POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [05.03.2012, 06:34:45] • Świnoujście

Kolej na pytania?

Kolej na pytania?

fot. Sławomir Ryfczyński

Kolejne spotkanie dotyczące odtworzenia berlińskiej linii kolejowej odbyło się 2 marca w Świnoujściu. Pasażerskie połączenie kolejowe Świnoujścia z Berlinem jest naturalnym procesem integracji w Europie bez granic. I może być ważne dla dalszego rozwoju miasta. Jednak stanowisko strony niemieckiej uzależniające uruchomienie linii osobowej od wprowadzenia przewozów towarowych, podyktowane zapewne opłacalnością całego projektu, rodzi pytania. Na tyle ważne, że mogą zdeterminować powodzenie przedsięwzięcia. Polscy samorządowcy powinni poszukać na nie odpowiedzi, zapraszając do dyskusji mieszkańców Świnoujścia.

Wprowadzenie ruchu pasażerskiego budzi wiele emocji, zarówno co do przebiegu samej trasy, jak i uciążliwości oraz wpływu na strukturę miasta. Jednak związanie go z ciężkim ruchem kolejowym, a więc przeprowadzenie linii kolejowej do nabrzeży portowych w pobliżu oczyszczalni ścieków, wraz z budową całej towarzyszącej infrastruktury, wiaduktu nad ulicą Nowokarsiborską, samej stacji, magazynów, placów składowych i przeładunkowych, garaży i infrastruktury towarzyszącej, może spowodować powstanie dzielnicy przemysłowej w lewobrzeżnej, uzdrowiskowej części wyspy. Trzeba przy tym pamiętać, że taka funkcja jest już przewidziana w opracowaniach planistycznych miasta dla tego obszaru. Według strony niemieckiej, rachunek ekonomiczny trasy kolejowej bilansuje się przy minimum dwóch pociągach towarowych dziennie, co oznacza przewiezienie 700 tysięcy ton ładunku rocznie. Nikt jednak nie określił maksymalnego natężenia ruchu towarowego, a może to być także kilkadziesiąt składów towarowych w ciągu dnia. Od pytania o dopuszczalne natężenie ruchu towarowego, jeszcze ważniejsze jest o rodzaj przewożonego materiału, czy będą to towary sypkie?, paliwa? a może kontenery? Jeśli chcemy zachować dotychczasowa rangę kurortu, ta lista musi być starannie skomponowana. To nieliczne z całej grupy ważnych pytań, na które nie mamy odpowiedzi.

Po stronie niemieckiej zostały powołane dwie grupy robocze pracujące nad koncepcją połączenia, my takiego zespołu fachowców nie mamy. Musimy jednak wiedzieć czy niemieccy turyści przyjadą do Świnoujścia czy przez nie tylko przejadą, w drodze do Cesarskich Kurortów. Bo przecież musimy im dostarczyć powodów, aby zatrzymali się u nas, a sama plaża nie wystarczy.

Obawiam się jednak że, analogicznie jak w przypadku gazoportu, chciejstwo przytłumi rozsądek, a konsekwencje tego ponosić będziemy przez pokolenia. Wszystkie procesy i działania dotyczące problemu połączenia kolejowego z Niemcami powinny być przejrzyste i czytelne, w innym wypadku będzie to budzić, może niepotrzebne, obawy i emocje. A ranga i wieloznaczność omawianego tematu czynią go wybuchowym ładunkiem społecznego niezadowolenia.
Doprowadzenie do liczniejszej obecności berlińczyków w Świnoujściu może przynieść wyłącznie korzyści. I trzeba to uwypuklić, w czym ważna rola Urzędu Miasta. Niepokój jedynie może budzić bezrefleksyjne wprowadzenie ruchu towarowego i możliwe tego konsekwencje.

Andrzej Pawełczyk


komentarzy: 93, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-93 z 93

COBRA • Niedziela [18.03.2012, 09:23:10] • [IP: 93.94.188.***]

niech spadają już gazoport nas będzie truł do tego jeszcze koleją będą przewozić świństwo poumieramy na raka w tym UZDROWISKOWYM MIEŚCIE !!

Gość • Wtorek [06.03.2012, 21:33:03] • [IP: 92.42.119.***]

16:36] • [IP: 80.245.178.***] wole niemieckie pomysły niż polskie... polska z takim podłym charakterem narodowym nie ma przyszłości... polacy są w większości zamknięci, wredni i zakompleksieni a przez to wrodzy do wszystkich i wszystkiego...

Gość • Wtorek [06.03.2012, 21:16:59] • [IP: 217.97.199.**]

Komu się nie podoba sąsiedztwo Niemiec niech jedzie na Kubę. Bedzie żył w bezpiecznej odległosci i żadna kolej tam nie dochodzi.

Gość • Wtorek [06.03.2012, 18:11:26] • [IP: 88.156.234.**]

Kogo ciagnie do Berlina to moze sie tam przeprowadzic.Niemcom absolutnie nie zalezy na uszczesliwieniu Polakow.Oni realizuja swoje dawno wytyczone cele. Kolej do Berlina ? Tak, z Ahlbecku !.

