POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [09.04.2013, 16:57:56] • Polska

Niedożywienie polskich uczniów to realny problem

Niedożywienie polskich uczniów to realny problem

fot. Organizator

Spadek odporności, słaba kondycja, kłopoty z nauką i koncentracją. Wykluczenie z grupy rówieśniczej, niskie poczucie własnej wartości. Zmniejszenie szans na rynku pracy. Brzmi poważnie? Tak często wyglądają skutki niedożywienia dzieci. Jak pokazują statystyki prawie ćwierć miliona dzieci szkół podstawowych nie odżywia się w sposób niezbędny dla ich prawidłowego rozwoju1. Udział szkół w programie Śniadanie Daje Moc i zakładanie w klasach Klubów Śniadaniowych to szansa na zwiększenie świadomości dzieci i ich opiekunów w zakresie zdrowego odżywiania, ze szczególnym uwzględnieniem roli śniadania w diecie dziecka. Do II edycji programu przyłączyło się już 4700 szkół całego kraju.

Już od prawie dwóch lat Partnerstwo dla Zdrowia prowadzi program skierowany do uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. Celem programu Śniadanie Daje Moc jest edukacja najmłodszych przez zabawę w kwestii zdrowego odżywiania, a tym samym przeciwdziałanie niedożywieniu dzieci w Polsce. Już od kwietnia br. Partnerstwo dla Zdrowia stawia przed zakładanymi w klasach Klubami Śniadaniowymi nowe wyzwania. Tym razem zadaniem wychowawcy i uczniów będzie przeprowadzenie pokazu z wykorzystaniem interaktywnych, ekscytujących dla dzieci doświadczeń, które zostały opracowane przez metodyka na podstawie 12 zasad zdrowego odżywiania. Ponadto eksperci programu Śniadanie Daje Moc (psycholog, specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka) opracowali porady dla nauczycieli które podpowiedzą jak zmniejszać problem niedożywienia wśród najmłodszych. Wszystkie materiały znajdują się na stronie programu www.sniadaniedajemoc.pl

Jak mówi ekspert programu psycholog, Anna Kałuba-Korczak: „Rolą nauczyciela jest rozmowa z dziećmi o odżywianiu, budowanie atmosfery w klasie, kształtowanie nawyków oraz edukacja rodziców i informowanie ich – w razie konieczności - o dostępnych formach pomocy. Współpraca na linii szkoła – dom jest bardzo istotna w walce z niedożywieniem dzieci”. Zdaniem ekspertów z Instytutu Matki i Dziecka pierwsze śniadanie powinno dostarczać dziecku ok. 25% dziennego zapotrzebowania na energię i wybrane składniki odżywcze, które mają wpływ między innymi na mocne kości, odporność i dobrą koncentrację dziecka. Ponadto złe nawyki żywieniowe oraz nieprawidłowe żywienie są przyczyną rozwoju ponad 80 chorób dieto zależnych, m.in. próchnicy, cukrzycy, choroby nerek, a także krzywicy.

„Nasze działania, od początku trwania programu Śniadanie Daje Moc, mają na celu edukację, by zwiększać świadomość zasad właściwego odżywiania i walczyć z niedożywieniem dzieci. Tym razem chcemy jeszcze bardziej zaangażować nauczycieli, aby stali się oni lokalnymi ambasadorami programu i zwracali uwagę na ten problem w swoich klasach. Pamiętajmy, że dzieci są najważniejsze, każdego dnia powinny mieć energię do nauki i zabawy. To gwarantuje równy start dla najmłodszych.” - mówi Ewa Zacharewicz przedstawiciel Partnerstwa dla Zdrowia.


komentarzy: 5, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-5 z 5

Gość • Czwartek [18.04.2013, 11:39:15] • [IP: 92.42.119.*]

Szczaw już rośnie, będzie o.k.

Gość • Niedziela [14.04.2013, 11:33:45] • [IP: 77.253.198.**]

A które dziecko weżnie z domu kanapkę ze smalcem!! W dupach im się poprzewracało od tych słonych i słodkich wynalazków!! Ja rozumiem nowoczesność, ale wiele matek jest wygodnych, woli dać dziecku parę złotych niż zrobić mu kanapkę z plasterkiem kiełbasy. Poza tym piją różne bąbelki i mają słabe kości, nie mówiąc już o tyciu!! A nauczyć pić herbatę i kompoty własnej produkcji!! Tak trudno?? W moim otoczeniu matki już tak robią.

Gość • Czwartek [11.04.2013, 20:46:51] • [IP: 62.69.254.***]

Nie ku*, wyssany z palca.

Gość • Środa [10.04.2013, 03:57:23] • [IP: 92.42.116.***]

Jak edukacja" w kwestii zdrowego odżywiania" przeciwdziala niedożywieniu dzieci? Czyli te niedożywione nie jedzą sniadań, bo są niewyedukowane i nikt im nie powiedzial, że powinny? Psycholog będzie podpowiadał, jak zmniejszyć problem niedożywienia? Brzmi to tak niemądrze, że podejrzewam jakieś przekłamanie. Normalnie głodnych się karmiło i to wystarczało, a tu okazuje się, że posiłek można zastąpić programem i pomocą psychologa. Jedźcie może z tą dobrą nowiną do Sudanu, co?

Gość • Wtorek [09.04.2013, 17:04:47] • [IP: 77.115.43.**]

Do II edycji programu przyłączyło się już 4700 szkół całego kraju...A ŚWINOUJŚCIU ILE??

Oglądasz 1-5 z 5
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■