POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [01.03.2013, 11:31:17] • Świnoujście

Karelus: Szczątki żydowskie przeniesiono z parku wcześniej

Karelus:  Szczątki żydowskie przeniesiono z parku wcześniej

fot. Sławomir Ryfczyński

Dotarły do nas informacje, że Parkiem Chopina, gdzie znajdowane są groby dawnych mieszkańców Świnoujścia, zainteresowała się gmina żydowska. Prezydencki rzecznik Robert Karelus zaprzecza i dodaje, że odkopywane groby należą do Niemców.

Robert Karelu, rzecznik prezydenta twierdzi, że na biurko prezydenta nie wpłynęło dotąd żadne pismo od żydowskiej gminy wyznaniowej.

- Jeżeli dotrze, zostanie rozpatrzone z należytą uwagą i szacunkiem – zapewnia prezydencki rzecznik.- Zdajemy sobie sprawę, że doniesienia medialne o rewitalizacji parku Chopina i znalezieniu tam szczątków ludzkich , mogą spowodować zainteresowanie i niepokój o ich los przedstawicieli narodu żydowskiego. Zapewniam jednak, że w przypadku wszystkich znalezionych pozostałości pochówku przedwojennych mieszkańców Świnoujścia, podchodzimy do nich z należytym szacunkiem.

Zdaniem Roberta Karelusa z dużym prawdopodobieństwem można dziś stwierdzić, że znajdowane w Parku Chopina szczątki należą do niemieckich mieszkańców przedwojennego Świnoujścia.

- Jak możemy przeczytać w znakomitej publikacji historyka dr Józefa Plucińskiego pt. „Kościoły cmentarze pomniki Świnoujścia”, w 1928 roku ówczesne władze miasta, zgodnie z wymaganym rytuałem, przeniosły prochy żydowskich mieszkańców na nowy cmentarz żydowski, w rejon dzisiejszych ulic Sienkiewicza i Moniuszki - informuje rzecznik. - W drugiej połowie lat dwudziestych , w związku z tym , że rozpoczął już funkcjonowanie cmentarz przy dzisiejszej ulicy Karsiborskiej, wstrzymano pochówki na starym cmentarzu przy dzisiejszej ulicy Chopina.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 97, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-97 z 97

Cezar81 • Poniedziałek [04.03.2013, 09:44:05] • [IP: 80.245.183.***]

moze jakies zlote zabki ?

Fakt • Niedziela [03.03.2013, 17:00:03] • [IP: 83.21.151.***]

Do 225 i 178 - Czym był faszyzm - ustawy Norymberskie- Żydzi Romowie byli przeznaczeni do zagłady słuch o nich miał zaginąć.Słowianie jako podludzie mieli być niewolnikami u narodu panów, mieli być analfabetami umiejącymi się tylko podpisać i liczy do stu. Wymordowali profesorów Uniwersytetu Krakowskiego i Lwowskiego grabili i niszczyli nasze pamiątki kultury, mordowali inteligencje.Niszczyli wszystko co przypominało polskość.Co by było gdyby wygrali wojnę ? Czy my postępując podobnie niszcząc cmentarze nie stajemy się do nich podobni ? Jestem Lwowiaka groby moich bliskich pozostały na cmentarzu Janowskim i Łyczkowskim. Nagrobki Orląt ocalały tylko dlatego że zasypali je Śmieciami robiąc wysypisko śmieci a pozwolili nam odkopać i uporządkować że : my pozwoliliśmy upamiętnić w Przemyślu pomnikiem groby UPA. To są upiory historii nie powinny nas straszyć. Cmentarz - Park powinni ogrodzić i pozostawić w spokoju na 50 lat.Jeśli były groby Żydowskie na cmentarzu to jedynie przy płocie budynku elektrowni

Sicherheitsdienst • Niedziela [03.03.2013, 15:30:39] • [IP: 95.129.225.**]

Przeciez nie zabijani byli polacy tylko zydzi, a to ze byli pochodzenia polskiego tzn mieli polski dowod osobisty to nie znaczy ze to byli polacy

lolodolo • Niedziela [03.03.2013, 12:46:30] • [IP: 80.245.178.***]

To straszne ile debilnych komentarzy. To, że na niemieckim cmentarzu kundle leją i sr.ją po niemieckich mogiłach to wina tylko i wyłącznie Niemców i ich bandyckiego działania w przeszłości. Nie zapominajmy o tym, że to na ich bandyckich rekach płynęła Polska krew bestialsko przez nich mordowanych polskich dzieci i kobiet. Po wojnie ludzie o tym dobrze pamiętali i wiedzieli jak z tym bydłem się obchodzić. Teraz gdy" polskie" media są w rękach judeochazarii, byłych pachołków Stalina, z Polaków robi się debili wmawiając im winy z okresu Drugiej Wojny Światowej i nie tylko. Niemcy na terenach swojego kraju zniszczyli wszystkie ślady po ich zbrodniczej działalności. Tam gdzie były obozy koncentracyjne stoją bloki mieszkalne, baseny i sklepy. Tylko u nas judeochazarskie zaplute karły stalina pilnują, aby istniały wyremontowane, zajmujące tysiące hektarów obozy koncentracyjna na których szajki i bandy robią szmal kosztem naszych głodnych dzieci. Jeśli chodzi o mogiły Żydów to na sto procent tam ich nie było

Puzon • Niedziela [03.03.2013, 07:16:37] • [IP: 46.31.32.**]

HANSA GRÓB zawsze był rozrywkowym miejscem.Najpierw zakupy w spożywczaku, potem impreza na ławce i ucieczki przed milicją.Pewnie Ci co teraz najgłośniej krzyczą imprezowali na ławce obok a za potrzebą chodzili w krzaki.Teraz Ich wnuki będą sikać do pisuarów.EUROPA