Gość • Wtorek [06.03.2012, 17:36:52] • [IP: 83.21.45.**]

Ładny gest ze strony naszych sąsiadów.Jeśli chcą budować połączenie z Berlinem to z Ahlbecku.Jeśli dolożą się do tunelu wtedy ma to rację bytu inaczej po co nam ta inwestycja, kolejne wydawanie miejskich pieniędzy.Niech władze miasta i Radni zajmą się priorytetami w naszym miescie.Kanalizacja na Wydrzanach, Karsiborze bo wstyd mieszkać w nieco odległych miejscowościach i za 1m3 wywozu" g-na" płacić 21, 50 a do zlewni zaledwie 4km.Dlaczego Pan Prezydent nie zrobi sesji wyjazdowej w teren wraz z Radnymi i popatrzy jak gospodarz swojego podwórka.Zajmowanie się odlotowymi inwestycjami pozostawi dziennikarzom oni to mają we krwi.Nie wiem dlaczego głosowałem na Pana tyle obiecanek.A może obecny radny Pan Szczodry, który tak pięknie opowiadał na spotkaniach z mieszkańcami dał upust i wreszcie załatwił nierozstrzygniete sprawy bo na Sławka nie ma co liczyć.

lolodolo • Wtorek [06.03.2012, 16:36:45] • [IP: 80.245.178.***]

Niemcom za ich pomysły trzeba podziękować. Kiedyś już kolonizowali te tereny, więc mają w tym wprawę. Będą nas obgryzać jak jabłko, aż zostanie ogryzek i go wyrzucą. Oni nam do niczego nie są potrzebni, z ich inwestycji my i miasto nic nie będziemy mieli. Od podatków zostaną zwolnieni, ludzi zatrudnią swoich, może i nawet Chińczyków ściągną. Tylko tyle, że Mulnik nam ześwinią. Najpierw most do Polski, a potem zobaczymy.

Gość • Wtorek [06.03.2012, 14:05:55] • [IP: 88.156.234.**]

Kto upowaznil Zmurkiewicza do prowadzenia takich rozmow ?

Gość • Wtorek [06.03.2012, 13:40:10] • [IP: 80.245.191.***]

Świetne gdyby pociąg jechał pasem granicznym a nie odcinał w Polsce pas około 500m od granicy, do którego nie będzie dostępu po położeniu torów. To zabór bez walki i wykorzystanie braku wyobraźni mało zainteresowanych. Połączenie z lądem stałym to powinno spędzać sen z powiek a nie gierka o połączenie z Berlinem tylko po to by transport cięki - pociągi towarowe jechały przez nasze tereny a wiozły ciężary do chronionych Niemieckich miast przygranicznych

Gość • Wtorek [06.03.2012, 13:22:16] • [IP: 83.24.70.***]

Ten pociąg do Berlina i wspólna jedna stacja przy granicy, to jest takie samo duże znaczenia dla naszego miasta, jak stałe połączenie z Polską. Trzeba być ślepym i głuchym by tego nie widzieć. Ja bym walczył o to połączenie do Berlina jak o tunel. Berlin to jedna z największych stolic Europy. To centrum Europy. To lotniska, parlament, placówki dyplomatyczne i centra różnych firm. Połączenie z całym światem. I tylko półtorej godziny jazdy do cywilizacji ŚWIATA. Jedna wspólna stacja kolejowa przy granicy. torowisko za strzelnicą i skrótami do lotniska za Kaminką. Proste jak drut.Trasa krótka i tania i omija bagna, duże torfowiska. Rączki do góry i głosować.

Gość • Wtorek [06.03.2012, 12:10:59] • [IP: 71.255.48.**]

po co nam kolej po co nam polaczenie z polska siedcie w tym skansenie wyspa szwagrow

Gość • Wtorek [06.03.2012, 11:03:22] • [IP: 217.97.199.**]

Jak świat światem Polak Polakowi nie był bratem. To wszyscy wiedzą i widzą.

Gość • Wtorek [06.03.2012, 09:22:52] • [IP: 217.97.193.**]

116..masz rację, ale nie do konca my jako naród niczego z hystori się nie nauczymy nigdy, wczoraj słyszałam, ze w Gdansku chca odtworzyć bramę stoczni z napisem . .stocznia Lenina, ale przecież to jest nie prawda bo on się nazywał Josek Blank zaden Lenin, to co jak juz odtworzą to zaproszą Zyrynowskiego ktory jest z pochodzenia zydem na otwarcie, dlaczego to piszę bo wszyscy już unas byli i przyszli znowu i Niemcy i Zydzi, mam podobny zyciorys..pozdrawiam!

Gość • Wtorek [06.03.2012, 08:32:19] • [IP: 77.113.172.*]

Jak świat światem Niemiec Polakowi nie był bratem tak mi mówiła matka...

Gość • Wtorek [06.03.2012, 07:27:23] • [IP: 92.42.117.**]

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 21:55] • [IP: 80.54.123.***] A co nas powinna obchodzic kolej do Berlina? (...) Wladze powinny zainwestowac kase w miasto.Miasto be... - nie ma zyskow. Zeby wyjac trzeba wlozyc." - Sam sobie zaprzeczasz. Przecież to inwestycja w infrastrukturę komunikacyjną, kolejne połączenie miasta" ze światem". Od dawna wiadomo, że takie inwestycje najsilniej oddziałują na miasto. Podstawą rozwoju są właśnie połączenia komunikacyjne - miasto dobrze skomunikowane kwitnie, to słabo skomunikowane pozostaje zaściankiem.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 23:58:48] • [IP: 89.76.232.***]

Kto mowi ze miasto coś ma na to pieniądze wykładać ? Chcą wykladają kasę niech robią, miasto się rozwinie bedą wpływy z podatków nic tylko się cieszyć.

dyndalski • Poniedziałek [05.03.2012, 23:32:38] • [IP: 80.54.123.**]

Zbyt łatwo wpuszcza się tu *, jak już całą infrastrukturę będą mieli w swoich rękach, no to się dopiero zacznie. Remondis już jest, zaraz będzie kolej, potem wodociągi się sprzeda a może i gazociąg wraz z energetyką. Po co nam ta kolej? kto na niej skorzysta? Chyba, że z Berlina będą przywozić tu śmieci, bo będzie taniej niż w samej Rzeszy. Dlaczego Niemcy mają pomysły i pęd do ich realizacji? Protestanckie wychowanie i tradycja. U nas jest ciągle marazm, liberum veto i sobiepaństwo. Jesteśmy tuskozieloną wyspą a cena benzyny zaraz osiągnie 6 zł, to gdzie jest ten dobrobyt? Taki kraj, nienajmniejszy, a nie możemy się dorobić sprawnych polityków i ekonomistów. Dlaczego rządzą nami miernoty? Dlaczego ekspertami zostają ludzie pośledniego sortu? Dlaczego ceny europejskie a wynagrodzenie jak w Bangladeszu? Nawet na naszym podwórku w większości przypadków do władzy prą nieudacznicy.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 21:55:43] • [IP: 80.54.123.***]

A co nas powinna obchodzic kolej do Berlina? Ktos, kto bedzie chcial jechac dotrze tam samochodem lub sammolotemm z Goleniowa.Wladze powinny zainwestowac kase w miasto.Miasto be... - nie ma zyskow. Zeby wyjac trzeba wlozyc.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 21:47:45] • [IP: 178.238.251.**]

Oczywiście jestem ZA budową kolei a jeszcze lepiej aby obok zbudować jakąś autostradę !!

