iswinoujscie.pl • Środa [10.08.2011, 10:21:58] • Świnoujście
Połączenie Berlin –Świnoujście musi być rentowne

fot. Urząd Miasta Świnoujście
Sam ruch pasażerski nie wystarczy, aby odtworzenie połączenia kolejowego Świnoujścia (wyspy Uznam) z Berlinem było rentowne. Konieczny jest również transport tą linią towarów.
Takie wnioski z dotychczasowych ustaleń przedstawiła niemiecka delegacja ,która przybyła do Świnoujścia, aby przedstawić aktualna sytuację związaną z odtworzeniem linii na wczorajszym spotkaniu z prezydentem miasta Januszem Żmurkiewiczem i jego zastępcą Barbarą Michalską. W składzie delegacji byli : sekretarz stanu w Ministerstwie Komunikacji, Budownictwa i Rozwoju Regionalnego Meklemburgii Pomorze Przednie Sebastian Schroder, Thilo Schelling (z-ca sekretarza stanu i szef wydziału ds. komunikacji), Carsten Refke (szef departamentu transportu morskiego i portów w ministerstwie), Dr Joachim Trettin (szef DB- Regio Nordost), Dr Günther Jikeli (szef stowarzyszenia ,,Inicjatywa most w Karninie") i burmistrz gminy Heringsdorf Klaus Kottwittenborg.

fot. Urząd Miasta Świnoujście
Odtworzenie przedwojennej linii kolejowej Berlin-Świnoujście przyniosłoby korzyści zarówno polskim, jak i niemieckim mieszkańcom wyspy Uznam.
- Przede wszystkim kolej ograniczyłaby rosnący stale ruch samochodowy na naszej wspólnej wyspie – mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Poza tym łatwiejszy, szybszy dojazd wzbudzałby większe zainteresowanie naszymi kurortami ze strony mieszkańców Berlina i okolic.
Dlatego obie strony wspólnymi siłami próbują doprowadzić do realizacji tej inwestycji. Projekt jest już zapisany w Planie Federalnym Infrastruktury Transportowej niemieckiego rządu, ale na razie na dość niskiej pozycji.
- Trzeba zrobić wszystko, aby odtworzenie połączenia stało się inwestycją o wysokim priorytecie – przekonywali członkowie niemieckiej delegacji.
W tej chwili największym problemem jest rentowność linii. W pierwszej analizie z 2008 roku wskaźniki mówiły jednoznacznie, że połączenie jest nieopłacalne. Strona niemiecka zleciła jednak kolejne badania. Tym razem wyszło, że linia kolejowa będzie opłacalna, ale pod warunkiem, że oprócz przewozów pasażerów będzie wykorzystywana również do transportu towarów.
- Nie ma znaczenie, jakiego rodzaju – zapewniał na wczorajszym spotkaniu przedstawiciel DB Regio Nordost Dr Joachim Trettin. – Ważne, żeby była ich odpowiednia ilość.
W tej chwili po stronie niemieckiej działają dwa komitety ds. odtworzenia połączenia. Pierwszy zajmuje się obniżeniem kosztów inwestycji, a drugi poszukuje firm, które mogłyby przewozić swoje towary tą linią. Ze względu na brak stałego połączenia takich przedsiębiorstw szukać trzeba jedynie po polskiej stronie wyspy Uznam.
- Po świnoujskiej stronie wyspy ładunki towarowe mogłyby generować nabrzeże numer 87 należące do Portu Handlowego Świnoujście oraz baza przeładunków paliw, która w tej chwili jest wykorzystywana w bardzo niewielkim stopniu właśnie ze względu na brak możliwości transportu paliw czy to w głąb Polski, czy Niemiec – mówi ł prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz - Odtworzona linia kolejowa nie może również kolidować z obecną i planowaną miejską infrastrukturą.
Znaczne udziały w PHŚ ma Deustche Bahn. Jeszcze wczoraj ze szczecińskim przedstawicielem DB miała rozmawiać niemiecka delegacja.

fot. Urząd Miasta Świnoujście
Na wczorajszym spotkaniu w świnoujskim Urzędzie Miasta obie strony ustaliły, że warto do współpracy w poszukiwaniu towarów, które przewoziłaby odtworzona linia kolejowa, zaangażować po polskiej stronie również Północną Izbę Gospodarczą. Co prawda jej świnoujscy członkowie to przede wszystkim branża turystyczna, ale i ona powinna być zainteresowana znalezieniem firm przewożących koleją towary, bo dzięki temu sama skorzysta na turystach z Berlina i okolic, którzy przyjadą odtworzoną linią kolejową. Po wakacjach w Świnoujściu ma być zorganizowane spotkanie w tej sprawie z PIG.