Z byKa • Niedziela [03.03.2013, 07:01:02] • [IP: 37.47.12.***]

Pamiętam ten cmętarz dość dobrze. Mieszkałem w bezpośrednim sąsiedztwie. Nie przypominam sobie, ale też nie twierdzę, by były tam (bardzo charakterystyczne) groby żydowskie. Co do budowy placu zabaw (toalety publicznej) na tym terenie (??), pomysł, zamiar na pierwszy rzut oka ; -wydaje się być, przyznaję, niesmaczny, karkołomny i szokujący.. Są prawdopodobnie w tym temacie międzynarodowe uregulowania prawne, ale też, mając na względzie zwyczajną przyzwoitość, kulturę i dobry obyczaj, jeśli ma tam rzeczywiście powstać to, j.w. Konieczne jest: Uzgodnienie ze stroną niemiecką i wyraźną akceptacja zamierzenia. Poinformowanie o wszystkim wszystkich. Ale przede wszystkim kompletne przeniesienie WSZYSTKICH ludzkich szczatków z tego miejsca w inne, wyraźnie oznaczone i należycie poszanowane. Inaczej będzie to dziki akt wandalizmu.

Gość • Sobota [02.03.2013, 22:23:35] • [IP: 80.245.179.***]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Sobota [02.03.2013, 21:59:35] • [IP: 193.200.150.***]

Gość  Sobota [02.03.2013, 11:33:48]  [IP: 62.69.255.***] - Widzę, że na chwilę oderwałeś się od prezydenckiego lizania tyłka, by napisać komentarz mu pochlebiający.

Gość • Sobota [02.03.2013, 21:43:31] • [IP: 31.62.103.**]

Osobiście, myślę, że po śmierci nie będzie mnie obchodziło co się dzieje z moimi pozostałościami.Po drugiej stronie nie myśli się o takich rzeczach, ważne żeby trafić w dobre miejsce

Gość • Sobota [02.03.2013, 18:49:40] • [IP: 62.69.254.**]

Karelus to przyglup udajacy ze pracuje a widac go ciagle palacego na zewnatrz Urzedu fajury, zas podatnicy placa za jego obijanie w pracy

Gość • Sobota [02.03.2013, 17:32:01] • [IP: 80.245.183.***]

RSHA • Piątek [01.03.2013, 14:56:47]" O POMSTĘ DO NIEBA WOŁA FAKT ZE W MIEJSCU POCHOWKU WIELU LUDZI (WSZAK TEREN TEN PEŁNIŁ FUNKCJĘ CMENTARZA OKOŁO 100 LAT) ROBI SIĘ PARK Z WC I PLACEM ZABAW... NIE WSPOMNĘ JUŻ O TYM ZE ŚLAD PO POTOMKU CESARZA FRYDERYKA WILHELMA II CZYLI JEGO SYNU FRYDERYKU WILHELMIE RITZU ZUPEŁNIE ZANIKNĄŁ! POWINIEN STANĄĆ TAM W TEJ SYTUACJI PRZYNAJMNIEJ POMNIK, LUB ZOSTAĆ ZREKONSTRUOWANY GROBOWIEC W MIEJSCU W KTÓRYM BYŁ, ZYSKALI BYŚMY W OCZACH SĄSIADÓW ZAPEWNE WIELE, LECZ CHODZI GŁOWNIE O NASZE OBYCIE I KULTURĘ KTÓREJ NAJWYRAŹNIEJ JEST BRAK. LOS JEST PRZEWROTNY I MOŻE ZA 60-70 LAT NA DZISIEJSZYM CMENTARZU TEZ KTOŚ ZROBI PLAC ZABAW A WC BĘDZIE STALO W MIEJSCU POCHOWKU DZISIEJSZYCH WŁODARZY ;) " racja !!

Gość • Sobota [02.03.2013, 17:01:58] • [IP: 92.42.112.**]

Fakt.  Sobota [02.03.2013, 13:06:42]  [IP: 83.21.149.***] Zgadzam się i dodam tylko patrząc na straszliwą decyzję władz miasta jak i na niektóre komentarze podżegające do tego barbarzyństwa !! Tak jest barbarzyństwa - niestety w narodzie polskim jest wielu barbarzyńców. .. zarówno tych zaraz po wojnie niszczących cmentarze jak i tych współczesnych urządzających tu szalet i place zabaw. Daleko nam do cywilizacji. ... choć bardzo aspirujemy do tego. Inne narody potrafiły wyciągnąć lekcję z błędów swoich poprzednich pokoleń. U nas niestety część nie ewoluuje nigdy, mimo że to oni uważają że idą z duchem czasu. Ale miarą człowieczeństwa jest jego stosunek i do żywych i do zmarłych i to nas różnić powinno od zwierząt... CYNIZMEM jest budować w takim miejscu ubikację i plac rozrywek i rzekłabym prowokacją. .. ciekawe czy trafiłam i kto się tak naszym władzom przysłużył. ... że wpadły na tak drakoński pomysł !!

Gość • Sobota [02.03.2013, 15:34:06] • [IP: 79.220.114.**]

ok.tylko te debile z um najpierw powinni od tego zaczac skoro juz zaczeli ten balagan.

Gość • Sobota [02.03.2013, 14:32:24] • [IP: 178.238.246.***]

do Fakt - 13:06:42]  [IP: 83.21.149.***] - miło poczytać mądry komentarz. Dziękuję i w pełni popieram! Szkoda że nasze władze nie mają ani mądrości ani przyzwoitości. Przykre że my dziś musimy patrzeć na takie barbarzyńskie zachowania...