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 21:33:33] • [IP: 80.245.185.***]

gdybyśmy mieli tunel to nie byłoby problemu PREZYDENCIE powalcz o to!!

K & K • Poniedziałek [05.03.2012, 20:53:28] • [IP: 80.245.183.***]

Ja was nie rozumiem, czemu nie upiec dwóch pieczeni , to jest przecież takie proste linia kolejowa + tunel . Niemcy załatwią nam tunel za jedną nitkę kolejową do portu na warszowie i wszyscy zadowoleni.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 20:44:10] • [IP: 88.156.235.***]

no to fasola nieźle zarobi zamieniając działkę szwagra na plac przeładunkowy. a dodatkowo jako dróżnik który podnosi szlaban.

pazdzioch • Poniedziałek [05.03.2012, 20:05:13] • [IP: 37.47.49.***]

Mieli do wyboru wojnę albo hańbę. Wybrali hańbę. A wojnę będą mieli i tak

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 19:38:59] • [IP: 92.42.119.***]

Dzięki staraniom Niemców mamy piękną kolejkę uzdrowiskową, czyściutką, cichutką tak jak to powinno być w 21 wieku.A ile przedtem było było przeciwników: a to leningrady miały się zawalić a to domki miały się trząść a to krowy nie dawać mleka, konie płoszyć a ptaszki przestać śpiewać. Czy to nie śmieszne? A teraz ta kolej do Berlina.Oczywiście, że w interesie wielu światłych ludzi ciekawych świata, kultury i historii ta kolej to byłoby świetne rozwiązanie.A że przy okazji Niemcy myślą o gospodarce to chwała im. Oni zawsze byli i są praktyczni i pierdołami się nie zajmują jak nie przymierzając. Kolej i tak powstanie a my na tym możemy tylko zyskać.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 19:30:59] • [IP: 80.245.188.***]

Miłośnikom nowej kolei proponuję zajrzeć na stację UBB przy ul 11 Listopada a ujrzycie polskie inwestycje wokol stacji !! Tak wyglada nasza inicjatywa.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 19:08:05] • [IP: 80.245.191.**]

Dziwią mnie technokraci lekko przeznaczający tereny np. Mulnika pod funkcję przemysłową. Bez oporu zgadzający się na ruch towarowy, choć jeszcze nie znają rodzaju i ilości przewożonego towaru. Byle zalać betonem a pózniej już tylko może być lepiej, ten sposób braku myślenia doprowadził do budowy gazoportu. Betonowego trupa w najpiękniejszym miejscu wybrzeża. Ja wolałbym przy Mulniku widzieć osiedla z przystaniami żeglarskimi, tak jak w Skandynawii a nie piece hutnicze jak w Doniecku.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 18:42:11] • [IP: 92.42.119.***]

17:23] • [IP: 68.67.6.***]: myślę że jak obecny prezydent zdecyduje się na emeryturę to już będzie dobry moment żeby wybrać prezydenta pochodzącego z Niemiec! Nie musimy czekać 30 lat! A swoją drogą można by przy jakieś okazji zrobić referendum za oficjalnym przyłączeniem miasta do Niemiec, bo w polsce to nic dobrego nas nie spotka...

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 18:08:54] • [IP: 92.42.116.**]

A mój Ojciec już dawno jeżdził niemieckimi pocągami najpierw z miasta Łodzi do Neubrandenburga a pożniej z tej miejscowosci do Świnoujścia kilkanaście razy w okolice ul.Matejki tam ładowali jakieś beczki z niebieskim proszkiem, następnie jechali w okolice ul.Grunwaldzkiej tam była obrotnica i z powrotem do niemiec tylko że on miał wtedy lierę P na plecach.Mowił płynnie po niemiecku, jak szedłem z nim na spacer i ktoś z niemców o coś pytał zawsze odpowiadał z szacunkiem i grzecznie.Spytałem kiedyś Ojca słuchaj oni wyrządzili ci tyle krzywdy nie masz do nich urazy, odpowiedział że mu minęło wszystko.A ja jestem innego zdania gdy rusek wkroczył do niemiec powinien wszystkich szkopów wybić co do jedneg.To nigdy nie będą nasi przyjaciele i partnerzy handlowi a my zawsze będziemy ich sługusami.Pieprzyć ich kolej juz raz wozili nas wagonami towarowymi jak bydło, germańcy popaprani.

Świnoujście • Poniedziałek [05.03.2012, 17:51:03] • [IP: 194.165.41.***]

zdecydowanie najpierw stałe połączenie Uznamu z Wolinem! później kolej na kolej.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 17:48:41] • [IP: 178.238.251.***]

Śmieciarnie zrobią z tego miasta!Potem je przejmą!Niemcy, to cwany naród...skrzętnie wykorzysta to, że sobie nie radzimy...jako miasto, jako Kraj!Już ich ścieki czyścimy...po co ma im śmierdzieć?!Nie ma stałego połączenia, już jest trudno zaparkować gdziekolwiek w sezonie a nawet zrobić zakupy!Mimo sporej ilości marketów.Już dawno powinno być stałe połączenie...dlaczego tak uparli się na tunel...most według mnie byłby o wiele lepszy!

winetu • Poniedziałek [05.03.2012, 17:34:13] • [IP: 71.255.48.**]

dzwigales kiedys waliske z peronu na lotnisko bus podwozi cie pod sam terminal chyba ze jezdzisz tak jak stoisz i zieniasz bielizne co tydzien

