POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [01.09.2012, 07:58:00] • Świnoujście

Odrzański szlak poza TEN-T

Odrzański szlak poza TEN-T

fot. Sławomir Ryfczyński

Śródlądowy odrzański szlak wodny łączący południe Polski z Bałtykiem nie został wpisany do Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Zdaniem Brukseli rzeka jest zbyt płytka, ma za niskie mosty i za małe śluzy. Z kolei Dolna Wisła nie została do sieci nawet zgłoszona. W najbliższych latach, na rozbudowę TEN-T, KE zamierza przeznaczyć ogromne pieniądze.

Siim Kallas, komisarz ds. transportu, stwierdził, że Odra, aby znaleźć się w sieci TEN-T, musiałaby mieć co najmniej IV klasę żeglowności, czyli głębokość minimum 2,5 m, a mosty powinny mieć co najmniej 5,2 m wysokości nad lustrem wody. Dochodzą do tego śluzy o szerokość co najmniej 12 m i długość 120 m. Aby spełnić te warunki wszystkie śluzy i niemal wszystkie mosty na Odrze musiałby zostać przebudowane, na co, obecnie, nie ma środków. Jeśli zaś chodzi o żeglowność to Odra, w swoim dolnym biegu, ma nawet klasę Vb, jednak im dalej na południe tym żeglowność spada do II i III klasy. Jak zapewnia Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM), wielokrotnie przekazywano KE negatywne stanowisko dotyczące tak restrykcyjnych wymogów i postulowano włączenie do sieci także dróg wodnych III klasy. Bezskutecznie.

Zdaniem części Polskich ekspertów, władzom w Brukseli nie chodziło o to abyśmy od razu osiągnęli wymagane parametry ale o deklarację, że w chcemy to zrobić w najbliższym czasie. Tego sygnału z Warszawy zabrakło.
Dlatego w przypadku Odry możemy liczyć co najwyżej na pieniądze, które pozyskają Niemcy i to jedynie na inwestycje w jej dolnym biegu. Zresztą Andrzej Kreft, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Szczecinie, uważa, że najważniejsze jest bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, zaś żeglowność rzeki jest drugoplanowa.

Kolejna dyskusja na temat sieci TEN-T odbędzie się dopiero w 2023 r. Do tego czasu, nawet mimo inwestycji realizowanych na rzecz naszych dróg wodnych, nie będziemy mieli szans zapewnienia im statusu kluczowych europejskich tras transportowych. W tej sytuacji olbrzymie inwestycje jakie poczyniono w ostatnich latach na torze wodnym Szczecin – Świnoujście mają jak na razie znaczenie jedynie dla ruchu statków morskich do Szczecina. Szkoda bo przecież Świnoujście było swego czasu także potężną bazą jednostek śródlądowych...

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 5, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-5 z 5

lolodolo • Niedziela [02.09.2012, 01:58:33] • [IP: 80.245.178.***]

Wychodzi na to że w Brukseli wyczaili, że w Warsiawie siedzą barany. I doszli do takiego samego zdania co Polacy, że z baranami jeszcze nikt się nie dogadał. One tam same między sobą sobie beczą.

Gość • Niedziela [02.09.2012, 00:14:04] • [IP: 109.243.169.*]

A kiedy zaczynałem w 64 Szkołę Żeglugi to miał być kanał Odra-Dunaj.

troll • Sobota [01.09.2012, 21:26:42] • [IP: 178.238.252.***]

Po co nam rzeki i barki na nich. My jesteśmy potentatem w dziurawych drogach i setkach ciężarówek pędzących po nich.

Staruszek (nie portier) • Sobota [01.09.2012, 18:07:59] • [IP: 37.47.32.***]

Oczywicie. Wszystko jest jasne.Ten problem rząd odkłada do 2023 roku.Z tego ich postanowienia wynika, że jeszcze chca rzadzic 11 lat.Pan Premier bedzie miał wtedy 66 lat, czyli zabraknie mu jeszcze dwa lata do emerytury. Życze 100 lat panie Premierze, bo może wtedy uda sie panu zealizować z 15% swych obietnic. Panie Premierze, proszę wystapić do pana Prezydenya o abolicje dla prezesa Amber Gold i zaproponowac temu facetowi stanowisko ministra. Szkoda by taki madry młody człowiek marnował sie w więzieniu

Gość • Sobota [01.09.2012, 09:21:50] • [IP: 83.23.144.**]

Bardzo dobry artykuł. Ciekawe co na to rządzący. Bo przecież jak wyczytałem nie było sygnału.

Oglądasz 1-5 z 5
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■