Gość • Sobota [02.03.2013, 13:50:24] • [IP: 92.42.113.***]

Najlepiej odtworzyć cmentarz z nagrobkami opatrzonymi nazwiskami i modlić się do upadłego! Jestem za przeniesieniem szczątków w inne miejsce z zachowaniem szacunku, można też poddać je kremacji i umieścić w jakimś lapidarium. Trzeba tę pseudocmentarną paranoję raz na zawsze zakończyć! Tu są żywi ludzie, którzy niekoniecznie mają ochotę przesiadywać na cmentarzu. Na całym świecie przenosi się cmentarze, tylko nie u nas, bo my jesteśmy narodem wybranym i to bardziej niż Naród Wybrany. Ciekawie powiedział Tewje Mleczarz" Boże ja wiem, że jesteśmy narodem wybranym, ale czy nie mógłbyś czasem wybrać innego narodu?”

Fakt. • Sobota [02.03.2013, 13:06:42] • [IP: 83.21.149.***]

Przyjechałem do Świnoujścia w 45 roku - Kiedy cmentarz przy Chopina nie był zniszczony. Pamiętam na nim okazały grób lotnika z śmigłem -które pierwsze zniknęło - zapewne zdobi jakiś klub lub gabinet. Okazały grobowiec przy płocie przy drodze do Wald Szlos. Grobowiec w którym hieny cmentarne wysadzili strop. Pierwsze rozkradziono marmurowe nagrobki następnie metalowe ogrodzenia -płyty z piaskowca jako mało wartościowe rozbito i rozkruszono. Żadnej macewy (nagrobny kamień żydowski) nigdzie nie widziałem. Blisko wejścia od ulicy znajdowało się małe krematorium. Tak to pamiętam a codziennie przechodziłem przez cmentarz. W czynie tylko niwelowano groby - więc setki szkieletów pozostały (aby je wydobyć trzeba by rozkopać cały teren) budowanie tam szaletu zakrawa na prowokację lub idiotyzm. Tu tylko pasuje" Panie odpuść im bo nie wiedzą co czynią"Zgadzam się z tym że teren trzeba zagospodarować ale nie w ten sposób. Cmentarz Łyczakowski Orląt zrobiono tam wysypisko Śmieci a brama oparła się czołgowi który burzył

Gość • Sobota [02.03.2013, 12:08:36] • [IP: 62.69.251.**]

11:33:48] • [IP: 62.69.255.***] a kim ty jesteś że kogoś gdzieś wyganiasz?? Nie tylko 178 się to nie podoba! Na grobie swojej matki możesz urządzać wykopki jeśli cię tak wychowała ale nie zauważ że nie każdy jest jeszcze tak moralnie pokrzywiony jak ty!

Gość • Sobota [02.03.2013, 11:48:52] • [IP: 88.156.234.**]

NIE WOLNO ROZKOPYWAĆ, PRZENOSIC, NIECH TAK POSTĘPUJĄ W IZRAELU, TAM IM WOLNO, W POLSCE SĄ INNE PRAWA, ALE TYLKO DLA POLAKÓW, DLA OBCOKRAJOWCÓW NIE ONI MOGA HULAJ DUSZAALBO RZĄDZĄCY TEŻ DO NICH NALEŻĄ I DLATEGO ICH BRONIĄ I PRZESTRZEGAJĄ ICH PRAW NA CAŁYM ŚWIECIE , ALE NIE W ANGLOJĘZYCZNYCH

Gość • Sobota [02.03.2013, 11:33:48] • [IP: 62.69.255.***]

178..weż się człowieku ogarnij jak się nie podoba to do Izraela tam wasza ojczyzna w potrzebie to się bracie przydasz i nie jazgorz już nie tłuc w klawisze, bo nikogo nie przekonasz oni juz tak niestety mają takie judaszowe nawyki, za srebrniki, brawo panie prezydencie trzeba robić szybko co by te nawiedzone przestały już mędzić!!

Gość • Sobota [02.03.2013, 10:39:36] • [IP: 80.245.179.***]

już się czytać tego nie daje, co jeden to głupiomądry ; lepszy park niż sralnia i szczalnia dla menelów i piesków

Gość • Sobota [02.03.2013, 10:04:17] • [IP: 46.169.109.***]

A po czym Pan Karelus poznaje, że to kości Niemców a nie Żydków ??!!...ZNAWCA JAKIŚ, CZY CO ??

Gość • Sobota [02.03.2013, 10:02:24] • [IP: 83.21.101.***]

Proponuje szczątki przewieźć do Izraela na koszt zainteresowanych.

Gość • Sobota [02.03.2013, 08:31:36] • [IP: 92.42.119.**]

no i doczekales sie Karelus nasi starsi bracia zabrali ci sie za posladki, a niemajac ich niesjadzjesz juz na tym stolku bo jak gmina nakarze to szew niebedzie mial dla ciebie litosci Pozatym bredzisz poniewarz cmentarza zydowskiego niemcy nie zbeszczescili i on istnieje dalei z tym ze nagrobki zostaly zniszczone juz po wojnie.masz duzo czasu zastanow sie co wy robicje i w co wdepneliscie.

Gość • Piątek [01.03.2013, 23:13:47] • [IP: 80.245.179.***]

Jacy zydzi przecież tu nigdy nie było ich tylko sami niemcy. Ale robicie wielka aferę o co chodzi?

Gość • Piątek [01.03.2013, 21:10:13] • [IP: 79.220.121.***]

lolodolo  Piątek [01.03.2013, 18:34:06]  [IP: 80.245.178.***]...baran.