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 17:23:46] • [IP: 68.67.6.***]

No proszę Niemcy mają tysiące pomysłów i sztab ludzi do opracowania planów aby zaktywizować gospodarczo nasz teren. A my nie mamy nawet zespołu ludzi do oceny przydatności ich projektów. Panie Prezydencie! Trzeba jak najszybciej stworzyć zespół ludzi którzy będą mieli pojęcie o tym co nam Niemcy proponują i bez emocji ocenić przydatność tych projektów. A także wyjść z własnymi projektami. Sam zarząd miasta nie jest na taką skalę projektów przygotowany aby je ocenić i przetrawić. Nie jestem przeciwny temu projektowi. Ale konsekwencje polityczne dla przyszłości naszego miast widać gołym okiem jak się rysują. Jesteśmy coraz lepiej skomunikowani z Niemcami. Połączenie stałe z lądem poprzez mosty. Połączenie kolejowe pasażerskie, w miarę dobre drogi przy wykorzystaniu transportu samochodowego, bliskość lotniska. Wszystko to wpisuje się w ewolucyjny proces zmiany także politycznej i gospodarczej w naszym mieście. Za 30 lat, możliwe że wybierzemy w mieście pierwszego prezydenta miasta pochodzącego z Niemiec.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 17:14:30] • [IP: 92.42.114.**]

Lobbowanie a korzyść jakiejś inwestycji est zawsze połaczone z zyskiem, choć nie zawsze z zyskiem większości.

abs. • Poniedziałek [05.03.2012, 17:03:58] • [IP: 217.97.193.***]

Skoro strona niemiecka chce cos na tym ugrac to Moze i my to wykorzystajmy, to w koncu nasze miasto, pomyslmy o tym, na dodatkowych turystach skorzysta cale miasto..Berlinczycy kochaja Swinoujscie.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 16:36:22] • [IP: 83.21.25.***]

Wiele słów zostało tutaj wypowiedzianych.Jednak jak się dogłębnie wniknie w temat to aby coś powstało musi się opłacać.Kto mi powie, że niemieccy turyści przyjadą do naszego kurortu na wczasy.Przecież u siebie mają jak u Pana boga za piecem a do nas to tylko na tanie zakupy.Wiele sie mówi o transporcie kolejowym ale tylko mówi.Zamykane są połączenia tam gdzie przewoźnikom się nie kalkuluje.No cóż wszystkiemu winne są pieniądze.My jako Naród dusigroszów tak dusigroszów z racji braku godziwego wynagrodzenia nie mamy wpływu na stabilną walutę inwestycyjną.My to nie Bank Centralny, który rocznie produkuje miliardy Euro na swoje potrzeby.Nam wypadałoby wydrukować kilkaset miliardów zł.na koleje, drogi gminne i powiatowe, światłowody, mosty i etc.Nie musimy silić się na kompromisowe rozwiązania z sąsiadami a zwłaszcza na parytety ekonomiczne.Jesteśmy za słabi i za mali.No cóż skoro stać nas na utrzymanie kontyngentów w Azji za m-rdy to nie będzie stać nas na dobrych gospodarzy miasta z dobrą kasą.A więc marzenia górą.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 16:30:18] • [IP: 88.156.235.*]

-->winetu • Poniedziałek [05.03.2012, 14:20] • [IP: 71.255.48.**] Zafunduj sobie wakacje - najlepiej objazdowe po lotniskach- zobaczysz waść że obecnie" idzie się" raczej - nie w likwidacje dojazdu kolejami do lotnisk ale odwrotnie. np w Holandii, w Niemczech (nowe lotnisko pod Berlinem). Po za tym podejrzewam, że jeździsz chyba tylko PKP (rozumiem zatem twoją frustrację). Ale przecież masz szanse spróbować innych standardów; choćby skorzystać z UBB do Ahbecku. Spróbuj, popróbujesz to zasmakujesz! ;)

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 16:27:13] • [IP: 80.245.187.**]

a ja proponuje bazę przeładunkową postawić na miejscu oponiarni. I niech tam kończą swój bieg pociągi towarowe.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 15:48:18] • [IP: 85.222.86.*]

Kolej na jasia Fasole po Rabciaku z lng

idiota swinoujski • Poniedziałek [05.03.2012, 15:21:18] • [IP: 192.168.11.***]

A ruda z tatoo gdzie ? Oj dostanie sie p.prrzydencie za zdjecie bez niej !

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 15:18:52] • [IP: 93.94.188.**]

połącznie nas z resztą Polski a póżniej z Berlinem

Sokoleoko • Poniedziałek [05.03.2012, 15:02:56] • [IP: 83.109.79.***]

Akurat nie posiadam psa ani żadnego pieca a na lotnisko też wolałbym podjechać busem pod sam terminal.Musisz uważniej czytać i ze zrozumieniem, wzmianka o rezerwatach to prztyczek dla zielonych co o wszystko protestują a tu akurat milczą.Nie wiem o co martwi się PO bo nie należę do żadnej partii a politykami gardzę i to wszystkimi bez wyjątku bo efekty ich działań mamy widoczne od 24 lat, polityką się nie interesuję i nie podniecam bo obcy mi jest wszelki szowinizm w przeciwieństwie do ciebie winetu skoro posądzasz mnie o jakiekolwiek sympatie polityczne czy przynależność do jakichkolwiek sekt politycznych.Kieruje mną jedynie zdrowy rozsądek a nie ambicja czy kibolskie poczucie nieuzasadninej wyższości naszych racji nad innymi opiniami, jestem gotów zawsze na zmianę stanowiska pod wpływem racjonalnych argumentów.Pozdrawiam.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 15:00:20] • [IP: 92.42.118.***]

