyrobów zawierających azbest ze zgłoszonych nieruchomości.
Realizacja zadania w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest planowana jest w III i IV kwartale 2014 r.
Zainteresowane osoby, które chciałyby zgodnie z przepisami ochrony środowiska usunąć ze swoich nieruchomości wyroby zawierające azbest, mogą w terminie do dnia 30 kwietnia 2014 r. składać wnioski o przyznanie usługi w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest, wraz z wymaganymi załącznikami, w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5.
Druk wniosku oraz załączniki można pobrać w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5, w siedzibie Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa, przy ul. Wyspiańskiego 35 C.
W 2014 r. wnioski o dotację na usuwanie wyrobów zawierających azbest mogą składać, do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, również przedsiębiorcy (druki wniosków można pobrać ze strony internetowej www.wfos.szczecin.pl zakładka Azbest).
Informacje i kontakt:
Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa, ul. Wyspiańskiego 35 C Wejście 1
Anna Przychodzień - Główny Specjalista, pok. 203, tel. (91) 327 86 41
Zygmunt Światłowski - Inspektor, pok. 204, tel. (91) 327 86 43
Średnia ilość wyrobów azbestowych w przeliczeniu na 1 mieszkańca Świnoujścia jest wielokrotnie niższa, niż średnia krajowa. Co nie oznacza, że nie ma go wcale.
Najwięcej na obiektach gospodarczych , na terenie ogródków działkowych, ale zdarza się również na budynkach mieszkalnych. Z przeprowadzonej szczegółowej inwentaryzacji wynika, że w całym Świnoujściu znajdują się w tej chwili około 570 ton tej substancji. W przeliczeniu na jednego mieszkańca wypada około 1 metra kwadratowego. Dla porównania średnia krajowa wynosi około 30 metrów na jedną osobę.
Azbest ma zniknąć z naszego kraju do 2032 roku. Jego likwidacja odbywa się na podstawie m.in. Rezolucji Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofania azbestu z gospodarki oraz "Rządowego Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski w latach 2002 - 2032" przyjęty przez Radę Ministrów RP w dniu 14 maja 2002 r.
Likwidacja azbestu jest bardzo kosztowna. Przede wszystkim nikt nie może tego zrobić sam. W każdym jej kolejnym etapie :usunięcia z obiektu, wywozu na wskazane składowisko i w końcu utylizacji musi partycypować uprawniona firma. Nie oznacza to jednak, że właściciel budynku, w którym jest azbest, będzie musiał sam pokryć wszystkie koszty.
Pomoc miasta poprzez dofinansowanie pochodzące ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej może jednak dotyczyć tylko demontażu, wywozu i utylizacji. Sam właściciel będzie jednak musiał pokryć np. koszt ponownego ułożenia dachu (jeśli wcześniej był z azbestu), czy ułożenia na nowo rur itp.
Rzecznik prezydenta miasta
A, co będzie jak sąsiad ma składowany azbest i nie ma zamiaru go zglosić?Powinna być jakaś procedura by Go do tego zmusić.Albo podkablować, chyba do tego dojdzie.
Urzędnicy miejscy powinni sie przyjrzeć działkowcom.Tam jest pełno azbestu.Musiałam sprzedać działkę bo dziadyga obok nie chciał sie zabrać za wymianę dachu.Wcześniej umarły trzy osoby na raka płuc, sąsiedzi wspomnianej działki!Zarząd" Kotwicy" na Szkolnej ma to gdzieś, bo próbowałam.
Tylko 25 ton azbestu usunięto w ubiegłym roku, toż to kropla w morzu jak na takie miasto. Azbest z jednego dachu budynku może ważyć kilka ton więc to jest śmieszna ilość i nie ma się raczej czym poszczycić.