Gość • Piątek [01.03.2013, 21:06:53] • [IP: 62.69.250.**]

Do Ghost • O funkcjonowaniu cmentarza Łyczakowskiego we Lwowie decydują porozumienia Polako -Ukraińskie i kasa na jego utrzymanie i renowację wykładana przez Polskę.

Gość • Piątek [01.03.2013, 20:43:12] • [IP: 92.42.116.***]

"JAK MOŻNA SIĘ BAĆ WE WŁASNYM KRAJU, USTĘPOWAĆ ŻYDĄ NA KAŻDYM KROKU" - analfabeci cały czas decydują o kierunku postępowania. Okazanie komuś szacunku, to wg nich strach i ustępowanie. Wielu ludzi ma naturę kundla, który warczy na słabszych i łasi się do silniejszych. Skąd ta tresura? Kto wie?

Gość • Piątek [01.03.2013, 20:42:26] • [IP: 93.166.53.**]

trup to trup. a te wszystkie kwestie sporne o które się kłócicie i obrażacie to siedzą w tylko w waszych głowach...

Ghost • Piątek [01.03.2013, 20:36:25] • [IP: 80.245.178.***]

III. Jak myślicie Jaki raban byłby wśród" Prawdziwych Polaków" gdyby budowano plac zabaw na naszych cmentarzach we Lwowie (Łyczakowski) czy Teheranie (żołnierze Andersa) czy w Izraelu w Jaffie

Ghost • Piątek [01.03.2013, 20:32:55] • [IP: 80.245.178.***]

III. Jak myślicie Jaki raban byłby wśród" Prawdziwych Polaków" gdyby budowano plac zabaw na naszych cmentarzach

Ghost • Piątek [01.03.2013, 20:21:20] • [IP: 80.245.178.***]

II. Przez szacunek dla zmarłych, na cmentarzu nie wolno spożywać jedzenia, pić, wnosić Tory, a więc wykonywać czynności niedostępnych dla nieboszczyka. Nie wolno wypasać zwierząt czy zbierać siana. Nie można też traktować cmentarza jako skrótu drogi. _ Jeśli my nie będziemy szanować obyczajów innych narodowości to i groby naszych żołnierzy rozrzucone po całym świecie tez nie będą szanowane. Chcesz być szanowanym szanuj innych.

Gość • Piątek [01.03.2013, 20:21:20] • [IP: 93.94.190.***]

Robert wystraszyłeś się czy co??Izraelici coś Ci zrobią stąd taki strach??

RSHA • Piątek [01.03.2013, 20:18:31] • [IP: 80.245.183.***]

ALE TAM ŻYDÓW NIE BYŁO WIEC O CO TE SPRZECZKI, SWINOUJSCIE ZOSTAŁO OCZYSZCZONE Z ŻYDÓW JAKO JEDNE Z PIERWSZYCH MIAST W RZESZY, GAULEITER CHCIAŁ NA URODZINY POINFORMOWAĆ FUHRERA ADOLFA HITLERA O TYM ZE MIASTO JEST OCZYSZCZONE Z ZYDÓW TO BYL ROK 39

Ghost • Piątek [01.03.2013, 20:17:36] • [IP: 80.245.178.***]

I.Cmentarzy żydowskich nie wolno rozkopywać, a ekshumacja dopuszczalna jest tylko w ściśle określonych przypadkach. Dla Żydów najważniejsze jest to, co kryje ziemia, a nagrobki - choć naturalnie otaczane szacunkiem - mają znaczenie wtórne. Żydowski grób nie może być ponownie wykorzystany. Nie istnieje też pojęcie" likwidacji" cmentarza. Jeśli teren nekropolii został całkowicie zapełniony, a dokupienie nowego gruntu nie jest możliwe, na starych grobach usypuje się grubą warstwę ziemi (tak zwany nasyp), w której grzebie się kolejne zwłoki. Nasypy stosowano między innymi na cmentarzu żydowskim w Warszawie przy ul. Okopowej. Na" starym zidovskym hrbitovie" w Pradze usypano kilkanaście takich warstw. Dziś na zniszczonych cmentarzach żydowskich w Polsce jednym z zadań pracowników Komisji Rabinicznej jest dokładne wytyczenie obszaru, w którym dokonano pochówków. Ważna jest też integralność ciała, dlatego do grobu składa się przedmioty zawierające krew zmarłego, na przykład używane przed śmiercią plastry opatrunkowe.

troll • Piątek [01.03.2013, 19:57:58] • [IP: 178.72.23.***]

A jaka jest różnica między szczątkami niemieckimi a żydowskimi? Czy dlatego że żydowskie są koszerne to są ważniejsze?

Gość • Piątek [01.03.2013, 19:35:43] • [IP: 88.156.234.**]

JAK MOŻNA SIĘ BAĆ WE WŁASNYM KRAJU, USTĘPOWAĆ ŻYDĄ NA KAŻDYM KROKU I PRZY KAŻDEJ OKAZJI, PRECIEŻ JESTEŚMY WE WŁASNYM PAŃSTWIE ICH PAŃSTWO PUKI CO TO IZRAEL Z NAMI MOŻNA ZROBIĆWSZYSTKO WSZĘDZIE ICH NIE WOLNO RUWSZAĆ NAWET PO ŚMIERCI

Gość • Piątek [01.03.2013, 19:21:38] • [IP: 83.28.243.**]

Panie Karelus szczątki niemieckich mieszkańców to pana wymysł. Tam leżą szczątki mieszkańców portowego miasta Świnoujście różnych narodowości, najwięcej niemieckiej. Tam też leżą inni, nawet Polacy. Kończcie tą karuzelę głupoty i poprawcie dokumentacje tego projektu parku.

choruzyk1@hotmail.com • Piątek [01.03.2013, 19:03:17] • [IP: 79.102.172.***]

SzP.Karelus Pan klamie albo ma nierzetelne informacjie, zrobiliscie wielki wstyd dla Polakow i Polski

Gość • Piątek [01.03.2013, 18:53:39] • [IP: 88.156.234.***]

186, wynika z tego ze jeden z tych cmentarzy byl w miejscu odwiertu swinoujskiej solanki dla uzdrowiska ?

