POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [24.05.2012, 12:50:07] • Świnoujście

Potencja(ł) architektury

Potencja(ł) architektury

fot. Sławomir Ryfczyński

Jako świnoujścianina, z wyboru a nie konieczności, zastanawia mnie konkursowa propozycja kompleksu „Baltic Park Molo” w dzielnicy nadmorskiej. Przypominająca sen o potencji. Niestety przykłady takich rozwiązań, prezentowane w polskiej przestrzeni ostatnich kilku lat, ukazują betonowe kondominia gdzie próżność lokalnej władzy dorównuje chciejstwu inwestora i spolegliwości projektanta.

Rozstrzygnięto konkurs na koncepcję Baltic Park Molo, które ma powstać w Świnoujściu. Pomijając ciekawsze propozycje, które wymagały większego nakładu finansowego, wybrano projekt wrocławskiego biura PAG, proponujący banalne rozwiązania, gdzie efekt architektoniczny osiągnięto wyłącznie za pomocą dekoracyjnej elewacji, mającej według autorów nawiązywać do idei strzelistości sosen. Warto więc wiedzieć, że te których inwestor nie zdążył wyciąć, nadmorskie. Są niskie i powykręcane morskim wiatrem. Marne więc to uzasadnienie, do lokowania tak wyraźnej wertykalnej dominanty przestrzennej w horyzontalnym układzie uzdrowiska. Nie ma uzasadnienia w pejzażu historycznym Świnoujścia, ani w układzie przestrzennym miasta do jednostkowej lokalizacji tak wysokiej zabudowy. Co ma stanowić, według oceniających zwycięską koncepcję, o jej atrakcyjności. Niestety autorzy koncepcji proponują nam idee modne w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, które doprowadziły do zabetonowania większości śródziemnomorskich plaż pierzejami wysokiej zabudowy. Polskie przykłady takich rozwiązań, prezentowane w przestrzeni ostatnich kilku lat, ukazują betonowe kondominia gdzie próżność lokalnej władzy dorównuje chciejstwu inwestora i spolegliwości projektanta, potwierdzając że powtarzamy wszystkie stare błędy zachodnich projektantów. Trendy w kształtowaniu przestrzeni od pewnego czasu nie akceptują agresywnego wertykalizmu, a już na pewno nie w przestrzeni nadmorskiego kurortu. W urbanistyce istnieje pojęcie humanizacji przestrzeni architektonicznej, które oznacza, że powoli wracamy do tego, co naturalne i bliskie skalą człowiekowi. Ponieważ w takim środowisku czujemy się najlepiej.

Proponowane rozwiązanie nie stanowi elementu żadnej osi kompozycyjnej, ani układu przestrzennego. Jest wyłącznie megalomańską oznaką braku umiaru i niestety chciwości. Polityka przestrzenna miasta nie jest przypadkowa, a raczej być nie powinna. Świnoujście do tej pory, z różnych przyczyn, ustrzegło się zabudowy wysokościowej w dzielnicy nadmorskiej, i stanowi unikalny przykład kurortu o naturalnej horyzontalnej panoramie, nie ma więc powodów do niszczenia takiego układu. W prezentowanych koncepcjach nie ma odniesienia do pojęcia, krajobrazu kulturowego i mogłyby być zrealizowane w dowolnym miejscu nie wymagającym nawet obecności morza. Unifikacja proponowanego języka architektury odziera „tożsamość miejsca” które omawia, z wyjątkowości, czyniąc kolejnym zlepkiem szkła i betonu. To nieliczenie się z tradycją miejsca jest niestety specjalnością współczesnej polskiej architektury.

Wbite w nadmorską zieleń betonowe monumenty są zwieńczeniem snów każdego technokraty. Planiści i urzędnicy odpowiedzialni za rozwój Świnoujścia powoli zmierzają do tego, aby atrakcjami turystycznymi stały się wieżowce i gazoport. Taka wizja musi budzić niepokój, bo co dalej? Świnoujście jako jeden z niewielu kurortów polskich wystrzegł się wysokościowej zabudowy, która zdemolowała pejzaż choćby pobliskich Międzyzdrojów. Jeżeli do tej pory udało się nam, przypadkiem, tego losu uniknąć to czemu bezmyślnie chcemy te błędy powtórzyć. Jedynie zapowiedź, dalszej pracy nad wyborem zwycięskiej koncepcji i obecność mola może budzić optymizm, choć ja pozwolę sobie pozostać sceptycznym.