- Warto również rozmawiać z firmami, które potencjalnie mogą zapewnić kolei transport towarowy – dodała zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. – Do tej pory po polskiej stronie wyspy Uznam nie było takiej możliwości, więc firmy nastawiały się na inny rodzaj transportu. Teraz taka możliwość się rysuje i trzeba im o tym jasno mówić. Niewykluczone, że właściciele nowych przedsiębiorstw będą tym zainteresowani, a nawet, że te które już istnieją będą chciały przestawić się na transport kolejowy.
Przypomnijmy. Połączenie kolejowe Świnoujście-Berlin funkcjonowało do 1945 roku. Wtedy to wycofujące się wojska niemieckie zniszczyły podnoszony most kolejowy w Karninie. Według wstępnych szacunków na ułożenie czterdziestokilometrowego odcinka torów (tyle brakuje do istniejącej już linii w kierunku na Berlin) oraz na odbudowę mostu potrzebne będzie przynajmniej pół miliarda złotych.
Biuro Rzecznika Prezydenta Miasta
Proszę przeprowadzić sondę ilu polaków podróżuje koleją UBB a miała to być kolej dla nas, to samo będzie z połączeniem z Berlinem.
Rzeczywiście, jak zwykle krótkowzroczna polityka;ważne tu i teraz, a co będzie z tą żabą za X- lat, to tzw.Samorząd nie myśli, bo i po co? Był las - nie było nas... po nas to choćby i potop. Już mamy" prezent" w postaci oczyszczalni ścieków z całej wyspy Uznam... szykuje się kolejny. Jeszcze tylko nie znamy jego skutków. Troszkę (naprawdę) WYOBRAŹNI panie Prezydencie (i jego świto).
m.o. nie gorączkuj się. Świnoujście doczeka się mostu a nie tunelu. tunel to pomysł poroniony, na tej wyspie nawet piwnic domów nie można bezpiecznie budować poniżej poziomu gruntu. inna sprawa, kto ten most wybuduje. wszystko wskazuje na to, że Warszawa będzie przy tym tylko asystowała.
"Przede wszystkim kolej ograniczyłaby rosnący stale ruch samochodowy na naszej wspólnej wyspie" – mówi prezydent Ś-cia J.Żmurkiewicz. Ha, ha, ha, dobre! Ciekawe ilu głupich znowu kupi te prostackie gadki? Podobnie było z gazosyfem. Widać że znowu go kupili. Tym razem niemiecka sitwa chce tu robić swoje brudne interesy! Kosztem mieszkańców oczywiście. W jaki warunkach będziemy tu mieszkać, to już" berlińczyków" nie obchodzi.
Świnoujście zamiast uzdrowiskiem będzie bazą przeładunkową i oczyszczalnią gówien dla Niemców. Jakoś nie słychać, by w innym mieście przygranicznym zaprowadzali swoje porządki i realizowali swoje interesy do tego stopnia co w Świnoujściu. Widać mamy najgłupsze i najbardziej skorumpowane władze, z którymi najlepiej ubija się nielegalne interesy, bo co preziowi do niemieckiej kolei ? Jeszcze tamtej wycinki 4, 5 ha lasu nie zgłosił nigdzie, a lasu już dawno nie ma.
Jaś Fasola i ten jego uśmieszek " oczywiście, że was sprzedam"
dopiero nam szkopów najedzie chodnikiem się nie przejdzie!!
Czego się martwicie? Plany sąsiadów są oczywiste.Przeszkadzanie w realizacji ich to zawracanie kijem Wisły. Zresztą nie będzie co zawracać, bo i Wisły nie będzie.
Kolej tak jak UBB nie zmniejszy ruchu samochodowego w mieście! I my mieszkańcy nie chcemy żeby jeszcze bardziej wzrosło zainteresowanie Niemców naszym miastem. To, które jest obecnie jest już i tak zbyt uciążliwe! Panie Prezydencie niech pan zacznie działać w końcu w interesie mieszkańców. Chyba Pan zapomniał po co Pan jest i jakie Pan ma obowiązki.
185 jeszcze tu ich policji oficjalnie brakuje ! Nieoficjalnie w cywilnych pojazdach buszuja po Swinoujsciu od dawna. Stasi nie spi Stasi czujnie obserwuje !.
czas wziąć się za nich parkują gdzie chcą, łamią u nas wszystkie przepisy i nic sobie z naszych przepisów nie robią.Córka w niemczech stanęła na chwilę samochodem gdzie nie było zakazu, to zaraz wlepili jej 15 euro kary.Czas ipora aby niemcy swoją policję przysłali do Świnoujścia i niech zobaczą jakie kary godne czyny wyprawiają ich mieszkańcy i niech im wlepiają mamdaty.Bo nasz p. prezydent im pochlebia
Niemcy wyrąbali beż żadnego kwitu ponad 4, 5 ha lasu pod swoja kolej, nielegalnie wprowadzoną do miasta a prezio nawet nie pisnął. Są to oczywiście nielegalne działania podlegające kodeksowi karnemu. Miasto mogło stracić przez bezprawie prezia miliony złotych. Gdzie zmur ma decyzje na wycinkę tylu drzew ? gdzie decyzja środowiskowa ? Dawno powinien gnić za kratkami, większość tego co dzieje się w mieście to NIELEGAL. Nic dziwnego, że Polacy chcą badań psychiatrycznych dla samorządowców.