Gość • Piątek [01.03.2013, 18:45:20] • [IP: 83.25.116.**]

Makabryczny przykład barbażyństwa dla młodego pokolenia i nikt nie zaprotestował...Czy my chcemy by nasze dzieci miały piaskownicę na żydowskim cmentarzu to jakis horror-jak na filmie duch...

lolodolo • Piątek [01.03.2013, 18:34:06] • [IP: 80.245.178.***]

Znowu to żydostwo. Wszędzie tego pełno, nawet w polskiej ziemi siedzą. Jeden taki szczurem zwany w filmowych anty polskich paszkwilach główne role kreuje. Stalinowskie przybłędy Polaków udają, ale głównym celem ich działania jest pasożydnictwo na Narodzie Polskim.

Gość • Piątek [01.03.2013, 18:30:03] • [IP: 62.69.252.***]

Mam wrażenie że wasz prezydent chce się koniecznie pozbyć stołka czego serdecznie mu życzę.

Gość • Piątek [01.03.2013, 18:26:42] • [IP: 93.94.186.***]

Stary cmentarz żydowski w Świnoujściu – kirkut został założony w połowie XIX wieku. Mieścił się on w miejscu bardzo trudno dostępnym, ukryty w głębokim lesie. Znajdował się pomiędzy Heysestraße (dziś ul. Stanisława Wyspiańskiego) a Friedensstraße (dziś ul. Fryderyka Chopina), czyli na zachód od starego cmentarza miejskiego oraz na północ od gmachu późniejszego szpitala. Nekropolia ta była niewielka i mogła pomieścić prawdopodobnie nie więcej niż 50 osób, dlatego też gmina postanowiła założyć nową nekropolię. Nowy cmentarz żydowski w Świnoujściu – kirkut założony został przy północnym końcu Kurparkstraße (dziś ul. Henryka Sienkiewicza), przy skrzyżowaniu z Gadebuschstraße (dziś ul. Jana Matejki). W późniejszym okresie na nowej nekropolii wybudowano również dom przedpogrzebowy. W czasie Nocy Kryształowej (9/10 listopad 1938 roku) kirkut ten został całkowicie zdemolowany przez hitlerowców, a dom przedpogrzebowy uległ spaleniu. Dziś na miejscu cmentarza znajdują się tereny zielone. źródło Wikipedia

Gość • Piątek [01.03.2013, 18:04:22] • [IP: 83.25.116.**]

W Polsce obowiązuje ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych, czy my przypadkiem tej ustawy nie łamiemy, jesli nie mamy szacunku do zmarłych, to może chociaż ustawodawca nas powstrzyma...

Gość • Piątek [01.03.2013, 17:46:00] • [IP: 92.42.112.***]

Dla żydków to dobry pretekst aby kasę wydoić. Nie zdziwię się gdy będą domagać się o odszkodowanie za 100 tys. żydowskich grobów jakie wg. żydów tu były. A że od zakończenia wojny mieli te groby w przysłowiowej" dupie" to inna sprawa. Liczy się kasa.

Gość • Piątek [01.03.2013, 17:37:45] • [IP: 62.69.250.**]

Tak czy siak prace trzeba i można przyśpieszyć bo pogoda sprzyja.

Gość • Piątek [01.03.2013, 17:18:50] • [IP: 80.245.179.***]

CAŁA NASZA WŁADZA W URZ.M. TO WODOLEJOWIE, nie tylko Karelus - jak PREZIO KAŻE tak on śpiewa !!

Julia • Piątek [01.03.2013, 17:05:04] • [IP: 80.245.183.***]

RSHA mądrze prawi ;)

Gość • Piątek [01.03.2013, 16:52:27] • [IP: 95.129.224.**]

powierzchnia cmentarza jest ogromna pod warstwa ziemi znajduje się parę tys grobów kto zapłaci za ekshumację prawdopodobnie będzie tak jak zrobili PZPRowcy, zagrabi się wyrówna i po sprawie. Przecież gro naszych radnych może poszczycić się niechlubnym członkowstwem w PZPR..metody te same i ludzie też. .

Gość • Piątek [01.03.2013, 16:30:30] • [IP: 31.63.216.***]

Do tego, że załatwiają się tam pieski, dojdą ludzie.

Gość • Piątek [01.03.2013, 16:27:00] • [IP: 88.156.234.***]

Profanuja ludzkie szczatki.Nie wazne czyje sa.Powinna ludzi odpowiedzialnych spotkac zasluzona kara.Nie nalezalo tego cmentarza ruszac.Kto za te wszystkie prace placi ?

mieszkanka • Piątek [01.03.2013, 16:13:41] • [IP: 87.166.210.***]

Karelus jak tylko usta otworzy to klamie. Ja zyje to takiego rzecznika nie widzialam ale jaki pan taki kram... sa siebie warci

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:59:52] • [IP: 88.156.235.**]

O prezentowanym kłamstwie świadczy prowadzenie jednocześnie prac przy urządzaniu parku i rozkopywanie grobów. Gdyby było inaczej, wiedząc, że plany dotyczą cmentarza na którym ma być park, w projekcie powinna być ekshumacja jako pierwsze i odrębne zadanie, a następnie prace tzw. rewitalizacyjne. Pan Karelus zachowuje się zgodnie z wymogami ciążącymi na nim jako tłumacza projektów realizowanych przez magistrat. Robi to jednak mało udolnie, bo tylko wzmaga niezadowolenie mieszkańców z takiego działania tych którzy powinni ich reprezentować... Wielu jest zwolenników zagospodarowania cmentarza na park, ale metody cywilizowane zobowiązują...

