POGODA

Reklama


Wydarzenia

Dr Józef Pluciński • Poniedziałek [30.01.2012, 00:34:25] • Świnoujście

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny / 5 /

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny / 5 /

Zdjęcie lotnicze przemysłowej części Warszowa po nalocie 12 marca 1945 r. (fot. Archiwum autora )

I znów w te rejony trafiła wielka polityka. Jak to już napomknąłem w poprzednim odcinku, po 1935 roku, zalesiony północno – zachodni skraj wyspy Wolin znalazł się w centrum uwagi wojskowych specjalistów hitlerowskich Niemiec. W nadmorskich lasach powstawały stanowiska artylerii dalekiego zasięgu, w rejonie Ognicy, Kazimierzowa, Warszowa i Chorzelina budowano tajemnicze instalacje, wielkiej bazy Kriegsmarine. Przygotowania wojenne rzutowały także na „cywilną” gospodarkę, decydowały o kierunkach jej rozwoju, zmieniały warunki życia. Przykładem tego jest powstały na Warszowie oddział stoczni Burmester II z Bremen, budującej tu drewniano-stalowe kutry, które bardzo łatwo przebudowywano na jednostki pomocnicze dla Kriegsmarine. Stocznia ulokowana była w rejonie Czajczyna, w bliskości obecnego dworca i Basenu Bosmańskiego, wówczas znacznie większego. Pisząc o tym zakładzie liczę na uwagi, korekty i uzupełnienia ze strony Czytelników, wśród których, jak się orientuję, znajdują się pasjonaci znający ten temat bardziej szczegółowo.

Na początek więc nieco informacji zaczerpniętych z literatury. Już kilka lat przed wojną powstał na Warszowie kolejny, znaczący dla jego mieszkańców zakład, a mianowicie stocznia Ernst Burmester Schiffswerft KG Swinemünde. Stocznia ta była przed II wojną, dużym zakładem szkutniczym, świadczącym usługi dla floty rybackiej i żeglarstwa jachtowego. Po wcieleniu w system zakładów naprawczych i zaopatrzeniowych niemieckiej floty wojennej (MAUREB) rozpoczęła produkcją kutrów trałowych oraz uzbrojonych wielozadaniowych kutrów KFK (Kriegsfischkutter) Związana z tym była budowa kompleksu stoczniowego, specjalizującego się w tego typu produkcji. Wiosną 1942 r. rozpoczęto prace na cyplu Möwenhaken ( Czajczyn ), tworząc tam szereg obiektów portowych, hal i placów stoczni KFK Werft.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny / 5 /

Budowa kutrów KFK w stoczni Burmester Werft w Świnoujściu(fot. Archiwum autora )

Zapotrzebowanie na znaczną liczbę jednostek sprawiło, że były to okręty łatwe w budowie, o bardzo prostej, a jednocześnie wytrzymałej metalowo - drewnianej konstrukcji, długości około 24 m. Jako głównego budulca użyto drewna, które kładziono na stalowy szkielet. Dzięki temu, były to okręty tanie w produkcji, szybki w budowie, ale o dużej wytrzymałości i dzielności morskiej. Przy dobrze zorganizowanej pracy budującym go stoczniowcom wystarczały w zupełności podstawowe umiejętności szkutnicze. Teren stoczni nosi obecnie nazwę Czajczyn i częściowo wchodził w skład byłego PPDiUR „Odra” oraz Bazy Oznakowania Nawigacyjnego. Zakład w czasie wojny stał się największym przedsiębiorstwem w Świnoujściu oraz jednym z głównych ośrodków przemysłowych produkujących kutry KFK. Powstało w niej 411 sztuk tych jednostek w różnych wariantach technicznych. Dnia 12 marca 1945 obiekty stoczni zostały całkowicie zniszczone podczas nalotu alianckich bombowców. W stoczni odbywała się także produkcja kutrów trałowych w ramach Räumboot-Werft stoczni Burmestera. Prace nad nimi prowadzono w suchym doku na Warszowie. Po wojnie basen został zasypany jako nabrzeże Świnoportu. Po zajęciu miasta przez jednostki Armii Czerwonej wszelaki sprawny sprzęt, materiały techniczne oraz nie wykończone jeszcze kutry zostały przejęte jako zdobycz wojenna przez Rosjan. Kilka nie wykończonych, lub uszkodzonych KFK przejęli Polacy i te remontowano w pierwszym polskim zakładzie stoczniowym w Świnoujściu, w Stoczni Rybackiej Delegatury MIR na półwyspie Zieliny.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny / 5 /

