POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [12.02.2013, 16:31:52] • Świnoujście

Komisja Europejska wskazuje LNG jako ekologiczne paliwo przyszłości

Komisja Europejska wskazuje LNG jako ekologiczne paliwo przyszłości

fot. Polskie LNG S.A.

Skroplony gaz ziemny jest zdaniem Komisji Europejskiej najbardziej perspektywicznym alternatywnym paliwem dla transportu wodnego. To jeden z kluczowych wniosków płynących z pakietu „Czysta energia dla transportu” przestawionego 24 stycznia br. przez dyrekcję generalną ds. transportu w KE.

Komisja Europejska w dokumencie towarzyszącym do Pakietu „Czysta energia dla transportu” zwróciła uwagę na walory LNG zarówno w kontekście środowiskowym jak i ekonomicznym.

Walor środowiskowy LNG wiąże się głównie z niższą emisją gazów cieplarnianych.
Od grudnia ubiegłego roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy dotyczące paliw używanych w żegludze. Dyrektywa przegłosowana w październiku 2012 roku w Parlamencie Europejskim w tej sprawie ustanawia dziesięciokrotnie mniejszy limit zawartości siarki w paliwie wszystkich jednostek pływających na Bałtyku, Morzu Północnym oraz Kanale La Manche (z obecnego 1 procenta do 0,1 proc.). Nowe normy mają obowiązywać już w 2015 roku, co w praktyce oznacza wyeliminowanie najpopularniejszego dotychczas paliwa jakim jest ciężki olej napędowy czyli mazut.

Za zmianą w kierunku wykorzystywania LNG stoi także ekonomia. W pakiecie „Czysta energia dla transportu” zaprezentowano porównanie kosztów różnego rodzaju paliw żeglugowych. Koszt LNG oscylował w połowie 2012 roku wokół 300-410 EUR, a dla porównania koszt oleju napędowego wynosił ok. 480 EUR, a oleju napędowego o niskiej zawartości siarki - ok. 780 EUR. W związku z powyższym, przewiduje się, że armatorzy w dłuższej perspektywie będą wymieniać przynajmniej część floty na jednostki napędzane gazem LNG.

Polskie LNG, pełniące rolę inwestora, a od 2014 roku podmiotu odpowiedzialnego za eksploatację powstającego terminalu w Świnoujściu, będzie w naturalny sposób beneficjentem zmian postulowanych przez Komisję. Skutkiem nowego prawa unijnego będzie wzrost zapotrzebowania na tankowanie statków napędzanych LNG. Polski terminal, potencjalnie największy w basenie Morza Bałtyckiego, może się stać znaczącym hubem przeładunkowym.

Stanowisko Komisji Europejskiej znajduje potwierdzenie w wynikach badania rynku (tzw. market screening), które Polskie LNG prowadziło na przełomie 2012 i 2013 roku. Jego celem było pozyskanie miarodajnych informacji w zakresie potencjalnego zapotrzebowania rynku na dodatkowe usługi, które mogą być świadczone w Terminalu LNG w Świnoujściu przez Polskie LNG. Wstępne wyniki badania rynku (oficjalne wyniki będą znane w drugiej połowie lutego br.) jednoznacznie wskazują na zapotrzebowanie rynku na rozbudowę terminala LNG w Świnoujściu, w tym zwiększenie mocy regazyfikacji i świadczenie dodatkowych usług. Usługi te polegałyby głownie na przeładunku LNG na cysterny samochodowe i cysterny kolejowe, bunkrowaniu statków paliwem LNG, przeładunku LNG na mniejsze jednostki pływające oraz usługę magazynowania LNG w terminalu w latach 2015-2029.