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:50:38] • [IP: 88.156.235.**]

Tytuł notatki jest bałamutny. Na cmentarzu przy ul. Szopena chowano zmarłych Niemców, Polaków i Żydów. Po zamknięciu tego cmentarza i otwarciu cmentarza przy ul. Karsiborskiej pochówki osób narodowości żydowskiej odbywały się w rejonie dzisiejszych ulic Sienkiewicza i Moniuszki. Cmentarz był malutki, bo taka też była mniejszość żydowska w Świnoujściu. Macewy z tego cmentarza zostały zniszczone w prawdopodobnie w okresie hitlerowskim. Po wojnie nieliczni mieszkańcy Świnoujścia wyznania mojżeszowego chowani są na cmentarzu przy Karsiborskiej tak samo jak Świadkowie Jehowy. Charakterystyczne jest tylko to, że nagrobki nie zawierają elementów ułatwiających ich pochodzenie w obawie przed dewastacją ze strony polskich rodaków. Z cmentarza przy ul. Szopena nie przenoszono żadnych szczątków, były zwyczajnie dewastowane w czynie partyjnym PZPR, podobnie jak to ma miejsce dzisiaj z tą różnicą że obecnie chce się temu procederowi nadać szlachetny charakter.

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:49:34] • [IP: 92.42.112.**]

Bo w ogóle ruszenie kontrowersyjnego parku po byłym cmentarzu i przemianowanie go na szalet i przybytek uciech, jest niesmaczne i niegodziwe. A teraz kiedy zrobił się skandal, przychodzi się nieporadnie tłumaczyć. To że portal podnosi tę sprawę, to jest zadanie dobrze pracujących dziennikarzy, a jak widać z ilości komentarzy przy okazji cmentarza w kontekście do innych artykułów, to znaczy że temat jest ważki i interesuje mieszkańców zarówno od strony prawnej jak i moralnej. Oczywiście są zwolennicy tego iście z horroru wyjętego projektu są to zapewne pracownicy UM którym rano się w pracy nudzi a i po pracy się nudzi, więc bronią swoich pracodawców. My mieszkańcy sąsiadujący z tym parkiem, jesteśmy żywo zainteresowani, by nam takiego przybytku uciech, pod nosem nie robić!! Ja osobiście nie wierzę w pokrętne tłumaczenia rzecznika UM. Moim zdaniem kości żydów leżą na górce na żłobkiem.

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:47:37] • [IP: 83.30.10.**]

.bez tych kryptożydów jak piszesz i kryptoniemców to by handlu wmieście nie było..;-)..a kto niby przyjechał na ziemie odzyskane..??..wschód bo ich ruski wylał, żydzi polscy bo chowali sie a tu nikt nigogo nie znał i niemcy co zostali..a po za tym ta mentalność przy graniczna też nasiąkła sąsiadem z zachodu..ale nie piszę tego złośliwie bo to jest urok tego miasta więc nie psiocz na przodków..:-))

j444 • Piątek [01.03.2013, 15:42:35] • [IP: 80.245.182.***]

Świnoujskie debilstwo nadal tłucze pianę.

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:41:37] • [IP: 83.8.128.***]

Pan Karelus kłamie jak zwykle, on i tak już nie wie, kiedy kłamie a kiedy mówił prawdę bowiem prawdę to bardzo dano, że nawet nie pamięta. Proszę zrobić ankietę, niech się mieszkańcy wypowiedzą. Starczy jedno pytanie: Czy wierzysz w to co mówi pan Karelus? odpowiedzi 1. Tak. 2. Nie, i zobaczymy, kto darmo przejada miejskie pieniądze!!

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:30:40] • [IP: 88.156.235.**]

Strach przed konsekwencjami rodzi łgarstwo.

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:28:13] • [IP: 83.13.154.***]

Tak czy siak to decyzja urzędników aby przerobić ten park, który kiedyś był cmentarzem na plac zabaw i toaletę to NIEPOROZUMIENIE!!

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:27:00] • [IP: 80.245.180.**]

Polecam przeczytać książkę p. Plucińskiego o cmentarzach to nie będziecie wypisywać bzdur.

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:19:41] • [IP: 79.220.121.***]

TEPAKI Z UM:

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:15:28] • [IP: 80.245.180.**]

Najpierw będzie widoczna ubikacja przy ul. Chopina a dopiero za nią park. Jak będę wychodził z ubikacji to wszyscy będą to widzieli.

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:10:05] • [IP: 80.245.183.***]

"- Jeżeli dotrze, zostanie rozpatrzone z należytą uwagą i szacunkiem – zapewnia prezydencki rzecznik.-" a odnosnie Niemców to nikt sie tak grzecznie nie pytal

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:04:33] • [IP: 92.42.113.**]

Do IP95.129.228, to nie portal ma winę.Pytanie jest, kto zlecił projekt, kto go zatwierdził i kto weźmie za to pieniądze?Chętnie poznam na te pytania odpowiedzi.

Gość • Piątek [01.03.2013, 15:02:57] • [IP: 83.30.10.**]

wg dok znajdujacych się w berlińskim bundes archiv na tym terenie byli pochowani mieszkańcy miasta Świnoujśvcie wyznania protestanckiego i mojżeszowego oczywiście byli obywatelami niemiec. Prezydent ma kłopot..za brak konsultacji ze społeczeństwem..