Gotowa kuter KFK w próbnym rejsie.(fot. Archiwum autora )

W niewielkim oddaleniu od wspomnianego zakładu, niemal przez płot, znajdowały się nabrzeża stoczni firmy Schallenschiffsbau Dyckerhoff & Widmann KG, w której w latach II wojny światowej budowano statki żeglugi przybrzeżnej, całkowicie jak na owe czasy nową technologią, mianowicie z siatkobetonu. Do końca wojny wykonano tam 14 owych „betonowców”, a kolejne 10, aczkolwiek zaczęte, w różnej fazie budowy nie zostały dokończone. Stateczki posiadały następujące parametry: dł. 40, 50 m., szer. 7,00 m., zanurzenie 2,87 i 280 BRT. Z dość dużej flotylli zbudowanych statków, do naszych czasów przetrwał w całości a przy tym technicznie sprawny tylko jeden, o wdzięcznej nazwie „Capella”, zbudowany w 1943 r. Znajduje się on obecnie w Muzeum Morskim w Rostocku. W stoczni tej, tą samą technologią wytworzono też 4 pontony transportowe.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny / 5 /

Łódź podwodna Kriegsmarine na tle zakładów na Warszowie, ok. 1943 rok. Ze zbioru Piotra Laskowskiego.(fot. Archiwum autora )

Wspomniany już aliancki nalot, zniszczył w ciągu kilkunastu minut stocznie i statki znajdujące się na pochylni, czy przy nabrzeżu. Praktycznie, do końca wojny, nie podjęto już pracy w tych zakładach.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny / 5 /

Budynki tzw. „kwarantanny portowej” pełniły rolę lazaretu wojskowego.(fot. Archiwum autora )

Pod gruzami legły częściowo magazyny MAUREB ( obecnie Świnoport I i Świnoport II) oraz zabudowania stoczni Ernesta Burmestera na dzisiejszym basenie rybackim. Zrzucone często na ślepo bomby poczyniły w okolicznych lasach wielkie skupiska lejów. Pewna część spadła wzdłuż drogo od stacji w Przytorze do wiaduktu na Warszowie. Według relacji świadków pobocza drogi usłane były po nalocie szczątkami rozbitych wozów, ciałami ludzkimi i zabitych koni.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny / 5 /

Niewypał amerykańskiej bomby lotniczej i zniszczony budynek na Warszowie. (fot. Archiwum autora )

Zniszczenia spowodowane nalotem, chociaż w mniejszym stopniu, dotknęły także „cywilnej”, mieszkalnej zabudowy tej wschodniej części Świnoujścia.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 43, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 43

Fakt. • Niedziela [05.02.2012, 14:46:36] • [IP: 83.21.150.***]

Do PaSo Jeśli chodzi o stosunki w latach 45 to Niemcy bali się pianych Rosjan i trzeżwych Polaków, dlaczego ? Odpowiadali że z takich spotkań nic dobrego nie wynikało.Zapytałem jak jest odwrotnie to odpowiedz że to jeszcze można wytrzymać.Wspomnienia lata 46 -47 basen naprzeciwko stacji na brzeg wystawiony Kuter torpedowy (schnelbot) do pokładuRosjanieprzybili deskę jako trampolina gdzie z wysokości około 6 metrów skakało się do wody.(stacja wtedy była zamknięta bo pociąg nie kursował. ..W latach 51 leżały tam szczątki ANDROSA które szły na żyletki, kolega grzebiąc w nich znalazł złotą 20 $.czyli Rosjanie i nasi zle przeszukali.Historia ANDROSA związana z nalotem i bunkra koło kapitanatu który otrzymał bezpośrednie trafienie. To jest ciekawe Może szanowny Dr. J.P. opisze to.

