Budowa pierwszego polskiego terminalu LNG to skomplikowane przedsiêwziêcie infrastrukturalne. Sk³ada siê na nie kilkadziesi±t obiektów, instalacji i budynków. Tak olbrzymia inwestycja, o warto¶ci blisko 3 mld z³, wymaga te¿ szczególnej ochrony ubezpieczeniowej.
– Kluczowe s± w tym wypadku dwa elementy. Pierwszy z nich to kwestie zwi±zane z ubezpieczeniem ryzyk budowlano-monta¿owych i transportowych, czyli z samym procesem powstawania poszczególnych elementów terminalu. Druga sprawa to mo¿liwo¶æ utraty spodziewanych przychodów – mówi Zbigniew Rapciak, Prezes Zarz±du Polskiego LNG S.A. – Inwestycja jest realizowana przez bardzo do¶wiadczonych wykonawców, a wszelkie dotychczasowe dzia³ania s± prowadzone zgodnie z harmonogramem. Musimy byæ jednak przygotowani na ka¿d± okoliczno¶æ – doda³.
Po przeprowadzeniu - zgodnej z Prawem zamówieñ publicznych - procedury udzielania zamówienia w trybie negocjacji z og³oszeniem, Polskie LNG wybra³o ofertê konsorcjum utworzonego przez PZU SA, TUiR Warta S.A., STU Ergo Hestia S.A., Generali TU S.A., TUiR Allianz S.A. Suma sk³adek, które zostan± wp³acone w 3 ratach w ci±gu 4 lat, wynosi 18 533 000 z³. Polisy opiewaj±ce na 4,5 mld z³ swoim zakresem obejmuj±:
• CAR / EAR - ubezpieczenie wszystkich ryzyk budowlano-monta¿owych,
• ALOP - ubezpieczenie utraty spodziewanych przychodów w zwi±zku ze szkod± objêt± CAR/EAR ,
• CARGO - ubezpieczenie mienia w transporcie krajowym i miêdzynarodowym w zakresie wszystkich ryzyk ,
• DSU / MDSU - ubezpieczenie utraty spodziewanych przychodów w zwi±zku ze szkod± objêt± CARGO.
– Dla ubezpieczyciela taka inwestycja jak terminal LNG to przede wszystkim wyzwanie biznesowe. W Polsce nie by³o dot±d tego rodzaju przedsiêwziêcia, a w ca³ej Europie takich obiektów jest zaledwie kilkana¶cie. Dlatego konieczne by³o przygotowanie bardzo zindywidualizowanego modelu, uwzglêdniaj±cego nie tylko warto¶æ inwestycji, ale równie¿ skalê jej skomplikowania. Budowa terminalu to inwestycja na skalê miêdzynarodow±, a wiele czynników ryzyka wystêpuje poza granicami Polski. Jestem niezmiernie zadowolony, ¿e to oferta firm ubezpieczeniowych z PZU SA na czele zosta³a uznana za najlepsz± – mówi Witold Jaworski, Cz³onek Zarz±du PZU SA, przedstawiciel zwyciêskiego konsorcjum.
W¶ród objêtych ubezpieczeniem elementów terminalu znajduj± siê miedzy innymi: instalacja do roz³adunku skroplonego gazu, dwa zbiorniki LNG, instalacja do regazyfikacji. Polisa obejmuje równie¿ transport krajowy i miêdzynarodowy, w tym tak¿e poszczególnych specjalistycznych urz±dzeñ.
Podpisanie umowy ubezpieczeniowej to kolejny z wa¿nych momentów w procesie powstawania terminalu LNG w ¦winouj¶ciu. Kilka dni temu spó³ka Polskie LNG poinformowa³a o podwy¿szeniu kapita³u i przekazaniu drugiej transzy zaliczki na rzecz konsorcjum wykonawczego. Tym samym sfinansowano ju¿ 10 proc. warto¶ci inwestycji.
Justyna Bracha-Rutkowska