RSHA • Piątek [01.03.2013, 14:56:47] • [IP: 80.245.183.***]

TAK MIESZKAŃCY MAJĄ RACJE! O POMSTĘ DO NIEBA WOŁA FAKT ZE W MIEJSCU POCHOWKU WIELU LUDZI (WSZAK TEREN TEN PEŁNIŁ FUNKCJĘ CMENTARZA OKOŁO 100 LAT) ROBI SIĘ PARK Z WC I PLACEM ZABAW... NIE WSPOMNĘ JUŻ O TYM ZE ŚLAD PO POTOMKU CESARZA FRYDERYKA WILHELMA II CZYLI JEGO SYNU FRYDERYKU WILHELMIE RITZU ZUPEŁNIE ZANIKNĄŁ! POWINIEN STANĄĆ TAM W TEJ SYTUACJI PRZYNAJMNIEJ POMNIK, LUB ZOSTAĆ ZREKONSTRUOWANY GROBOWIEC W MIEJSCU W KTÓRYM BYŁ, ZYSKALI BYŚMY W OCZACH SĄSIADÓW ZAPEWNE WIELE, LECZ CHODZI GŁOWNIE O NASZE OBYCIE I KULTURĘ KTÓREJ NAJWYRAŹNIEJ JEST BRAK. LOS JEST PRZEWROTNY I MOŻE ZA 60-70 LAT NA DZISIEJSZYM CMENTARZU TEZ KTOŚ ZROBI PLAC ZABAW A WC BĘDZIE STALO W MIEJSCU POCHOWKU DZISIEJSZYCH WŁODARZY ;)

Gość • Piątek [01.03.2013, 14:55:43] • [IP: 94.227.152.***]

Kareus to taka wsza jak juz sie wbije tak nie odejdzie to cos jak prezio tylko po nim widac ze on inny cieply taki choc z obraczka

Gość • Piątek [01.03.2013, 14:46:22] • [IP: 77.88.191.***]

przez dziesiatki lat nikt nie dba, nie opłaca miejsc spoczynku i w koncu tak sie dzieje..teraz pytanie czy chciałby ktos mieszkac na miejscu cmentarza? bo na Lutyckiej tez przed wojną był cmentarz...

Gość • Piątek [01.03.2013, 14:38:20] • [IP: 94.227.152.***]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Piątek [01.03.2013, 14:33:18] • [IP: 62.69.250.**]

Kto by pomyślał, że w naszym mieście jest tylu kryptożydów i kryptoniemców. Może by się ujawnili, wyzbierali kości i sprawdzili, które są koszerne czyli żydowskie, a które niekoszerne czyli niemieckie.

Ciszej nad tą trumną • Piątek [01.03.2013, 14:32:33] • [IP: 92.42.240.*]

Też się zastanawiam po co te jątrzące komentarze. Mam wrażenie, że z nienawiści do obecnych władz magistratu niektórzy są gotowi sprowadzić Krzyżaków, Lewitów i Tatarów na odsiecz...

Gość • Piątek [01.03.2013, 13:55:47] • [IP: 62.69.250.*]

Ale bzdury gościu opowiadasz a niby kto miał przenieść żydowskie groby naziści, w 1938 podczas kryształowej nocy po spaleniu synagogi żydowski cmentarz został doszczętnie zdewastowany, a na grobach żydowskich niemcy zakopywali swoje zwierzęta i nikt tego nie przenosił. Jest Pan przyjezdny ale trochę histori tego miasta mógłby Pan poczytać wystawiać się na pośmiewisko

obelix • Piątek [01.03.2013, 13:40:25] • [IP: 92.42.115.***]

"dużym prawdopodobieństwem można dziś stwierdzić, że znajdowane w Parku Chopina szczątki należą do niemieckich mieszkańców"chyba znaleźli resztki mundurów SD i SA

Gość • Piątek [01.03.2013, 13:26:21] • [IP: 93.94.190.**]

Dokopano się do metalowych trumien. Czy o nie świadczy o tym, że musiała tu być zaraza? Teraz to świństwo wykopią i możemy mieć tu znowu dżumę, cholerę lub tyfus.

Gość • Piątek [01.03.2013, 13:15:04] • [IP: 80.245.180.**]

mam wrażenie że nasze kochane władze ;)podjęły decyzję budowy bez zastanowienia, a wystarczyło pochodzić spacerkiem po byłym cmentarzu i dowiedzieć się gdzie jeszcze są groby które ewidentnie widać, to tylko niedbalstwo, albo niechciejstwo, ja jednak bym władzom miasta za te i inne ignorancje nie popuścił!!

Gość • Piątek [01.03.2013, 13:13:37] • [IP: 95.129.228.***]

Zastanawia mnie to nikomu nie potrzebne podgrzewanie atmosfery na tym portalu. Kwestie pochówków i ekshumacji, to delikatna materia, do której należy podchodzić delikatnie i z szacunkiem. A tu" sensacja" goni" sensację". Pytanie brzmi: po co?

Gość • Piątek [01.03.2013, 13:11:08] • [IP: 83.21.158.***]

Żydowskie kamienie nagrobne zniszczyli Niemcy w latach ustroju faszystowskiego Niemieckie kamienie nagrobne zniszczyli Polacy. Teraz po kościach jak poznają że Żydowskie są oznaczone gwiazdą Dawida a Niemieckie swastyką ? Ale ściema.

Gość • Piątek [01.03.2013, 13:03:33] • [IP: 178.238.246.***]

Słuszna uwaga IP:251*** z godz.12:13:54 w sprawie Żydów z niemieckim obywatelstwem. Rzecznik plecie bez rzeczowych argumentów.