PaSo • Sobota [04.02.2012, 20:47:19] • [IP: 46.115.21.***]

Mam pytanie do Pana" Fakt".Czy nie ma Pan ochoty utrwalenia jakoś tych wspomnień??Sam Pan uważa się za" dinozaura" pamietajacego jak to było na samym początku i te kontakty z pozostałymi wtedy obywatelami niemieckimi są bezcenne !!I nie chodzi mi o szczegóły i fakty potwierdzone historyczni co do milimetra" zgodne" z historia. Tu chodzi o prawdziwe życie, co się widzialo, przezylo, slyszalo...Taka wiedza nie moze byc w niepamiec...Dlatego mam pelen szacunek do takich ludzi jak autor tego artykułu i Pana. Pozdrawiam.

Fakt. • Sobota [04.02.2012, 19:05:48] • [IP: 83.21.164.**]

Na KFK widać zamontowanego jedno lufowego OERLIKONA z podstawy takiego w stoczni zrobiliśmy stół do wiertarki promieniowej, nie wiedzieliśmy że w środku jest silna sprężyna amortyzująca. ..Wystrzeliła dobrze że mnie głowy nie urwało bo zaglądałem ile zwoji zostało gwintu. ..Do dzisiaj jest ślad na czerwonej hali bo widełki uchwytu przebiły strop. Ale to wspomnienia.

znawca tematu • Piątek [03.02.2012, 15:54:50] • [IP: 217.97.199.**]

naloty na Lutzowa mialy miejsce 14 15 16 kwietnia dwa pierwsze nie powiodły sie przez zachmurzone niebo dopiero 16stego został trafiony dwiema 500kg bombami a dwa tall- boye uderzyly doslownie kilka metrow obok niego w nabrzeze dokladnie w miejscu dzisiejszej przeprawy eskorte ponad 20stu bombowcow atakujacych stanowilo ok 40stu mustangow ktorych dowodca eskadry byl polak.

rodak. • Piątek [03.02.2012, 05:22:53] • [IP: 173.34.164.**]

precyzyjnosc i wyniki bombardowan zawsze zalezaly i zaleza od tych ktorych sie bombarduje, jak i jakimi srodkami i wiedza dysponuja, bardzo wazna zwykla ludzka motywacja i kalkulacji przezycia, zwlaszcza kiedy ma sie duzo czasu do akcji i napiecie bardzo rosnie to chec przezycia moze przemoc nad wykonaniem precyzyjnego zadania pod presja niebespieczenstwa, byl koniec wojny bliski zolnierze obu stron wiedzieli to po co za duzo ryzykowac;bo niemcy za duzo w powietrzu nie przeszkadzali, to i wiele innych czynnikow moze tlumaczyc tak nieprecyzyjne bombardowania.pozdr.rodak

Gość • Czwartek [02.02.2012, 21:56:47] • [IP: 77.254.51.***]

12 marca 1945 to był nalot dywanowy, a nie tak precyzyjny i wybiórczy jak obecnych F-16. Dlatego i Amerykanom i Brytyjczykom nie udało się zniszczyć Lutzowa. Po trafieniu go bombami brytyjskimi 16 kwietnia osiadł tylko na dnie i dalej ostrzeliwał Rosjan, np. atakujących miasto Wolin, aż do 3 maja do wyczerpania amunicji. Nie doszukuję się politycznych motywów bombardowań, tylko wojskowych, bo Alianci zachowywali się jeszcze fair wobec siebie i kilka lat po wojnie. Np. Rosjanie odstąpili sojusznikom 3 strefy okupacyjne w Berlinie i wycofali się z Bornholmu, po rocznej okupacji, jak i wcześniej Amerykanie z czeskiego Pilzna. Zachód pomagał nam paczkami UNRRA, a amerykańska bomba atomowa była użyta próbnie dopiero w lipcu 1945. Natomiast podział reparacji wojennych i ostateczne granice ustalono w Poczdamie w sierpniu 1945.