A w ogóle takie myślenie to dla mnie paranoja. cały świat a szczególnie w Polsce jeżdzi tirami po drogach, a te pociągi to co miały by wozić, tiry? czy coś innego co jest potrzebne nam mieszkańcom a może śmieci nasze do Niemiec ? A może odwrotnie śmieci niemieckie do utylizacji na terenie nowego składowiska całe założenie jest błędne, chyba że zbudujemy razem z Niemcami MOST przez zalew i uaktywnimy połączenie północ południe poprzez wybudowanie regularnego portu dla promów szwedzkich od np bazy paliwowej do mulnika tj ok 10 stanowisk dla każdego typu promu i wtedy i ludzie będą mieli pracę i miasto się rozwinie, nie będzie takich kolejek na bieliki. przewidywana trasa hipotetycznego mostu przedłużenie nowokarsborskiej wzdłuż toru wodnego do Nowego Warpna z odnogą do ukermunde, dalej do Polic i w obwodnicę Szczecina a za Szczecinem most niskowodny do trasy S3 Dla Polski priorytetem powinno być powiększenie korytarza morskiego a nie połączenie west ost hamburg -królewiec bo oto chodzi w tym pomyśle.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 14:49:08] • [IP: 217.97.193.***]

"winetu • Poniedziałek [05.03.2012, 14:20] • [IP: 71.255.48.**] Sokole oko kazdy normalny woli jechac busem na lotnisko i nie dzwigac walizek z dworca" - niedouczony praktyku, pamiętaj, że 3 czerwca startuje lotnisko Berlin Brandenburg (będzie to jedyne lotnisko w Berlinie) gdzie dworzec kolejowy jest tuż pod główną halą lotniska, na które z dworca dojedziesz...windą.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 14:43:32] • [IP: 88.156.233.***]

za dużo czytania..czy ktoś może streścić...?

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 14:41:28] • [IP: 88.156.235.**]

"...wszech wiedzący frustrat, , artysta''... (cytat). Trudno być stałym mieszkańcem Świnoujścia któremu sprawy tego miasta nie są obojętne...i nie być frustratem.

partia normalnych • Poniedziałek [05.03.2012, 14:23:21] • [IP: 71.255.48.**]

zgadzam sie pod warunkiem niemiecki tabor i sygnalizacia nasi sprztanie wagonow puki fachowcy tuska sa przy korycie

winetu • Poniedziałek [05.03.2012, 14:20:13] • [IP: 71.255.48.**]

Sokole oko kazdy normalny woli jechac busem na lotnisko i nie dzwigac walizek z dworca przestan teoretyku wypisywac tylko powiedz ile palisz plastykowych butelek w piecu i czy zbierasz kupy po swoim psie jak sie tak martwisz o srodowisko jak cale PO

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 13:52:25] • [IP: 178.238.245.***]

Tylko połączenie kolejowe pomiędzy wyspami da nam pełna możliwość rozwoju nie tylko turystycznego.Może trzeba tez o tym naszym sąsiadom wspomnieć. Szybciej będzie można transportować towary przez istniejące jeszcze połączenie wysoka-płoty i dalej w kierunku gdańska, a sama kolej na obrzeżach miasta nie będzie żadnym utrapieniem dla mieszkańców.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 13:41:33] • [IP: 88.156.235.*]

Według mnie jeżeli powstała by nawet linia towarowa to nigdy nie będzie tutaj jakichś znaczących przewozów. Pan autor powiada że byłoby nawet kilkadziesiąt składów dziennie!?. Niech wiec szanowny Pan sprawdzi wpierw ile tych składów pociągów towarowych przybywa do szczecińskiego czy nawet do świnoujskiego portu. Już widzę Niemców z Rostoku i ich zadowolenie z tego powodu!. Byłoby to prawdopodobnie coś na małą skalę. Oczywiście trzeba rozważyć wpierw nasze korzyści, również możliwość powstania w rejonie oczyszczalni ścieków jakiegoś biznesu (miejsc pracy). Może wtedy ktoś z Warszawy zauważył by, że jednak Świnoujście to ważny punkt na mapie i powinien mieć stałe połączenie(tunel) pomiędzy wyspami na których leży. Jestem zaś pewny że połączenie kolejowe z Berlinem będzie korzystne dla turystyki. Nie obawiałbym się tego ze był by to tylko turystyczny tranzyt do cesarskich kurortów! Podoba mi się komentarz 12:02-...199. Uważam jednak że jakakolwiek decyzja musi być poprzedzona konsultacjami i zdrowym rozsądkiem

Sokoleoko • Poniedziałek [05.03.2012, 13:34:16] • [IP: 83.109.79.***]

Przecież jest połączenie z Berlinem przez Ahlbeck, o co tu chodzi?Dla kilku czy kilkudziesięciu mieszkańców miasta korzystających z lotniska w Berlinie mamy partycypować w kosztach dodatkowo degradując środowisko, krajobraz i infrastrukturę uzdrowiska?W pobliżu znajdują się rezerwaty ptaków i roślin a do Berlina po jego" atrakcje" będą jeździć nieliczni bogaci mieskańcy co równie dobrze mogą zrobić dostępną dzisiaj linią przez Ahlbeck.Dopuściłbym do budowy pod warunkiem ustuowania portu na warszowie lub ognicy i wybudowania przy okazji mostu lub tunelu drogowo-kolejowego innego uzasadnienia nie widzę tym bardziej że lotnisko mamy już w Gartz.

