Rada Interesantów Portu Szczecin zajęła się problemami dostępu do portu w Szczecinie i Świnoujściu od strony lądu w 2012 roku. Zaczęliśmy się przyglądać drodze S3, kolejowej Nadodrzance i rzece Odrze – pisze do nas Jan Stasiak, przewodniczący Zarządu Rady Interesantów Portu Szczecin. - Wszystkie te trzy szlaki są elementem polskiej części korytarza środkowoeuropejskiego CETC. Jednak korytarz ten nie znalazł skutecznego wsparcia naszych władz i został pominięty w priorytetach na najbliższe lata przez UE.
Zaczęliśmy przecierać oczy ze zdumienia gdy lokalni politycy kazali nam się cieszyć, że porty Szczecin i Świnoujście są podpięte do korytarza Bałtyk Adriatyk Coridor (wiodący ze Skandynawii przez Gdańsk i Gdynię na południe) - czytamy w przesłanej nam publikacji Rady Interesantów Portu Szczecin.- Szczególnie dotknęło nas to, że w „Programie rozwoju portów do 2020 r.” pomniejszono role żeglugi śródlądowej w rozwoju polskich portów. Zaczęliśmy zastanawiać się, czy to tylko pospiech, niedbałość, czy brak pieniędzy? Czy przypadkiem niedostępność opracowania „Ecorys część II” o szansach rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce z tym się nie wiąże? Irytuje nas ciągła aktualność pytania, dlaczego i jak jeszcze długo można się biernie przyglądać permanentnej degradacji Odrzańskiej Drogi Wodnej w sytuacji gdy:
1. Polityka transportowa Unii Europejskiej zaleca promować transport śródlądowy i kolejowy jako antidotum na zbliżający się paraliż transportu drogowego.
2. Polska posiada doświadczenia w uprawianiu żeglugi na Odrze.
3. Polska firma OT Logistic, wykupując niemiecką firmę Binnereederei, ma flotę ponad 800 barek.
4. Transport śródlądowy jest najbardziej proekologiczny.
5. Inwestycje w odbudowę szlaków żeglugowych mogą dać nowy impuls do wzrostu krajowej gospodarki, a także wielu stowarzyszonych gmin nadodrzańskich.
6. Można szybko przywrócić do życia kilkanaście portów śródlądowych zlokalizowanych nad Odrą i zmniejszyć lokalne bezrobocie.
7. Koszt uzyskania III klasy na całej długości Odry (głębokość minimum 180 cm) to niecałe 5 miliardów zł.
8. Projekt ma szanse uzyskania do 80 proc. dotacji z UE, a brakujące 20 proc. w dużej mierze deklarują chcący współinwestować na Odrze granicznej Niemcy.
Nie dajmy sobie wmówić, że odtworzenie Odrzańskiej Drogi Wodnej to są marzenia i myśli głupie, nierealne, nierozsądne, nie warte rozmowy, nie warte wiary. Nowe spojrzenie na Odrę, gospodarkę morską w regionie zachodniopomorskim jest nam niezmiernie potrzebne, winno być niemalże Racją Stanu dla włodarzy zachodniopomorskiego.
Rada zadaje też kilka pytań do polityków i urzędników:
1. Dlaczego jeszcze nie podpisano UMOWY DLA ODRY GRANICZNEJ?
2. Dlaczego nie ratyfikowano konwencji AGN?
3. Dlaczego nie wprowadzono DYREKTYWY WODNEJ?
4. Dlaczego drogi i mosty nad Odra mają tak MAŁE PRZEŚWITY?
5. Dlaczego prezydenci Polski i Czech Komorowski i Zeman wołają osamotnieni o przywrócenie żeglugi z Bałtyku ODRĄ do ŁABY i DUNAJU?
6. Dlaczego nie robi się prawie nic, by powstrzymać pogarszające się warunki żeglugi w naszej części Polski?
7. Dlaczego tunel do Świnoujścia jest mniej ważny niż tunel pod martwą Wisła?
8. Dlaczego lobby gdańsko-gdyńskie zaczyna przekonywać o ważności Wisły dla żeglugi i nikt im nie mówi, że to utopia?
9. Dlaczego i jak jeszcze długo Szczecin i Świnoujście mają płacić 10 razy większe podatki za wieczyste użytkowanie gruntu niż Gdańsk i Gdynia?
Więcej w załączonej publikacji
.116 drogi lewaku ateizm to tez religia tego w szkole ci nie mówili?
[IP: 62.69.255.***] wziąłbyś się drogi katoliku za naukę. No ale wtedy przestałbyś być katolikiem - cywilizacja europejska powstała wbrew katolicyzmowi! Religia jest główną przyczyną biedy i zacofania. Rozwój trwał zawsze wtedy, kiedy kościół słabł. Ludzie mądrzy nie wierzą w gusła, do tego potrzeba kościołowi biedy i głupoty.