Krystyna • Czwartek [02.02.2012, 21:13:08] • [IP: 178.238.253.**]

Do Rodaka i Fakta(nie wiem czy dobrze odmieniłam), jesteście niesamowici, dzięki za tyle nowych dla mnie informacji. Pozdrawiam wszystkich komentujących tutaj.

Fakt. • Czwartek [02.02.2012, 19:44:45] • [IP: 83.21.156.**]

Masz rację że aby uniknąć ognia i strat od Flak mało kalibrowego szybkostrzelnego bombardowanie było wykonywane z 6 tyś. met. ale to nie tłumaczy takiego braku celności(widać to po strefie zrzutu)Słyszałem inne wyjaśnienie że w razie III wojny kompleksy militarne nie uszkodzone dostaną się w ręce zachodnich aliantów. Tak na to pytanie odpowiadali Niemcy.Oni na to liczyli.Wielu zbrodniarzy wojennych uniknęło sądu bo wiedzieli dużo o Rosjanach więc to ich ocaliło...Ujawnione to zostaje dopiero teraz.Ale to polityka.Moje wspomnienia dotyczą lat 45 kiedy zostałem repatriowany z ziem wschodnich.do Świnoujścia.Pozdrawiam Fakt

Gość • Czwartek [02.02.2012, 19:41:10] • [IP: 88.156.235.***]

baca ty to jestes gosc

rodak • Czwartek [02.02.2012, 19:13:40] • [IP: 173.34.164.**]

tak tak byly jeszcze rosyjskie nazwy ulic, osiedle lesne dlugo nazywano Pasiolek, a na ul kasztanowej jakis czas wisial napisany farba znak Kasztanowaja.co do szeregowcow na warszowie to wszystkie poniemieckie, oprucz dwoch ostatnich na modrzejewskiej tych naprzeciwko hotelu stoczni, pamietam jak je wykanczano koniec 60-tych poczatek 70-tych, co do cmentarza to byl przy altyleryjskiej po prawej stronie, naprzeciwko domku milicjanta i kolo domku malozenstwa nauczycielskiego.pozdr.rodak

Gość • Czwartek [02.02.2012, 18:33:57] • [IP: 77.254.51.***]

Szanowny Fakcie, masz rację o zbrodniach Wehrmachtu i strachu Niemców przed Rosjanami i Polakami. Wcześniejszy dca obrony twierdzy Kolberg, zbrodniarz wojenny, wyprowadził stąd swoją nową dywizję zamiast na odsiecz Berlina, do niewoli brytyjskiej. Owszem, bombardowanie było mało celne, bo wykonywane z wysokości 6 tys.metrów, jednak Amerykanie na pewno nie chcieli oszczędzać obiektów militarnych wielkiej bazy wojennej w momencie decydujących walk o Pomorze i na wszystkich frontach od Norwegii po Włochy i Bałkany. 12 marca zniszczono tu 7 okrętów transportowych i jeden prom – co potwierdzał dla PAP 12 marca 2009 dr Pluciński oraz zamaskowane odwody Wehrmachtu w parku zdrojowym, gdzie stacjonowały przemieszane z uciekinierami, co potwierdza naoczny świadek Erwin Rosenthal. Zniszczono też węzeł kolejowy i transporty gotowe na front. W wyniku nalotu Wehrmacht nie mógł już przegrupować wojsk z rozbitych oddziałów na Pomorzu. Zdołano tylko utworzyć jedną dywizję, która dostała rozkaz pójścia na odsiecz Berlina, a w to miejsce sprowadzono do obrony wyspy 402 dywizję szkolną ze Schwerina. Pozdrawiam.

