iswinoujscie.pl • Poniedziałek [08.08.2011, 14:38:28] • Świnoujście
Nauka wcale nie musi być nudna
fot. Organizator
Uczniowie z Zespołu Szkół Morskich im. E. Kwiatkowskiego w Świnoujściu przez ostatni semestr korzystali z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno Spedycyjnych i Magazynowych. Dzięki ćwiczeniom przygotowanym w oparciu o oprogramowanie biznesowe mogli przekonać się, jak w praktyce wygląda praca w ich wymarzonym zawodzie. Nowoczesne metody kształcenia są bardziej efektywne, zwiększają zainteresowanie młodych ludzi nauką i kładą nacisk na praktyczne wykorzystanie zdobywanej wiedzy – przynajmniej tak wynika z opinii uczniów.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe (WLLSiM) powstają w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, który jest realizowany przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu od czerwca zeszłego roku. Na tym etapie biorą w nim udział uczniowie z 49 szkół z całej Polski, czyli blisko 3000 osób. Zgodnie z założeniami kontakt z systemami biznesowymi i upraktycznienie zajęć ma zachęcić uczniów szkół ponadgimnazjalnych do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, w tym przede wszystkim kontynuowania nauki na studiach. Jest to tym bardziej istotne, że 45% uczniów chce iść do pracy od razu po zdobyciu zawodu, ponieważ uczenie się jest dla nich mało przyjemne.
WLLSiM pozwalają udowodnić, że nauka wcale nie musi być nudna i niepraktyczna. Widać to w wynikach badań ankietowych. Uczniowie, którzy przez ostatni semestr pracowali z WLLSiM wypełnili blisko 20 000 ankiet na temat poszczególnych ćwiczeń w programie iScala. Uzyskane w ten sposób wyniki pokazują, że 68% z nich chce po maturze kontynuować naukę. Wśród preferowanych kierunków studiów zdecydowanie dominuje logistyka (ponad połowa wskazań). Mimo, że dwie trzecie osób z tej grupy zdecyduje się na studia zaoczne i jednocześnie podejmie pracę zawodową i tak można mówić o sukcesie.
Większość ankietowanych jest świadoma tego, że udział w projekcie jest dodatkowym atutem w rozmowach z przyszłym pracodawcą. Absolwent technikum, który zna obsługę iScali jest przygotowany do wykonywania pracy praktycznie bez dodatkowego szkolenia. „Średni koszt szkolenia pracownika w zakresie, w jakim przygotowuje do pracy nauka z WLLSiM, to kilka tysięcy złotych. Zatrudnienie absolwenta wykształconego z wykorzystaniem programów biznesowych używanych na co dzień w firmach logistycznych jest więc sporą oszczędnością. Dlatego tak istotnym jest, żeby uczniowie techników logistycznych mogli korzystać z tych ćwiczeń. W końcu rachunek kosztów jest ważny nie tylko dla małych, ale również dla branżowych gigantów.” – mówi o korzyściach nauki z WLLSiM Robert Pawlak z firmy L-Systems.
Jak wyglądała nauka w ramach laboratorium logistyczno-spedycyjnego i laboratorium magazynowego przed wdrożeniem WLLSiM? Tam, gdzie zajęcia odbywały się w laboratorium komputerowym ćwiczenia rozwiązywano w programie Excel. W pozostałych szkołach uczniowie rozwiązywali zadania przy pomocy kalkulatora i kartki papieru.
Dzięki WLLSiM uczeń sam wprowadza dane do systemu, generuje zamówienia i wystawia faktury. Zajęcia w programie iScala symulują pracę prawdziwej firmy, co wprowadziło w szkołach testujących to narzędzie istotną zmianę jakościową.
Potwierdzają to zresztą opinie uczniów. Z punktu widzenia 67% ankietowanych dzięki WLLSiM zajęcia stały się ciekawsze, a materiał o wiele łatwiej jest przyswoić. Szczególne znaczenie ma w tym miejscu wykonywanie ćwiczeń w iScali, która pozwala na symulację działań prawdziwej firmy. Pomaga to zdecydowanie zwiększyć zainteresowanie zagadnieniami związanymi z logistyką, systemami informatycznymi oraz przedsiębiorczością. Dla niedoinwestowanego szkolnictwa w Polsce rozwiązania takie jak Wirtualne Laboratoria, które można przystosować do nauki na różnych przedmiotach zawodowych, są szansą na coraz lepsze przygotowanie młodzieży do pracy zawodowej.
O PROJEKCIE
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk. Wykorzystują zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), których rdzeniem jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. WLLSiM zostały stworzone w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, realizowanego przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu przy współpracy z firmą L-Systems. Projekt „WL-SI” jest współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Współużytkowane przez szkoły środowisko wirtualne składa się z oprogramowania zainstalowanego na szkolnych komputerach oraz baz danych umieszczonych na serwerach zewnętrznych. Pozwala to realizować założenia podstaw programowych w praktyczny sposób bez konieczności zakupu drogiego sprzętu. Uczniowie i nauczyciele w nieograniczonym zakresie mogą korzystać również z materiałów pomocniczych - podręczników, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli.
Uczniowie kształcą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux). Zdecydowanie zwiększa to praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenia zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania metody kształcenia w postaci Wirtualnych Laboratoriów posłużą w przyszłości do opracowania uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji tego produktu dla innych kierunków zawodowych.
Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztów dostępu do najnowszych materiałów naukowych.
Fajne to laboratorium, tylko jakoś nie widać żeby było wirtualne. Jest jak najbardziej namacalne i tłoczne na dodatek! Dziwna ta wirtualizacja, w Excelu?
Morska to jedyna szkoła w mieście, która daje perspektywy na przyszłość. I to widać :) Nie jakieś nic nie znaczące liceum...
Ucz się ucz, a zostaniesz wykształconym bezrobotnym.