Amir z Izraela • Poniedziałek [05.03.2012, 12:22:54] • [IP: 31.63.214.**]

Hitlery niech u siebie w ogródku Helgi sobie zrobią kolej.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 12:02:41] • [IP: 217.97.199.**]

Od portu wojennego do Zalewu Szczecińskiego, wzdłuż ważnego szlaku wodnego jakim jest Kanał Piastowski, jest kilkaset hektarów terenów, które aż się proszą o inwestorów. Połączenie kolejowe z tymi terenami naszego miasta może takie zainteresowanie wywołać. Nie sądzę by mógł tam powstać port do przeładunków masowych, Niemcy mogą swoje towary wozić przez istniejące i walczące o klienta porty Hamburg, Rostok, Stralsund, Mukran, Sassnitz, Szczecin. Myślę, że na realizacji projektu odtworzenia kolei najbardziej zależy Niemcom z południowej części wyspy Uznam. Ta część wyspy podupada i wyludnia się. Tam nie ma nic poza agroturystyką. Oni liczą na zainteresowanie inwestorów po odtworzeniu połączenia kolejowego. My też powinni być zainteresowani budową kolei, jeśli pomoże to zagospodarować tereny wokół oczyszczalni ścieków i wzdłuż kanału piastowskiego. Chyba nikt nie myśli, że wokół śmierdzącej oczyszczalni mogą powstać budynki mieszkalne i tereny rekreacyjne.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:44:25] • [IP: 80.245.180.***]

integracja swinoujscia z europa?? no ok jak najbardziej ale moze tak najpierw zintegrujemy uznam z wolinem na dobre

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:40:33] • [IP: 80.245.191.***]

to jest droga rozwojowa miasta i kolej pod kazdym wzgledem musi powstac juz cały kraj staje się lasem a tak będzie turystyka i tunel i rozwuj miasta bo tylko teraz to podatki od psow przynoszą miastu miljony

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:37:06] • [IP: 193.69.22.**]

Nie rozumiem problemu...w miejscu wybudowanego przez Żmu... przejścia granicznego zrobić stację i już będzie szybki dojazd z Berlina do Świnoujścia. ..a ze stacji odbierać będą polskie taksówki, Polskie autobusy... po co pchać kolej do centrum miasta do którego dojazd zajmuje 5-10 minut... a co Niemcy wybudują u siebie to ich sprawa a nie nasza

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:34:02] • [IP: 88.156.234.**]

Kto dal prawo Zmurkiewiczowi do prowadzenia takich rozmow miedzynarodowych ?A EUROPA bedzie bez granic jak bedziemy mieli takie same zarobki.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:32:26] • [IP: 31.63.244.***]

Mnie jak się gdzieś nie podoba to tam nie jadę i nie mieszkam. Świnoujście bardzo mi się podoba i dlatego tutaj zostałem. Uważam, że funkcja uzdrowiska nie może przysłaniać dalszego rozwoju. To jest dobre dla małych miejscowości typu Międzyzdroje, Rewal itp. Dla Ś-ścia przeznaczona jest inna rola. Czy nam się podoba czy nie jesteśmy skazani na integrację z zachodem w tym z Niemcami. Jak historia pokazuje to nie integracja była przyczyną tragedii tylko nacjonalizm, ksenofobie i źle pojęty patriotyzm.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:22:34] • [IP: 195.117.222.***]

Swinoujście w życiu nie stanie się miastem tranzytowym na dużą skalę, gdzie by mieli wozic te towary?, chyba tylko do Szczecina. Do Rosji, Gdańska, Warszawy, wszystko idzie przez Świecko i Poznań i tak zostanie,

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:18:51] • [IP: 217.97.193.***]

RUch pasażerski TAK, ruch towarowy NIE!!

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:18:23] • [IP: 89.76.232.***]

faktycznie przeładunek czegoś gdzieś tam w lesie zniszczy uzdrowiskowy charakter miasta

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 11:03:01] • [IP: 80.54.123.***]

Ponoć Niemcom chodziło o dojazd koleją do Świnoujścia -i to jest bez korzyści dla nas [prócz wyrzucanych śmieci niemieckich w lesie, podczas przejazdu].Teraz Niemcy rozkazują karczować las i chcą u nas zrobić sobie port [który będzie wymuszał na naszym porcie zresztą w rękach niemieckich kolejne ustępstwa] A mostu lub tunelu PO nie ma!

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 10:51:56] • [IP: 92.42.117.***]

Nie wolno dopuścić do tego aby pociągi towarowe wjeżdżały do Świnoujścia na lewobrzeżu. Nie niszczmy naszego miasta. Niemcy chcą wykorzystać nasze miasto bo nie mają dużego portu w okolicy oraz nie chcą niszczyć swoich kurortów. Turyści owszem przyjadą ale od razu znajdą się w swoich niemieckich nadmorskich kurortach. Ten teren można zagospodarować na wiele innych sposobów dzięki którym miasto zyska finansowo. Dla kogo te towary miałyby być transportowane ? Na pewno nie dla Polski. Towary pojadą do Rosji i na odwrót, a my staniemy się miastem tranzytowym. Prawobrzeże jest częścią przemysłową, nie pozwólmy aby i lewobrzeże się nią stało. Na koniec apel do Pana Prezydenta. Jeśli Pan się na to zgodzi to będzie koniec Pana rządów w tym mieści i Pana formacji. Tego nie wybaczą Panu nawet Pana wyborcy.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 10:51:36] • [IP: 217.97.193.***]

10:00] • [IP: 80.245.188.***]przeszkadza Ci ksenofobie obecność obcokrajowców w naszym mieście? wstyd że takie ograniczone mamy społeczeństwo... A szybkie połączenie z Berlinem mi i wielu innym osobom ułatwi dojazd na lotnisko nie mówiąc już że na wyciągnięcie ręki będziemy mieli dostęp do wielu atrakcji jakie oferuje jedna z największych europejskich stolic.

porucznikbarewicz • Poniedziałek [05.03.2012, 10:36:24] • [IP: 80.245.191.**]

Wystarczy powołać zespół roboczy zajmujący się szukaniem odpowiedzi na takie pytania i upubliczniać bieżące efekty jego pracy. I od razu mniej emocji.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 10:09:26] • [IP: 217.97.193.***]

Bardzo wyważony artykuł, rozsądny, pokazujący i dobre strony i zagrożenia. I właśnie na zagrożeniach powinni skupić się ci, którzy będą negocjować ewentualne połączenia. CHoć widząc jak dali ciała przy gazoporcie, z którego nawet podatku od nieruchomości nie będziemy mieć (!!), to wątpię, by cokolwiek dobrego z tego wyszło. NIE dla ciężkiego transportu kolejowego!! Jesteśmy uzdrowiskiem!!