Fakt. • Czwartek [02.02.2012, 18:25:52] • [IP: 83.21.156.**]

Zastanawiam się jak to możliwe że kompleks koszarowy w Świnoujściu, Hangary wodno samolotów które lądowały na starej Świnie (Rosjanie w 46 r. mieli tam zbiorniki zatapialne do wydobywania zatopionych statków i stacjonowały tam kutry torpedowe.tereny składnicy Ognica (Werder) czy składnica podziemnych zbiorników paliwa.Stanowiska flak 105 i 88 mm na ten tereny spadła tylko przypadkowa bomba Jaki historyk potrafi t o wyjaśnić. Czy to nie dziwne ? Czyli kompleksy militarne były celowo oszczędzane ! Na zdjęciu lotniczym widać strefę zrzutu bomb gdzie się kończy...Może Szanowny Dr. J.P. zapierze głos na ten temat.Może przynudzam ale to przywilej starszych panów.Historia. Historia -wspomnienia.

gada • Czwartek [02.02.2012, 18:03:16] • [IP: 92.42.112.***]

Radzę przeczytać" De la Vandee a la Baltique" w bibliotece - autor Eugene Texier. Wspomnienia robotnika przymusowego w czasach wojny w Świnoujściu. Po francusku...

Gość • Czwartek [02.02.2012, 17:05:15] • [IP: 164.126.19.***]

JA PRACOWALEM Z NIEMCAMI ET

znawca tematu • Czwartek [02.02.2012, 16:38:54] • [IP: 217.97.199.**]

to brzmi nieprawdopodobnie ale takie sa fakty, przepisalem kawalek wspomnien pewnego niemieckiego lekarza ktory byl wtedy w forcie, pozdrawiam panie Jacku

• Czwartek [02.02.2012, 16:29:11] • [IP: 31.63.242.***]

... i przy okazji o budynkach z ul. Norweskiej. Ponoć mieszkali tam niemieccy oficerowie z rodzinami.

Rysiek • Czwartek [02.02.2012, 14:39:14] • [IP: 93.94.190.**]

Jestem mieszkańcem Warszowa i chciałbym Panu podziękować za te artykuły ;) Jednakże miałbym również prośbę o kawałek historii szergowców mieszczących się przy ulicach Jaracza i Modrzejewskiej. Gorąco pozdrawiam ;)

Gość • Czwartek [02.02.2012, 14:31:02] • [IP: 80.245.184.**]

ARTIEPIELIERYJSKAJA, pamietam ta nazwe ulicy czyli po polskiemu Artyleryjska.

Fakt. • Czwartek [02.02.2012, 12:38:51] • [IP: 83.21.156.**]

Do (IP.77.254.51.***) Jedyny cel ewakuacji to uciec jak najdalej od Rosjan i Polaków których się panicznie bali gdzie strach był podsycany przez (propaganda abteilung) to co wywijali na wschodzie. ..teraz bali się zemsty.uciec do Amerykanów...Rosjanie za Odrą. ..Amerykanie za Renem. ..Aby prowadzić wojnę to trzeba mieć zaplecze produkujące... paliwa, broń, żywność i zasoby ludzkie. Do armii wcielali dzieci i starców...Kolegowałem się z niemczakiem który był w wcielony do FLAK. Od niego dowiedziałem się wiele o wojennym Swinemunde. Popatrz na zagęszczenie lejów po bombach Tu nie chodziło o zniszczenie obiektów militarnych (żaden nie ucierpiał wskutek nalotu)ale o zniszczenie przemysłu aby nie dostał się Rosjanom w ramach odszkodowań wojennych. mieli prawo wywozić urządzenia.Amerykanie polowali na LITZOWA aby nie dostał się Ruskim.Takie było tło polityczne.Morale wermachtu było podłe. ..Egzekucje...widziałem na boisku szkolnym koło Turn Hale róg Piastowskiej sznurki po powieszonych dezerterach na drzewach.

