CETC-ROUTE65 to jeden z najważniejszych europejskich projektów rozwoju sieci drogowych. Planowany szlak połączy w przyszłości północ kontynentu – państwa skandynawskie z południem wspólnoty nad Morzem Adriatyckim. Prace projektowe i budowę poprzedził intensywny marketing. Ze Skandynawii wyruszyła nawet transkontynentalna sztafeta informacyjna. Polska zmiana przejęła pałeczkę w Świnoujściu na Wybrzeżu Władysława IV jesienią 2009 roku.
Liderowanie Województwa Zachodniopomorskiego w CETC-ROUTE65 przypada na bardzo ważny i interesujący okres kształtowania się europejskiej polityki transportowej. Przed Inicjatywą stoją niełatwe wyzwania. Po tegorocznej Konferencji Ministrów i podpisaniu międzyrządowej deklaracji dotyczącej Korytarza (Deklaracja Szczecińska - podpisana 28 czerwca br.) przyszedł czas na sprecyzowanie i określenie roli, jaką CETC-ROUTE65 powinien odegrać w rozwijaniu koncepcji zielonych korytarzy. Jest to szczególnie ważne z uwagi na fakt, że do tej pory w prowadzonych studiach nie uwzględniano specyficznej sytuacji krajów Europy Wschodniej - nie poszukiwano rozwiązań sprzyjających rozwijaniu koncepcji zielonych korytarzy na tym obszarze.
Realizowany obecnie, w ramach siódmego Programu Ramowego, projekt SuperGreen ma na celu udzielanie pomocy Komisji Europejskiej w opracowywaniu i harmonizacji polityk dotyczących rozpowszechniania idei zielonych korytarzy i podnoszenia świadomości społecznej. Warto jednak zauważyć, że bezskutecznie można szukać wśród partnerów tego projektu instytucji z Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii czy Chorwacji.
W ramach prezydencji Województwo Zachodniopomorskie wraz z regionami stowarzyszonymi w Inicjatywie CETC-ROUTE65 zamierza rozwijać merytoryczną dyskusję w zakresie zrównoważonego rozwoju sieci transportowej Unii Europejskiej i przenieść ciężar dyskusji na obszar „nowych” krajów UE. Podczas konferencji Greener and Smarter Transport, która odbyła się Komitecie Regionów w 2009 r. przedstawiono koncepcję rozwoju sieci transportowej w Europie Środkowej zgodnie z ideą tzw. zielonych korytarzy. Obecnie, w ramach największej w Europie Środkowej Inicjatywy, kontynuowane będą prace eksperckie nad stworzeniem wizji przyszłości sieci TEN-T, tak aby w efekcie wnieść wymierny wkład w rozwój osi zrównoważonego rozwoju.
Okazją do zaprezentowania Województwa Zachodniopomorskiego oraz - co najważniejsze - do prezentacji polskiego stanowiska dotyczącego kwestii zielonych korytarzy, będzie konferencja przygotowywana w ramach polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, która odbędzie się w drugiej połowie 2011 roku. Prezentacja polskiego stanowiska może okazać się brakującym elementem stanowiącym o spójności tej koncepcji w ujęciu ogólnoeuropejskim. Przygotowania do tego wydarzenia przypadną w udziale Zachodniopomorskiemu podczas przewodnictwa w Inicjatywie CETC-ROUTE65.
Zakończone przed kilkoma dniami przewodnictwo Regionu Skania było poświęcone dyskusjom i wypracowywaniu wspólnego kierunku dalszego rozwoju Inicjatywy. Realizacja sformułowanych postulatów przypadnie na prezydencję zachodniopomorską. Na początku przyszłego roku rozpocznie się proces uzgadniania i zatwierdzania statutu oraz umów dotyczących tworzonego w ramach CETC-ROUTE65 Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej.
Zachodniopomorskie rozpoczyna swoją kadencję rozszerzeniem Inicjatywy o nowe powiaty chorwackie: Powiat Koprivničko-križevačka, Miasto Zagrzeb oraz Powiat Zagrebačka oraz dużym zainteresowaniem Inicjatywą kolejnego państwa - Słowenii. Więcej informacji na temat Inicjatywy CETC-ROUTE65 można znaleźć na oficjalnej stronie projektu pod adresem www.cetc.pl.