POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [01.09.2012, 07:58:00] • Świnoujście

Odrzański szlak poza TEN-T

Odrzański szlak poza TEN-T

fot. Sławomir Ryfczyński

Śródlądowy odrzański szlak wodny łączący południe Polski z Bałtykiem nie został wpisany do Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Zdaniem Brukseli rzeka jest zbyt płytka, ma za niskie mosty i za małe śluzy. Z kolei Dolna Wisła nie została do sieci nawet zgłoszona. W najbliższych latach, na rozbudowę TEN-T, KE zamierza przeznaczyć ogromne pieniądze.

Siim Kallas, komisarz ds. transportu, stwierdził, że Odra, aby znaleźć się w sieci TEN-T, musiałaby mieć co najmniej IV klasę żeglowności, czyli głębokość minimum 2,5 m, a mosty powinny mieć co najmniej 5,2 m wysokości nad lustrem wody. Dochodzą do tego śluzy o szerokość co najmniej 12 m i długość 120 m. Aby spełnić te warunki wszystkie śluzy i niemal wszystkie mosty na Odrze musiałby zostać przebudowane, na co, obecnie, nie ma środków. Jeśli zaś chodzi o żeglowność to Odra, w swoim dolnym biegu, ma nawet klasę Vb, jednak im dalej na południe tym żeglowność spada do II i III klasy. Jak zapewnia Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM), wielokrotnie przekazywano KE negatywne stanowisko dotyczące tak restrykcyjnych wymogów i postulowano włączenie do sieci także dróg wodnych III klasy. Bezskutecznie.

Zdaniem części Polskich ekspertów, władzom w Brukseli nie chodziło o to abyśmy od razu osiągnęli wymagane parametry ale o deklarację, że w chcemy to zrobić w najbliższym czasie. Tego sygnału z Warszawy zabrakło.
Dlatego w przypadku Odry możemy liczyć co najwyżej na pieniądze, które pozyskają Niemcy i to jedynie na inwestycje w jej dolnym biegu. Zresztą Andrzej Kreft, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Szczecinie, uważa, że najważniejsze jest bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, zaś żeglowność rzeki jest drugoplanowa.

Kolejna dyskusja na temat sieci TEN-T odbędzie się dopiero w 2023 r. Do tego czasu, nawet mimo inwestycji realizowanych na rzecz naszych dróg wodnych, nie będziemy mieli szans zapewnienia im statusu kluczowych europejskich tras transportowych. W tej sytuacji olbrzymie inwestycje jakie poczyniono w ostatnich latach na torze wodnym Szczecin – Świnoujście mają jak na razie znaczenie jedynie dla ruchu statków morskich do Szczecina. Szkoda bo przecież Świnoujście było swego czasu także potężną bazą jednostek śródlądowych...

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 5, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-5 z 5

lolodolo • Niedziela [02.09.2012, 01:58:33] • [IP: 80.245.178.***]

Wychodzi na to że w Brukseli wyczaili, że w Warsiawie siedzą barany. I doszli do takiego samego zdania co Polacy, że z baranami jeszcze nikt się nie dogadał. One tam same między sobą sobie beczą.

Gość • Niedziela [02.09.2012, 00:14:04] • [IP: 109.243.169.*]

A kiedy zaczynałem w 64 Szkołę Żeglugi to miał być kanał Odra-Dunaj.

troll • Sobota [01.09.2012, 21:26:42] • [IP: 178.238.252.***]

Po co nam rzeki i barki na nich. My jesteśmy potentatem w dziurawych drogach i setkach ciężarówek pędzących po nich.

Staruszek (nie portier) • Sobota [01.09.2012, 18:07:59] • [IP: 37.47.32.***]

Oczywicie. Wszystko jest jasne.Ten problem rząd odkłada do 2023 roku.Z tego ich postanowienia wynika, że jeszcze chca rzadzic 11 lat.Pan Premier bedzie miał wtedy 66 lat, czyli zabraknie mu jeszcze dwa lata do emerytury. Życze 100 lat panie Premierze, bo może wtedy uda sie panu zealizować z 15% swych obietnic. Panie Premierze, proszę wystapić do pana Prezydenya o abolicje dla prezesa Amber Gold i zaproponowac temu facetowi stanowisko ministra. Szkoda by taki madry młody człowiek marnował sie w więzieniu

Gość • Sobota [01.09.2012, 09:21:50] • [IP: 83.23.144.**]

Bardzo dobry artykuł. Ciekawe co na to rządzący. Bo przecież jak wyczytałem nie było sygnału.

Oglądasz 1-5 z 5
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Uwaga kierowcy! Nastąpiła zmiana terminów planowanych ograniczeń ruchu w tunelu. Ruch wahadłowy będzie odbywał się w dniach od 18 do 22 sierpnia 2025 r., w godzinach 22:00–05:00, a nie, jak pierwotnie informowano, w nocy z 19 na 20 sierpnia oraz z 20 na 21 sierpnia 2025 r.■ 18 sierpnia startuje 55. Festiwal FAMA w Świnoujściu! Rozpoczynamy konferencją prasową o 12:00 na patio ApartPark Lividus. O 16:00 zapraszamy na wyjątkowy spektakl „Popioły. Milenium” w Miejskim Domu Kultury. O 22.15 w Hali Basenu Północnego usłyszymy ubiegłoroczną laureatkę nagrody Tryton Hanię Derej ■ Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą przedłużone do 4 października ■ WSA w Warszawie, po rozpatrzeniu skargi złożonej przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern, wstrzymał decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Choć decyzja sądu ma charakter tymczasowy, do czasu rozpatrzenia pozwu inwestycja została formalnie wstrzymana. Wyrok w tej sprawie ma zapaść 4 sierpnia ■ W ciągu dwóch miesięcy ponad osiem tysięcy mieszkańców Świnoujścia złożyło wnioski o świadczenie w ramach programu Bon Wyspiarza Seniora. To jednorazowa pomoc finansowa w wysokości 350 zł dla najstarszych mieszkańców miasta. Świadczenie wypłacane jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■