Gość • Czwartek [02.02.2012, 12:12:04] • [IP: 87.58.221.***]

oczywiście że ten nalot nie miał znaczenia! więcej z tego propagandy niż faktycznych zniszczeń w armii niemieckiej.

Krystyna • Czwartek [02.02.2012, 09:42:07] • [IP: 178.238.253.**]

Nie wiedziałam, że był cmentarz w okolicach ul. Artyleryjskiej, wiedziałam tylko o cmentarzu przy szkole nr 2.

Gość • Czwartek [02.02.2012, 09:01:12] • [IP: 80.245.186.**]

dzięki za info w sprawie u-boot'a

rodak. • Czwartek [02.02.2012, 04:51:52] • [IP: 173.34.164.**]

dziekuje za potwierdzenie w sprwie strzelnicy na warszowie, lubialem chodzic tam i patrzec jak zolnierze albo marynarze strzelali.a droga z ktorej sie schodzilo na strzelnice nazywala sie altyleryjska nie kutrowa, ona byla troche dalej i skrecala w lewo z ul.altyreryjskiej, tuz przed poniemieckim cmentarzu ktory byl po prawej stronie.pozdr.rodak.

Gość • Czwartek [02.02.2012, 01:09:56] • [IP: 77.254.51.***]

To brzmi nieprawdopodobnie. Według dokumentów, Świnoujście zostało oddane Armii Czerwonej 5 maja przez dowódcę 233. Dywizjonu Artylerii Przeciwlotniczej Marynarki Wojennej Korvkpt. Löwe, który na rozkaz dcy obszaru gen.Ansata do ostatniej chwili osłaniał ewakuację oddziałów niemieckich drogą morską w dniach 1-5 maja. Wszystkie inne oddziały Wehrmachtu i Kriegsmarine /41 tys. żołnierzy i marynarzy/ miały rozkaz odwrotu i go wykonały. 20 maja, o czym chyba uciekinierzy nie wiedzieli, bo kierowali się do Danii, działał jeszcze we Flensburgu rząd adm. Doenitza, aresztowany przez Brytyjczyków dopiero 23 maja. Faktycznie Rosjanie ostatnie niedobitki niemieckie na Wolinie w lasach wyłapali do końca maja. Ale jak do fortu świnoujskiego dopłynęła barka z 300 ludźmi i 8 marynarzami 20 maja i skąd, skoro Alianci opanowali po kapitulacji Rzeszy całe wybrzeże i basen Bałtyku, łącznie z Danią, a ostatni Bornholm był zajęty przez Rosjan 10 maja?

Gość • Czwartek [02.02.2012, 00:33:50] • [IP: 217.97.199.**]

Rosjanie wkroczyli do Świnoujścia 5 maja niewielkimi siłami i nie widać było większych walk lub ruchów wojska.Fort otoczony podmokłym terenem parku i posterunkami ostrzegawczymi został pozostawiony przez Rosjan w spokoju.Pewnie Rosjanie nie atakowali żeby nie tracić niepotrzebnie ludzi.Gdy po kilku dniach próbowali nas zaatakować, odpowiedzieliśmy ogniem, co zmusiło ich do odwrotu.Od tego czasu, aż do20 maja fort nie był atakowany.20 maja nocą do północnej części basenu stoczniowego(basen północny) podpłynęła duża barka desantowa z 300 niemieckimi uchodzcami i 8 uzbrojonymi marynarzami którzy zwrócili się do pozostałych w forcie (było ich 12) z prośbą o benzynę prowiant i medykamenty.Prośba została spełniona i w zamian za to niedobitki z fortu zostały zabrane na pokład i w ten sposób nocą 20 maja 1945.r (2 tyg po kapitulacji Niemiec)opuściły Świnoujście udając się do Danii.

Oglądasz 1-25 z 43
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■