Zapotrzebowanie na przeładunek zgłosiły przede wszystkim spółki obrotu gazem oraz operatorzy istniejących jak i budowanych oraz projektowanych instalacji LNG. Terminal w Świnoujściu może być wykorzystywany na potrzeby zaopatrywania instalacji LNG w rejonie Morza Bałtyckiego. W takim przypadku operatorzy terminali satelitarnych byliby klientami Polskiego LNG i mogliby wykorzystywać LNG dostarczane do Świnoujścia na potrzeby realizowania dostaw do terminali satelitarnych.

Możliwie szybkie udostępnienie usługi przeładunku LNG na mniejsze jednostki pływające oraz usługi bunkrowania przez Terminal w Świnoujściu pozwoli Polsce stać się najważniejszym uczestnikiem rynku LNG w całym regionie Morza Bałtyckiego oraz może mieć pozytywny wpływ na rozwój portu w Świnoujściu i na przedsiębiorstwa prowadzące działalność w zakresie obrotu gazem.

Pakiet przedstawiony przez KE potwierdza fakt, że gaz ziemny jest paliwem ekologicznym i perspektywicznym. Komisja planuje inicjować szereg działań, które mają promować i stymulować rozwój infrastruktury LNG, głównie w transporcie morskim, ale także lądowym. Między innymi zwrócono uwagę na rozbudowę instalacji do tankowania LNG w ramach transeuropejskiej sieci bazowej we wszystkich głównych portach UE. Warto, zdaniem Komisji, wspierać także rozwój stałych i ruchomych stacji uzupełniania paliw oraz rozbudowę instalacji do tankowania LNG przez ciężarówki. Komisja zaproponowała, by do 2020 r. stacje znajdowały co 400 km się przy drogach transeuropejskiej sieci bazowej.


Maciej Mazur
Kierownik ds. Komunikacji i PR


komentarzy: 18, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-18 z 18

Gość • Środa [13.02.2013, 11:19:30] • [IP: 92.42.116.***]

"to będziemy mieli taki CPN dla statków !! jak do tej pory jedyny na Bałtyku !! " - bzdura! Na linii Sztokholm - Helsinki pływa już wielki prom Viking Grace który przecież gdzieś jest bunkrowany!

Gość • Środa [13.02.2013, 10:10:09] • [IP: 46.76.9.**]

to będziemy mieli taki CPN dla statków !! jak do tej pory jedyny na Bałtyku !!

Gość • Środa [13.02.2013, 10:09:50] • [IP: 88.156.232.***]

Najpierw lekiem na całe zło miały być oleje roślinne (rzepakowe, słonecznikowe itd.) Kosztowna akcja nafciarzy spowodowała, że zmanipulowani ludzie walczą przeciwko GMO, Myślą o żywności, która od zawsze jest genetycznie modyfikowana (te owoce bez pestek, te zboża o wielkich kłosach i krótkiej słomie itd.), a przez durne łby im nie przejdzie myśl, że cała nagonka na GMO skierowana jest na niedopuszczenie do stosowania nasion roślin" nowej generacji"" dających kilkakrotnie więcej oleju z hektara.

Gość • Środa [13.02.2013, 09:48:40] • [IP: 62.69.255.**]

czysta energia - co mozna masom jeszcze wcisnac do lbow a z komina plynie smietanka he he he

Gość • Środa [13.02.2013, 09:32:02] • [IP: 31.63.201.***]

Ja tam mógłbym iść do pracy, ale tylko po to, żeby zrobić sabotaż.

Gość • Środa [13.02.2013, 06:14:18] • [IP: 80.245.183.***]

a co mieszkancy z tego beda mieli? ani miejsc pracy, zapaskudzona sceneria plazowa, tansze ceny gazu? NIC. LNG to intruzi w tym miescie którzy dostali sie tu odgórną decyzja tusku i innych ignorantów zamiataczy pod siebie.

Gość • Wtorek [12.02.2013, 23:16:24] • [IP: 83.21.143.***]

MASAKRA!!

Gość • Wtorek [12.02.2013, 22:53:30] • [IP: 83.11.86.***]

to tunel dawać od razu a nie tu siejecie propagande

Gość • Wtorek [12.02.2013, 22:46:45] • [IP: 37.31.82.***]

Dobranoc wszystkim" fachowcom" od tematu.

