POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [19.10.2011, 14:36:48] • Świnoujście

Gryfia zajmie się Karsiborem II

Gryfia zajmie się Karsiborem II

fot. Sławomir Ryfczyński

Szczecińska Morska Stocznia Remontowa Gryfia wygrała przetarg na remont siłowni pierwszego z czterech promów obsługujących przeprawę Karsibór. W najbliższych dniach prezydent podpisze umowę z Gryfią. Przetarg rozstrzygnięto pod koniec września. Swoje oferty złożyły w sumie cztery stocznie, wszystkie z Polski.

- Zwycięska firma zaproponowała cenę o ponad milion złotych mniejszą, niż szacowaliśmy – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia.

Po zbadaniu rynku miasto liczyło, że koszt remontu promu wyniesie 14 mln złotych. Tymczasem Gryfia zadeklarowała, że zrobi to za niecałe 13 mln złotych. Przypomnijmy, że na tę inwestycję miasto dostało subwencję w wysokości 7 mln złotych z rezerw Ministerstwa Infrastruktury. Resztę dołoży z własnego budżetu.

- Byliśmy przygotowani, że będziemy musieli wyłożyć drugie 7 mln złotych – mówi Robert Karelus. – Teraz okazało się, że mniej. Ponad milion złotych zostanie w miejskiej kasie. To dobra wiadomość. Jest to spora kwota, którą będziemy mogli przeznaczyć na remont kolejnego promu.

Jako pierwszy remontowi zostanie poddany Karsibór II.

- Zgodnie z umową pójdzie na remont po przyszłorocznym sezonie, czyli we wrześniu 2012 roku – mówi Leszek Paprzycki, dyrektor Żeglugi Świnoujskiej. – Prace potrwają 2-3 miesiące. Pozostałe promy mają być remontowane w kolejnych latach.

Rozstrzygnięty przetarg na remont Karsiborów był już drugim. Pierwszy, kilka miesięcy temu nie został rozstrzygnięty. Obaj oferenci, którzy wówczas wystartowali w przetargu, tłumaczyli, że wykonanie remontu siłowni promu jeszcze w tym roku jest niemożliwe, ponieważ nowe silniki nie leżą w magazynach, tylko stocznie muszą je najpierw zamówić. I to właśnie wydłuża czas realizacji projektu.

- Podaliśmy taki termin ze względu na subwencję z ministerstwa, którą zgodnie z wytycznymi trzeba wykorzystać do końca danego roku – mówi Robert Karelus. – W przeciwnym razie groziło nam, że pieniądze trzeba będzie oddać.

W tej sytuacji prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz pojechał do Warszawy rozmawiać o tym, aby przyznaną subwencję miasto mogło wykorzystać w przyszłym roku.

- Cieszę się, że w ministerstwie zrozumiano argumenty, które przedstawiłem i przychylono się do mojego wniosku – dodaje Janusz Żmurkiewicz. – Karsibory zostały zbudowane w latach 1977 – 78. Od tamtej pory nie przeszły poważnych remontów. Remont siłowni jest więc koniecznością. Bez tego promy mogą po prostu stanąć, co spowodowałoby paraliż miasta. Poza tym nowe, nowoczesne siłownie przyniosą oszczędności w paliwie.

Tekst BIK


komentarzy: 28, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 28

Bździągwa • Czwartek [20.10.2011, 17:27:49] • [IP: 79.162.143.***]

Czy tak trudno zrobić kładkę z kilku dykt, kawałka blaszki, pięciu paneli i dwóch palet?

Gość • Czwartek [20.10.2011, 16:40:32] • [IP: 195.117.222.*]

Za tą kasę co pakują w remonty, paliwo, utrzymanie itp. na obu przeprawach to Świnoujście z pięć tuneli by miało ale po co lepiej łatać stare złomy i wywalać kasę w błoto i tak wcześniej czy pużniej pójdą na żyletki a pieniądze zmarnowane.