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
Wszystko co w PRL było dobre włodarze po 1989 niszczą. Przecież Polska jest tylko jedna
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
Ida wybory i stad zauwazalny ruch trzody. .. byle do koryta..niewazne jakim kosztem..Rada interesentow Szczeina i wlasnie. .Morska stocznia remontowa w Sczecinie. ..sp;lka Gaz System itp itd. .pozorne ruchy byle zaglosowac..a My juz sie jakos urzadzimy.. stad te wlasnie szumnie brzmiace inicjatywy
bo tu rządzi SLD a miller ta lis świerzbowy, wydra stara, która ma głęboko obywateli a życie jego to porachunki zkolegami z pracy
Gość • Wtorek [10.09.2013, 00:32:59] • [IP: 178.238.245.**] a jak długo jeszcze morski port w Świnoujściu będzie podlegać pod rzeczny port w Szczecinie?? pierdu pierdu szczecinowi było by na rękę gdyby portu w Świnoujściu w ogóle nie było. taka prawda! czemu lobby w Gdańsku się udaje?? to proste bo w Gdańsku pod martwa Wisła nie ma zagrożenia ruchem statków i dla czemu niby to samo lobby pozwala by upadająca stocznia portu rzecznego przejmowała dobrze prosperująca choć małą stocznie morska? zgadzam się...
Rudy cudak tylko o własny ogródek dba
Wyboy idą!! A Państwo, którzy czytają bez zrozumienia-------- podatki trafiją do kasy miasta!! TRZEBA BYĆ debilem by mieszkać w Śiwnoujściu i popierać ich zmiejszenie --- przecież to kasa z której żyje miasto! A Panowie w portach i tak płacą o wiele mniej niż normalni przedsiębiorcy!
116..a jak i islam nie odpowiada, to może buddyzm, albo jaka sekta jest do wyboru do koloru, a katolicyzmem sobie twarzy nie wycieraj bo Europa to:prawo rzymskie, kultura grecka, religia katolicka...warto czasami cos poczytac a nie klepać w klawiature z brakami w wykształceniu!
Tusk tusk tusk tusk na taczke i do kanału... :)
Tunel i podatki, dlatego tak jest bo nasz niesłowny premier Tusk jest z Gdańska trzeba coś robić żeby go zmienić.
bo dla PO liczy się tylko warszawa i trójmiasto, potem bruksela, merkel, putin i to wszystko a bieda dalej piszczy pipipi
USK ZA ŻYCIA STAWIA POPROSTU POMNIKI! PRZECIEŻ TO JASNE JAK SŁOŃCE !! KOLEJNYM FILMEM WAJDY, BEDZIE FILM O SŁOŃCU PERU I BAJERU !!
Polska ma ponad 800 miliardów zadłużenia i nie będzie inwestować w nieruchomości, które w pierwszej kolejności zajmie komornik.
116. jak ci się nie podoba przejdź na islam teraz w europie to bardzo modne.
a jak długo jeszcze morski port w Świnoujściu będzie podlegać pod rzeczny port w Szczecinie?? pierdu pierdu szczecinowi było by na rękę gdyby portu w Świnoujściu w ogóle nie było. taka prawda! czemu lobby w Gdańsku się udaje?? to proste bo w Gdańsku pod martwa Wisła nie ma zagrożenia ruchem statków i dla czemu niby to samo lobby pozwala by upadająca stocznia portu rzecznego przejmowała dobrze prosperująca choć małą stocznie morska?
Droga Rado, odpowiedzią są słowa prominentnego polityka:" Polska będzie biedna i katolicka". Katolicyzm już ludziom wypływa uszami a z biedą się udało… Odrzańska Droga Wodna mogłaby sprawić, że ludziom żyłoby się lepiej a to jest wbrew polityce właścicieli Polski.
A CO WY WSZYSCY ZDZIWIENI? HAHAHAH! Bez jaj znowu ta sama śpiewka jak" wiosna następuje po zimie" od 40 lat... to już stało się nudne... -_- Kiedyś prasa i droga pantoflowa... dziś internet... temat NIEŚMIERTELNY ^_^
Mam dosyć Tuska !! Dorota Połedniok wymienia w jaki sposób PO działa na Śląsku. "ONI zachowali się jak typowi zwycięzcy najeźdźcy. Siłą chcieli wziąć wszystko, a Polskę potraktowali jak zwykły wojenny łup – JAK DZIWKĘ, z którą się robi co chce – nawet wbrew jej woli, którą się oszukuję, znieważa i wykorzystuje do własnych partykularnych interesów" "Na Śląsku zniszczono prawie wszystko za co się PO zabrała (przegrane Euro 2012, rozgrzebany Stadion Śląski, zbankrutowana kolej). Ekipa T. Tomczykiewicza wzorowała się na Tusku – swoim mistrzu – obiecują ile wlezie. Wyszło jak zwykle…"
Tunel to wirtualna karta przetargowa!!