iswinoujscie.pl • Wtorek [30.10.2007, 22:28:51] • Świnoujście
Gigant na wodzie
fot. Artur Kubasik
Ciężar własny – 1800 ton, długość – 98 metrów, wyporność – 8400 DWT – takie są najważniejsze parametry barki – giganta zbudowanej w Stoczni Remontowej „NAVIKON” w Świnoujściu. Opuszczenie na wodę całości konstrukcji jednocześnie byłoby niemożliwe, dlatego dzisiejsze wodowanie odbyło się w dwóch etapach.
Pierwsza część kadłuba znalazła się w stoczniowym basenie o godz. 14.00. Druga – dwie godziny później. Operację wykonano przy pomocy specjalnie sprowadzonego z Danii dźwigu pływającego. Teraz stoczniowcy będą mogli przystąpić do połączenia obu w jedną całość.
To praca przede wszystkim dla spawaczy, a technologię spawania w „NAVIKONIE” opanowali do perfekcji. Stocznia zasłynęła już na rynku z przebudowywania i przedłużania statków. Realizowany właśnie kontrakt ze Szwedami to zupełnie nowe wyzwanie.
Zwodowana dziś barka będzie szóstym i największym statkiem szwedzkiego armatora MP „bolagen” oraz największym w ogóle zbudowanym Świnoujściu. Jednostki te pływają ze i do Szwecji najczęściej z ładunkiem drewna lub innymi towarami masowymi. Pomyślne zakończenie tego etapu budowy zachęca już dyrekcję stoczni do odważnego spojrzenia w przyszłość.
fot. Artur Kubasik
–„Nie wykluczam, że w przyszłości będziemy szukali klientów zlecających budowę statków. Wszystko zależy od zainteresowania potencjalnych kontrahentów oraz od tego czy „NAVIKON” zdecyduje się na kosztowną restrukturyzację swojej bazy.” – mówi Bogusław Sobczyk – prezes stoczni. Projekt jest możliwy do realizacji albowiem w sąsiedztwie zakładu istnieje rezerwa terenowa. Miasto, które jest właścicielem tych gruntów nie powinno chyba odmawiać prężnie rozwijającej się firmie.
dokladnie zgadzam sie ze slowami nizej podpisanego, czego tu gratulowac tej roboty po 12 godzin dziennie?a moze przymusu pracy w soboty?bo to jest bezprawie zeby dostawac pienidze do reki a na papierze zawsze widniej ze zarobiles najnizsza krajowa!!tylko dlatego ze firma nie chce odprowadzac uczciwych podatkow.swoja droga ciekawi mnie jak zakonczyla sie sparwa wybuchu na szwedzkim statku kiedy to majster kazal pracowac chlopakom w oparach wewnatrz zbiornika, oczywiscie jak pracownicy trafili do szpitala wszystkiego sie wyparl mowiac ze weszli tam bez jego zgody. wtej firmi nie istnieje takie cos jak przepisy bhp. powtarzam nie istnieje!!
a czego gratulowac pracy po 12 godzin na umowy zlecenie i ogulnie jak w obozie nei dziwie sie jak armator nie raz bedzie podplywal do navikonu w celu usuniecia usterek bo co bylo robione przy tej barce jest rodemz netto szybko tanio i duzo...jakosc chyba sami wiecie...
jakiej stoczni poprostu budowali ja na terenie bylej odry a tam raczej stoczni niema
Wszystko super.Jednak jeden zasadniczy błąd w artykule. DWT to nośność jednostki. Wyporność = DWT+Ciężar własny. Tak więc nośność tej bareczki to 6600 t. Krutko mowiac niezla ta bareczka :)
Można tylko pogratulować.