Andrzej Pawełczyk.


komentarzy: 58, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 58

Gość • Sobota [26.05.2012, 21:22:33] • [IP: 46.113.87.***]

Racja!Racja!Racja! Nie wkomponowuje się nowych budynków w piękno krajobrazu.Krajobraz się niszczy, a można by zrobić coś pięknego i niezwykłego.Nie wiem czy będzie bogato, na pewno będzie goło!

Gość • Piątek [25.05.2012, 14:12:40] • [IP: 217.97.199.**]

Czytam te wpisy miłośników ruin i dziadostwa i tak se myślę, że budy z Wojska Polskiego szybko nie znikną.

GW • Piątek [25.05.2012, 12:10:27] • [IP: 193.111.166.***]

Polecam program Makłowicza o Lanzarote (jest w internecie). gdzie architekt i malarz Cesar Manrique dopilnował niskiej zabudowy nad brzegiem morza i dla porównania Gran Canaria z wielkimi betonowymi hotelami zasłaniajacymi widok. Widziałam takie blokowiska na niektórych plażach M.Śródz. Ludzie uciekaja z takich miejsc.

Gość • Piątek [25.05.2012, 11:45:36] • [IP: 217.97.199.**]

do IP 193.111.166.*** Jestem ZA !!

GW • Piątek [25.05.2012, 11:12:49] • [IP: 193.111.166.***]

Zwracam się z propozycja zorganizowanego buntu mieszkańców Świnoujscia, chcą nam zrobić blokowisko Leningrady na plaży. Panie Redaktorze moze by się Pan tym zajął. Chętnie pozbieram podpisy.

GℴśĆ • Piątek [25.05.2012, 10:25:13] • [IP: 31.63.222.*]

Po co molo tutaj? Mamy przecież falochron, który pełni rolę mola.

Gość • Piątek [25.05.2012, 09:45:35] • [IP: 95.129.225.***]

Panie Andrzeju ma Pan rację.

Gość • Piątek [25.05.2012, 05:57:58] • [IP: 93.94.186.**]

Kiedy powstanie molo

GℴśĆ • Piątek [25.05.2012, 00:38:02] • [IP: 31.63.241.***]

W godzinach południowych, kiedy Słońce będzie najbardziej opalało, te prostokąty rzucą totalny cień na całą plaże, i wtedy wszyscy przeniosą się nad Zalew Szczeciński.

Gość • Czwartek [24.05.2012, 23:52:42] • [IP: 80.245.190.***]

Ich wielkość przysłoni cieniem pół plaży. I znowu Niemcy zarobią na naszych plażowiczach.

Gość • Czwartek [24.05.2012, 22:40:46] • [IP: 217.97.193.***]

Jedna z nielicznych inteligentnych opinii na tym portalu.Brawa dla p.Pawełczyka!

Gość • Czwartek [24.05.2012, 21:54:56] • [IP: 92.42.113.***]

Andrzej mas rację, ale twoja ocena dotyczy również projektów w których sam maczałeś palce.

Gość • Czwartek [24.05.2012, 21:23:02] • [IP: 80.245.179.***]

Taki piekny projekt jak i calkowicie" sp.." piekna fontanna na promenadzie - beznadziejnym niby" ptaszkiem" ZALOSNE

Gość • Czwartek [24.05.2012, 21:20:38] • [IP: 80.245.179.***]

A czy te gowniane wiezowce to taka nowoczesnosc ??!! i w takim miejscu pasujaca??!! Panowie " WYBIERACZE" zastanowcie sie dobrze zanim popelnicie totalna glupote !! Robcie w koncu molo nowoczesne, aquapark itp a nie tylko pieprzycie!

Gość • Czwartek [24.05.2012, 20:58:02] • [IP: 178.182.172.**]

zaorać ! zaorać ! zaorać !

Gość • Czwartek [24.05.2012, 20:35:02] • [IP: 88.156.235.**]

Panie Pawełczyk! Jak mi wiadomo to Pan jesteś autorem pomysłu fontanny na promenadzie tą z powyginaną rurą która sprawia wrażenie ze przed chwilą doznała nieudanego ataku pijanych złomiarzy! Wytłumacz mi pan jak dopatrzeć się w tym pańskim dziele" osi kompozycyjnej" której brak zarzuca pan twórcom projektu" Baltic Park Molo". Ja nie jestem artystą ale jako przeciętny spacerowicz i alkoholowy abstynent mam zawsze problemy z błędnikiem kiedy przechodzę obok pańskiego" arcydzieła".

porucznikbarewicz • Czwartek [24.05.2012, 20:29:35] • [IP: 80.245.191.**]

Jak zwykle racja, Andrzeju. Ale z festiwalem to się już pożegnaj.