Gość • Czwartek [20.10.2011, 15:18:18] • [IP: 217.97.193.***]

Gość • Czwartek [20.10.2011, 11:47] • [IP: 80.245.176.***] - czyli całkiem porządna modernizacja. Szkoda, że przy okazji nie zostanie zmienione wszystko nad pokładem - nowe, nowoczesne nadbudówki i mostek. A tunelu osobiście nie żałuję - lepiej niech Świnoujście pozostanie takie jest - jedyną prawdziwą" Wyspą" w tym kraju. To, że trudno tu dojechać ma tez sporo plusów, a do promów spokojnie można się przyzwyczaić - wiem co mówię, bo codziennie muszę przeprawiać się samochodem.

Gość • Czwartek [20.10.2011, 14:51:35] • [IP: 80.245.176.***]

Życzymy powodzenia Gryfii. Za takie pieniądze - 12, 8 mln promu się nie przebuduje. Gryfia zacznie mataczyć z kosztami, ograniczy zakres modernizacji, będzie żebrała o dodatkowe subwencje ze skarbu państawa itd a w międzyczasie ogłosi upaek.

Bździągwa • Czwartek [20.10.2011, 12:28:34] • [IP: 79.162.143.***]

Taniej będzie kupić, albo wystrugać wiosła i rozdać je pasażerom na czas rejsu.

Bździągwa • Czwartek [20.10.2011, 12:13:28] • [IP: 79.162.143.***]

16:02 - Chcesz tunel? Jedź do Gdańska, a nam daj święty spokój. :-)

Gość • Czwartek [20.10.2011, 11:53:01] • [IP: 88.156.232.***]

niech potopią się te promy może coś się zmieni!!

Gość • Czwartek [20.10.2011, 11:47:27] • [IP: 80.245.176.***]

Gość • Czwartek [20.10.2011, 09:37] • [IP: 217.97.193.***] - zakres to wymiana silników na 4 nowe zespoły pradotwórcze, nowe pędniki azymutalne elektryczne, nowe urządzenia omocnicze typu pompy itp., nowe instalacje, nowe sterowanie. Jak widać kompletna modernizacja napędu, ale tunelu nam to nie zastapi, niestety! DoGość • Czwartek [20.10.2011, 08:30] • [IP: 172.29.90.**] - jest jednak pewna różnica między remontem a kompletna modernizacją -zakup nowych urządzeń, który stanowi gross kosztów.

Gość • Czwartek [20.10.2011, 09:37:56] • [IP: 217.97.193.***]

Zadanie dla dziennikarzy - dowiedzieć się na co pójdą pieniądze, tzn. jaki będzie zakres modernizacji? Na pewno wymiana silników, ale czy tylko? Zostaną stare śruby i układ sterowania, czy jednak będą zainstalowane pędniki obrotowe (Azipod, Schoettel)? Będzie zmieniona nadbudówka i układy sterowania? Mówiąc krótko - czy będzie to prawdziwa modernizacja, czy oszczędnościowa wymiana silników? Czy stać nas na takie proste, prymitywne naprawy, bez prawdziwej modernizacji?

Gość • Czwartek [20.10.2011, 08:30:10] • [IP: 172.29.90.**]

Do Gość • Środa [19.10.2011, 22:47] [IP: 92.42.114.**] Trudno żeby" Karsibór" nie kręcił śrubą skoro ma nastawną, po zacumowaniu skok śruby jest ustawiany na wartość zero jeśli szanowny Gość o tym nie wie a trząść będzie bo obciążenie obu silników podczas manewrów (cumowanie/odbijanie) znacznie wzratsta więc co w tym dziwnego...? Proponuję przed skomentowaniem zaznajomić się dogłębnie z charakterystyką pracy takich silników. Odnośnie kosztów remontu: cena podejrzanie wielka jak na taką jednostkę. Typowy koszt remontu statku w zagranicznych (!) stoczniach gdzie naprawia się bardzo dużo rzeczy łącznie z remontem silnika głównego, silników pomocniczych, kotłów, piaskowania i malowania całego kadłuba itp. wynosi ok. 3-4mln $. Dodam że jestem chiefem mechanikiem od wielu lat więc znam te zagadnienia i nie piszę bzdur jak większość komentujących osób.