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 10:03:04] • [IP: 92.42.119.***]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 10:00:36] • [IP: 80.245.188.***]

Czy może mi ktoś powiedzieć PO CO nam to połączenie ? Jeśli Niemcy chcą połączenia z Berlinem niech zrobią go z Ahlbecku. Oddajemy Świnoujście Niemcom za darmo (o to w tym wszystkim przecież chodzi Niemcom) , wszędzie w mieście pełno Niemców, w sklepach, na plaży, na ulicy... Pod płaszczykiem unijnej integracji oddamy im nasze miasto bezpowrotnie.

;> • Poniedziałek [05.03.2012, 09:58:06] • [IP: 108.59.4.***]

Połączenie kolejowe - tak. Magazyny i wycinanie lasów po stronie polskiej - nie. Obecnie powstają tylko lokalne pustostany sezonowe, miejsca dla stałych mieszkańców ubywa (tak, jak ich samych) i terenów leśnych też. Proszę zwrócić uwagę, że to będzie korzystne dla sąsiadów, którzy szanują swój 'rezerwat przyrody' i nawet propozycja łączenia szlaków kolejowych pokazano poza ich terenami. Tu robi się nam jedynie miejsce parkingowe i tanią plażę, za którą nie płaci się 'klimatycznego' (pobierana jest przecież jedynie od turystów wynajmujących pojedyncze pokoje). Jakiekolwiek magazyny związane też będą ze zwiększeniem ruchu samochodowego - czy mamy na to przygotowaną drogę? Do tego będzie potrzebna obwodnica Bałtycka-Grunwaldzka i kolejna strata lasów, niby fajnie bo byłaby zaakcentowana potrzeba też mostu. Stworzenie magazynów po stronie Warszowa niweluje potrzebę mostu" samochodowego" i przybliża do portu przeładunkowego, tylko że Niemcom może nie pasować transport powrotny na Uznam, z którego transport ruszałby i tak na ich wschodnie okolice. Mam wrażenie, że powstaje zielony zachód i przydymiony-gazowy wschód. Czy w końcu ktoś odważy się powiedzieć, że celem jest stworzenie tu miasta przemysłowego, a nie utrzymanie turystycznego?

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:34:02] • [IP: 80.245.176.***]

Szczecin nigdy nie dopuści do powstania tego połączenia więc chyba nie ma się czym podniecać

troll • Poniedziałek [05.03.2012, 09:32:25] • [IP: 93.179.14.**]

Jak chcą to niech budują. Polski, , nierząd, , nic tutaj nie wybuduje. A sprzedać czy rozkraść, , Odra, , już nie ma co. Jakie to jest uzdrowisko to wszyscy widzą. Zero atrakcji tylko wielki bazar chińszczyzny i puste apartamentowce. Po marynarce wojennej zostały tylko motorówki. I aż przykro patrzyć jak niszczeje infrastruktura portowa. Czemu nie wykorzystać basenu po bazie ruskiej i nabrzeży do przeładunków. Będzie więcej pracy i miasto będzie miało podatki. Ale to są tylko moje przemyślenia.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:31:17] • [IP: 217.97.193.***]

08:30] • [IP: 195.117.222.***]: nie trzeba było tu nigdy przyjeżdżać... tacy co się tu nie urodzili a przyjechali w ostatnich latach z zasranej polski do roboty, zepsuli nam atmosferę panującą kiedyś w mieście nie mówiąc już o rynku pracy...

Bździągwa™ • Poniedziałek [05.03.2012, 09:24:09] • [IP: 31.63.248.***]

A ulice dlaczego jeszcze nie odśnieżone?!

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:23:39] • [IP: 89.77.39.**]

Może najpierw REMONT PERONÓW ? Przecież są tak niskie, że ledwo da się wejść do pociągu z torbą. Nie mówiąc o starszych osobach.. A wysiadając trzeba skakać. Skandal.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:22:38] • [IP: 217.97.193.**]

Jestem kategorycznie za MOSTEM czy TUNELEM, a nie pociągiem towarowym.!! Nie chcemy śmieciowiska tyko Uzdrowiska !!

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:22:28] • [IP: 80.245.188.***]

Pan Pawełczyk ten problem opisał bardzo obiektywnie i zadał pytania dla dobra mieszkańców, obecnych i przyszłych pokoleń. Bardziej przyszłych. A jak widać hieny już dają o sobie znać. Fe. Nasz Urząd przed aktywnością poruszonego tematu powinien podsumować działalność już działających przewoźników, szczególnie tych niemieckich (UBB, Eurobuss, Adler Shife i kolejki) oraz wpływu na naszych lokalnych przewoźników przede wszystkim finansowych.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:14:44] • [IP: 217.97.193.***]

Albo rozwój miasta, albo skansen. Jak widać artyści o gospodarce i rozwoju, pojęcia nie mają, za to cenią sielską atmosferę skansenu. Cóż, każdy ma do tego prawo, ale skansen nie dostarczy miejsc pracy i rozwoju miasta.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:11:33] • [IP: 88.156.234.**]

Niemcy - faktycznie tylko w Świnoujściu chcą odpoczywać, bo nie mają gdzie. Bedą teraz walić z Berlina na łeb, na szyję... tylko pociągu im brakuje.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:10:01] • [IP: 217.97.193.**]

sadzę, że dla przewozów towarowych powinnimy powiedzieć stanowcze. ..NIE..przewozy turystyczne tak, dosyć mamy zatrutego środowiska przez przeładunek syfu w porcie i komory gazowe, miasto uzdrowiskowe poprostu umrze, a pozatym już przecież Putin wygrał wybory, tylko na to czekał na dnie Bałtyki bedzie następna rura i to w ilośc dwie, wiec rurociąg Jamalski zamkną i gaz bedziemy kupować niemiecki, albo katarski, i tak żle i tak niedobrze a wszystko przez to, ze prezydent nie potrafil powiedzieć nie, roznym warsiawskim cwaniakom, bo na radnych nie ma co liczyć tych z" lew" oni za kazdym, kretynstwem podniosą ręke!