Gość • Czwartek [24.05.2012, 20:24:40] • [IP: 31.63.240.*]

Trzy korony to jest szczyt kiczu. Nieudane nasladowanie za pomocą styropianu dawnych czasów.

Gość • Czwartek [24.05.2012, 19:57:02] • [IP: 80.245.188.***]

projekt fatalny, zniszczy dzielnicę nadmorską, ale wina inwestora jest tylko pochodną braku kompetencji władz miasta. bo kto dopuszcza kilkunastopiętrowy blok w dzielnicy nadmorskiej, gdzie zabudowa nie przekracza czterech pięter?

Gość • Czwartek [24.05.2012, 19:42:10] • [IP: 80.245.180.**]

Fontanna z trzepaczką to cudo.

Świnoujścianka • Czwartek [24.05.2012, 19:19:18] • [IP: 178.238.246.**]

Dobrze gada-polać mu!

Gość • Czwartek [24.05.2012, 18:46:12] • [IP: 80.245.189.***]

Co naczy nowoczesnie?Nie mozna zrobic czegos nowoczesnego w ladnym stylu?np.TRZY KORONY nowy budynek ale pasujacy do klimatu miasta a nie takie szklane potworki ktore tam napewno nie pasuja.

Gość • Czwartek [24.05.2012, 18:08:51] • [IP: 195.117.222.***]

Panie performatorze Andrzeju. A był performator w innych niż Polska krajach, w miastach nad oceanem i widział zabudowę w pasie około plażowym? Dajmy na to choć w takim Rio czy innym Miami? Tam budynki niemal stykają się z plażą. Ludziska jednak nie narzekają, tak jak pan, tylko cieszą się odpoczynkiem na słońcu i kąpielami w wodzie. Mało tego, popijają sobie przeróżne trunki, tudzież jedzą całkiem smacznie w sumie za niemal taką kasę jak by się kupowało w sklepie. U nas to dość trudne do znalezienia. Zgodzę się z tym, że świnoujska architektura promenadowa odziedziczona po przedwojennych właścicielach ma swój styl i urok. Niestety nie ma najczęściej standardu, którego oczekuje część turystów - zwłaszcza tych zza granicy. Myślę też, że na dłuższą metę nie da się nie zauważyć tych nowoczesnych trendów w architekturze, które tak bardzo pan obsobacza. Zgadzam się także z głosem" mieszkanki"... ja też jeszcze nie widziałem artykułu pana autorstwa, w którym byłby pan za czymś co się w Świnoujściu dzieje na tak.

Gość • Czwartek [24.05.2012, 18:02:17] • [IP: 88.156.234.*]

cytuję jeden z postow "Teren powinien byc zabudowany zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego opartego o USTAWĘ O ZAGOSPODAROWANIU PRZESTRZENNYM. Ustawa ta zapewnia ład przestrzenny w odróżnieniu od bajzlu budowlanego panującego w mieście. Szczególnie polecam art. 61" to taki prlowski bełkot ustawa z ustawy o ustawie. ci ludzie zainwestuja ogromne pieniądze wiec dlaczego ktoś im sugeruje jak to ma wyglądać?a wyglada nowocześnie i funkcjonalnie.

Gość • Czwartek [24.05.2012, 17:23:58] • [IP: 92.42.112.***]

117*** - przypominam, ze swinek akurat mamy pod dostatkiem, chociaz przyjezdni mysla, ze to dziki, a krow wiecej niz ci sie wydaje, policz wszystkich rowerzystow i pieszych, co bezmyslnie wlaza pod kola w miejscach nie przeznaczonych do przejscia i masz pelny obraz naszej wiochy - te dwa drapacze na plazy, to beda takie nowoczesne obory, i chlewiki - takie na miare XXI wieku ! A tak swoja droga, ciekawe jak wygladalaby nowoczesna stodola?? rozmyslam za bardzo. ... do stodoly potrzebny bylby inwestor z Emiratow Arabskich. ..

Oglądasz 1-25 z 58
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Informujemy, że w związku z ogłoszeniem 26 kwietnia 2025 roku dniem żałoby narodowej w Polsce po śmierci papieża Franciszka, zaplanowana na ten dzień Ekologiczna Gra Miejska zostaje odwołana. Serdecznie dziękujemy za zrozumienie i zapraszamy do udziału w innych naszych wydarzeniach w przyszłości. Z poważaniem, Organizatorzy ■