Gość • Środa [19.10.2011, 22:47:45] • [IP: 92.42.114.**]

Przebudować silnik na gaz ziemny lub gaz drzewny będzie taniej -te stare gruchoty to tylko sie trzęsą i chleją że wir sie robi w zbiornikach.Inna sprawa ze po przy cumowaniu prom nie ma śruby na zero tylko kręci i przy tym więcej spala.To nie dunajec że cumę wyrwie a poza tym prościej dołożyć dodatkową cumę jak jedna nie wytrzyma.

Gość • Środa [19.10.2011, 22:16:47] • [IP: 92.42.114.***]

Techmarin klei promy silikonem czerwonym :)

Gość • Środa [19.10.2011, 21:09:45] • [IP: 217.97.193.***]

Co robi niezastąpiony tehmarin?

Gość • Środa [19.10.2011, 20:30:58] • [IP: 217.97.193.***]

Na fotce jest III

Gość • Środa [19.10.2011, 20:13:49] • [IP: 95.129.224.**]

zenzy na biało panowie!!

Gość • Środa [19.10.2011, 19:15:35] • [IP: 92.42.117.***]

PO załatwiła kasę na promy ? zabrali 1 miliard na tunel a w zamian dali 7 milionów na prom.

Gość • Środa [19.10.2011, 19:01:25] • [IP: 92.42.118.***]

Trzeba za wszelką cenę utrzymać pomnik g...PRL. Nie wiedzą nawet co robią, bo to nie remont.., ale taka klasa i nic nie poradzimy do czasu kidy natura zrobi swoje.

Gość • Środa [19.10.2011, 18:54:28] • [IP: 178.238.246.**]

Całe szczęście, że nie wysyłają promy na suchy dok, jak to chciał zrobić jeden fachowiec z PO.

Gość • Środa [19.10.2011, 18:48:18] • [IP: 92.42.117.***]

Szkoda że przed sezonem nie wyremontują chociaż jednego

Gość • Środa [19.10.2011, 17:49:24] • [IP: 88.156.234.***]

Dlaczego ktos pozwala na publikowanie glupot na tak porzadnym portalu ? Nie ma czegos takiego jak Szczecinska Morska Stocznia Remontowa Gryfia !. Prawidlowa nazwa stoczni :Szczecinska Stocznia Remontowa Gryfia.

Gość • Środa [19.10.2011, 17:28:35] • [IP: 195.117.222.*]

[IP: 93.94.188.***] To Platforma załatwiła kasę na promy Tusk dał z rezerwy najpilniejszych potrzeb Jak ten Premier o nas dba jeszcze tylko Prezydent Miasta z Platformy i będzie żyło się lepiej żmurek do Kataru się wybiera

Gość • Środa [19.10.2011, 16:33:53] • [IP: 80.245.178.***]

MSR nie mogla wygrac tego przetargu bo Prezes jest ze SZczecina

Gość • Środa [19.10.2011, 16:02:49] • [IP: 195.117.222.*]

Przestańcie łatać te złomy i załatwiajcie budowę tunelu Gdańsk potrafił doprowadzić sprawę do końca i tunel będą mieli tylko Świnoujście nic nie potrafi załatwić i długo pewnie się to nie zmieni.

Gość • Środa [19.10.2011, 15:43:39] • [IP: 88.156.234.**]

A MSR nie powinna i czy nie mogła wygrać tego przetargu ? Byłoby w rodzinie. ..

Gość • Środa [19.10.2011, 15:29:22] • [IP: 46.46.208.**]

1. to będzie remont czy wymiana silnika?? 2. o ile dobrze pamiętam to już na wiosnę była kasa na remonty a po 3. można by było przystosować Karsibory do CNG w Norwegi takie pływają a zbudowane były w Polsce

Oglądasz 1-25 z 28
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Informujemy, że w związku z ogłoszeniem 26 kwietnia 2025 roku dniem żałoby narodowej w Polsce po śmierci papieża Franciszka, zaplanowana na ten dzień Ekologiczna Gra Miejska zostaje odwołana. Serdecznie dziękujemy za zrozumienie i zapraszamy do udziału w innych naszych wydarzeniach w przyszłości. Z poważaniem, Organizatorzy ■