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:01:15] • [IP: 79.191.14.**]

Pan Pawełczyk ma rację 100%!!Dobrze, że jest taki ktoś jak Pawełczyk i rzeczowo stara się wytłumaczyć społeczeństwu!Brawo P.Pawełczyk!!

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 09:00:05] • [IP: 217.97.193.***]

Nikt jednak nie określił maksymalnego natężenia ruchu towarowego, a może to być także kilkadziesiąt składów towarowych w ciągu dnia DO AUTORA TEGO ARTYKUŁU. CZY ZASTANOWIŁEŚ SIĘ CZŁOWIEKU CO ZA BZDURY PISZESZ ? ROBISZ A WŁAŚCIWIE PRÓBUJESZ ROBIĆ WODĘ Z MÓZGU MIESZKAŃCOM, JAKI MASZ W TYM CEL ? PRYWATNA WOJNA Z WŁADZAMI MIASTA, ZŁOŚLIWOŚĆ CZY POPROSTU GŁUPOTA ?

dat • Poniedziałek [05.03.2012, 08:52:55] • [IP: 83.168.106.**]

Z jadnej strony gazoport i pyląca reszta, z drugiej strony przemysłowa stacja przeładunkowa. Wymarzone miejsce letniego wypoczynku dla podstarzałego berlińczyka, zmotywowanego wygodnym dojazdem koleją.Coś wspaniałego, tylko foldery rozsyłać.Stała przeprawa przyciągnie wystarczającą ilość chętnych z kraju bez wchodzenia w d... Niemcom.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 08:48:05] • [IP: 195.117.222.*]

gazoport i tak nas udupił

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 08:33:40] • [IP: 217.97.199.**]

Każde udogodnienie transportowe korzystnie wpływa na rozwój miast i miejscowości.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 08:30:07] • [IP: 195.117.222.***]

Nóż się w kieszeni otwiera, Świnoujście to nie żaden kurort, tylko wiocha, i tak będzie dopóki nie będzie stałej przeprawy i kolei do Niemiec, tak znienawidziłem to miasto, że jak tylko skończe tu pracę, to wyjeżdżam i już nigdy nie wrócę, a wierzcie mi jest więcej takich osób, + Ci, którzy przyjechali rok temu, dwa lata temu itp i stali w kilometrowych kolejkach latem na prom,

z prasy • Poniedziałek [05.03.2012, 08:17:55] • [IP: 88.156.234.**]

Wypowiedź Gerharda Schroedera na zjeździe wypędzonych 25 sierpnia 2001r., w rocznicę podpisania paktu Ribbentrop- Mołotow, opublikowana w piśmie Westerplatte 28/29 z 2001r., i w książce historyka Henryka Pająka pt. Niemieckie ludobójstwo na polskim narodzie. „Nie drażnijcie ofiary, która sama się pcha w nasze ręce. Zawierzcie mej metodzie, ja wam dostarczę wschodnie landy w taki sposób, że ich dzisiejsi administratorzy, czyli Polacy, będą nam jeszcze wdzięczni, że zostali wreszcie Europejczykami”.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 08:16:05] • [IP: 80.245.191.***]

żeby miasto się rozwijało potrzebny jest most albo tunel a nie kolej do berlina

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 07:47:27] • [IP: 93.94.186.***]

Andrzej po pierwsze urzad miasta ma w dupie co mieszkancy mysla a po drugie to gazoport skutecznie zachwieje uzdrowiskowym wizerunkiem miasta ale oczywiscie trzeba walczyc do konca

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 07:47:24] • [IP: 92.42.113.***]

wszech wiedzący frustrat, , artysta''...

Bździągwa™ • Poniedziałek [05.03.2012, 07:25:48] • [IP: 31.63.248.***]

05.03.2012, 07:11 - bo jest żałoba Narodowa.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 07:24:51] • [IP: 88.156.234.**]

tzn nieszkańcy swinoujścia będa jeździć na zakupy do Berlina i na spacery przy sławnej bramie... tak to jesy nam bardzo potrzebne jak niemieckie autobusy w mieście, niemieckie statki /bo nam się nie opłacało/.

Bździągwa™ • Poniedziałek [05.03.2012, 07:24:34] • [IP: 31.63.248.***]

Zejdzie się takich kilku fachowców potakiwaczy, i pieprzą o czymś, o czym nie mają pojęcia. Aby tylko podnieść łapkę jak Pan nakazał, by nike fiknąć z taborecika.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 07:19:58] • [IP: 213.25.91.**]

Strachy na Lachy. O kilkudziesięciu pociągach towarowych dziennie (liczę w obie strony) mowy nie ma. Przepustowość linii będzie na to stanowczo za mała, to raz. Taką ilość towarów trzeba będzie gdzieś rozładować/załadować, to dwa. Mamy takie miejsce (infrastrukturę) na lewobrzeżu? Nie! W dodatku, przyjmując w miarę intensywny ruch pasażerski w ciągu dnia, składy towarowe będą jeździły głównie nocą. Kolej żelazna to rozwój i przyszłość. I alternatywa dla nas w sytuacji braku stałej przeprawy przez Świnę. A ze Ścia to takie uzdrowisko jak z koziej d... trąbka. Tylko z nazwy.

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 07:11:03] • [IP: 92.42.115.***]

A czemu logo iswinoujście w żałobie?

Gość • Poniedziałek [05.03.2012, 07:03:59] • [IP: 83.21.124.**]

Artysta został kolejorzem?

Oglądasz 1-93 z 93
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Informujemy, że w związku z ogłoszeniem 26 kwietnia 2025 roku dniem żałoby narodowej w Polsce po śmierci papieża Franciszka, zaplanowana na ten dzień Ekologiczna Gra Miejska zostaje odwołana. Serdecznie dziękujemy za zrozumienie i zapraszamy do udziału w innych naszych wydarzeniach w przyszłości. Z poważaniem, Organizatorzy ■