Gość • Wtorek [12.02.2013, 20:55:32] • [IP: 92.42.117.**]

"Walor środowiskowy LNG wiąże się głównie z niższą emisją gazów cieplarnianych. " - bzdura na kółkach. CO2 i tak jest emitowany, a w sytuacjach awaryjnych do atmosfery trafia także metan który jest 16 razy" silniejszym" gazem cieplarnianym od CO2! Jedyny plus to ograniczenie do zera emisji związków siarki (głównie SO2) i tlenków azotu, ale to nie są gazy cieplarniane!!

Gość • Wtorek [12.02.2013, 18:48:46] • [IP: 93.94.190.**]

ekologicznie bedzie jak to wszystko pier****** :D

Gość • Wtorek [12.02.2013, 18:00:08] • [IP: 31.63.201.***]

LNG nie jest ekologicznym paliwem, ale niestety tutaj chodzi o dużą kasę. Tak samo jak przekupili Greenpeace, że świetlówki są cacy od zwykłej żarówki.

Gość • Wtorek [12.02.2013, 17:58:17] • [IP: 164.127.211.***]

prawda taka że miasto zostało pozamiatane i nic z tego nie będzie mieć.. i tyle!

Gość • Wtorek [12.02.2013, 17:40:35] • [IP: 77.115.6.**]

Jest wiele znaków zapytania, które ujrzą światło dzienne przy tej budowie taj jak zniknął Rapciak

Gazobularz. • Wtorek [12.02.2013, 17:21:43] • [IP: 83.21.158.***]

LPG czy LNG Jest alternatywą dla oleju napędowego czy benzyny. Ale prawdziwą alternatywą będzie wodór. ...Wiatraki na klifie i produkcja wodoru metodą elektrolizy.Co innego spalać LNG a co innego napędzać nim silniki to nawet w naszych warunkach sprowadzania gazu LNG z Zatoki Perskiej może być opłacalnie ekonomicznie. Niestety silniki dużej mocy muszą być nowej generacji przystosowane na to paliwo gazowe. Ale to melodia przyszłości ~ 20 lat nim wejdzie do powszechnego użycia. Jak na razie to paliwo ciężkie (mazut) jest najtańsze tylko cierpi na tym ekologia siarka - zawarta w tym paliwie zmienia się podczas spalania w kwaśny deszcz.Więc dalej zasadnicze pytanie jaka będzie cena tego gazu na które w mądrych artykułach propagandowych nie ma odpowiedzi.

Gość • Wtorek [12.02.2013, 17:10:57] • [IP: 164.127.211.***]

jezu jaki bełkot--kto to pisze??

Gość • Wtorek [12.02.2013, 16:42:48] • [IP: 77.115.6.**]

a jakie bezpieczeństwo dla mieszkańców ?Prezes włoskiego konsorcjum, które buduje terminal ustąpił podejrzenie o korupcję

Gość • Wtorek [12.02.2013, 16:42:38] • [IP: 31.63.201.***]

Tak samo jak świetlówka jest bardziej ekologiczna od zwykłej żarówki.

Oglądasz 1-18 z 18
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Zaproszenie na obchody Narodowego Dnia Zwycięstwa 8 maja 2025 r. Uroczystość rozpocznie o godz. 11.00 na Placu Słowiańskim pod pomnikiem „Bohaterom Walki o Niepodległość Rzeczpospolitej” poprzez złożenie kwiatów przez władze administracyjne i samorządowe, służby mundurowe, poczty sztandarowe, delegacje organizacji, związków, stowarzyszeń, szkół oraz mieszkańców i gości. Druga część uroczystości odbędzie się o godzinie 11.30 na Cmentarzu Komunalnym w Świnoujściu przy „Kwaterze Wiecznego Spoczynku Weteranów II Wojny Światowej” ■