iswinoujscie.pl • Czwartek [06.06.2013, 19:44:20] • Świnoujście
Rada Miasta: „Wstrzymać konsolidację stoczni”!!!

fot. Adam Strukowicz
Wstrzymanie procesu konsolidacji Morskiej Stoczni remontowej w Świnoujściu ze Szczecińską Stocznią Remontową „Gryfia” oraz zgoda na komunalizację stoczni – to dwa najważniejsze postulaty z jakimi Rada Miasta zwraca się do najwyższych władz Rzeczpospolitej Polskiej. Uchwała zapadła po wielogodzinnej dyskusji, podczas dzisiejszej, nadzwyczajnej sesji Rady Miasta. Do udziału w obradach zaproszeni zostali parlamentarzyści zachodniopomorscy.
Odkąd Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosiło oficjalnie o zamiarze połączenia stoczni nie ustają protesty związkowców. Największe obawy pomysł budzi w Świnoujściu gdzie połączenie dobrze radzącej sobie na rynku Morskiej Stoczni Remontowej z podupadającym zakładem w Szczecinie załoga odczytała jednoznacznie jako próbę ratowania jednej firmy kosztem drugiej. Nie zważając na protesty władze realizowały swój projekt. Doszło do personalnej unii zakładów. Na czele połączonych zarządów stanął Lesław Hnat.
Nowy prezes, od samego początku zbierał argumenty mające potwierdzić słuszność idei połączenia. Ostatnio ukazał się nawet dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego” poświęcony w całości stoczniowej fuzji. Do tej publikacji zarząd przygotował całą masę tabel, porównań ekonomicznych, statystyki. Wszystko po to by zaprzeczyć starej jak świat zasadzie, że to właśnie małe jest piękne. Zupełnie odwrotnie niż w teorii Lesława Hnata, który wszystkich próbuje przekonać, że połączone w jeden, wielki organizm ekonomiczny stocznie o wiele lepiej poradziłyby sobie na trudnym rynku. Obecnie na sesji związkowcy reprezentują niezmiennie zupełnie inne stanowisko. Dariusz Sarnowski z NSZZ "Solidarność" i Stanisław Kubera, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej w Morskiej Stoczni Remontowej wielokrotnie podkreślali, że boją się, iż po połączeniu zakładów świnoujska stocznia upadnie. Dla obydwu wiążące jest stanowisko załogi, która zdecydowanie odrzuciła pomysł konsolidacji w referendum.

fot. Adam Strukowicz
Tymczasem, nie zważając na opinię załogi toczył się proces konsolidacji. Rozpoczął się od listu intencyjnego (w czerwcu 2012 r.) Na terenie stoczni działało już 19 zespołów roboczych mających opracować szczegółowe kwestie dotyczące połączenia. Wpis do Krajowego rejestru Sądowego nowej spółki zaplanowano na koniec września bieżącego roku. Pozostało rozstrzygnięcie na jakich zasadach odbędzie się połączenie; czy to MSR ma zostać przejęta przez „Gryfię”, czy szczecińska remontówka wejdzie w strukturę MSR, a może zostanie powołana zupełnie nowa spółka(!?)
Zarządowi restrukturyzowanej firmy udało się przekonać do konsolidacji załogę w Szczecinie. Po zawarciu umowy społecznej związki zawodowe SSR wystąpiły z komitetu protestacyjnego. Takiego porozumienia nie dopracowano się jednak w Świnoujściu gdzie obawy przed połączeniem są znacznie większe.
Przedstawiciele załogi MSR potwierdzili wobec radnych, że nie ma dla nich żadnych gwarancji. Dobitnie wyraził to w czasie sesji radny Andrzej Staszyński.”Pan lekceważy związkowców!”-zarzucał prezesowi Hnatowi. Poseł Michał Jach z Prawa i Sprawiedliwości zarzucił z kolei władzom, że bezczynnie przyglądają się działaniom, które mogą doprowadzić do upadku kolejnego przedsiębiorstwa gospodarki morskiej.
-„W Trójmieście ratują stocznie…!”-mówił z żalem.
POsłanka Ewa Żmuda –Trzebiatowska sceptycznie podeszła do zaproponowanego apelu radnych.
-„To zbyt daleko już zabrnęło” -mówiła. „Stocznie będą skonsolidowane! ”-dodała. Posłanka nawiązała do analizy przedstawionej do prezesa Hnata i zasugerowała, że wynik finansowy polepszy się po konsolidacji. Posłanka nie chciała nawet zmienić bieg sesji i zaproponowała własną wersję spelu do władz w sprawie stoczni. Tego pomysłu jednak radni nie chcieli wziąć pod uwagę.
-„Polepszy się na pewno, tyle tylko, że… w Szczecinie”. –odpowiadają na te argumenty związkowcy i przypominają, że połączenie stoczni ma na celu ratowanie szczecińskiej stoczni, a nie ratowanie świnoujskiej, która zdążyła już udowodnić, że potrafi sobie samodzielnie radzić.