Gość • Piątek [01.03.2013, 13:03:18] • [IP: 83.13.154.***]

Ciekawe czy z Sienkiewicza i Moniuszki przeniesiono zwłoki czy nadal tam porastają trawą.

Gość • Piątek [01.03.2013, 13:02:02] • [IP: 83.30.10.**]

..już się dobrali i dla tego będzie porządek...

Gość • Piątek [01.03.2013, 12:53:38] • [IP: 62.69.255.***]

ludzie przestańcie zydzic, niech już zrobia poirzadek z tą, sralnią dla psów, l;epsze to co budują, w szczątki zkremowac, przestancie już bo jak pejsate się dobiorą to bedzie przechlapane!!

Gość • Piątek [01.03.2013, 12:52:06] • [IP: 93.94.184.**]

Szanowne władze nie buduje się placu zabaw na cmentarzu to jest zdziczenie obyczajów!

Gość • Piątek [01.03.2013, 12:28:31] • [IP: 80.245.190.*]

Karelus leje wodę jak zwykle. Mieszkańców ma za idiotów. Szkoda, ze pieniądze podatników idą na utrzymywanie tego obrzydliwego typa.

Gość • Piątek [01.03.2013, 12:18:41] • [IP: 80.245.179.***]

LUDZIE, dajcie już spokój, bo niedobrze się robi od tych wypisywanych głupot. NIECH PRACUJĄ, ZROBIĄ PORZĄDEK, CZAS NA ZMIANY - ŻYCIE I CZAS IDZIE DO PRZODU. !!

maurycy • Piątek [01.03.2013, 12:13:54] • [IP: 92.41.251.***]

a jak Żyd to nie może być już Niemcem?-rzecznik

Gość • Piątek [01.03.2013, 12:08:10] • [IP: 62.69.251.**]

Panie Karelus prawisz pan bzdury że rzekomo w drugiej połowie lat dwudziestych wstrzymano całkowicie pochówki na Chopina ! Cały czas dokładano zmarłych do istniejących grobowców a pochówki odbywały się jeszcze po wojnie - chowano tam Niemców i Polaków, wg dr Plicińskiego, aż do początku lat 50-ych. A skoro już taka pewność że nie ma tam pochowanych już osób wyznania mojżeszowego to po co ten murek upamiejątniający ?? Może lepiej zrobić go w rejonie Moniuszki i Sienkiewicza zanim wpadniecie na pomysł żeby tam postawić kibel albo plac zabaw??

Gość • Piątek [01.03.2013, 12:05:53] • [IP: 80.245.187.**]

ciekawe czemu w magistracie jeszcze nie przeprowadzono dezynsekcji? Tyle insektów tam biega.

Gość • Piątek [01.03.2013, 12:02:00] • [IP: 41.78.18.**]

HAHA TO BYLY NIEMIECKIE KOSCI PANIE KARELUS A KTO TO SPRAWDZIL?PAN JEST EKSPERTEM?

Gość • Piątek [01.03.2013, 11:55:24] • [IP: 93.94.190.**]

Karelus gada głupoty. Dla Żyda cmentarz jest zawsze miejscem świętym i NIGDY nie akceptują przenoszenia szczątków zmarłych. DLA ŻYDÓW JEST TO ŚWIĘTOKRADZTWO!

Karol • Piątek [01.03.2013, 11:51:01] • [IP: 152.94.120.**]

A kto mi powie jaka to gmina żydowska i skąd?

Gość • Piątek [01.03.2013, 11:51:01] • [IP: 71.246.120.***]

a co na to gmina muzulmanska i tatarska prawoslawni i ci od kebabu wszyscy maja cos do powiedzenia w tym miescie

Gość • Piątek [01.03.2013, 11:47:54] • [IP: 93.94.186.***]

Matko dajcie już spokój -szukacie dziury w całym -zróbcie raz porządek i niech to się skończy. Będziecie tak dyskutować i dyskutować, to nic nie zmieni !! Podjęli decyzję i niech się jej trzymają. Tak będzie lepiej dla wszystkich.

Gość • Piątek [01.03.2013, 11:46:26] • [IP: 80.245.176.***]

bo na kościach było MADE IN GERMANY i emblemat sfastyki

Gość • Piątek [01.03.2013, 11:37:59] • [IP: 80.245.190.**]

Na podstawie której to wydobytej kości wnioskują, że są to kości Niemców a nie Żydów ?

Gość • Piątek [01.03.2013, 11:36:40] • [IP: 92.42.117.***]

Ta, yhy już na pewno

Ana • Piątek [01.03.2013, 11:33:39] • [IP: 92.42.116.**]

PRZYPOMINA MI ZOMBIE...

Oglądasz 1-97 z 97
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nasze dziewczęta ze Świnoujścia i ich opiekun i choreograf Izabela Gromek - Świątek zdobyły pierwsze miejsce w 27 FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO . TEATR TAŃCA GOTHIKA PO RAZ DRUGI Z RZĘDU ZOSTAŁ LAUREATEM 27. FESTIWALU TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ WOJSKA POLSKIEGO ORAZ NAGRODY SPECJALNEJ POLSKIEJ GRUPY ZBROJENIOWEJ. TEATR TAŃCA GOTHIKA 🥇🏆 Liliana Ośmialowska, Nadia Guzik, Wiktoria Mokrzycka, Zofia Tałanda, Hanna Puźniak, Łucja Drachal, Luiza Kradyna, Ida Świątek, Zuzanna Wlczak, Julia Tarnowska. Tytuł widowiska tanecznego: "JESZCZE POLSKA NIE ZGINEŁA, KIEDY MY ŻYJEMY" 🇵🇱 ■