odwolac ich co oni robia dla miasta nic, sld wladza do banaka udwrzyla takie tematy, a mieszkaniowka, a promy most, tunel gdzie w lesie fasola tym i ten twoj szpieg zajmij sie masz tych donosicieli
szkoda gadac prezydent i przwodniczacy nie maja pojecia co robia ten drugi to zadny wladzy ale to nie tu jego miejsce tylko przy otwieraniu bramki na prom, w miescie syf, zebraki, atrakcji zadnych rozmowa temat o wszystkim i o niczym szkoda gadac tlumoki
rentowna to jest myjnia fasoli
Tym którym się marzy most przez zalew do Szczecina a nawet tunel przez zalew do Szczecina, proponuję dodatkowy tunel do Warszawy. A najlepiej zabetonować cały zalew i będzie doskonałe połączenie wszędzie. Łby już macie zabetonowane, teraz kolej na resztę!
Panie Zmurkiewicz: prosba o opamietanie.
A kiedy władze Swinoujscia zaczną pobierac klimatyczne od turystów Niemieckich !! przychodzących do Świnoujścia !! Tak jak oni pobierają od nas !! Czas się za to wziąsc panie prezydencie !!
Ten świnoujski =JOD= naszemu prezydentowi i jego radnym całkowicie rozum ZIOD. To są takie tłumoki że szkoda mówić. Niemcy w niedługim czasie to całkowicie wejdą w nasze miasto i będą się szarogęsić
Radykalizacja areny politycznej Niemiec [patrz artykuł poniżej] daje jasno do zrozumienia że korzyści będą tylko po stronie Niemców my co najwyżej od bojówkarzy możemy dostać po ryju.Dalej starać sie ostałe połączenie, żądać pieniędzy na nowe promy te Gierkowskie są wyeksploatowane[karsibory].LICZMY TYLKO NA SIEBIE
Zmurkiewicz zdaje sobie sprawe ze przez najblizsze 15-20 lat nie ma szans na tunel, na dodatek ilosc mieszkanców Swinoujscia sie zmniejsza... dla 30.000 budowac tunel? latwiej i szybciej jest podlaczyc sie do Berlina, a wtedy wladze w Warszawie tym bardziej beda mniej chetne wylozyc kase widzac skomunikowanie z Berlinem i cesarskimi kurortami (rynek pracy), na dodatek lotnisko rzut beretem w Herringsdorfie, promy do Szwecji, wniosek : jest niewiele tak dobrze skomunikowanych miasteczek jak Swinoujscie, :-)
O ile wiem, przed wojną Niemcy przygotowali plany i rozpoczęli przygotowania do budowy tunelu przez zalew do Szczecina, czy nie można wykorzystać tych planów.Zapewne trzeba je zmodernizować, myślę, że warto tym bardziej, że poczyniono badania geologiczne.Natomiast, jeśli ma być budowana stacja to tylko lokalizacja od strony Garzu na terenie punktu granicznego teren idealny.
Niech mi ktoś powie - a po co nam kolej do Berlina? Czy to jest to na co czekamy? A czekać, czekamy - w kolejkach do promu i do stacji benzynowych. Czyli komu jet to potrzebne??
ciekay post Bezmyślność samorządowych matołków powoli przestaje śmieszyć. Zaczynając budzić przerażenie, a więc Janusz Żmurkiewicz i Barbara Michalska chcą wprowadzić do kurortu bazę przeładunkową dla kolei, firmy transportowe z ciężkim sprzętem, place załadunkowe i pozostałą ciężką infrastrukturę. Bezmyślność tych dwóch osób może zdeterminować kształt miasta na wiele dziesięcioleci, hamując jego naturalny rozwój. To już nie" działka szwagra" ale rzeczywiste zagrożenie dla nas. Przyjezdna inżynier ze wschodniej wsi nie posiada podobnie jak jej partyjny mocodawca kompetencji ani odpowiedniej wiedzy do zarządzania miejską strukturą. A przekonanie o własnej nieomylności może tylko powodować nowe kłopoty dla Świnoujścia. Niestety wybory dopiero za trzy lata...
Co mogą takie dwa pionki od nas zdziałać, żenada, że nikogo nie było z władz centralnych tak jak w delegacji z Niemiec, oni traktują to poważnie, a nasza władzunia jak zwykle olewa !