Zaproponowany projekt apelu radnych został uzupełniony. W swojej dyskusji radni poszli bowiem o krok dalej niż chcieli tego wnioskodawcy sesji. Helena Frankowska wyraziła nawet chęć przejęcia szczecińskiej stoczni przez Świnoujście.
-„Przenieście się do Świnoujścia, majątek mamy, przejmiemy „Gryfię” i pomożemy”- mówiła. To kolejny wątek, który dyskutowano na sesji. Gdzie miałaby znajdować się siedziba nowej spółki o ile jednak doszłoby do połączenia stoczni(?!) Ostatecznie, w przegłosowanym projekcie uchwały znalazło się propozycja by było to Świnoujście.
źródło: www.iswinoujscie.pl
APEL
Projekt z autopoprawkami
RADY MIASTA ŚWINOUJŚCIE
z dnia 6 czerwca 2013 r.
do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów w sprawie podjęcia działań mających na celu wyjaśnienie aktualnej sytuacji pracowników Morskiej Stoczni Remontowej S.A. z siedzibą w Świnoujściu w świetle procesu konsolidacji z SSR „Gryfia” S.A.
Rada Miasta Świnoujście z zaniepokojeniem przyjmuje informację o braku reakcji na wcześniejszy Apel z dnia 13 kwietnia 2012 r. oraz Uchwałę Nr XXVII/214/2012 Rady Miasta Świnoujście z dnia 28 czerwca 2012 r. Nasz niepokój wynika z braku konkretnych działań zmierzających do zabezpieczenia uzasadnionych interesów pracowników Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu oraz pracowników licznych firm kooperujących z tym zakładem. Uważamy, że dalsze utrzymanie fundamentalnej roli ww. przedsiębiorstw w życiu społecznym i gospodarczym naszego miasta, a w szczególności roli gwaranta elementarnych warunków bytowych znacznej części mieszkańców Świnoujścia stanowi priorytet działań lokalnej władzy samorządowej.
Rada Miasta Świnoujście zawraca się z prośbą o wstrzymanie procesu konsolidacji. Jednocześnie wnioskuje o zweryfikowanie analiz ekonomicznych, uzupełniając je o wariant dotyczący komunalizacji Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu. W przypadku gdyby wynik rozszerzonej i pogłębionej analizy, nie potwierdził korzyści ekonomicznych i społecznych, Rada Miasta wnioskuje o zlokalizowanie siedziby skonsolidowanej spółki w Świnoujściu.
Przewodniczący Rady Miasta
Paweł Sujka
Do wiadomości:
1. Minister Skarbu Państwa,
2. Parlamentarzyści Ziemi Zachodniopomorskiej,
3. Wojewoda Zachodniopomorski,
4. Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego,
5. Radni Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego,
6. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.,
7. MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.,
8. Morska Stocznia Remontowa S.A. w Świnoujściu,
9. Wspólna Reprezentacja Związków Zawodowych przy Morskiej Stoczni Remontowej SA
w Świnoujściu.
Posłanka jest realistką... Hihi! To je jestem świętym tureckim. Ta pani jest politycznym nieudacznikiem !
Ważne sa tylko miejsca pracy reszta o polityka.
Posłanka ma rację i jest realistką. Trzeba walczyć o to, co możemy wygrać. Z komunalizacją to brednie. Wiedzą to wszyscy radni razem i każdy z soba. Popula!
Pani poseł – może Europa Plus? Tam są wolne wakaty. Przed wyborami, radzę przemyśleć. W Świnoujściu, raczej przejeb…
Gdzie mogę zobacz tą sesję, bo nie wiem kogo mam walić w pi*?
PANI EWA TRZYMA STRONĘ TYCH CO RACZEJ LICZYĆ NA POPARCIE NA NASTĘPNĄ KADENCJĘ NIE MAJĄ SZANS I PANI TRZEBIATOWSKA Z NIMI.JEST PANI KIEPSKIM MÓWCĄ I TAKIM SAMYM POLITYKIEM WSTYD ZE ZAMIAST POPRZEĆ NASZĄ MATKĘ STOCZNIĘ TO TRZYMA SIĘ PARTII KTÓRA IDZIE NA DNO.ŚWINOUJŚCIE TO BĘDZIE PAMIĘTAĆ
Ci panowie wykonują polecenia rządu PO a żmuda ich broni. Chodzi o doprowadzenie do likwidacji istniejących stoczni i wyprzedzania ich majątku za grosze. Dzisiaj ci goście obiecują cuda, a za dwa lata powiedzą sorry nie udało się i znikną. Tylko że zniknie również nasza stocznia. Obejrzałem z uwaga całą sesje i tylko właśnie radni z SLD dobrze rozumieli ten problem. Bardzo dobre wystąpienia miała radna Dunik i Frankowska, ale najmocniej prawdę między oczy walnela im Agatowska.
