Kiedy w 1996 roku w Bolechowie koło Poznania ruszyła produkcja niskopodłogowych autobusów miejskich firma zatrudniała 36 osób. Pierwszy wyprodukowany autobus przeznaczony był dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Do końca 1996 roku fabrykę opuściło łącznie 56 pojazdów, które oprócz Poznania trafiły także do Lublina. Niewiele miesięcy później autobusy z Bolechowa jeździły także w Gdańsku, Kołobrzegu, Koszalinie, Krakowie, Legnicy, Pile, Radomiu, Wałbrzychu oraz Warszawie, w której dziś zobaczyć można największą liczbę Solarisów. W 2000 roku do grona odbiorców autobusów z „zielonym jamnikiem” dołączyli pierwsi zagraniczni klienci.
Premierowe eksportowe Solarisy to Urbino 15 dla miejskiego przewoźnika z Ostrawy, dwa Urbino 12 dla prywatnego przedsiębiorstwa ABUS z Berlina oraz 4 Urbino 15 dla słowackich Koszyc.
Z listą klientów rosła też sama firma, która zatrudnia dziś ponad 2000 osób, produkując rocznie blisko 1200 autobusów i trolejbusów. Każdego dnia z fabryki wyjeżdża do 8 sztuk autobusów lub trolejbusów. Do tej pory na świecie w ponad 300 miastach i 23 państwach jeździ blisko 7500 pojazdów marki Solaris.
Założycielami i właścicielami firmy są Solange i Krzysztof Olszewscy. Firma wprowadziła autobusy niskopodłogowe na rynek polski i w krótkim czasie zdobyła pozycję lidera w tym segmencie utrzymując ją po dziś dzień. Solaris Bus & Coach S.A. od początku działalności dynamicznie się rozwija i powiększa paletę produktów o kolejne modele autobusów opartych na najnowocześniejszych rozwiązaniach.
W ciągu 15 lat dynamicznego rozwoju innowacyjność była jedną z cech rozpoznawczych polskiego producenta. Solaris skonstruował i wprowadził w tym czasie do swojej oferty 34 modele autobusów miejskich, autobusów międzymiastowych, autobusów specjalnych oraz trolejbusów i tramwajów o różnych napędach i długościach.
Jednym z nich był pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym – Solaris Urbino 18 Hybrid, który zapoczątkował hybrydową rewolucję w europejskiej komunikacji miejskiej. Dziś oferta pojazdów z napędem spalinowo-elektrycznym obejmuje 4 modele z różnorodnymi układami hybrydowymi i jest największą wśród wszystkich producentów. Z kolei w 2009 roku Solaris zaprezentował pierwszy pojazd szynowy, tramwaj Solaris Tramino. Produkcja seryjna tramwajów rozpoczęła się w roku 2010 od realizacji zamówienia na 40 sztuk dla MPK Poznań.
W tym roku Solaris zapowiada kolejną nowość. Będzie nią autobus miejski napędzany silnikiem elektrycznym.
A turystycznym solarisem jezdzi sie super
Gratulacje!
Wspaniała firma, dodam jeszcze kilka szczegółów: -na początku solaris produkował autobusy marki Neoplan tak do 1999r. -pierwsze autobusy marki solaris owszem trafiły do Poznania lecz jeszcze przed Lublinem trafiły do Gorzowa Wlkp. (z kąd pochodzę). -Pierwszy autobus hybrydowy na świecie jeździ obecnie w Dreźnie, a w Polsce w Poznaniu (nr. tab 1980), -pierwszy elektryczny autobus Solarisa jest obecnie na testach w Paryżu. Solaris również produkuje hybrydowe wersje 12-sto metrowe więc skoro mieszkańcy Świnoujścia lubią Solarisy, to zachęcam do zakupu jednego Solarisa Urbino 12 Hybrid!! Pozdrawiam! PS.: Zmieńcie malowanie Graf&Stiftowi! :)
Super że Polska firma ! STO LAT Ale już nie instalujcie silników diesla w przedziale dla pasażerów
Ja będę świętował z nimi stopiędziećdziesięciolecie.
A w Świnoujściu jeżdżą od jesieni 2010, a w Polsce 15 lat dobre
Obchodziły, bo to stare trupy.
brawo polskie solarisy!!
SUPER!! POLSKA FIRMA I SUPER ROZWOJ!!