Morska Stocznia Remontowa, jeżeli tak dalej" beż nabiału" będą postępować to są PRZEGRANI.. A weźcie przykład z Waszych Rodziców w" sierpniu 1980" Co nie ma kro" przeskoczyć przez płot" ? Nie ma" proboszcza" który by do Was jakiś KOR ? Nie macie lub nie chce się leżeć na" steryopianie" ?
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
46.112.194.*** Piszesz alfabetem Braille'a?
216 TO SIĘ NAZEWA, KORUPCJA' BARANIE OD NIE ZROZUMIENIA TO TAK JAK TRUJCA ŚWIETA NIE DO ZROZUMIENIA.
TA PIĘKNA KOBIETA Z ZDJĘCIA DALEJ BĘDZIE BRUDZC TĄ STRONE.
235 TY CZYTASZ ZE ZROZUMIENIEM JAKI MASZ W TYM UDZIAŁ.
62.69.252.** Ośle, to nie Tusk likwiduje stocznię. To są skomplikowane mechanizmy, których nie jesteś w stanie zrozumieć. Skoro twoją wyrocznią jest tylko ambona i związek zawodowy, uwierz mi, pretensję możesz mieć tylko do siebie.
A te akcje Gryfii, to są tyle co osrany papier toaletowy.
Co masz? Podpisany pakiet socjalny w Gryfii? A czytałeś Ty go aby dokładnie? To przeczytaj jeszcze raz i jeszcze raz i jeszcze raz albo poproś aby to ktoś zrobił za Ciebie bo widocznie masz problemy ze zrozumieniem treści czytanych. Tym pakietem możesz ze wiesz co podetrzeć? I też pracuje a Stoczni...
bardzo dobrze napisane...szczecin na siłę chce pozostać tzw. morskim ośrodkiem. pamiętamy tłumaczenia strony paprykarzy ze jedynie połączenie tych portów będzie konkurencyjne tak samo teraz jest teraz w przypadku stoczni. skoro konsolidacja i tak jest nieuchronna to należny zrobić wszystko by siedzibę spółki umiejscowić w Świnoujściu z powodów czysto morskich. nadmienię tylko iż dziennikarze kroniki ze zdziwieniem odnosili się do naszych postulatów, traktując je czysto absurdalne. To jest 1 krok do całkowitego samostanowienia w naszym porcie i należy go zrobić już teraz.
jakby nie wiedziala to by sie nie wypowiadala ludzie od XVI stocznia w Szczecinie i Swinoujsciu i w tej czesci regionu jest nieoplacalna- to ze wczesniej tak super hulala to bylo tylko dzieki ZSRR - pytanie tylko czy to nei bylo sztucznie pompowane?
polityczny plan pisuarów na wygrane wybory-WINA TUSKA, to trochę mało jednak. W sporze który musiał w końcu wybuchnąć chodzi tylko o jedna podstawowa rzecz która dotyczy bezpośrednio również portu. szczecin na siłę chce pozostać tzw. morskim ośrodkiem. pamiętamy tłumaczenia strony paprykarzy ze jedynie połączenie tych portów będzie konkurencyjne tak samo teraz jest teraz w przypadku stoczni. skoro konsolidacja i tak jest nieuchronna to należny zrobić wszystko by siedzibę spółki umiejscowić w Świnoujściu z powodów czysto morskich. nadmienię tylko iż dziennikarze kroniki ze zdziwieniem odnosili się do naszych postulatów, traktując je czysto absurdalne. To jest 1 krok do całkowitego samostanowienia w naszym porcie i należy go zrobić już teraz.
Pani Zmuda niech pilnuje swojego tyłka, bo wpieprza się tam na czym sie nie zna i jak zwykle nie mic mądrego do powiedzenia, zajmuje sie glupotami typu przeprosin prezydenta i tym podobne, lepiej niech zamilczy bo nic nie zrobila dobrego dla nas.
taczki chyba jedyne rozwiązanie albo protest w Warszawie walczymy o miejsca pracy i na taki protest powinien pojechać też gospodarz Miasta Prezydent Janusz Żmurkiewicz
To co że kampanie prowadzą, ważne że chcą dobra dla świnoujskich stoczniowców.
Morska stocznia remontowa w Świnoujściu jest bardzo dobra firmą. Zarabia na siebie.Rozwija się i ma wiele lat doświadczeń. Jest to firma elastyczna na wszystkie potrzeby rynkowe. Co ważne to pracownicy stoczni swoją determinacją i zaangażowaniem utrzymali zakład na wysokim poziomie. Zawsze jak ktoś z Warszawy wpycha swoje brudne łapy do MSR co było już wielokrotnie stosowane to wychodziły z tego komplikacje. Więc teraz nie dajmy się tym złodziejom. Tusk buduje tylko Trójmiasto a reszta go nie interesuje.
skoro tusk postanowił zniszczyc socznię, to stocznia będzie zniszczona, jak pozostałe większe zaklady pracy i nic tego nie zmieni.
Pracuje w Stoczni ale nie jestem związkowcem tym bardziej Świnoujściu. W Szczecinie już dawno mają pakiet socjalny a tylko politykę z Sldowcami robią.